آزمایش خون در زمان پریودی

آزمایش خون در زمان پریودی | همه آنچه باید بدانید

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 17 / 04 / 1398

یکی از سوالات مهمی که همیشه بانوان در زمان درمان و یا مراجعه به آزمایشگاه ها از کارشناسان امور آزمایشگاهی می پرسند این است که آیا می توانند برای انجام آزمایش خون در زمان پریودی اقدام کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید در نظر داشت که نظم کلی بدن بانوان در اثر خونریزی ماهانه در این دوران به هم می ریزد و به همین دلیل بهتر این است که برای انجام آزمایش ها بازه زمانی را انتخاب کرد که بدن در شرایط طبیعی خود به سر می برد. با توجه به ارزش و اهمیت این موضوع ما در این مقاله اطلاعات مفصلی در مورد انجام دادم یا عدم انجام آزمایش در زمان پریودی و تاثیری که در نتیجه آزمایش دارد، صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

ایا در زمان پریودی میتوان ازمایش خون داد؟

بیش از 60 درصد خطا های آزمایشگاهی، مربوط به مرحله پیش از آزمایش است و اگر نمونه ای نامناسب باشد، با بهترین دستگاه ها و کارکشته ترین کارکنان هم نمی توان از آن نمونه، نتیجه درستی به دست آورد. برای همین، آزمایش دهنده باید با شرایط و آمادگی کامل به آزمایشگاه بیاید و شرایط لازم برای نمونه گیری را داشته باشد.

آزمایش خون در دوران پریودی

البته در نظر داشته باشید که خدمات آزمایش در محل سامانه آزمایش آنلاین با شما همراه خواهد بود تا تحت هر شرایطی بتوانید آزمایشگات پزشکی خود را بدون مراجعه حضوری انجام دهید.

آیا در زمان پریودی میتوان آزمایش ازدواج داد؟

سوال بسیار مهمی که پیش می آید این است که آیا در دوران قاعدگی بانوان می توانند آزمایشی مانند آزمایش ازدواج را انجام دهند؟ در نگاه کلی اگر بتوان زمان انجام آزمایش را به زمانی بعد از سیکل قاعدگی تغییر داد بسیار مناسب خواهد بود اما اگر این امکان وجود ندارد منعی برای انجام آزمایش خون قبل ازدواج وجود ندارد. اما بیشتر آزمایشگاه ها پیشنهاد می کنند بانوانی که دچار کم خونی و فقر آهن هستند برای انجام هیچ آزمایشی به غیر از آزمایش هورمونی به آزمایشگاه مراجعه نکنند.

 

آیا پریود بودن در آزمایش خون تاثیر دارد

به دلیل تغییرات بدن در قاعدگی، آزمایش خون در زمان پریودی، نتایج را تحت تاثیر قرار می¬ دهد. به طور کلی قاعدگی، مصرف دارو، ورزش و بارداری، نتیجه آزمایش خون را تغییر می دهد. پس بهتر است از انجام این آزمایش در دوران قاعدگی و بارداری و همین طور پس از انجام ورزش های سنگین به دلیل تغییرات زیاد در سطح هورمون های بدن، خودداری نمود. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد آمادگی قبل از انجام آزمایش، حتما مقاله نکاتی که باید قبل از آزمایش خون بدانید را مطالعه بفرمایید.

آیا آزمایش خون هنگام پریودی درست است؟

بارداری و قاعدگی هم از عوامل مهم و تاثیرگذار در آزمایش خون هستند. خونریزی قاعدگی بخشی از چرخه و فرایند قاعدگی بانوان می باشد. در یک چرخه قاعدگی بدن بانوان دچار تغییراتی می شود تا هر ماه برای باردار شدن آمادگی لازم را داشته باشد.
ارگان¬های دخیل در ایجاد یک سیکل قاعدگی عبارتد از مغز، غده هیپوفیز، رحم و گردن رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ و واژن. تغییر سطح هورمونهای جنسی در بدن باعث ایجاد مراحل مختلف سیکل قاعدگی می شود.

آزمایش هورمونی در زمان پریود چطور انجام می شود؟

یکی از آزمایش های قابل انجام در زمان پریودی، آزمایش هورمونی زنان در زمان پریودی است که میزان هورمون ها را مورد بررسی می کند. این آزمایش 3 روز پس از شروع عادت ماهانه قابل انجام است که جزو آزمایش های مرسوم برای تشخیص ناباروری نیز به حساب می آید. در این آزمایش، سطح ذخیره تخمدان مورد بررسی قرار می گیرد و میزان هورمون های زیر را تجزیه و تحلیل می کند.

 

میزان سطح هورمون FSH یا هورمون محرک فولیکول

تولید هورمون FSH به کمک غده هیپوفیز صورت می گیرد. هورمون فوق در سومین روز عادت، در بیشترین سطح ترشحش قرار دارد و متخصصین با بررسی آن می توانند مشکلات تخمدان را مشخص نمایند. اگر میزان هورمون از حالت طبیعی بیشتر باشد ممکن است نشاندهنده نارسایی های در تخمدان و یا پایین بودن ذخیره تخمدان باشد. اگر سطح هورمون در هنگامه آزمایش کمتر از میزان طبیعی باشد، امکان اختلال در فعالیت غدد جنسی و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، وجود دارد.

سطح هورمون E2 یا استرادیول

هورمون E2 به کمک فولیکول های تخمدان قابل تولید می باشد. در ابتدای عادت، باید میزان آن کم باشد و حتی در روز سوم پس از آغاز عادت، باید در کم ترین میزان خود باشد. اگر میزان E2 در سومین روز عادت، بالاتر از حد طبیعی باشد، نشانی از سندرم تخمدان و یا کاهش ذخایر تخمدان است.

سطح هورمون LH یا لوتئینه‌کننده

غده هیپوفیز مسئول ترشح هورمون LH است. سطح هورمون LH قبل از فرایند تخمک گذاری رو به افزایش است. نسبت هورمون لوتئینه کننده به هورمون FSH نباید به میزان 2 به 1 یا 3 به 1 باشد وگرنه مشخص کننده سندرم تخمدان می باشد.
آزمایش فوق یک آزمایش ساده خون است که در روز خاص ذکر شده پس از عادت ماهیانه قابل انجام است و سطح هورمون های مختلف سنجیده می شود که غیر طبیعی بودن سطح هر کدام نشاندهنده یکسری اختلالات است.

تاثیر پریود بودن در آزمایش ادرار و خون

آیا برای آزمایش روز سوم پریودی باید ناشتا بود؟

برای انجام چکاپ خانم ها و آزمایش خون در زمان پریودی، ناشتا بودن نکته اولی است که باید توجه داشت. خوردن غذای سبک و کم چرب و منع مصرف مواد خوراکی و دخانی تا زمان آزمایش، جزو اصول رعایت ناشتایی قبل آزمایش است. باید این نکته را ذکر کرد که نوشیدن آب منعی ندارد.
هر آزمایشی ممکن است میزان ساعت ناشتایی متفاوتی داشته باشد. منع مصرف غذایی باعث می شود تا سطح چربی و قند در خون تغییر نکند و نتیجه آزمایش صحیح باشد.
میزان ناشتایی آزمایش چربی بین 12 تا 14 ساعت است. برای آزمایش قند، بین 8 تا 16 ساعت ناشتایی کافی است و برای آزمایش آهن، 12 ساعت ناشتایی نیاز است.

چکاپ کامل در زمان پریودی

برخی عوامل نیز جواب آزمایش ها را متفاوت نشان می دهند. آنتی بیوتیک ها، جواب آزمایش های جستجوی انگل در مدفوع و کشت باکتری را منفی نشان می دهند. ورزش کردن قبل از آزمایش پرولاکتین باعث تغییر سطح برخی مواد در بدن می شود و 3 ساعت پس از بیداری باید نمونه گیری انجام شود. زمان دریافت آزمایش تستوسترون باید نزدیکترین زمان به زمان بیدار شدن فرد (7 صبح) باشد.

 

بررسی میزان هورمون ها در زمان قاعدگی

دو هورمون اصلی مرتبط با قاعدگی که توسط تخمدان ها تولید می شوند عبارتند از استروژن و پروژسترون هورمون های FSH و LH که در هیپوفیز ساخته می شوند نیز در این امر سهیم هستند به طور کلی می توان نکات زیر را برای دوران قاعدگی در نظر گرفت:
1. نکته ابتدایی این است که سیکل و چرخه قاعدگی از شروع خونریزی آغاز می شود.
2. هنگامی که سطح هورمون های استروژن و پروژسترون رو به کاهشی می رود، غشاء های بخش داخلی رحم، ریزش می کند و به کمک جریان خون، دفع می شود.
3. رشد و نمو تخمک همراه با افزایش سطح ترشح F.S.H در فولیکول تخمدان تحریک می شود و تولید استروژن شروع می شود.
4. در انتها اگر تخمک بارور نشود، دیگر تولید پروژسترون متوقف می شود و جسم زرد رنگ از بین می رود. سپس هورمون های پروژسترون و استروژن کاهش و غشاء رحم شکسته می شود و می ریزد. این مراحل باعث درد و احساس ناراحتی در نواحی تحتانی شکم، اندک افزایش دمای بدن، حساس شدن سینه ها و افزایش میل جنسی می شود.

آزمایش قبل بارداری در زمان پریودی

سطح برخی مواد در بارداری دچار تغییراتی می شود؛ برای مثال تعداد گلبول های سفید خون افزایش و تعداد گلبول های قرمز کاهش می یابد. اگر خانمی باردار است یا برای تست قبل بارداری و یا آزمایش بارداری به آزمایشگاه آمده است، باید این مساله را به آزمایشگاه اطلاع بدهد تا آزمایشگاه در برگه جوابش، محدوده های طبیعی مربوط به دوران بارداری را گزارش کند.
همانطور که گفته شد این تغییرات وسیعی که در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی ایجاد می شود، می تواند در نتایج آزمایش تاثیر گذار باشد و حقایق را آن گونه که هست نشان ندهد. پس برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی، از انجام آزمایش خون در زمان پریودی خودداری می شود.

چرا نباید در دوران قاعدگی آزمایش خون انجام داد؟

در دوران قاعدگی و بارداری سطح برخی مواد مانند هورمون های LH و FSH از آغاز تا پایان دوره ماهانه به طور منظم بالا و پایین می رود، بنابراین توصیه می شود در زمان پریودی آزمایش خون را انجام ندهید .
خانم ها باید روز شروع آخرین خون ریزی ماهانه را به آزمایشگاه اطلاع بدهند تا در برگه جواب آنها ثبت شود و پزشک بتواند نتیجه آن آزمایش ها را با توجه به «محدوده های طبیعی» بررسی کند.
اطلاعاتی مانند داروهای مصرفی، سن، بارداری، تاریخ شروع دوره ماهانه و سابقه بیماری ها نیز باید به آزمایشگاه اطلاع داده شوند.

آزمایش خون روز سوم پریودی

بهترین زمان برای انجام آزمایش خون بعد از اتمام دوره قاعدگی

حالا که در این مقاله در مورد اثرات و تاثیرات انجام آزمایش خون در زمان بارداری صحبت کردیم، بهتر است تا در نتیجه امر در مورد بهترین زمان انجام آزمایش خون بانوان هم صحبتی داشته باشیم. به صورت کلی متخصصان و کارشناسان امور آزمایشگاهی بر این باور هستند که بهترین زمان انجام آزمایش خون بانوان پس از گذشته 7 الی 14 روز از آخرین پریود بهینه ترین زمان ممکن است.

 

 

پس اگر برای انجام آزمایش های خود عجله ندارید و دوست دارید نتیجه دقیق کسب کنید، پیشنهاد می کنیم زمان انجام آزمایش را از یک هفته بعد از آخرین پریود انتخاب کنید. البته شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی هر چه تمام تر، با شماره تماس 02128111050 ارتباط بگیرید تا کارشناسان آزمایش آنلاین پاسخگوی شما باشند.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *