اومیکرون؛ سویه جدید کووید در آفریقا

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 06 / 09 / 1400

اخیرا گونه جدیدی از ویروس کرونا به نام اومیکرون در اوایل ماه جاری در جنوب آفریقا کشف شد. این سویه جدید کووید، جهش‌های بیشتری نسبت به همه سویه‌های شناخته‌شده ویروس کرونا دارد. بااین‌حال، دانشمندان مطرح کرده‌اند که قبل از اینکه به نتایج مشخصی در مورد اومیکرون و رفتار آن برسند، به مطالعات بیشتری نیاز  دارند. سویه اومیکرون، دنیایی که از قبل تحت استرس قرار دارد را نگران‌تر کرده است. تصور می‌شود این سویه که برای اولین بار در بوتسوانا در جنوب آفریقا کشف شد، سریع‌تر از سویه دلتا در جهان گسترش پیدا کند. در ادامه با اومیکرون بیشتر آشنا می‌شوید.  تست کرونا در منزل می‌تواند نگرانی شما را در خصوص بیماری کرونا و عوارض آن برطرف کند.

سویه اومیکرون چیست؟

سویه اومیکرون که با نام علمی B.1.1.529 شناخته می‌شود تا 24 نوامبر (3 آذر)، زمانی که مقامات آفریقای جنوبی آن را به سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارش کردند، برای عموم تا حد زیادی ناشناخته بود. تنها پس از گذشت دو روز، WHO توانست مشخصات و وضعیت سویه اومیکرون را به‌طور قابل‌توجهی شناسایی کند.

 

WHO در روز جمعه، 26 نوامبر (5 آذر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که سویه اومیکرون دارای جهش‌های زیادی است که برخی از این جهش نگران‌کننده‌اند. شواهد اولیه حاکی از این است که این سویه در مقایسه با سایر سویه‌های نگران‌کننده با خطر ابتلای مجدد به عفونت همراه است. اومیکرون نسبت به سایر سویه‌ها با سرعت بیشتری تشخیص داده شده است که این ممکن است به دلیل قابلیت رشد این سویه جدید کووید باشد.

اومیکرون از شامگاه 5 آذر تاکنون در آفریقای جنوبی، اسرائیل، هنگ‌کنگ، بلژیک و هلند شناسایی شده است. خبرگزاری دولتی هلند گزارش کرده است که در 14 درصد از مسافران قرنطینه شده دو پرواز از آفریقای جنوبی، برخی از سویه‌های ویروس کرونا وجود داشته است. گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که این مورد در بلژیک در فردی واکسینه‌شده مشاهده شده است که از مصر به این کشور سفر کرده است. در اسرائیل نیز فردی که سه دوز واکسن را دریافت کرده بوده است مبتلا به سویه اومیکرون تشخیص داده شده است. با انجام تست کرونا در منزل در تهران افرادی که در این شهر زندگی و یا کار میکنند ، بدون صرف هزینه رفت و آمد می توانند این تست را انجام دهند.

چرا سویه اومیکرون نگران‌کننده است؟

WHO چهار نوع طبقه‌بندی را برای انواع کووید در نظر گرفته است که طبقات بالاتر نگران‌کننده‌تر هستند. سویه اومیکرون در حال حاضر در طبقه سویه نگران‌کننده قرار گرفته است. این چهار طبقه عبارت‌اند از:

  • سویه تحت نظر
  • سویه موردتوجه
  • سویه نگران‌کننده
  • سویه با پیامد زیاد

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، سویه نگران‌کننده را به این صورت تعریف می‌کند: «سویه‌ای که در مورد آن شواهدی دال بر افزایش انتقال، بیماری‌های شدیدتر (برای مثال، افزایش بستری در بیمارستان یا مرگ‌ومیر)، کاهش قابل‌توجه خنثی‌سازی توسط آنتی‌بادی‌های تولیدشده در طول عفونت یا واکسیناسیون قبلی، کاهش اثربخشی درمان‌ها و واکسن‌ها یا شکست‌های تشخیصی وجود دارد.» برای مثال، سویه دلتا، که باعث افزایش عفونت در جهان شد، یک سویه نگران‌کننده بود.

 

 

در گونه اومیکرون، تعداد بالای جهش‌ها در پروتئین اسپایک مشاهده شده است. در حال حاضر، تعداد جهش‌های این ویروس حداقل 32 مورد گزارش شده است. به همین دلیل، این موضوع مطرح شده است که ویروس اومیکرون می‌تواند در برابر واکسن‌ها مقاومت داشته باشد و همچنین، می‌تواند در انتقال بیماری نیز قوی‌تر باشد.

WHO مطرح کرده است که اگر پس از انجام تحقیقات مشخص شود که این سویه به اندازه آلفا و بتا خطرناک است نامی از حروف الفبای یونانی به آن اختصاص داده می‌شود. دانشمندان مطرح می‌کنند که در سویه اومیکرون تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک رخ داده است که این امر نقش قابل‌توجهی در ورود ویروس به بدن دارد. پروتئین اسپایک بخشی از سلول است که در واکسن‌ها هدف قرار داده می‌شود. به‌طورکلی، سویه اومیکرون شامل 50 جهش می‌شود که 30 جهش آن مربوط به اسپایک است. تعداد جهش‌های این سویه دو برابر تعداد جهش‌های سویه دلتاست. با انجام تست کرونا در منزل اهواز افرادی که در این شهر زندگی و یا کار میکنند ، بدون صرف هزینه رفت و آمد می توانند این تست را انجام دهند.

نحوه تشخیص سویه اومیکرون چگونه است؟

اگرچه اومیکرون سویه جدید ویروس کروناست اما نحوه تشخیص آن با نحوه تشخیص سایر سویه‌های این ویروس تفاوتی ندارد. اگر در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اید یا علائم خفیف بیماری کووید-19 را تجربه می‌کنید لازم است تست کرونا بدهید. بهتر است در این شرایط از خانه خارج نشوید تا دیگران را به این ویروس مبتلا نکنید. شما می‌توانید با خدمات آزمایش در محل آزمایش آنلاین به‌راحتی و به‌سرعت در خانه تست کرونا بدهید و از وضعیت ابتلای خود به این ویروس مطلع شوید. شایع‌ترین علائم ابتلا به ویروس انواع سویه‌های کرونا ازجمله سویه اومیکرون عبارت‌اند از:

 

برخی افراد ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند که این علائم عبارت‌اند از:

 

 

  • گلودرد
  • سردرد
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • اسهال
  • بدن‌درد و درد عضلانی
  • لرز
  • از دست دادن بویایی یا چشایی

علائم کووید-19 معمولا در عرض دو تا 14 روز پس از مواجهه اولیه با ویروس ظاهر می‌شود. در حال حاضر، معتبرترین و دقیق‌ترین تست تشخیصی بیماری کووید-19، آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) است که همان روش آزمایشی است که برای اولین بار در سال 2002 برای تشخیص سندرم حاد تنفسی (SARS) مورداستفاده قرار گرفت.

برای جمع‌آوری نمونه برای این آزمایش، مخاط پشت بینی یا پشت گلوی شما جمع‌آوری می‌شود. سپس محققان اسید نوکلئیک را از نمونه ویروس استخراج می‌کنند و بخش‌هایی از ژنوم آن را از طریق روش رونویسی معکوس PCR (RT-PCR) تکثیر می‌کنند. این امر به محققان امکان می‌دهد که نمونه بزرگتری برای مقایسه در اختیار داشته باشند. دو ژن در ژنوم SARS-CoV-2 یافت می‌شود و بر همین اساس، نتایج آزمایش به یکی از اشکال زیر اعلام می‌شود:

  • در صورت یافتن هر دو ژن، نتیجه مثبت است.
  • اگر تنها یک ژن پیدا شود، نتیجه قطعی نیست.
  • اگر هیچ ژنی یافت نشود، نتیجه منفی است.

شما می‌توانید با دریافت خدمات تست کرونا در منزل آزمایش آنلاین، در کمترین زمان ممکن از ابتلای خود به انواع سویه‌های ویروس کرونا ازجمله سویه اومیکرون مطلع شوید و درنتیجه، در اسرع وقت، به دنبال دریافت اقدامات پزشکی و درمانی باشید.

واکنش‌ها به سویه اومیکرون چیست؟

کمتر از 48 ساعت پس از اینکه جهان از وجود سویه جدید کووید به نام اومیکرون مطلع شد، بیشتر دولت‌های بزرگ، ممنوعیت سفر به آفریقای جنوبی و بازگشت از آن را وضع کردند. سویه اومیکرون هنوز در ایالات‌متحده آمریکا مشاهده نشده است اما مقامات فدرال و ایالتی می‌گویند که فعالانه به دنبال آن هستند.

دو شرکت تولیدکننده واکسن کرونا به نام‌های فایزر و مدرنا نیز گفته‌اند که اگر درواقع این نوع سویه مقاومت بیشتری نسبت به واکسن‌های قبلی داشته باشد، می‌توانند واکسن اصلاح‌شده را ظرف حدود ۱۰۰ روز تولید و ارسال کنند. از سوی دیگر، تاکنون گزارشی مبنی بر تشخیص سویه اومیکرون در ایران اعلام نشده است.

 

 

درنهایت، با کشف سویه جدید کووید به نام اومیکرون در آفریقای جنوبی، همه دولت‌ها در سراسر جهان دچار نگرانی بسیار زیادی شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت تنها پس از گذشت 72 ساعت از کشف این سویه، آن را در طبقه سویه‌های نگران‌کننده قرار داد و این مسئله باعث شد که اکثر کشورهای بزرگ ممنوعیت‌هایی را در سفر به آفریقای جنوبی و برگشت از آن تعیین کنند. مطرح شده است که سویه اومیکرون مقاومت بالایی نسبت به واکسن‌ها دارد و می‌تواند سریع‌تر از سویه‌های قبلی، افراد را به عفونت مبتلا کند. در حال حاضر، برای افزایش آگاهی در مورد این سویه لازم است منتظر اعلام نتایج تحقیقات جدید بمانیم. با انجام تست کرونا در منزل در کرج افرادی که در این شهر زندگی و یا کار میکنند ، بدون صرف هزینه رفت و آمد می توانند این تست را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *