شنوایی سنجی در چه مواردی توصیه می شود؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 15 / 09 / 1400

اگرچه کاهش شنوایی با افزایش سن رخ می‌دهد اما این مسئله می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. بر طبق مطالعات، حداقل 25 درصد از افراد بالای 50 سال و 50 درصد از افراد بالای 80 سال، کاهش شنوایی را تجربه می‌کنند. یکی از راه‌های بررسی سطح شنوایی، شنوایی‌سنجی است که در آن میزان عملکرد شنوایی بررسی می‌شود. در معاینات شنوایی‌سنجی، شدت و تن صداها، مشکلات تعادلی و سایر مشکلات مربوط به عملکرد گوش داخلی ارزیابی می‌شود. در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید که شنوایی‌سنجی در چه مواردی توصیه می‌شود و این معاینه چگونه صورت می‌گیرد.

 

 

دلایل انجام شنوایی‌سنجی چیست؟

آزمایش شنوایی‌سنجی در منزل برای تعیین میزان شنوایی شما انجام می‌شود. این معاینه می‌توانند به‌عنوان بخشی از غربالگری روتین یا پس از کاهش قابل‌توجه شنوایی انجام شود. علل شایع کاهش شنوایی عبارت‌اند از:

  • نقایص هنگام تولد
  • عفونت مزمن گوش
  • بیماری‌های ارثی، مانند اتواسکلروز که زمانی رخ می‌دهد که رشد غیرطبیعی استخوان مانع از عملکرد صحیح ساختارهای داخل گوش می‌شود
  • آسیب به گوش
  • بیماری‌های گوش داخلی، مانند بیماری منییر یا یک بیماری خودایمنی که گوش داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • مواجهه منظم با صداهای بلند
  • پاره شدن پرده گوش

آسیب به گوش یا مواجهه با صداهای بلند برای مدتی طولانی می‌توانند منجر به کاهش سطح شنوایی شوند. صداهای بلندتر از 85 دسی‌بل، مانند صداهایی که در یک کنسرت راک می‌شنوید می‌توانند تنها پس از چند ساعت منجر به کاهش شنوایی شوند. بنابراین، اگر به‌طور منظم در معرض صداهای بلند قرار دارید استفاده از محافظ گوش ضد صدا می‌تواند برای شما بسیار کمک‌کننده باشد.

از سوی دیگر، کم شنوایی حسی عصبی زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های مویی در حلزون گوش عملکرد مناسبی ندارند. حلزون گوش قسمتی از گوش است که ارتعاشات صوتی را برای ارسال به مغز به تکانه‌های عصبی تبدیل می‌کند. کم شنوایی حسی عصبی نیز می‌تواند به دلیل آسیب به عصبی که داده‌های صوتی را به مغز منتقل می‌کند رخ دهد یا درنتیجه آسیب به بخشی از مغز که این داده‌ها را پردازش می‌کند اتفاق بیفتد. این نوع کم شنوایی در بیشتر موارد، دائمی است و می‌تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد.

 

 

متخصصان توصیه می‌کنند که بزرگسالان تا سن 50 سالگی هر 10 سال یک بار تست شنوایی‌سنجی بدهند و پس از 50 سالگی هر سه سال یک بار آزمایش شنوایی‌سنجی بدهند. از سوی دیگر، برخی افراد وقتی در اتاق شلوغی هستند در شنیدن صحبت افراد با مشکل مواجه‌اند یا به گفته دیگران، صدای تلویزیون را به‌شدت زیاد می‌کنند. این افراد لازم است تست شنوایی‌سنجی بدهند زیرا احتمال کم شنوایی در آن‌ها وجود دارد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که کاهش شنوایی در اغلب موارد به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد پزشکان توصیه می‌کنند که افراد به‌طور منظم تست شنوایی‌سنجی بدهند.

شنوایی‌سنجی چگونه انجام می‌شود؟

در شنوایی‌سنجی چند آزمایش در نظر گرفته می‌شود. در تست شنوایی‌سنجی تن خالص، آرام‌ترین صدایی که می‌توانید در سطوح مختلف بشنوید اندازه‌گیری می‌شود. در این تست از شنوایی‌سنج استفاده می‌شود. شنوایی‌سنج، دستگاهی است که صداها را از طریق هدفون پخش می‌کند. پزشک یا فرد شنوایی‌شناس، صداهای مختلف مانند صداها و حرف زدن را در فواصل زمانی مختلف در یک گوش پخش می‌کند تا محدوده شنوایی شما را تعیین کند. او برای هر صدا، دستورالعمل‌هایی را به شما می‌دهد. در بیشتر موارد، او از شما می‌خواهد که وقتی صدا را شنیدید دست خود را بالا بیاورید.

در تست شنوایی‌سنجی دیگری، توانایی شما در تشخیص گفتار از سروصدای پس‌زمینه ارزیابی می‌شود. در این آزمایش، یک نمونه صدا برای شما پخش می‌شود. سپس از شما خواسته می‌شود که کلماتی که می‌شنوید را تکرار کنید. شناسایی کلمات می‌تواند به تشخیص از دست دادن شنوایی کمک کند.

از سوی دیگر، تست دياپازوني ممکن است برای تعیین میزان شنیدن ارتعاشات از طریق گوش مورداستفاده قرار گیرد. در این آزمایش، شنوایی‌شناس، یک دستگاه فلزی به نام دياپازون را در برابر استخوان پشت گوش که ماستوئید نام دارد قرار می‌دهد یا از یک نوسان‌ساز استخوان برای تشخصی میزان عبور ارتعاشات از استخوان به گوش داخلی استفاده می‌کند. نوسان‌ساز استخوانی یک دستگاه مکانیکی است که ارتعاشات مشابه دياپازون را منتقل می‌کند.

تست شنوایی‌سنجی نه‌تنها هیچ خطری ندارد، بلکه با هیچ درد یا ناراحتی‌ای نیز همراه نیست و تقریبا یک ساعت به طول می‌انجامد. همچنین، لازم است بدانید تست شنوایی‌سنجی به هیچ آمادگی خاصی نیاز ندارد. تنها لازم است در زمان مقرر به شنوایی‌سنج مراجعه کنید و دستورالعمل‌هایی که او ارائه می‌دهد را انجام دهید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات شنوایی‌سنجی در منزل آزمایش آنلاین در فضای آشنا و راحت خانه خود تست شنوایی‌سنجی بدهید و درنتیجه در وقت و هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

نتایج شنوایی‌سنجی چگونه است؟

تست شنوایی‌سنجی به معنای یک امتحان قبولی نیست. نتایج این تست نشان می‌دهد که آیا یک یا هر دو گوش شما دچار کاهش شنوایی شده است یا خیر و از سوی دیگر، این کاهش شنوایی چقدر است. شدت صدا با واحدهایی به نام دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود. وقتی کسی در گوش شما زمزمه می‌کند شدت صدا 30 دسی‌بل است. شدت گفتار معمولی، 60 دسی‌بل است. شدت فریاد زدن در گوش نیز از 60 دسی‌بل شروع می‌شود. کاهش شنوایی تا 25 دسی‌بل در بزرگسالان طبیعی است اما کاهش شنوایی غیرطبیعی به شکل‌های زیر مشخص می‌شود:

  • کاهش شنوایی خفیف: 26 تا 40 دسی‌بل
  • کاهش شنوایی متوسط: 41 تا 55 دسی‌بل
  • کاهش شنوایی متوسط تا شدید: 56 تا 70 دسی‌بل
  • کاهش شنوایی شدید: 71 تا 90 دسی‌بل
  • کاهش شنوایی عمیق: 91 تا 100 دسی‌بل

پس از انجام آزمایش، شنوایی‌شناس، نتایج را با حضور شما بررسی می‌کند. اگر نتایج آزمایش شما، کاهش شنوایی خفیف، متوسط یا حتی بیشتر را نشان دهد ممکن است شگفت‌زده شوید. این مسئله به‌خصوص زمانی اتفاق می‌افتد که کاهش شنوایی به‌صورت تدریجی رخ داده باشد. بسته به میزان حجم و تن صدایی که می‌شنوید، پزشک در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ای که لازم است انجام دهید مانند استفاده از گوش‌گیر در مواجهه با صداهای بلند با شما صحبت می‌کند یا اقداماتی اصلاحی مانند استفاده از سمعک را به شما توصیه می‌کند.

 

 

خبر خوب این است که حتی اگر نتوان شنوایی را بازیابی کرد، راه‌هایی برای جبران کاهش شنوایی و محافظت از شنوایی موجود وجود دارد. اگر متوجه شدید که لازم است از سمعک استفاده کنید، گزینه‌های مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توانید بسته به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. از سوی دیگر، ممکن است پزشک به شما استفاده از وسایلی را پیشنهاد دهند که باعث می‌شوند صداها را بلندتر بشنوید. همچنین، پزشک در برخی موارد ممکن است یادگیری لب‌خوانی را توصیه کند.

درنهایت، در برخی مواقع، پزشک ممکن است از شما بخواهد که تست شنوایی‌سنجی بدهید. در این شرایط، به‌سرعت تصور نکنید که مشکلی دارید. استفاده از آزمایش‌های شنوایی‌سنجی به پزشک کمک می‌کند تا مطمئن شود که گوش‌های شما عملکرد مناسبی دارند. ازآنجایی‌که با افزایش سن، احتمال کاهش شنوایی افزایش می‌یابد، افراد مسن لازم است به‌صورت مرتب تست شنوایی‌سنجی بدهند تا در صورت لزوم و بسته به نتایج از اقدامات پیشگیرانه یا اصلاحی استفاده کنند. اگر می‌خواهید شنوایی خود را به هر دلیلی ارزیابی کنید لازم است بدانید آزمایش آنلاین امکان شنوایی‌سنجی در منزل را برای شما فراهم کرده است که از طریق آن می‌توانید از سلامت گوش‌های خود در اسرع وقت و به‌راحتی آگاه شوید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با مشاوره تلفنی پزشکی تماس برقرار نمایید و یا با ویزیت پزشک در منزل از بروز جدی تر بیماری و تشدید آن جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *