نرم افزارهای مدیریت مطب

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 09 / 03 / 1401

با پیشرفت تکنولوژی زندگی انسان‌ها با تغییرات بزرگی همراه بوده است و همواره تلاش بر این بوده که کارها سریع‌تر و ساده‌تر انجام شوند. استفاده از تکنولوژی برای ارائه خدمات از جمله مهمترین رویدادهای دنیای امروز به شمار می‌آید که خدمات پزشکی و درمانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پیشرفت‌های شگرفی در این حوزه رخ داده است. یکی از این موارد راه اندازی نرم افزارهای مدیریت مطب و اطلاعات بیماران می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نرم افزارهای مدیریت مطب و کاربرد آنها بپردازیم.

اهمیت استفاده از نرم افزار مطب

استفاده از تکنولوژی موجب تسریع در روند رسیدگی به امور کاری و زندگی خواهد شد. بنابراین علم پزشکی نیز نباید از تکنولوژی دور باشد و برای سرعت بخشیدن به امور بیماران و درمان، استفاده از نرم افزارهای مدیریت مطب بسیار کاربردی خواهد بود.

نرم افزار مدیریت مطب که برای پزشکان طراحی می‌شود نرم افزاری است که تمامی اطلاعات بیماران و مراحل درمان را نظم دهی می‌نماید و بهترین جایگزین برای پرونده‌های کاغذی محسوب می‌شود. با استفاده از نرم افزار مطب پزشکان و کادر درمان می‌توانند تمامی مراحل درمانی از جمله نوبت دهی، معرفی خدمات، لیست پزشکان، فرایند درمان و … را به کاربران خود معرفی نمایند. بدین ترتیب تمامی مراحل با نظم بیشتر و تخصصی‌تر پیش خواهد رفت.

کاربران با استفاده از نرم افزار می‌توانند در فضایی امن و آرام خدمت مورد نظر خود را به دقت بررسی نمایند و نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو نمایند. استفاده از نرم افزارهای مدیریت مطب تجربه‌ای نوین و خاص برای پزشکان و کاربران فراهم می‌نماید.

مهمترین ویژگی‌های یک نرم افزار مطب کاربر پسند

نرم افزارهای مدیریت مطب، شامل برنامه‌ها، اطلاعات مربوط به بیماران، شرح مراحل درمان و سیستم نوبت دهی آنلاین می‌باشد و به بهبود برنامه ریزی و مدیریت مطب کمک بزرگی می‌نماید. با استفاده از نرم افزار مدیریت مطب بسیاری از خطاهای انسانی کاهش می‌یابد و نوبت دهی و ثبت اطلاعات بیماران با دقت و سرعت بیشتری انجام می‌شود. در ادامه مهمترین ویژگی‌های یک نرم افزار مطلب خوب و جامع را معرفی خواهیم نمود:

  • نصب و استفاده آسان: یک نرم افزار کاربر پسند، نرم افزاری است که به سادگی بر روی انواع سیستم عامل قابل نصب باشد و مراحل نصب آن به سادگی انجام شود. کاربران برای استفاده از نرم افزار از سیستم‌های متعددی مانند کامپیوتر، تلفن هوشمند و تبلت استفاده می‌نمایند. به همین جهت سازگار بودن نرم افزار با انواع سیستم عامل یک ویژگی بسیار مهم به محسوب می‌شود. همچنین طراحی ساده نرم افزار و استفاده آسان از آن از دیگر مواردی است که موجب محبوبیت یک نرم افزار خواهد شد. طراحی نرم افزار نباید پیچیده باشد. امکانات و خدمات باید در دسترس باشند تا کاربر برای یافتن آنها دچار سردرگمی نشود.
  • ثبت و ذخیره اطلاعات بیمار: از دیگر ویژگی‌های یک نرم افزار مطب خوب قابلیت نگهداری اطلاعات بیمار است. نرم افزار مدیریت مطب باید اطلاعات شخصی بیمار، نوع بیماری و سابقه درمان و اطلاعات بیمه وی را ذخیره نماید. همچنین اطلاعات نوبت دهی و تعداد مراجعات بیماران در این نرم افزار در دسترس خواهد بود. بررسی تعداد مراجعات و نحوه نوبت دهی به بیماران می‌تواند پزشکان را در ارائه خدمات بهتر و بیشتر یاری خواهد نمود.
  • نوبت دهی منظم: مهمترین بخش مدیریت یک مطب زمانبندی درست برای نوبت دهی به بیماران است. بنابراین از مهمترین ویژگی‌های یک نرم افزار مطب خوب نوبت دهی منظم و زمانبندی صحیح می‌باشد. نوبت بیماران نباید با یکدیگر تداخل داشته باشد و همچنین فواصل زمانی مراجعه بیماران به مطب نباید زیاد باشد. نوبت دهی باید با مدت زمانی باشد که یک پزشک برای معاینه بیماران نیاز دارد متناسب باشد. ویزیت بیماران ممکن است بسته به نوع بیماری و نیاز بیمار متفاوت باشد، بنابراین بازه نوبت دهی باید حداکثر زمان لازم برای ویزیت در نظر گرفته شود.
  • ارائه گزارش فعالیت مطب: یکی دیگر از ویژگی‌های یک نرم افزار مدیریت مطب خوب و حرفه‌ای ارائه گزارش از کلیه فعالیت‌های مطب و اقدامات پزشک می‌باشد. این گزارش برای شرکت بیمه و پزشک بسیار مفید خواهد بود. پزشکان با استفاده از اطلاعات موجود در گزارش می‌توانند در جهت بهبود عملکرد خود تصمیماتی اتخاذ نمایند. همچنین گزارش صورت حساب بیمار و ارسال آن به بیمه از دیگر خدماتی است که توسط یک نرم افزار مدیریت مطب ارائه می‌‎گردد.
  • امینت بالا: یک نرم افزار مدیریت حاوی اطلاعات شخصی و درمانی بیمار است. بنابراین باید از امنیت بالایی برخوردار باشد تا این اطمینان را به بیماران بدهد که اطلاعات آنها در سامانه محفوظ خواهد بود. نرم افزار بایستی با قوانین و الزامات ایمنی سازی اطلاعات کاربران مطابقت داشته باشد.
  • یادآوری پیامکی زمان نوبت دهی: یک نرم افزار مدیریت خوب و حرفه‌ای برای ارتباط با بیماران و یادآوری نوبت برای آنها پیامک اختصاصی ارسال می‌نماید. علاوه بر نوبت دهی می‌توان یادآوری زمان مراجعه بعدی برای ادامه درمان، یادآوری انجام آزمایشات لازم که در پرونده ثبت شده است و … را از دیگر ویژگی‌های یک نرم افزار جامع دانست.
  • خدمات حسابداری: از دیگر امکانات کاربردی موجود در نرم افزار مطب می‌توان به حسابداری امور مالی مطب اشاره نمود. ثبت حقوق پرسنل، هزینه قبوض آب، گاز و برق، هزینه تجهیزات، هزینه مواد مصرفی در مطب و حق ویزیت دریافتی از بیماران و … در قسمت حسابداری به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند هزینه‌ها را بهتر مدیریت نمایند. حسابداری نرم افزاری درصد خطا را به صفر کاهش می‌دهد.
  • ارائه پرونده الکترونیک: گاهی کاربران برای انجام امور اداری یا درمانی نیاز دارند که به پرونده سلامت خود دسترسی داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های نرم افزار مطب دسترسی بیمار به پرونده الکترونیک سلامت خود می‌باشد. بدین ترتیب کاربر می‌تواند تمام سوابق بیماری و درمان خود را در نرم افزار مشاهده نماید.

مزایای استفاده از نرم افزار مطب

نرم افزار مدیریت مطب به منظور ارائه خدمات بهتر و سریعتر به کاربران راه اندازی می‌شود و به پزشکان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند امور مربوط به مطب را مدیریت نمایند. دسترسی سریع به اطلاعات و پرونده بیمار، مشاهده سابقه بیمار در کوتاه‌ترین زمان ممکن و … از جمله خدماتی است که در یک نرم افزار مدیریت مطب فراهم می‌‌باشد. استفاده از این نرم افزارها چند مزیت مهم دارند که عبارتند از:

  • امکان به روز کردن اطلاعات بیماران، امور مالی، تغییر نحوه نوبت دهی و … از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان یک مزیت دانست.
  • در دسترس بودن اطلاعات و سوابق بیماران نیز از دیگر مزایای نرم افزارهای مطب می‌باشد. پزشک در هر زمان که بخواهد می‌تواند از سیستم خود استفاده کند و سوابق بیمار را مشاهده نماید. مراحل درمان و داروهای استفاده شده توسط بیمار و آزمایشات انجام شده، همگی در پرونده بیمار درج شده است و پزشک بسیار راحت‌تر می‌تواند درمان بیمار را ادامه دهد.
  • صرفه جویی در وقت و انرژی از مهمترین مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت مطب است که در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از این نرم افزار دیگر نیازی نیست شخصی برای نوبت دهی زمان صرف نماید. تکمیل پرونده در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. انجام امور مالی و گزارشات ماهانه مطب در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. بنابراین در زمان و انرژی به طرز چشم گیری صرفه جویی خواهد شد.
  • منشی و حسابدار مطب می‌تواند با استفاده از نرم افزار بسیار سریع گزارش تمامی امور مالی مربوط به شرکت را از نرم افزار دریافت نماید و در کوتاه‌ترین زمان حسابداری مطب انجام خواهد شد. برای نظم بیشتر می‌توان امور مالی مربوط به هر روز را جداگانه ثبت نمود و در نهایت آنها را در کنارهم مورد بررسی قرار داد.

بررسی نرم افزارهای مدیریت مطب

نرم افزارهای مدیریت مطب جایگزین روش‌های سنتی شده است و بسیاری از امور مطب مانند نوبت دهی، نسخه نویسی، ایجاد پرونده برای بیمار و … همگی به صورت الکترونیکی انجام می‌‌شود. به همین دلیل رقابت گسترده‌ای در این حوزه در میان تولید کنندگان نرم افزار شکل گرفته است. در این بخش قصد داریم چند نرم افزار برتر مدیریت مطب را معرفی نموده و مورد بررسی قرار دهیم.

نرم افزار مدیریت مطب اکسیر

این نرم افزار به عنوان برترین نرم افزار مدیریت طب در سال 1400 شناخته شده است و در دو نسخه طراحی گردیده است. یک نسخه مخصوص بخش پذیرش است و مورد استفاده منشی قرار می‌گیرد و نسخه دیگر بخش ویزیت می‌باشد که برای پزشکان طراحی شده است. این دو نسخه به منظور کاهش زمان لازم برای انجام امور اداری و درمانی مطب طراحی شده است و با توجه به تخصص پزشکان امکانات بیشتری به برنامه اضافه می‌شود. این نرم افزار به سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین اجتماعی متصل می‌باشد.

از امکانات این نرم افزار می‌توان به مواردی همچون دسترسی به اطلاعات بیمار به صورت آفلاین، دسترسی آسان به پرونده بیمار و مشاهده نوبت‌های رزرو شده اشاره نمود. از جمله امکانات این نرم افزار می‌توان به ثبت بیمار در کوتاه‌ترین زمان، دسترسی سریع به پرونده بیمار، امکان پرینت نسخه، مشخص کردن ساعت و تاریخ پذیرش، تعیین نوع بیمه بیمار، ارسال آنلاین نسخه برای بیمار، مشاهده خلاصه پرونده بیمار، خدمات نوبت دهی و تهیه گزارش فعالیت مطب اشاره نمود. این نرم افزار بر روی کامپیوتر و تلفن همراه قابل استفاده می‌باشد.

نرم افزار مدیریت مطب دکتر نکست

نرم افزار دکتر نکست از جمله نرم افزارهایی است که با برای تجویز نسخه نیازی به تایپ ندارد و با فرمان صوتی پزشک نسخه بیمار تجویز می‌شود. این نرم افزار به بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت متصل می‌باشد و ثبت پرونده و تجویز نسخه آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. با استفاده از این نرم افزار می‌توان اطلاعات پرونده و سوابق درمانی بیمار را مشاهده نمود. نوبت دهی آنلاین، مدیریت نوبت‌ها، یاد آوری نوبت از طریق پیامک، مدیریت مالی و حسابداری مطب، اطلاع کمبود در انبار دارو و دریافت گزارش‌های مالی از جمله امکانات این نرم افزار می‌باشد. این نرم افزار به راحتی بر روی کامپیوتر، تبلت و موبایل قابل استفاده است.

 

نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

این نرم افزار در دسته بهترین نرم افزارهای سال 1400 قرار دارد و بر روی کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه قابل استفاده است. بنابراین با اتصال به اینترنت در هر مکان می‌توان به اطلاعات بیمار و پرونده دسترسی داشت. از امکانات این نرم افزار می‌توان به امکان ثبت آنلاین اطلاعات بیمار، تکمیل پرونده بیمار، ذخیره جواب سونوگرافی، آزمایش و رادیولوژی در پرونده، نوبت دهی آنلاین و یادآوری پیامکی، ارائه الکترونیک پرونده بیمار، بررسی تغییرات وضعیت بیمار، دریافت گزارش مالی و عملکرد و برنامه ریزی مالی مطب اشاره نمود. این نرم افزار بدون نیاز به نصب بر روی کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت قابل استفاده است. این نرم افزار متصل به بیمه سازمان تامین اجتماعی می‌باشد و بر اساس تخصص پزشک امکانات لازم به برنامه افزوده خواهد شد.

نرم افزار مدیریت مطب ژنیک

این نرم افزار از جمله پیشرفته‌ترین نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک می‌باشد و اولین نرم افزار متصل به سیستم ابری در کشور می‌باشد که امکان استفاده از نرم افزار و دسترسی به اطلاعات با هر وسیله الکترونیکی را فراهم می‌نماید. بیماران می‌توانند با استفاده از این نرم افزار به بخشی از پرونده خود دسترسی داشته باشند. در این نرم افزار امکان ثبت تمامی اطلاعات بیمار، آزمایشات، فیلم و تصویربرداری‌ها و مراحل درمان فراهم شده است و در سیستم نوبت دهی با مشاهده برنامه پزشکان می‌توان نوبت را در تاریخ و زمان مورد نظر ثبت نمود. این نرم افزار دارای سیستم حسابداری کامل و جامعی است که با استفاده از آن می‌توان امور مالی مطب را مدیریت نمود. از دیگر امکانات این نرم افزار می‌توان به قابلیت اتصال به دستگاه کارتخوان اشاره نمود. همچنین سیستم حضور و غیاب برای کنترل ساعات حضور پرسنل و کارکنان در این نرم افزار طراحی شده است.

نرم افزار مدیریت مطب پذیرش 24

نرم افزار پذیرش 24 نرم افزاری جامع و کامل می‌باشد که تمامی خدمات نوبت دهی و انجام امور مدیریت مطب را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم می‌سازد. از امکانات این نرم افزار می‌توان به نوبت دهی اینترنتی، نسخه نویسی آنلاین، دریافت گزارش آماری از فعالیت‌های مطب، امکان راه اندازی مشاوره تلفنی، مشاهده سوابق درمانی بیمار و نوبت‌های ثبت شده اشاره نمود. در این نرم افزار خدمات دیگری مانند اطلاعات دارویی اشاره نمود. این نرم افزار امکان ارسال نسخه به صورت پیامکی برای بیمار را فراهم می‌‎نماید. این نرم افزار به بیمه سلامت و تامین اجتماعی متصل می‌باشد.

نرم افزار مدیریت مطب بقراط

این نرم افزار این امکان را برای پزشکان فراهم می‌نماید خدماتی که در مطب به بیماران ارائه می‌دهد را شرح دهد. از دیگر امکانات این نرم افزار می‌توان به کنترل و مدیریت وضعیت مالی مطب اشاره نمود. همچنین سیستم نوبت دهی، اسکن و ثبت مدارک بیمار در پرونده، ارسال پیامک یادآوری به بیماران، امکان ثبت چند پزشک و همکاری پزشکان متخصص، مشاهده سوابق پزشک و پرداخت آنلاین حق ویزیت و دریافت گزارش مالی مطب از دیگر امکانات موجود در این نرم افزار می‌باشد.

مقایسه نرم افزارهای مدیریت مطب

 

اکسیر

دکتر نکستمطب آنلاینپذیرش 24

بقراط

قابلیت ایجاد نسخه‌های پر استفاده+++
استفاده بر روی کامپیوتر، تبلت، تلفن همراه+++++
اتصال همزمان به بیمه سلامت و تامین اجتماعی+++
مشاهده سوابق بیمار+++++
پشتیبانی 24 ساعته+++++
اتصال به دیتابیس وزارت بهداشت+++++
تجویز دارو با فرمان صوتی++
بروز رسانی خودکار برنامه+++++
امکان استفاده آفلاین از برنامه+
ارسال نسخه آنلاین+++++

 

سوالات متداول

  • آیا نرم افزارهای مدیریت مطب نیاز بر روی کامپیوتر و تبلت و تلفن همراه قابل استفاده هستند؟

بله، نرم افزارهای مدیریت مطب با رعایت تمامی استانداردهای تحت وب طراحی شده است و به سادگی بر روی کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه و با استفاده از مرورگر کروم قابل استفاده است.

  • آیا نرم افزار بر اساس تخصص و درخواست پزشک قابل شخصی سازی است؟

بله، طراحان نرم افزار امکانات نرم افزار را با توجه به تخصص پزشک شخصی سازی می‌نمایند.

  • اطلاعات نرم افزار کجا ذخیره می‌شود؟

در زمان طراحی نرم افزار یک سرور اختصاصی برای پزشک تهیه می‌شود و نرم افزار بر روی آن سرور نصب می‌گردد و تمامی اطلاعات بر روی آن سرور ذخیره می‌شود.

  • آیا نرم افزار نیاز به نصب دارد؟

خیر، نرم افزارهای مدیریت مطب نیاز به نصب ندارند و تنها با اتصال به اینترنت بر روی انواع سیستم‌ها قابل اجرا هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *