علت زگیل تناسلی در زنان چیست؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 24 / 01 / 1401

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی بسیار شایع است که می‌تواند به‌صورت برآمدگی‌های کوچک یا گوشتی بر روی اندام تناسلی و اطراف آن ایجاد شود. زگیل‌ها درنتیجه ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ظاهر می‌شوند. افرادی که در بدنشان این ویروس را دارند می‌توانند آن را از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی منتقل کنند. اگرچه زگیل تناسلی ناراحت‌کننده است اما منجر به مشکلات دیگری نمی‌شود و سرطانی نیست. پزشک می‌تواند برای کاهش علائم داروهایی را تجویز کند و از سوی دیگر، برای برداشتن زگیل‌ها اقدام کند. زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان مشاهده می‌شود که ما در این مقاله به علت زگیل تناسلی در زنان می‌پردازیم.

 

 

علت زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی از عفونت با HPV ناشی می‌شود و نوعی از عفونت‌های مقاربتی (STI) است. فرد مبتلا به HPV می‌تواند ویروس را از طریق موارد زیر به فردی دیگر منتقل کند:

  • رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی
  • تماس تناسلی پوست به پوست
  • زایمان

زگیل‌های تناسلی همیشه بلافاصله پس از انتقال ظاهر نمی‌شوند و گاهی اوقات، ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا آن‌ها بروز پیدا کنند. بیشتر افراد با HPV بدون دریافت درمان مبارزه می‌کنند و در این مورد، هیچ مشکلی برای سلامتی آن‌ها ایجاد نمی‌شود. وقتی ویروس از بین می‌رود، فرد دیگر نمی‌تواند آن را به دیگران منتقل کند.HPV انواع مختلفی دارد که انواعی که باعث زگیل تناسلی می‌شوند، موجب سرطان نمی‌شوند. درصورتی‌که با سوالات یا نگرانی‌هایی در این مورد روبرو هستید، دریافت مشاوره پزشکی آزمایش آنلاین می‌تواند در این شرایط برای شما مفید باشد.

 

زگیل تناسلی می‌تواند از طریق رابطه جنسی، تماس پوست با پوست در ناحیه تناسلی و زایمان به فرد دیگر منتقل شود.

 

عوامل خطر زگیل تناسلی در زنان

هر فردی که ازنظر جنسی فعال است در معرض خطر ابتلا به HPV قرار دارد. سایر عوامل خطر زگیل تناسلی در زنان ( HPV در زنان ) عبارت‌اند از:

  • مصرف سیگار
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • زیر 30 سال بودن

اگر عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی را دارید و نگران این موضوع هستید، می‌توانید نگرانی‌های خود را با دریافت مشاوره پزشکی تلفنی از آزمایش آنلاین با پزشک در میان بگذارید.

علائم زگیل تناسلی در زنان

هر فردی می‌تواند به زگیل تناسلی مبتلا شود. زگیل تناسلی در زنان می‌تواند در داخل یا اطراف این نواحی ایجاد شود:

  • واژن
  • فرج
  • دهانه رحم
  • مقعد
  • کشاله ران و بالای ران‌ها

ازآنجایی‌که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل شود، زگیل‌های تناسلی می‌توانند بر روی لب‌ها، دهان و گلو هم ظاهر شوند. زگیل‌های تناسلی به شکل برجستگی‌های کوچک و گوشتی هستند. تعداد زگیل‌ها می‌توانند متفاوت باشند و آن‌ها ممکن است خوشه‌هایی مانند گل‌کلم ایجاد کنند.

 

 

زگیل‌های تناسلی معمولا همرنگ پوست فرد یا کمی تیره‌تر از آن هستند. علاوه بر این، برجستگی‌ها می‌توانند صاف یا زبر باشند. از سوی دیگر، آن‌ها می‌توانند بسیار کوچک باشند. در اغلب موارد، زگیل‌های تناسلی علائمی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال، آن‌ها ممکن است با علائم زیر همراه باشند:

  • خارش
  • سوزش
  • حساسیت به لمس یا درد
  • خون‌ریزی

بنابراین، اگر این علائم را تجربه می‌کنید مهم است که در این مورد با پزشک صحبت کنید. شما می‌توانید به این منظور از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

وقتی متوجه می‌شوید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید لازم است به پزشک مراجعه کنید. در برخی مواقع، زگیل تناسلی به‌صورت خودبه‌خود از بین می‌رود اما دریافت درمان در این شرایط به شما کمک می‌کند که خطر انتقال ویروس به دیگران را کاهش دهید و از سوی دیگر، علائم ناراحت‌کننده مانند خارش و درد را کاهش دهید. شما می‌توانید به این منظور از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا دریافت مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین نیز کمک بگیرید و از این طریق به‌سرعت و به‌راحتی با پزشک متخصص در مورد شرایط خود صحبت کنید.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

پزشکان معمولا زگیل تناسلی را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهند. اگر زگیل‌ها با چشم غیرمسلح دیده نشوند، پزشک ممکن است برای دیدن زگیل‌های تناسلی از کولپوسکوپ استفاده کند یا در ناحیه تناسلی، محلول سرکه بمالد. از سوی دیگر، پزشک ممکن است نمونه کوچکی از زگیل‌های قابل‌مشاهده را بردارد و آن را برای تجزیه‌وتحلیل به آزمایشگاه بفرستد. این آزمایش می‌توانند برای تایید تشخیص کمک‌کننده باشد.

همچنین، پزشک ممکن است چکاپ زنان را به شما توصیه کند که در این شرایط می‌توانید از خدمات آزمایش آنلاین در این زمینه استفاده کنید. همچنین، درصورتی‌که می‌خواهید با پزشک سریع‌تر و راحت‌تر صحبت کنید می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی آزمایش آنلاین نیز استفاده کنید.

 

اگرچه زگیل تناسلی قابل‌درمان نیست اما پزشک می‌تواند با استفاده از تجویز دارو یا روش‌های برداشتن زگیل به تسکیل علائم این بیماری کمک کند.

 

درمان زگیل تناسلی در زنان

در حال حاضر هیچ درمانی برای زگیل تناسلی وجود ندارد و معمولا در طول زمان، سیستم ایمنی شما با زگیل تناسلی مبارزه می‌کند. اگر زگیل‌های تناسلی باعث ناراحتی و پریشانی شوند، پزشک ممکن است برای تسکین علائم، دارو تجویز کند یا زگیل‌ها را بردارد. این درمان می‌تواند خطر انتقال ویروس به دیگران را نیز کاهش دهد. درمان‌های موضعی زگیل تناسلی عبارت‌اند از:

  • ایمی‌کیمود
  • پودوفیلوکس
  • پودوفیلین
  • تری کلرواستیک اسید

 

 

اگر زگیل‌های تناسلی شما بزرگ باشند یا درمانشان سخت‌تر باشد، پزشک ممکن است به شما برداشتن آن‌ها را توصیه کند. برخی از روش‌های برداشتن زگیل تناسلی در ادامه مطرح شده‌اند.

  • سرما درمانی یا کرایوتراپی. این روش شامل منجمد کردن زگیل‌ها با نیتروژن مایع است. کرایوتراپی ممکن است موجب احساس سوزش و همچنین ایجاد درد و تاول شود.
  • جراحی: این روش شامل بریدن زگیل تناسلی توسط پزشک می‌شود. پزشک قبل از انجام جراحی برای بی‌حس کردن موضع از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کند.
  • سوزاندن یا الکتروکوتر: این روش شامل سوزاندن زگیل تناسلی با استفاده از یک دستگاه الکتریکی است. برای انجام این عمل ممکن است لازم باشد بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی را دریافت کنید.
  • لیزردرمانی: پزشک در این روش با استفاده از پرتوی قدرتمند نور برای از بین بردن زگیل‌ها استفاده می‌کند. بعد از این روش ممکن است درد و تحریک را تجربه کنید.

مهم است که برای زگیل تناسلی از روش‌های درمان سایر انواع زگیل استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند باعث تشدید علائم زگیل تناسلی شود. از بین بردن زگیل تناسلی به معنای خلاص شدن از شر عفونت HPV نیست. زگیل‌های تناسلی ممکن است پس از درمان بازگردند و همچنان ممکن است ویروس را به دیگران منتقل کنید. علاوه بر این، استفاده از کاندوم در رابطه جنسی می‌تواند خطر انتقال HPV را به دیگران کاهش دهد اما به‌صورت کامل از آن جلوگیری نمی‌کند. اگر به زگیل تناسلی مبتلا هستید و نگران انتقال آن به دیگران هستید می‌توانید با دریافت مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین از راه‌های دقیق‌تر پیشگیری از انتقال این بیماری آگاه شوید.

 

دریافت واکسن HPV می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به برخی انواع این ویروس که موجب زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم می‌شوند کمک کند.

 

پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. بااین‌حال، کاندوم نمی‌تواند کل آلت تناسلی را پوشش دهد و به همین دلیل، ممکن است نتواند به‌صورت کامل از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کند. از سوی دیگر، سایر روش‌های پیشگیری از بارداری نمی‌توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند. علاوه بر این، مهم است که وقتی به زگیل تناسلی مبتلا هستید، شریک جنسی خود را از این مسئله مطلع کنید.

دریافت واکسن HPV نیز می‌تواند از شما در برابر انواعی از این ویروس که باعث زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم می‌شوند محافظت کند. متخصصان دریافت واکسن HPV را برای همه کودکان 11 یا 12 ساله و همه زنان 13 تا 26 ساله توصیه می‌کند. بااین‌حال، سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده آمریکا (FDA) این واکسن را برای افراد نه تا 45 ساله تایید کرده است.

 

 

درصورتی‌که به آلرژی شدید یا آلرژی به مخمر مبتلا هستید لازم است قبل از دریافت واکسن با پزشک در این مورد مشورت کنید. ترک سیگار نیز می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی شود. شما می‌توانید برای دریافت واکسن HPV از خدمات آزمایش آنلاین در این زمینه بهره‌مند شوید.

درنهایت، عفونت با برخی از انواع HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. زگیل‌ها می‌توانند در داخل یا اطراف فرج، واژن یا دهانه رحم آشکار شوند. از سوی دیگر، آن‌ها ممکن است به‌صورت خوشه‌ای یا جداگانه ظاهر شوند و همراه با درد، سوزش، حساسیت به لمس و خارش باشند. زگیل تناسلی به‌صورت کلی بی‌ضرر است و نمی‌تواند باعث سرطان شود. اگرچه هیچ درمانی برای این مسئله وجود ندارد اما برخی داروها می‌توانند علائم را تسکین دهند و همچنین، پزشک ممکن است زگیل‌ها را از طریق برخی روش‌ها بردارد. درصورتی‌که فکر می‌کنید به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، لازم است بدانید که دریافت خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین به شما در تشخیص و درمان این مسئله کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *