کرونا در بارداری

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 09 / 06 / 1400

بارداری یک دوره هیجان انگیز و پر استرس است. ذهن شما با یک میلیون سوال مختلف و نگرانی‌ها از جزئی تا جدی احاطه شده است. یکی از متداول‌ترید سوالات این است که کرونا در بارداری چگونه بر نوزاد تأثیر می‌گذارد. در صورت بروز تب در دوران بارداری، همیشه باید پزشک خود را مطلع کنید زیرا ممکن است ویروس‌های خاصی بر سلامت نوزاد شما تأثیر بگذارد. برخی از ویروس‌ها و شرایط خاص عبارت‌انداز:

  • سیتومگالوویروس (CMV)
  • واریسلا زوستر
  • ویروس زیکا
  • سرخجه
  • پاروویروس B19
  • تبخال
  • ایدز (HIV)

همانطور که همگی آگاه هستیم،در سال 2019 یک ویروس جدید وارد جهان شد و به سرعت گسترش یافت. یک کروناویروس جدید که مسئول بیماری تنفسی COVID-19 است. با وجود ویروس زیکا و خطرات ناشی از ناهنجاری‌های هنگام تولد در ذهن بسیاری از افراد، زنان باردار ممکن است نگرانی دیگری را به لیست روز افزون خود اضافه کرده باشند.

COVID-19 هنوز یک بیماری جدید است که به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. نحوه تأثیر آن بر زنان باردار و نوزادان در حال رشد کاملاً مشخص نیست و این مورد قطعا نگرانی و اضطراب زنان باردار را به همراه داشته است. قبل از اینکه نگرانی بیشتری را به دل خود راه دهید، ادامه مطلب ارائه شده را مطالعه نمایید. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، در اینجا آنچه شما باید در مورد کرونا در بارداری بدانید ارائه شده است.

 

  • کرونا چیست؟

کروناویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که هم در انسان و هم در حیوانات در گردش هستند و می‌توانند همه چیز را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری‌های تنفسی جدی تر را ایجاد کنند. در اواخر سال 2019، همانطور که در ابتلا اشاره شد، ویروس کرونا جدید، به نام سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (SARS-CoV-2)، در انسان‌ها در ووهان چین ظاهر شد. کارشناسان دقیقاً از نحوه پیدایش یا انتشار ویروس مطمئن نیستند، اما گمان می‌کنند که ممکن است از تماس با حیوان به انسان منتقل شده باشد.

علائم کرونا در بارداری

COVID-19 عمدتا یک بیماری تنفسی است. علائم کرونا در بارداری معمولاً بین 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا ظاهر می‌شوند. داده‌های افرادی که در چین به COVID-19 مبتلا شده‌اند، نشان داده است که به طور متوسط در روز 4 اغلب علائم بروز می‌دهند. شایع ترین علائم (چه باردار باشید چه نباشید) عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • تب
  • تنگی نفس
  • خستگی

سایر علائم کرونا در بارداری عبارتند از:

  • لرز، که گاهی ممکن است به صورت مکرر رخ دهد
  • گلو درد
  • سردرد
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • دردهای عضلانی

در صورت داشتن هر یک از این علائم و باردار بودن بعد از تست کرونا با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است شما نیاز به مراجعه به پزشک و حتی آزمایش داشته باشید، اما مهم است که قبل از مراجعه به مطب به پزشک خود هشدار دهید تا کارکنان بتوانند اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود و سایر بیماران انجام دهند.

آیا کرونا در بارداری امری شایع است؟

این ویروس به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است ، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که آیا زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند یا خیر. اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) خاطرنشان می‌کند که زنان باردار بیش از دیگران مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های تنفسی مانند آنفولانزا هستند. این امر تا حدی به این دلیل است که بارداری سیستم ایمنی بدن شما را تغییر می‌دهد و تا حدی به دلیل تأثیر بارداری بر ریه‌ها و قلب شما است.

با این وجود، از مارس 2020، هیچ شواهد مشخصی وجود ندارد که نشان دهد کرونا در بارداری بیشتر از سایر افراد اتفاق می‌افتد یا خیر. محققین اظهار می‌کنند که حتی اگر آنها به عفونت مبتلا شوند، تحقیقات ادامه می‌یابند و اخیرا دریافته‌اند که زنان باردار بیشتر از سایرین به عوارض شدید بیماری مانند ذات الریه مبتلا نمی‌شوند.

چه روش‌هایی برای مهار کرونا در بارداری بی خطر است؟

درمان COVID-19 مشابه درمان سایر بیماری‌های تنفسی است. باردار باشید یا نباشید، پزشکان توصیه می‌کنند:

  • مصرف استامینوفن (تیلنول) برای تب 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • هیدراته ماندن با آب یا نوشیدنی‌های کم قند
  • اگر تایلنول تب شما را پایین نمی‌آورد، در تنفس مشکل دارید یا استفراغ می‌کنید، برای راهنمایی بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

ابتلا به کرونا در بارداری برای یک زن باردار چقدر خطرناک است؟

مجدد لازم به تکرار این مطلب است که با توجه به جدید بودن ویروس کرونا، اطلاعات کمی برای پاسخ دادن با این سوالات وجود دارد. CDC خاطرنشان می‌کند که زنان بارداری که مبتلا به یکی از انواع ویروس کووید-19 شده‌اند، نسبت به زنان بارداری که به این عفونت‌ها مبتلا نمی‌شوند، بیشتر در معرض خطر هستند. سقط جنین، زایمان زودرس، مرده زایی و داشتن عفونت شدید از جمله مواردی است که در زنان ابتلا به کرونا در بارداری دیده شده است. همچنین باید به خاطر بسپارید که تب بالا در سه ماهه اول بارداری، صرف نظر از علت آن، می‌تواند منجر به نقایص مادرزادی شود.

آگاهی از این موارد ترسناک به نظر می‌رسد و اغلب باعث افزایش احساس تشویش و اضطراب در زنان باردار می‌شود اما لازم است بدانید که گزارش‌ها و خبرها همیشه شامل خبرهای بد و تکان دهنده (مانند مواردی که در بالا اشاره شد) نیستند. به عنوان مثال، تعداد بسیار زیادی از زنان وجود دارند که علاده بر ابتلا به کرونا در بارداری، زایمان موفقیت آمیزی داشته‌اند و مادر و بپه از همه لحاظ سالم و عاری از ویروس بوده‌اند.

 

بر اساس گزارش WHO که نمونه کوچکی از زنان باردار مبتلا به COVID-19 را مورد بررسی قرار داد، اکثریت قریب به اتفاق موارد شدید نداشتند. از 147 زن مورد مطالعه، 8 درصد مبتلا به COVID-19 شدید و 1 درصد بحرانی بودند. کالج سلطنتی متخصصان زنان و زایمان گزارش می‌دهد که در حالی که برخی از زنان چینی مبتلا به علائم کرونا نوزادان نارس به دنیا آورده‌اند، مشخص نیست که آیا این نوزادان به دلیل عفونت زودتر از موعد طبیعی (زودهنگام) به دنیا آمده‌اند یا به دلیل اینکه پزشکان تصمیم گرفته‌اند با زایمان زودرس آنها را به خطر بیندازند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این ویروس خاص باعث سقط جنین می‌شود، گزارش نکرده‌اند.

آیا ویروس کرونا در بارداری یا زایمان به نوزاد منتقل می‌شود؟

با بررسی و ارزیابی در مورد زنانی که در هنگام آلودگی به این ویروس زایمان کرده‌اند، احتمالاً پاسخ صحیح دادن به این سوال بعید است زیرا هیچ شواهد قطعی در مورد انتقال ویروس از مادران مبتلا به کرونا در بارداری وجود ندارد.

COVID-19 یک بیماری است که عمدتا از طریق قطرات و بزاغ دهان از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود (به عنوان مثال، در معرض سرفه و عطسه افراد مبتلا قرار گرفتن). بنابراین، نوزاد شما فقط پس از تولد می‌تواند در معرض چنین قطراتی قرار گیرد.

در یک مطالعه کوچک که بر روی 9 زن باردار چینی مبتلا به کروناویروس در سه ماهه آخر بارداری انجام شد، این ویروس در نمونه‌های گرفته شده از مایع آمنیوتیک یا خون بندناف یا سواب‌های گلو نوزادان نشان داده نشد. با این حال، در یک مطالعه دیگر، آزمایش سه نوزاد تازه متولد شده از زنان مبتلا به COVID-19 مثبت بود. تست 30 نوزاد دیگر در گروه منفی بود و محققان مطمئن نیستند که آیا نوزادانی که جواب آزمایش آنها مثبت شده است، واقعاً به این ویروس در رحم مبتلا شده‌اند یا اینکه اندکی پس از زایمان ویروس به غلبه کرده است.

اگر در زمان زایمان به کووید -19 مبتلا شده باشم، آیا نیاز به سزارین دارم؟

این که آیا شما نوزاد خود را به صورت واژینال یا از طریق سزارین به دنیا می‌آورید، به عوامل زیادی بستگی دارد نه فقط اینکه آیا شما مبتلا به COVID-19 هستید یا خیر. اما کارشناسان می‌گویند زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین مطلوب‌تر است. البته این درحالیست که واجد شرایط زایمان طبیعی باشید و بنا به دلیل و عوامل دیگر سزارین برای شما توصیه نشود. متخصصین و پزشکان انجام جراحی روی بدنی که قبلاً توسط ویروس جدی و شدید ضعیف شده است ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کند.

آیا ویروس کرونا از طریق شیر مادر منتقل می‌شود؟

در معدود مطالعاتی که بر روی زنان شیرده مبتلا به ویروس کرونا انجام شده است، به نظر می‌رسد پاسخ منفی است. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوانند به طور قطعی بگویند هیچ خطری وجود ندارد.

CDC اظهار می‌کند که اگر مادر به تازگی مبتلا به کرونا در بارداری شده یا مشکوک به مبتلا بودن خود است، لازم است با پزشک خود در مورد جوانب مثبت و منفی شیردهی مشورت کنید. اگر تصمیم به تغذیه با شیر مادر دارید، می‌توانید با مشاور و یا پزشک خود نیز مشورت کرده و از راه‌کارهایی تخصصی وی بهره‌مند شوید. برخی از این راه‌کارها به شرح زیر هستند:

  • صورت خود را در دوره شیردهی با ماسک بپوشانید
  • شستن کامل دست‌ها قبل از لمس کودک
  • مطمئن شوید که زیر ناخن‌ها و وری انگشتان خود را تمیز کنید
  • قبل از پمپ کردن یا دوشیدن شیر مادر، دستان خود را کاملاً بشویید

بهترین راهکارها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در بارداری چیست؟

بدون شک شما قبلاً بارها این راه‌کارها را به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا در بارداری شنیده‌اید، اما لازم به تکرار دوباره است:

  • دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. در یک مرحله، از ضدعفونی کننده دست با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید
  • از دستمال مرطوب کودک استفاده نکنید زیرا آنها ضد عفونی نمی‌کنند.

 

  • فاصله خود را با عموم مردم حفظ کنید
  • از دست زدن به صورت خود به ویژه دهان، چشم‌ها و بینی خودداری کنید.
  • از ازدحام زیاد دور بمانید. در حقیقت، هرچه بیشتر بتوانید تماس خود را با افراد محدود کنید، بهتر است.
  • مراقب خودتان باشید. به خوبی خود را تغذیه کنید و استراحت کافی داشته باشید.
  • اگر پزشک موافقی می‌کند، ورزش کنید. بدن سالم برای دفع انواع بیماری‌ها بهتر از بدن فرسوده است.
  • با ستفاده از خدمات آزمایش آنلاین از رفتن به محیط آزمایشگاهی و ازدحام دوری کنید و از خدمات تست کرونا در منزل وسنوگرافی در منزل و … استفاده نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *