نزدیک بینی چیست

نزدیک بینی چشم و درمان آن

  • نوشته شده توسط سمانه نصیری
  • 06 / 11 / 1399

نزدیک بینی چشم (Myopia in eye) یک بیماری رایج چشم است که تمرکز بر روی اشیاء در فاصله دور را دشوار می‌کند. با این حال، اشیائی که نزدیک هستند کاملا واضح به نظر می‌رسند. افراد می‌توانند با استفاده از لنز یا عینک و همچنین انتخاب جراحی لیزر، نزدیک‌بینی را درمان کنند. در ادامه با نزدیک بینی چشم، علائم، علل و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا می‌شوید.

نزدیک بینی چشم چیست؟

نزدیک‌بینی یک بیماری شایع بینایی است که در آن می‌توانید اجسام نزدیک خود را به‌وضوح مشاهده کنید اما اجسام دورتر تار هستند. این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که شکل چشم شما باعث خم شدن (شکستن) نادرست اشعه‌ها می‌شود و این امر باعث تمرکز تصاویر در مقابل شبکیه به جای روی شبکیه چشم می‌شود. نزدیک بینی چشم ممکن است به تدریج یا به سرعت پیشرفت کند و اغلب در دوران کودکی و نوجوانی بدتر می‌شود.

نزدیک بینی چشم چند نوع دارد؟

 

نزدیک بینی چشم انواع مختلفی وجود دارد که در ادامه با این انواع آشنا می‌شوید:

  1. نزدیک بینی ساده: در نزدیک بینی ساده، چشم از جهات دیگر سالم است. استفاده از عینک یا لنز به راحتی می‌تواند این مسئله را درمان کند.
  2. نزدیک بینی بالا: نزدیک بینی بالا نوع شدیدتری از نزدیک‌بینی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد در سنین جوانی دچار نزدیک بینی چشم می‌شود که این مسئله با افزایش سن بدتر می‌شود.
  3. نزدیک بینی پاتولوژیک: افراد مبتلا به نزدیک‌بینی پاتولوژیک، دچار بیماری چشمی دیگری نیز می‌شوند. چشم دچار مشکلاتی است که شبکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این مشکلات عبارت‌اند از:
  4. دژنراسیون شبکیه که نوعی از تحلیل رفتن شبکیه است.
  5. آتروفی شبکیه که در آن قسمت‌هایی از شبکیه از کار می‌افتند.
  6. لکه Forster-Fuchs که در نتیجه زخم شبکیه اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به نقطه‌های کور در بینایی شود.
  7. نزدیک‌بینی پاتولوژیک همچنین می‌تواند باعث کاهش بینایی شود که عینک یا لنزهای تماسی نمی‌توانند آن را اصلاح کنند.

علائم نزدیک بینی چشم چیست؟

علائم نزدیک بینی چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تاری دید هنگام مشاهده اجسام دور
  2. نیاز به پلک زدن یا بستن جزئی پلک‌ها برای دیدن واضح چیزها
  3. سردردهای ناشی از خستگی چشم
  4. مشکل در دید هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه، به ویژه در شب (نزدیک بینی شبانه)

نزدیک‌بینی غالبا اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود و تشخیص آن معمولا بین سال‌های اول مدرسه تا نوجوانی شایع است. کودک مبتلا به نزدیک بینی چشم ممکن است:

  • به صورت مداوم با چشمان نیمه‌باز نگاه می‌کند؛
  • باید نزدیک تلویزیون، مانیتور یا جلوی کلاس بنشینید؛
  • به نظر می‌رسد از اشیائی که در فاصله دور قرار دارند آگاه نیست؛
  • بیش از حد پلک می‌زند؛
  • چشمانش را مرتبا می‌مالد.

تشخیص نزدیک بینی چشم چگونه انجام می‌شود؟

تشخیص نزدیک بینی چشم

متخصص بینایی‌سنجی می‌تواند برای تشخیص نزدیک بینی چشم تعدادی آزمایش انجام می‌دهد. یک قسمت از معاینه چشم این است که بتوانید حروف را در اندازه‌های مختلف بر روی یک نمودار بخوانید. هر چه این حروف کوچک‌تر باشند تشخیص آن‌ها برای فردی که مبتلا به نزدیک‌بینی است دشوارتر است.

متخصص بینایی‌سنجی همچنین ممکن است از ابزاری به نام فوروپتر (phoropter) استفاده کند. این ابزار از لنزهای مختلفی تشکیل شده است که در مقابل چشم قرار می‌گیرند. متخصص بینایی‌سنجی، نور را به داخل فوروپتر می‌تاباند تا نحوه تمرکز چشم را اندازه‌گیری کند.

علل و عوامل خطر نزدیک بینی چشم چیست؟

اگرچه محققان هنوز از دلایل نزدیک بینی چشم آگاه نشده‌اند اما عوامل زیادی مانند ژنتیک می‌توانند احتمال بروز آن را افزایش دهند. به‌عنوان‌مثال، کودکانی که والدین مبتلا به نزدیک بینی دارند، بیشتر احتمال دارد که خود به آن مبتلا شوند. این خطر در صورت ابتلای هر دو والدین به نزدیک‌بینی افزایش می‌یابد. کودکانی که وقت کمتری در فضای باز می‌گذرانند یا وقت زیادی را به انجام کارهایی اختصاص می‌دهند که نیاز به نزدیک بینی دارند بیشتر احتمال دارد که به نزدیک‌بینی مبتلا شوند.

محققان همچنین مطرح کرده‌اند که ممکن است بین افزایش هوش و نزدیک‌بینی ارتباط وجود داشته باشد، اگرچه آن‌ها هنوز علت آن را نمی‌دانند. اگرچه نزدیک بینی معمولا در دوران کودکی ایجاد می‌شود اما در بزرگسالان می‌تواند درنتیجه فشار چشم نیز رخ دهد. فشار چشم زمانی رخ می‌دهد که شخص بیش از حد از مکانیسم تمرکز چشم استفاده کند. همچنین می‌تواند به دلیل سایر بیماری‌ها مانند دیابت یا آب‌مروارید ایجاد شود.

نزدیک بینی چشم در چه افرادی بیشتر وجود دارد؟

نزدیک بینی چشم در برخی از جمعیت‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، نزدیک بینی در افرادی که ریشه آسیایی دارند بیشتر دیده می‌شود. نزدیک بینی در افراد مسن درواقع می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به آب‌مروارید باشد. نزدیک بینی به‌طورمعمول در حدود بلوغ ایجاد می‌شود اما شروع آن می‌تواند در هر سنی باشد. همچنین، کودکی که به نزدیک بینی دچار می‌شود به دلیل رشد چشم، بیماری‌اش تا بزرگسالی می‌تواند شدیدتر شود.

نزدیک بینی چشم چه عوارضی دارد؟

نزدیک بینی چشم با عوارض خفیف تا شدید مختلفی همراه است. این عوارض عبارت‌اند از:

  1. کاهش کیفیت زندگی. نزدیک‌بینی اصلاح‌نشده می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد. ممکن است نتوانید تکالیف را همان‌طور که می‌خواهید انجام دهید و دید محدود شما ممکن است لذت شما را از انجام فعالیت‌های روزمره کاهش دهد.
  2. خستگی چشم. نزدیک‌بینی اصلاح‌نشده ممکن است باعث شود برای حفظ تمرکز بیشتر به چشمان خود فشار بیاورید. این مسئله می‌تواند منجر به خستگی چشم و سردرد شود.
  3. کاهش امنیت. اگر مشکل بینایی اصلاح‌نشده داشته باشید ممکن است امنیت شما و دیگران به خطر بیفتد. این امر می‌تواند به ویژه در صورت رانندگی با اتومبیل یا استفاده از تجهیزات سنگین بسیار جدی باشد.
  4. بار مالی. هزینه لنزهای اصلاحی، معاینات چشم و درمان‌های پزشکی می‌تواند به ویژه با یک بیماری مزمن مانند نزدیک بینی افزایش یابد. کاهش بینایی و از دست دادن بینایی نیز در برخی موارد می‌تواند بر کاهش درآمد شما تاثیر بگذارد.
  5. سایر مشکلات چشمی. نزدیک‌بینی شدید شما را در معرض خطر افزایش جداشدگی پرده شبکیه، آب سیاه، آب‌مروارید و ماکولوپاتی نزدیک بینی (آسیب در ناحیه مرکزی شبکیه) قرار می‌دهد. بافت‌های موجود در کره چشم کشیده و نازک می‌شوند و این مسئله باعث اشک، التهاب و ضعیف شدن رگ‌های خونی می‌شوند. این مسئله می‌تواند منجر به خونریزی و زخم شود.

نزدیک بینی چشم چگونه درمان می‌شود؟

درمان نزدیک بینی چشم

هنگامی‌که متخصص بینایی، تشخیص نزدیک بینی چشم را تایید کرد، چندین روش درمانی در دسترس است. صحبت با بینایی‌سنج می‌تواند به فرد کمک کند تا در مورد بهترین گزینه برای خود تصمیم بگیرد. در ادامه با روش‌های درمان نزدیک بینی چشم آشنا می‌شوید.

  1. عینک و لنزهای تماسی: عینک و لنزهای تماسی رایج‌ترین گزینه‌های درمانی نزدیک‌بینی هستند. یک متخصص بینایی‌سنج عدسی‌هایی را سفارش می‌دهد که مناسب شخص باشد. این عدسی‌ها در قاب عینک قرار می‌گیرند و نزدیک‌بینی را اصلاح می‌کنند. لنزهای تماسی، صفحه‌های شفافی هستند که روی سطح چشم قرار می‌گیرند. مانند عینک، لنزهای تماسی نیز برای چشم‌های مختلف قابل تنظیم هستند. بسیاری از افرادی که ظاهر و احساس ناشی از عینک زدن را دوست ندارند، لنزهای تماسی را انتخاب می‌کنند، زیرا لنزهای تماسی بسیار کوچک‌تر هستند و به سختی قابل‌مشاهده هستند. با این حال، لازم است که آن‌ها را به‌طور منظم تغییر دهید و تمیز کنید.
  2. آرتوکراتولوژی (orthokeratology): افرادی که به نوع خفیف نزدیک بینی چشم مبتلا هستند ممکن است از یک فرآیند غیر جراحی به نام ارتوکراتولوژی یا درمان شکل‌دهی مجدد قرنيه با لنز تماسي بهره‌مند شوند. این روش درمانی شامل گذاشتن یک سری لنزهای تماسی سفت و سخت برای تغییر شکل قرنیه است. این لنزها باعث می‌شوند تا قرنیه صاف شود. این امر به نوبه خود باعث تغییر نور هنگام ورود به چشم می‌شود. افراد تمایل دارند هنگام خواب از این لنزهای تماسی استفاده کنند. این درمان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به‌طور موقت دید واضحی را تجربه کنند. با این حال، خطر عفونت چشم را نیز به همراه دارد.
  3. عمل جراحی: افرادی که به نوع شدید نزدیک‌بینی مبتلا هستند یا دوست ندارند عینک بزنند و به دنبال راه‌حلی دائمی هستند ممکن است عمل جراحی را برای درمان نزدیک بینی چشم خود انتخاب کنند. یکی از انواع جراحی‌ها، جراحی با استفاده از لیزر است که در آن چشم‌پزشک از شعاع نور قوی برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌کند. جراحی لیزر چگونگی تمرکز چشم بر نور را تنظیم می‌کند، به این معنی که تصاویری که زمانی مبهم بودند باید بعد از جراحی واضح دیده شوند.

هر عمل جراحی حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. این درمان می‌تواند گران باشد، اما معمولا بدون درد است. بینایی باید در طی یک روز یا مدتی کوتاه بعد از زمان جراحی به حالت طبیعی خود برگردد. با این وجود، گاهی اوقات تاری دید یا خشکی چشم برای هفته‌ها یا ماه‌ها بعد طبیعی است. مراجعه به چشم‌پزشک بعد از جراحی برای اطمینان از بهبودی مناسب چشم بسیار مهم است. سایر اشکال جراحی می‌تواند شامل قرار دادن عدسی اصلاحی در داخل چشم باشد. چشم‌پزشکان این درمان را به افرادی با نزدیک بینی شدید توصیه می‌کنند.

چگونه می‌توان از نزدیک بینی چشم پیشگیری کرد؟

با توجه به اینکه نزدیک بینی چشم، ژنتیکی است، پیشگیری در افرادی که سابقه نزدیک‌بینی را در خانواده خود دارند دشوار است. گذراندن وقت در خارج از خانه، در روشنایی روز، می‌تواند به کاهش نزدیک‌بینی کمک کند. همچنین لازم است مدت زیادی را به کارهایی که نیاز به نزدیک‌بینی دارند مثل خواندن یا کار با کامپیوتر اختصاص ندهید.

درنهایت، لازم به ذکر است در بیشتر موارد، نزدیک‌بینی هیچ مشکل بیشتری برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کند. طیف وسیعی از درمان‌ها در دسترس است که به افراد کمک می‌کند نزدیک بینی چشم در زندگی روزمره آن‌ها مشکل ایجاد نکند. اگر به نزدیک‌بینی شدید مبتلا هستید لازم است حتما به پزشک برای انجام درمان مراجعه کنید. بدون درمان ممکن است به مشکلات شدیدتر چشمی یا حتی کم‌بینایی دچار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *