علت زود انزالی

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 28 / 04 / 1400

زود انزالی چیست؟

زود انزالی (PE) زمانی است که قبل از مقاربت یا کمتر از یک دقیقه بعد از شروع مقاربت، ارگاسم اتفاق می‌افتد. زمان مشخصی برای ارضا شدن مرد در حین رابطه جنسی وجود ندارد ، اما اگر زود انزال باشید و نعوظ خود را از دست دهید، ممکن است خود و همسرتان احساس کنید زمان کافی برای لذت بردن از رابطه جنسی را نداشته‌اید.
این حالت می‌تواند ناامید کننده و حتی برای مردان شرم آور باشد، اما بازم اس بدایند این یک مسئله رایج اس که اغلب برای بیشتر آقایان اتفاق می‌افتد. حدودا 30 تا 40 درصد از مردان در برخی از دوره‌های زندگی خود به آن مبتلا هستند. بنابراین، به خاطر داشته باشید، اگر فقط گاهی این حالت اتفاق بیفتد، جای نگرانی نیست.

علت زود انزالی و عوامل خطر

علت بروز زود انزالی در واقع مشخص نیست. اما شیمی مغز شما می‌تواند حداقل تا حدی دلیل آن باشد. مردانی که میزان کمی از ماده شیمیایی سروتونین را در مغز خود دارند، مدت زمان کوتاه‌تری نیز برای انزال لازم دارند. عوامل احساسی می‌توانند در علت زود انزالی نقش داشته باشند از قبیل:

 

  • فشار
  • افسردگی
  • اضطراب
  • احساس گناه
  • مشکل در برقراری رابطه
  • عدم اعتماد به نفس
  • نگران بودن در مورد عملکرد جنسی خود
  • احساسات منفی در مورد ایده برقراری رابطه جنسی (سرکوب جنسی)

برخی شرایط جسمی نیز ممکن است دلیل زود انزالی شود، از جمله:

  • سطح غیر معمول هورمون
  • سطح نامنظم انتقال دهنده‌های عصبی (عدم تعادل مواد شیمیایی مغز که پیام‌ها را به بقیه بدن منتقل می‌کند)
  • التهاب یا عفونت در پروستات یا مجرای ادرار (لوله‌ای که از مثانه شما عبور می‌کند و ادرار را از بدن خارج می‌کند)
  • به ارث بردن صفات ژنتیکی والدین

گاهی اوقات زود انزالی می‌تواند مشکلی ناشی از اختلال نعوظ (ED) نیز باشد. آن وقت است که آلت تناسلی مرد برای رابطه جنسی سفت و محکم باقی نمی‌ماند. مردانی که دائما نگران از دست دادن نعوظ در رابطه جنسی هستند، ممکن است الگوهای زود انزالی را نیز در خود مشاهده و تجربه کنند. ترک این حالت می‌تواند بسیار دشوار باشد اما در صورت عدم ترک آن نیز ممکن است فرد در آینده نزدیک به زود انزالی مبتلا شود.

تشخیص علت زود انزالی

پزشک احتمالاً با پرسیدن اینکه آیا همیشه با این مشکل مواجه بوده‌اید یا این مسئله جدیدی است، شروع خواهد کرد. آنها ممکن است در مورد زندگی جنسی یا روابط شما نیز سوال کنند. همچنین این امکان وجود دارد که یک معاینه بدنی نیز صورت گیرد.
اگر دکتر شما احساس کند که مسائل عاطفی از دلایل زود انزالی است، ممکن است شما را به یک متخصص بهداشت روان معرفی کند که با افرادی که از نظر جنسی مشکل دارند، کار می‌کند. اگر مشكل جسمی علت زود انزالی و بروز آن باشند، ممكن است توصیه كنند كه به پزشك نایورولوژیست مراجعه كنید، متخصص بررسی شرایطی كه سیستم ادراری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روش‌های درمانی خانگی و پزشکی زود انزالی

نود و پنج درصد مردان با تکنیک‌های رفتاری قادر هستند که علت زود انزالی و بروز آن را کنترل کنند.

  • توقف و شروع: شما یا شریک زندگیتان باید آلت تناسلی شما را تحریک کرده تا زمانی که احساس کنید به ارگارسم نزدیک شده‌اید. تحریک را حدود 30 ثانیه یا تا زمانی که احساس ارگاسم از بین برود، متوقف کنید. تحریک را دوباره شروع کنید و قبل از انزال سه یا چهار بار دیگر تکرار کنید. انجمن اورولوژی آمریکا توصیه می‌کند این کار را سه بار در هفته امتحان کنید تا زمانی که احساس کنید در هنگام انزال توانایی کنترل بیشتری دارید.
  • فشار دادن: به همان روش شروع و توقف عمل می‌کند. اما، هنگامی که احساس می‌کنید به اوج لذت جنسی رسیده‌اید، شما یا شریک زندگی سر آلت تناسلی را فشار دهید تا زمانی که نعوظ را از دست دهید. قبل از انزال این کار را چند بار تکرار کنید. برخی از مردان دریافتند که اگر در حین رابطه جنسی به چیز دیگری فکر کنند، بیشتر می‌توانند دوام بیاورند. موثر واقع شدن این استراتژی‌ها ممکن است چندین هفته طول بکشد و هیچ تضمینی وجود ندارد که این مشکلات کاملا حل شوند.

 

اگر این موارد برای شما مفید و موفقیت آمیز نیستند، می‌توانید چند مورد دیگر را امتحان کنید:

  • عضلات خود را تقویت کنید: عضلات ضعیف کف لگن گاهی اوقات به علت زود انزالی منجر می‌شوند. تمرینات کگل ممکن است به تقویت آنها کمک کند. با توقف ادرار در میانه جریان، ماهیچه‌های مناسب را برای سفت شدن پیدا کنید. آنها را به مدت 3 ثانیه محکم نگه دارید و سپس 3 ثانیه آنها را رها کنید. این کار را 10 بار، حداقل سه بار در روز انجام دهید. هنگام انجام تمرینات کگل مراقب باشید از عضلات شکم یا باسن به جای عضلات کف لگن استفاده نکنید. آموزش عضلات نیز ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا تغییرات قابل مشاهده باشند.
  • از کاندوم استفاده کنید: ممکن است حساسیت کافی را در شما ایجاد کند تا بتوانید بیشتر دوام بیاورید.
  • قبل از رابطه جنسی، مشغول باشید: بعضی از مردان متوجه می‌شوند که انجام خودارضایی چند ساعت قبل از رابطه جنسی به آنها کمک می‌کند تا در حین رابطه کنترل خود را بهتر و بیشتر حفظ کنند.
  • به دنبال مشاوره باشید: یک روانشناس یا روانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب یا استرس را که ممکن است در علت زود انزالی شما موثر باشد، حل کنید.

اگر هیچ یک از این راه حل‌ها به اندازه کافی موثر نبودند، ممکن است پزشک در مورد مصرف دارو با شما صحبت کند. گرچه هیچ دارویی به طور خاص برای درمان زود انزالی ( PE) تأیید نشده است، داروهایی که برای درمان چیزهای دیگر استفاده می‌شوند، در بعضی موارد ممکن است کمک کنند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ضدافسردگی: عارضه جانبی برخی از مهارکننده‌های انتخابی، جذب مجدد سروتونین (SSRI) که به تاخیر در ارگاسم کمک می‌کند، است. اما این داروها عوارضی هم دارند که شامل حالت تهوع و خواب آلودگی است. آنها همچنین می‌توانند میل جنسی شما را کاهش دهند. بنابراین، ممکن است شما یک مشکل را با مشکل دیگری معامله کنید. شما و پزشک تصمیم می‌گیرید که چه چیزی برای درمان زود انزالی مناسب است.
  • ترامادول: این یک مسکن است که می‌تواند انزال را به تأخیر بیندازد. اگر داروهای ضد افسردگی کمکی نکنند، ممکن است این دارو تجویز شود. به خاطر بسپارید این دارو اعتیاد آور است، بنابراین ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد.
  • کرم‌ها یا اسپری‌های بی حسی: این مواد را روی سر آلت تناسلی خود می‌گذارید تا حساسیت آن کمتر شود. اجازه دهید حدود 30 دقیقه روی آن بماند. قبل از رابطه جنسی باید آن را بشویید تا نعوظ خود را از دست ندهید یا منجر به ایجاد بی‌حسی برای شریک زندگی خود شوید.
  • داروهای اختلال نعوظ: این داروها همچنین ممکن است به مردان در حفظ نعوظ کمک کنند. آنها شامل سیلدنافیل سیترات (ویاگرا) ، تادالافیل (سیالیس) یا واردنافیل HCI (لویترا) هستند.

عوارض زود انزالی

اگر روابط شما تحت تأثیر زود انزالی باشد، صحبت در مورد این مسئله اولین قدم مهم است. یک مشاور روابط یا یک درمانگر روابط جنسی ممکن است بتواند به شما کمک کند. دلایل زود انزالی همچنین ممکن است تشکیل خانواده را دشوار کند، زیرا ممکن است اسپرم برای بارور شدن به تخمک نرسد یا افسردگی مربوط به اختلالات زود انزالی ممکن است بر میل جنسی یا عملکرد شما تأثیر بگذارد. یک متخصص باروری می‌تواند در مورد سایر گزینه‌های موجود با شما و همسرتان صحبت کند.

  • چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در بیشتر برخوردهای جنسی زودتر از موعد انزال می‌شوید با پزشک خود صحبت کنید. برای مردان معمول است که از بحث در مورد مشکلات مربوط به سلامت جنسی احساس خجالت می‌کنند، اما اجازه ندهید که این موضوع شما را از گفتگو با پزشک باز دارد. علت زود انزالی یک مشکل شایع و قابل درمان است.
برای برخی از مردان، مکالمه با پزشک ممکن است به کاهش نگرانی در مورد انزال زودرس کمک کند. به عنوان مثال، شنیدن اینکه زود انزالی گاه به گاه طبیعی است و میانگین زمان از شروع رابطه تا انزال حدود پنج دقیقه است، ممکن است برای آنها اطمینان بخش باشد.

 

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *