راهنمای خرید و قیمت سمعک

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 28 / 03 / 1401

سمعک یک دستگاه پزشکی تقویت کننده امواج صوتی است که توسط پزشک برای افرادی که شنوایی ضعیف  دارند تجویز می‌شود. این دستگاه بدون تجویز پزشک و انجام تست شنوایی سنجی برای افراد ممنوع است و نوع سمعک و قدرت آن با توجه به میزان کم شنوایی فرد و سن او انتخاب می‌شود. این دستگاه موجب بهبود دستگاه شنوایی افراد نمی‌شود و تنها برای تقویت صداهای محیط کاربرد دارد و افرادی که کم شنوا هستند و یا به دلیل کهولت سن دچار کم شنوایی شده‌اند از سمعک استفاده می‌کنند.

سمعک با توجه به شکل گوش، میزان شنوایی و نحوه استفاده قالب گیری می‌شوند و تنظیمات صدای آن با توجه به وضعیت شنوایی فرد مورد نظر تنظیم می‌گردد. اگر سمعک انتخابی با سیستم شنوایی فرد متناسب نباشد ممکن است به پرده گوش و شنوایی فرد آسیب بزند. به همین دلیل انجام تست شنوایی سنجی در زمان خرید سمعک الزامی است.

شنوایی سنجی به سه حالت انجام می‌شود، یا در مطب خصوصی توسط پزشک انجام می‌شود و یا در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و برخی اوقات توسط ادیولوژیست که تجهیزات شنوایی عرضه می‌نمایند انجام می‌گیرد.

انواع کم شنوایی

کم شنوایی ممکن است علل مختلفی داشته باشد که باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. اما سه دلیل اصلی کم شنوایی که رایج‌ترین علت تشخیص داده شده در افراد می‌باشند عبارتند از:

  • کم شنوایی انتقالی: این نوع از کم شنوایی به دلیل بد فرم بودن حالت گوش در قسمت میانی یا خارجی می‌باشد. وجود تومورهایی در گوش، عفونت گوش میانی و تجمع جرم در گوش می‌تواند علت کم شنوایی باشد. بدین ترتیب پزشک با بررسی مجرای گوش و تشخیص علت کم شنوایی در صورت امکان این کم شنوایی را رفع می‌نماید. به عنوان مثال اگر تجمع جرم در گوش علت کم شنوایی باشد با تمیز کردن جرم و خارج کردن آنها مشکل کم شنوایی فرد را رفع می‌نماید. اما اگر با انجام درمان‌های فیزیکی کم شنوایی در فرد درمان نشود و ادامه داشته باشد پزشک با توجه به شرایط بیمار برای وی سمعکی مناسب را تجویز می‌نماید.
  • کم شنوایی عصبی یا حسی: یکی از دلایل رایج کم شنوایی آسیب دیدگی سلول‌های حسی شنوایی در داخل قسمت حلزونی گوش می‌باشد. این عصب‌ها امواج صوتی را دریافت می‌کنند و آنها را تبدیل به سیگنال می‌کنند و به مغز می‌فرستند. یکی از دلایل آسیب دیدن این حس و عصب افزایش سن می‌باشد. همچنین قرار داشتن در معرض صداهای بلند نیز به مرور زمان موجب آسیب دیدن حس‌های شنوایی می‌شوند. مصرف برخی از داروها و سابقه خانوادگی نیز از جمله مواردی است که به عنوان علتی برای بروز کم شنوایی در فرد تشخیص داده شده است.
  • کم شنوایی مختلط: این نوع کم شنوایی در افراد میان سال و سالمند رایج‌تر است و علت آن را در اصطلاح پیر گوشی می‌دانند. پزشک با معاینه گوش این افراد ابتدا جرم‌های موجود در گوش را تخلیه می‌کند تا شنوایی فرد کمی بیشتر شود و سپس با توجه به میزان کم شنوایی وی سمعک مناسب را تجویز می‌نماید.

انتخاب سمعک مناسب

در زمان خرید سمعک علاوه بر قدرت و میزان بلندی صدای سمعک که توسط پزشک متخصص مشخص می‌شود، چند نکته دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا سمعک انتخابی به دلخواه فرد انتخاب شود و در زمان استفاده از آن راحت باشد. مهمترین نکات برای انتخاب سمعک عبارتند از:

  • در زمان خرید سمعک باید خود را از نظر روحی آماده کنید. سمعک نباید موجب خجالت شما شود و باید این را بدانید که هیچ ایرادی ندارد اگر از سمعک استفاده کنید. به همین دلیل در زمان خرید سمعک حتما از یک دوست یا فامیل بخواهید که همراه شما بیاید. ترجیحا از یک فرد جوان دعوت کنید تا شما را همراهی کند.
  • درباره انتظارات و امکانات مورد نظر خود با ادیولوژیست صحبت کنید. او شما را راهنمایی خواهد کرد تا بتوانید سمعک مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • به برند سمعک دقت کنید. کیفیت و راحتی سمعک برند بسیار مطلوب‌تر از سمعک‌هایی است که برند نام آشنایی ندارند. هر برند سمعک‌هایی با امکانات و شکل ظاهری مختلفی را طراحی و به بازار عرضه می‌نماید. در این مرحله بهتر است از متخصص کمک بگیرید و از راهنمایی‌های او استفاده نمائید. فردی که در این زمینه تجربه و تخصص بالایی دارد بهتر می‌تواند به شما کمک کند.
  • نکته دیگر قیمت سمعک است. قیمت سمعک با توجه به امکانات موجود در سمعک و برند آن متفاوت خواهد بود. اگر برای استفاده از سمعک به امنکانات خاصی نیاز ندارید بهتر است سمعک ساده ای را انتخاب کنید که قیمت مناسب‌تری دارد اما اگر امکاناتی نظیر بلوتوث و … برایتان کاربرد دارد می‌توانید از مدل‌های پیشرفته‌تر استفاده کنید.
  • در زمان انتخاب سمعک به نوع کم شنوایی خود توجه کنید اگر کم شنوایی شما از نوع پیشرونده است بهتر است سمعگی را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم برای دریافت امواج بیشتر را داشته باشد. اگر سمعک درست انتخاب شود می‌تواند در کند شدن روند پیشرفت کم شنوایی موثر خواهد بود. عمر مفید یک سمعک 5 سال است بنابراین باید دقت داشته باشید که نباید سمعک را بیش از حد قوی خریداری کنید.

انواع سمعک

سمعک از نظر شکل ظاهری و نحوه استفاده با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک با توجه به سن و نیاز شنوایی آنها عملکرد متفاوتی دارند. به طور کلی ظاهر سمعک باید به گونه‌ای باشد که فرد احساس راحتی داشته باشد و در زمان کار و فعالیت از گوش وی خارج نشود. انواع سمعک عبارتند از:

  • سمعک پشت گوش BTE
  • سمعک داخل گوش و کانال گوش Rite
  • سمعک داخل کانل گوش ITE
  • سمعک نامرئی که داخل کانل گوش  CICو IIC

آشنایی با تنظیمات اولیه سمعک

پس از اینکه سمعک مورد نظرتان را انتخاب کردید متخصص میزان بلندی صدا را با توجه میزان کم شنوایی شما تنظیم خواهد کرد. در این قسمت باید خوب دقت داشت باشید تا میزان بلندی صدا را درست انتخاب کنید. بلندی صدا نباید به قدری باشد که موجب آزار شما شوند و به مرور زمان شما را نسبت به صدا حساس کند و همچنین نباید به قدری آرام باشد که صدای تولید شده توسط سمعک برایتان غیر واضح باشد.

چند نکته مهم که باید از ایدولوژیست سوال کنید عبارت است از:

  • نحوه نگهداری از سمعک
  • نحوه تمیز کردن سمعک و زمان تمیز کردن
  • مدت زمان مناسب برای استفاده از سمعک
  • یادگیری نحوه تنظیم صدای سمعک
  • یادگیری استفاده از امکانات سمعک
  • آموزش بررسی باتری سمعک و نحوه تعویض باتری سمعک
  • مراقبت‌های لازم برای بالا بردن عمر مفید سمعک
  • مراقبت از سمعک در زمان خاموشی
  • نحوه استفاده از سمعک شارژی
  • راهنمای انتخاب باتری سمعک

قیمت سمعک

فاکتورهای بسیاری بر قیمت سمعک تاثیر گذار هستند. مهمترین فاکتورهای موجود در یک سمعک عبارتند از تکنولوژی بکار رفته در سمعک، اندازه و سایز سمعک، امکانات موجود در سمعک و شکل ظاهری سمعک. مسلما هر چه تکنولوژی موجود در سمعک به روز تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال سمعک‌هایی که از نوع نامرئی هستند نسبت به مدل‌های پشت گوشی قیمت بیشتری دارند.

اهمیت گارانتی پس از فروش سمعک

سمعک‌ها معمولا بین 5 تا 7 سال بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند اما در لوازم الکترونیک این امکان وجود دارد که به دلایل مختلف عمر مفید دستگاه کم می‌شود تا به دلیلی دستگاه خراب می‌شود، به همین دلیل وجود گارانتی می‌تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد. بدین ترتیب در صورت بروز هر گونه مشکل می‌توانید از مزایای گارانتی سمعک بهره مند شوید.

قبل از خرید سمعک حتما بودجه خود را مد نظر قرار دهید و با توجه به قیمت و کیفیت آن سمعکی را خریداری کنید که کارایی مطلوبی داشته باشد و بتوانید شنوایی خوبی داشته باشید و از زندگی اجتماعی خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *