واژینیسموس چیست ؟

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 29 / 04 / 1400

واژینیسموس چیست؟

برای برخی از زنان این اتفاق می‌افتد که هنگام تلاش برای نفوذ واژن، عضلات واژن به طور غیر ارادی یا مداوم منقبض می‌شوند. به این حالت واژینیسموس می‌گویند. انقباضات می‌توانند از رابطه جنسی جلوگیری کرده یا آن را بسیار دردناک کنند. این حالت به طور معمول زمانی ایجاد می‌شود که:

  • هنگامی که شریک جنسی تلاش می‌کند به واژن نفوذ کند.
  • هنگامی که یک زن از تامپون استفاده می‌کند.
  • هنگامی که نزدیکی ناحیه واژن زن لمس می‌شود.

واژینیسموس در تحریک جنسی تداخل ندارد، اما می‌تواند از نفوذ جلوگیری کند. معاینه فیزیکی لگن به طور معمول هیچ دلیلی برای انقباضات نشان نمی‌دهد. هیچگونه ناهنجاری جسمی در بروز این بیماری موثر نیست. اختلال عملکرد جنسی می‌تواند در مردان و زنان رخ دهد و معمولاً قابل درمان است. بروز این حالت تقصیر شما نیست و اصلا نباید شرمنده باشید. با این وجود، این اختلالات می‌تواند در روابط و کیفیت زندگی شما تداخل ایجاد کند. متخصصان دقیقاً نمی‌دانند چه تعداد از زنان واژنیسم دارند، اما این وضعیت غیر معمول است.

انواع واژینیسموس

واژنیسموس به دو نوع تقسیم می‎شود:

  • واژینیسموس اولیه: وقتی نفوذ واژن هرگز حاصل نشده باشد
  • واژینیسموس ثانویه: هنگامی که یک بار نفوذ واژن حاصل شد، اما دیگر در دفعات بعدی امکان پذیر نیست. عدم نفوذ مجدد ممکن است به علت عواملی مانند جراحی زنان، ضربه یا .. باشد.

برخی از زنان پس از یائسگی دچار واژینیسموس می‌شوند. وقتی سطح استروژن کاهش می‌یابد، کمبود ترشحات، روان بودن و قابلیت ارتجاعی واژن رابطه را دردناک، استرس زا یا غیرممکن می‌کند. این حالت می‌تواند منجر به واژینیسموس در برخی از زنان شود.

 

  • دیسپارونیا

دیسپارونیا اصطلاح پزشکی برای رابطه جنسی دردناک است. این مورد اغلب با واژینیسموس اشتباه گرفته می‌شود. با این حال ، دیسپارونیا می‌تواند به دلیل موارد زیر ایجاد:

  • کیست.
  • بیماری التهابی لگن.
  • آتروفی واژن.

 

علل بروز واژینیسموس

همیشه دلیل خاص یا ثابتی برای واژینیسموس وجود ندارد. این وضعیت به موارد زیر مرتبط شده است:

  • سو استفاده جنسی یا ضربه روحی.
  • سابقه داشتن رابطه دردناک.
  • عوامل عاطفی.

در برخی موارد، هیچ علت مستقیمی برای بروز این عارضه نیز پیدا نمی‌شود. برای تشخیص، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و جنسی شما سوالاتی می‌پرسد. آگاهی از این تاریخچه می‌تواند به تشخیص نشانه‌های اصلی دلیل انقباض کمک کند.

علائم واژینیسموس

سفت شدن غیر ارادی عضلات واژن از علائم اصلی واژینیسموس است، اما شدت بیماری در زنان متفاوت است. در همه موارد، انقباض واژن نفوذ را دشوار یا غیرممکن می‌کند. اگر به واژنیسموس مبتلا هستید، نمی‌توانید انقباضات عضلات واژن خود را کنترل یا متوقف کنید. واژینیسموس ممکن است علائم اضافی داشته باشد، از جمله ترس از نفوذ واژن و کاهش میل جنسی مربوط به نفوذ.
زنان مبتلا به واژینیسموس معمولاً هنگام وارد شدن هر چیزی به واژن، احساس سوزش یا درد می‌کنند. اگر واژینیسموس دارید، به این معنی نیست که به طور کلی از فعالیت‌های جنسی لذت نخواهید برد. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، هنوز هم می‌توانند لذت جنسی را احساس کرده و به ارگاسم برسند. بسیاری از فعالیتهای جنسی شامل نفوذ نیستند و با استفاده از آنها می‌توان از رابطه جنسی لذت برد، از جمله:

 

  • رابطه جنسی دهانی.
  • ماساژ.
  • خودارضایی.

تشخیص واژینیسموس

تشخیص واژینیسموس معمولاً با توصیف علائم شما آغاز می‌شود. پزشک احتمالاً می‌پرسد:

  • چه زمانی برای اولین بار متوجه وجود این مشکل شدید.
  • به طور معمول چند بار اتفاق می‌افتد.
  • به نظر شما چه چیزی باعث تحریک آن می‌شود.

به طور معمول، پزشک همچنین در مورد سابقه جنسی شما سوال می‌کند، که ممکن است شامل سوالاتی از این قبیل باشند که آیا تا به حال مورد سواستفاده یا ضربه در رابطه جنسی قرار گرفته‌اید یا خیر.
به طور کلی، تشخیص و درمان واژینیسموس نیاز به معاینه لگن دارد. برای خانم‌های مبتلا به واژینیسموس معمولاً عصبی بودن یا ترس از معاینات لگن وجود دارد. اگر پزشک شما معاینه لگن را توصیه می‌کند، می‌توانید در مورد روش‌های راحت و آسانتر معاینه با وی صحبت کنید.
برخی از زنان ترجیح می‌دهند در زمان معاینه از رکاب استفاده نکنند و موقعیت‌های مختلف جسمی را امتحان کنند. اگر بتوانید از آینه استفاده کنید و ببینید پزشک شما چه کاری انجام می‌دهد، ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشید. وقتی پزشک به واژینیسموس مشکوک می‌شود، به طور کلی معاینه را تا آنجا که می‌تواند با ملایمت انجام می‌دهد.
آنها ممکن است پیشنهاد کنند که برای سهولت در نفوذ از دست یا وسایل پزشکی به داخل واژن کمک بگیرند. می‌توانید از پزشک خود بخواهید که هر مرحله از معاینه فیزیکی را برای شما توضیح دهد. در طول معاینه، پزشک شما به دنبال هر نشانه‌ای از عفونت یا زخم است.
در واژینیسموس، هیچ دلیل جسمی برای انقباض عضلات واژن وجود ندارد. این بدان معناست که اگر واژینیسموس داشته باشید، پزشک دلیل دیگری برای علائم شما پیدا نمی‌کند.

گزینه‌های درمانی واژینیسموس

واژینیسموس نوعی اختلال قابل درمان است. درمان معمولاً شامل آموزش، مشاوره و تمرین است. با استفاده از ابزار مخصوص و کمک پزشک می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

  • مشاوره جنسی درمانی

آموزش معمولاً شامل یادگیری در مورد آناتومی و آنچه در هنگام تحریک جنسی و مقاربت اتفاق می‌افتد، است. همچنین با کمک مشاور در مورد عضلات درگیر در واژینیسموس اطلاعات کسب خواهید کرد. این روش درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه کار اعضای بدن و واکنش بدن را بهتر درک کنید.
مشاوره ممکن است شما را به تنهایی یا با شریک زندگی خود درگیر کند. کار با یک مشاور متخصص در زمینه اختلالات جنسی ممکن است مفید باشد. تکنیک‌های آرام سازی و هیپنوتیزم همچنین ممکن است باعث آرامش شوند و به شما کمک کنند تا در هنگام برقراری رابطه جنسی راحت تر باشید.

  • روان یا گشاد کننده‌های واژن

پزشک یا مشاور شما ممکن است یادگیری استفاده از روان کننده های واژن(Vaginal lubricants) را تحت نظارت یک متخصص توصیه کند. گشادکننده‌های مخروطی شکل را در واژن خود قرار دهید.سپس به تدریج بزرگتر می‌شوند. این مورد به کشش و انعطاف پذیری عضلات واژن کمک می‌کند.
برای افزایش صمیمیت، از شریک زندگی خود کمک بخواهید که گشادکننده‌ها را وارد کند. پس از گذراندن دوره درمان با مجموعه‌ای از این ابزار، شما و همسرتان می‌توانید دوباره رابطه جنسی برقرار کنید.

 

  • فیزیوتراپی

اگر به سختی می‌توانید از گشادکننده استفاده کنید، به یک متخصص طب فیزیکی متخصص در کف لگن مراجعه کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا:

  • در مورد نحوه استفاده از گشادکننده بیشتر بیاموزید.
  • در مورد تکنیک‌های ایجاد آرامش یاد بگیرید.

زندگی با واژنیسموس

این اختلال عملکرد جنسی اغلب روابط را تحت تأثیر قرار دهد. فعال بودن و معالجه به پزشک می‌تواند در نجات یک ازدواج یا رابطه بسیار مهم باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ چیز برای شرمندگی وجود ندارد. صحبت با همسرتان در مورد احساسات و ترس از رابطه جنسی ممکن است به شما در ایجاد آرامش و صمیمیت بیشتر کمک کند.
پزشک یا درمانگر شما می‌تواند راه‌های غلبه بر واژینیسموس را به شما ارائه دهد. بسیاری از افراد بهبود می‌یابند و زندگی شادی جنسی را ادامه می‌دهند.
زمانبندی جلسات درمانی با یک متخصص ممکن است مفید باشد. استفاده از روان کننده‌ها یا برخی از موقعیت‌های جنسی می‌تواند باعث ایجاد راحتی بیشتر در رابطه جنسی شود. آزمایش کنید و بدانید چه چیزی برای شما و شریک زندگی شما مفید است.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *