تست پاپ اسمیر را چه زمانی و چند وقت یکبار انجام دهیم؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 03 / 09 / 1400

تست پاپ اسمیر که به آن تست پاپ نیز گفته می‌شود یک روش برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. در این تست، وجود سلول‌های پیش‌سرطانی یا سرطانی بر روی دهانه رحم بررسی می‌شود. در طول این روش، سلول‌های دهانه رحم به‌آرامی خراشیده می‌شوند و سپس ازنظر رشد غیرطبیعی موردبررسی قرار می‌گیرند. این تست در مطب پزشک انجام می‌شود و اگرچه ممکن است کمی ناراحت‌کننده باشد اما باعث ایجاد درد طولانی‌مدت نمی‌شود. در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید که تست پاپ اسمیر را چه زمانی و چند وقت یک بار باید انجام داد.

چه کسانی به تست پاپ اسمیر نیاز دارند؟

متخصصان توصیه می‌کنند که انجام تست پاپ اسمیر باید از سن 25 سالگی شروع شود. برخی از زنان که ممکن است احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان یا عفونت بیشتر باشد لازم است با فواصل کوتاه‌تری تست پاپ اسمیر بدهنداین زنان عبارت‌اند از:

 

 

  • افرادی که HIV مثبت هستند.
  • افرادی که در اثر شیمی‌درمانی یا پیوند عضو، سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

اگر بالای 25 سال سن دارید و تابه‌حال تست پاپ اسمیر انجام نداده‌اید از پزشک بخواهید که همراه با تست پاپ اسمیر، تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را برای شما انجام دهد. متخصصان مطرح می‌کنند که افراد بین 25 تا 65 سال باید هر پنج سال یک بار آزمایش HPV انجام دهند. HPV ویروسی است که موجب ایجاد زگیل تناسلی می‌شود و احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. انواع 16 و 18 این ویروس علل اولیه سرطان دهانه رحم محسوب می‌شوند. اگر HPV دارید، ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید.

زنان بالای65 سال که نتیجه تست پاپ اسمیر آن‌ها طبیعی بوده است می‌توانند دیگر تست ندهند. از سوی دیگر، لازم است به‌طور منظم پاپ اسمیر را بر اساس سن خود و صرف‌نظر از وضعیت فعالیت جنسی خود انجام دهید. دلیل این امر این است که ویروس HPV می‌تواند سال‌ها نهفته باشد و سپس به‌صورت ناگهانی فعال شود.

تست پاپ اسمیر هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

اینکه هر چند وقت یک بار باید تست پاپ اسمیر بدهید بستگی به عوامل متعددی ازجمله سن و میزان خطر دارد. در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید که تست پاپ اسمیر هر چند وقت یک بار باید انجام شود.

  • کمتر از 21 سال: نیازی به تست پاپ اسمیر نیست.
  • 21 تا 29 سال: هر سه سال.
  • 30 تا 65 سال: هر سه سال تست HPV و هر پنج سال تست پاپ اسمیر یا هر پنج سال تست HPV و پاپ اسمیر.
  • 65 سال به بالا: نیازی به تست پاپ اسمیر نیست. در مورد انجام تست با پزشک صحبت کنید.

این توصیه‌ها فقط برای زنانی است که دهانه رحم دارند. زنانی که هیسترکتومی با برداشت دهانه رحم انجام داده‌اند و همچنین، سابقه سرطان دهانه رحم ندارند، نیازی به تست پاپ اسمیر ندارند. همچنین، لازم است بدانید توصیه‌ها بسته به شرایط هر فرد متفاوت است. برای مثال، توصیه‌ها برای زنانی که سیستم ایمنی ضعیف یا سابقه ضایعات پیش‌سرطانی یا سرطانی دارند متفاوت است.

چگونه برای تست پاپ اسمیر آماده شوید؟

شما می‌توانید در معاینه سالانه زنان و زایمان برای انجام تست پاپ اسمیر برنامه‌ریزی کنید یا به‌طور جداگانه برای انجام این تست وقت بگیرید. اگر در روز آزمایش، قاعدگی داشته باشید پزشک ممکن است روز آزمایش را تغییر دهد زیرا در صورت قاعده بودن، نتیجه تست پاپ اسمیر دقت کمتری دارد. سعی کنید روز قبل از آزمایش از داشتن رابطه جنسی، دوش واژینال یا استفاده از محصولات اسپرم‌کش اجتناب کنید زیرا این موارد ممکن است در نتایج تست اختلال ایجاد کنند.

در بیشتر موارد، دادن تست پاپ اسمیر در 24 هفته اول بارداری بی‌خطر است. پس از آن، آزمایش ممکن است دردناک‌تر باشد. همچنین، برای اینکه نتایج تست پس از زایمان دقت بالایی داشته باشد لازم است برای انجام تست پاپ اسمیر تا 12 هفته پس از زایمان صبر کنید. ازآنجایی‌که در شرایط آرامش بدن، تست پاپ اسمیر راحت‌تر انجام می‌شود مهم است که در طول انجام تست آرام بمانید و نفس عمیق بکشید.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

اگرچه آزمایش پاپ اسمیر ممکن است کمی ناراحت‌کننده باشد اما به‌سرعت انجام می‌شود. برای انجام این تست، لازم است بر روی میز معاینه دراز بکشید و پاهای خود را باز کنید. پزشک به‌آرامی ابزاری به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می‌کند. این دستگاه دیواره‌های واژن را باز نگه می‌دارد و به پزشک کمک می‌کند که به دهانه رحم دسترسی پیدا کند.

پزشک نمونه کوچکی از سلول‌های دهانه رحم را می‌تراشد. او این کار را با استفاده از یکی از سه روش زیر انجام می‌دهد:

  • استفاده از اسپاتول
  • استفاده از کاردک و برس
  • استفاده از سیتوبراش که ترکیبی از کاردک و برس است

بیشتر زنان در حین خراش دادن سلول‌های دهانه رحم، کمی فشار و سوزش را احساس می‌کنند. سپس، نمونه سلول‌های دهانه رحم شما برای بررسی وجود سلول‌های غیرطبیعی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. پس از انجام تست، ممکن است کمی ناراحتی یا گرفتگی داشته باشید. همچنین ممکن است بلافاصله پس از آزمایش، کمی خونریزی واژینال را تجربه کنید.

بااین‌حال، اگر بعد از روز آزمایش، ناراحتی یا خونریزی ادامه داشت، لازم است در این مورد به پزشک خود اطلاع دهید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات آزمایش در محل آزمایش آنلاین، تست پاپ اسمیر را در فضای راحت و آشنای خانه خود انجام دهید و به‌این‌ترتیب، در وقت و هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

 

نتایج تست پاپ اسمیر به چه معناست؟

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به دو صورت طبیعی و غیرطبیعی اعلام می‌شود.

نتیجه طبیعی پاپ اسمیر

اگر نتایج آزمایش شما طبیعی است، به این معنی است که هیچ سلول غیرطبیعی‌ای در نمونه شناسایی نشده است. گاهی اوقات نتایج طبیعی را منفی نیز می‌نامند. اگر نتایج آزمایش شما طبیعی شود، احتمالا تا سه سال دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر نخواهید داشت.

نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر

اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی باشد، به این معنی نیست که شما به سرطان مبتلا هستید. این نتیجه به این معنی است که سلول‌های غیرطبیعی روی دهانه رحم شما وجود دارد که برخی از آن‌ها می‌توانند پیش سرطانی باشند. سلول‌های غیرطبیعی چندین سطح دارند:

  • آتیپی سلولی
  • خفیف
  • متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • کارسینوم درجا

سلول‌های غیرطبیعی خفیف‌تر شایع‌تر از ناهنجاری‌های شدید هستند. بسته به نتیجه آزمایش پزشک ممکن است توصیه کند:

  • تعداد دفعات انجام آزمایش پاپ اسمیر را افزایش دهید.
  • آزمایشی به نام کولپوسکوپی بدهید.

در طول معاینه کولپوسکوپی، پزشک با استفاده از نور و بزرگنمایی سعی می‌کند بافت‌های واژن و دهانه رحم شما را واضح‌تر ببیند. در برخی موارد نیز پزشک ممکن است نمونه‌ای از بافت دهانه رحم شما را با استفاده از روشی به نام بیوپسی بردارد.

دقت تست پاپ اسمیر چقدر است؟

تست پاپ اسمیر بسیار دقیق است. انجام منظم این تست می‌تواند میزان سرطان دهانه رحم و مرگ‌ومیر را حداقل تا 80 درصد کاهش دهد. اگرچه انجام این تست ممکن است ناراحت‌کننده باشد اما این ناراحتی مختصر می‌تواند به محافظت از سلامت شما کمک بسیار زیادی کند.

آیا تست پاپ اسمیر برای تشخیص HPV انجام می‌شود؟

هدف اصلی از انجام تست پاپ اسمیر، شناسایی تغییرات سلولی در دهانه رحم است که می‌تواند توسط HPV ایجاد شود. با تشخیص زودهنگام سلول‌های سرطانی دهانه رحم ، درمان می‌تواند قبل از گسترش سرطان و تبدیل شدن به یک نگرانی بزرگ‌تر شروع شود. از سوی دیگر، غربالگری HPV از نمونه پاپ اسمیر نیز امکان‌پذیر است.

شما ممکن است با داشتن رابطه جنسی با مردان یا زنان مبتلا به HPV به این ویروس آلوده شوید. برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس، از روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی مثل کاندوم استفاده کنید. همه زنانی که ازنظر جنسی فعال هستند در معرض خطر ابتلا به ویروس HPV قرار دارند و لازم است حداقل هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر بدهند. این آزمایش، ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی را نشان نمی‌دهد.

 

 

درنهایت، سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در دهانه رحم ایجاد می‌شود که قبل از ایجاد سرطان، سلول‌های دهانه رحم دچار تغییراتی غیرطبیعی می‌شوند. تست پاپ اسمیر می‌تواند این تغییرات غیرطبیعی را تشخیص دهد. زنان لازم است هر پنج سال تست پاپ اسمیر بدهند تا اگر سلول‌های پیش‌سرطانی یا سرطانی شکل گرفته باشد خیلی زود متوجه آن بشوند. زنانی که ازنظر جنسی فعال هستند لازم است هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر بدهند.

اگر در رابطه با این موضوع با سوالات یا ابهاماتی روبرو هستید می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا  مشاوره تلفنی پزشکی آزمایش آنلاین بهره‌مند شوید و در صورت نیاز تست پاپ اسمیر را نیز با استفاده از خدمات آزمایش در محل آزمایش آنلاین انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *