شنوایی‌سنجی نوزادان چگونه انجام می شود؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 22 / 09 / 1400

از لحظه‌ای که نوزاد به دنیا می‌آید یک سری آزمایش‌ها برای ارزیابی رشد و وضعیت سلامت او انجام می‌شود. بااین‌حال، نگران نباشید. در بیشتر موارد، این آزمایش‌ها غیرتهاجمی هستند و اغلب شامل تشخیص‌های استاندارد ازجمله ثبت وزن نوزاد، بررسی زردی و تمیز بودن راه‌های هوایی کوچک نوزاد می‌شوند. یکی دیگر از ارزیابی‌هایی که بر روی نوزاد انجام می‌شود تست شنوایی است. تست‌های شنوایی‌ سنجی که معمولا کمی قبل از ترخیص نوزاد انجام می‌شوند، برای اطمینان از اینکه او در مسیر رشد قرار دارد، ضروری است. در ادامه با شنوایی‌ سنجی نوزاد بیشتر آشنا می‌شوید.

تست شنوایی‌سنجی نوزادان چیست؟

وقتی در بیمارستان زایمان می‌کنید می‌توانید انتظار داشته باشید که قبل از ترخیص از فرزندتان تست شنوایی گرفته شود. بسته به امکانات بیمارستان یکی از این دو تست شنوایی‌سنجی رایج از فرزندتان گرفته می‌شود: پاسخ برانگیخته شنوایی ساقه مغز و گسیل صوتی گوش. به‌طورمعمول، شنوایی‌سنجی نوزاد یک روش استاندارد است که اندکی پس از تولد انجام می‌شود.

این آزمایش‌ها خطری برای فرزندتان به همراه ندارند و به او آسیبی نمی‌رسانند. در اغلب موارد، این آزمایش‌ها زمانی انجام می‌شوند که نوزاد در حال چرت زدن است و در برخی موارد ممکن است هردوی آن‌ها برای نوزاد انجام شوند. انجام هر یک از تست‌ها بیش از پنج یا 10 دقیقه طول نمی‌کشد.

 

 

پاسخ برانگیخته شنوایی ساقه مغز

با این آزمایش، تکنسین‌ها چگونگی واکنش عصب شنوایی و ساقه مغز نوزاد به صدا را بررسی می‌کنند. برای این آزمایش، هدفون‌های کوچکی بر روی گوش‌های او و الکترودهای برچسب مانندی بر روی سرش قرار می‌گیرند. ازآنجایی‌که نوزادان نمی‌توانند به تکنسین‌ها بگویند که چه صدایی را می‌توانند بشنوند یا نمی‌توانند بشنوند، الکترودها واکنش عصب شنوایی و ساقه مغز به صداهای ملایمی مانند کلیک یا آهنگ را اندازه‌گیری می‌کنند.

گسیل صوتی گوش

این تست به‌ویژه بر روی عملکرد گوش متمرکز است و امواج صوتی تولیدشده در گوش داخلی نوزاد را اندازه‌گیری می‌کند. برای انجام آن، یک پروب کوچک درست در داخل کانال گوش نوزاد قرار می‌گیرد. در این تست نیز مشابه تست، پاسخ برانگیخته شنوایی ساقه مغز صداهایی که استفاده می‌شوند شامل کلیک‌ها و آهنگ‌ها هستند. برای انجام مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین کلیک کنید.

نتایج آزمایش شنوایی‌سنجی نوزادان چگونه مشخص می‌شود؟

شنوایی‌سنجی نوزاد یکی از ابزارهای موثر برای شناسایی کم‌شنوایی بالقوه است. کم‌شنوایی می‌تواند رشد زبان کودک را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل، تشخیص زودهنگام آن اهمیت بسیار زیادی دارد. بااین‌حال، آزمایش‌های شنوایی‌سنجی نوزاد تنها یک بررسی اجمالی بر روی شنوایی نوزاد هستند. به‌عبارت‌دیگر، قبولی در تست شنوایی‌سنجی به این معنا نیست که فرزندتان هرگز دچار کم‌شنوایی نمی‌شود. در مقابل، رد شدن در تست شنوایی‌سنجی نیز به این معنی نیست که فرزند شما برای همیشه دچار کم‌شنوایی است.

 

 

برای اینکه نوزاد در تست شنوایی‌سنجی قبول شود باید هر دو گوش او نمره قبولی را بگیرند. اگر فرزندتان تنها یک گوشش نمره قبولی را بگیرد او در تست شنوایی‌سنجی رد می‌شود و باید از او دوباره تست گرفته شود. اگر نوزاد در اولین آزمایش مردود شد اما تست مجدد را پشت سر گذاشت و شاخص‌های کم‌شنوایی را نداشت، در تست نمره قبولی می‌گیرد و نیازی به انجام مجدد تست نخواهد بود.

توانایی شنیدن یک توانایی بسیار مهم است و هیچ والدی دوست ندارد که فرزندش در تست‌های سلامت مردود شود. بااین‌حال، تست شنوایی‌سنجی نیز مانند هر تست دیگری ممکن است با نتیجه منفی کاذب همراه شود. علل رایج برای نتیجه آزمایش منفی کاذب به این واقعیت مربوط می‌شود که نوزاد تازه به دنیا آمده است. پس از گذراندن نه ماه در محیطی پر از مایع، ممکن است همچنان در گوش میانی کودک، مایعات وجود داشته باشد. از سوی دیگر، پوشش ضخیم ورنیکس که هنگام تولد بر پوست کودک وجود دارد، گاهی اوقات می‌تواند وارد کانال گوش شود.

علاوه بر این، در برخی موارد ممکن است نوزاد در طول آزمایش شنوایی بیدار باشد و اگر او جیغ بزند یا بیش‌ازحد حرکت یا گریه کند ممکن است نتایج آزمایش شنوایی او نادرست شود. اغلب اگر نوزاد در آزمایش اول مردود شود قبل از ترخیص دوباره از او تست گرفته می‌شود تا بررسی شود که آیا نتیجه آزمایش اول درست بوده است یا خیر.

اگر در بیمارستان از فرزندتان تست شنوایی گرفته نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگرچه انجام تست شنوایی‌سنجی در بیمارستان و قبل از ترخیص نوزاد یک استاندارد است اما همیشه انجام نمی‌شود. لازم است شنوایی نوزاد قبل از یک‌ماهگی او بررسی شود و معمولا پزشک در مورد آن شما را راهنمایی می‌کند. اگر فرزندتان در این آزمایش مردود شود پزشک ممکن است نوزاد شما را به یک پزشک اطفال یا پزشک شنوایی‌شناس کودکان ارجاع دهد. نوزادانی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) بستری هستند همیشه در چند روز اول تولد غربالگری نمی‌شوند.

در اغلب موارد، آزمایش‌های غربالگری تا قبل از رسیدن نوزاد به وضعیت پایدار یا قبل از ترخیص او به تعویق می‌افتند. از سوی دیگر، والدینی که نوزاد خود را در خانه به دنیا می‌آورند لازم است برای انجام تست شنوایی‌ سنجی نوزاد تا قبل از رسیدن او به یک‌ماهگی اقدام کنند. اگر به هر دلیلی در بیمارستان از نوزاد شما تست شنوایی گرفته نشده است به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از خدمات شنوایی‌سنجی در منزل آزمایش آنلاین، وضعیت شنوایی فرزندتان را بررسی کنید. در این صورت می‌توانید در وقت و هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

چرا غربالگری زودهنگام مهم است؟

انجام غربالگری زودهنگام شنوایی اهمیت زیادی دارد زیرا نوزادان از طریق غرق شدن در دنیای اطراف خود یاد می‌گیرند و به همین دلیل، توانایی شنیدن یکی از مولفه‌های ضروری برای صحبت کردن است. تشخیص زودهنگام کم‌شنوایی نوزاد موجب می‌شود که شما هرچه زودتر در مورد راه‌حل‌ها و درمان‌های این مسئله با پزشک صحبت کنید و درنتیجه فرزندتان ازنظر رشدی عقب نماند.

اگر معاینه بعدی شنوایی کودک نتایج خوبی را نشان دهد چه؟

گرفتن نمره قبولی در آزمایش بعدی می‌تواند خیال شما را راحت کند که فرزندتان در حال حاضر مشکل شنوایی ندارد. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که بسته به سابقه خانوادگی بیماری‌ها یا هر بیماری زمینه‌ای دیگری که می‌تواند شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد نظارت بر شنوایی کودک همچنان لازم است.

اگرچه تست‌های شنوایی‌سنجی‌ای که در هنگام تولد نوزاد انجام می‌شوند استاندارد و معتبر هستند اما 100 درصد کامل نیستند. برای مثال، ممکن است صداها در آزمایش نادیده گرفته شوند و فرزندتان به‌صورت بالقوه دچار ناشنوایی جزئی باشد. اگر سابقه خانوادگی کم‌شنوایی دارید لازم است شنوایی فرزندتان به‌صورت مرتب بررسی شود. این امر روشی پیشگیرانه است و به شما کمک می‌کند که هرگونه نقص شنوایی جزئی را در اسرع وقت شناسایی و برای درمان آن اقدام کنید. حتی اگر فرزندتان سابقه خانوادگی کم‌شنوایی یا بیماری‌ای که موثر بر شنوایی باشد ندارد باز هم لازم است شنوایی او به‌صورت دوره‌ای ارزیابی شود.

گزینه‌های درمان برای کم‌شنوایی نوزاد چیست؟

اگر فرزندتان دچار کم‌شنوایی باشد پزشک شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص شنوایی‌شناس ارجاع می‌دهد. این پزشکان به شما در نحوه مدیریت مسئله کمک می‌کنند. بسته به اینکه شدت کم‌شنوایی فرزندتان چقدر است، پزشک راه‌حل‌های مختلفی را به شما ارائه می‌دهد.

 

درمان کم‌شنوایی در نوزادان می‌تواند شامل توصیه برای استفاده از یک دستگاه شنوایی مانند سمعک کودکان یا کاشت حلزون باشد. بااین‌حال، وقتی فرزندتان بزرگتر می‌شود، تکنیک‌های دیگری توصیه می‌شوند که به او کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی و ارتباطی خود را بهبود بخشد که از این میان می‌توان یادگیری زبان اشاره را نام برد.

درنهایت، در تمام آزمایش‌هایی که در بر روی نوزادان انجام می‌شود، شنوایی‌سنجی یکی از غربالگری‌های بسیار مهم است که نباید از آن اجتناب کرد. اگر در بیمارستان از فرزندتان تست شنوایی گرفته نشده است لازم است تا یک‌ماهگی او برای انجام تست اقدام کنید. شما می‌توانید علاوه بر مراجعه به پزشک از خدمات آزمایش در محل آزمایش آنلاین نیز استفاده کنید و درخواست شنوایی‌سنجی در منزل را داشته باشید. در این صورت می‌توانید به‌راحتی و به‌سرعت از وضعیت شنوایی فرزندتان آگاه شوید.شما عزیزان می توانیداز  ویزیت پزشک در منزل مجموعه آزمایش آنلاین استفاده کنید تا از راه‌های درمانی آگاه شوید و از بروز بیماری های جدی جلوگیری کنید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *