آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 18 / 09 / 1396

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری از دسته تست هایی است که برای تشخیص بارداری بانوان از آن استفاده می‌شود. از دیگر آزمایشات دوران بارداری می‌توان به تست ادرار و تست بی بی چک نیز اشاره کرد.

آزمایش خون بارداری نیازی به آمادگی خاصی ندارد. بنابراین نیاز به ناشتا بودن و یا محدود کردن مصرف مایعات قبل از انجام آزمایش و حتی قطع مصرف برخی داروها و آنتی بیوتیک ها نیز نمی باشد. این آزمایش با تشخیص یکسری از هورمون ها که بعد از عمل لقاح دچار تغییر می شوند ( حدود 11 روز بعد از لقاح ) و در خون وجود دارند، می توان نتیجه بارداری مثبت و منفی را بررسی نمود.

 

آزمایش مادران باردار چگونه انجام می شود؟

اما مطلب مورد بررسی در این نوع تست ها چگونگی تشخیص بارداری از خون و ادرار است؟ این آزمایشات معمولا دو هفته بعد از لقاح جنین یا پس از گذشت چند روز از تأخیر عادت های ماهیانه صورت می گیرد در حالی که جنین در کوچکترین وضعیت خود به سر می برد و بسیار کوچک است. هورمون بارداری وارد جریان خون می شود. این هورمون پس از آن که جنین به دیواره رحم می چسبد و تشکیل جفت می دهد باعث آزاد شدن هورمون های بارداری می شود و مثبت شدن آزمایش خون و ادرار به وسیله آزاد شدن همان هورمون های بارداری در خون و ادرار است.

 

مقدار دقت و صحت آزمایش خون بارداری چقدر است؟

بانوانی که به بارداری خود مشکوک هستند و قبلاً تست بارداری را از طریق ادرار انجام داده و جواب منفی بوده است می توانند از آزمایش خون بارداری استفاده کنند. آزمایش خون بارداری به حدی دقیق است که حتی می توان آن را یک هفته پس از تشکیل لقاح انجام داد حتی آزمایش خون بارداری مقدار هورمون بارداری موجود در خون فرد را نیز بررسی می کند و از دقیق ترین شیوه های انجام تست بارداری می باشد؛ اما سؤالی که در اینجا پیش می آید این هست که آیا کسانی که بیماری های ناباروری دارند آزمایش خون بارداری چقدر می تواند صحت داشته باشد و در چه زمانی باید آزمایش دهند؟

اما بانوانی که دچار بیماری های ناباروری هستند و یا همسرانشان دارای این بیماری هستند معمولاً مدتی طول می کشد تا آزمایش خون بارداری کاملاً دقیق مثبت یا منفی بودن بارداری را نشان دهد. تزریق تخمک به این خانم ها می تواند علائم بارداری را در این بانوان ایجاد کند و حتی جواب آزمایش خون بارداری هم مثبت باشد ولی عملاً فرد باردار نباشد، در نتیجه توصیه می شود اینگونه افراد آزمایش خون بارداری خودشان را تقریباً پس از گذشت 2 تا 3 هفته پس از تزریق تخمک به تخمدان، انجام بدهند که آزمایش آن ها دارای صحت بیشتری باشد.

تست بارداری و خون

توضیحاتی دقیق درباره هورمون های بارداری در خون

هورمون‌هایی که در طول بارداری توسط جفت در خون تولید می‌شود هورمون HCG نامیده می‌شود. این هورمون, هورمون گنادوتروپین یک گیلگو پروتئین است که در بارداری های طبیعی این هورمون 7 تا 10 روز پس از لقاح در خون دیده می شود؛ اما تعداد پایین این هورمون در بدن ممکن است باعث شود که در آزمایشات خانگی (منظور همان آزمایش ادرار در خانه یا همان بی بی چک) نشان داده نشود و بارداری منفی گزارش شود. یکی دیگر از مواردی که در آزمایش های خونی بارداری مهم است میزان غلظت هورمون های بارداری HCG است که می تواند کمک شایانی به پزشک مربوطه به تشخیص بیماری هایی که در حین بارداری ممکن است به وجود آید، کند.

آیا ممکن است مثبت بودن جواب آزمایش های بارداری به دلایلی غیر از بارداری فرد نیز مربوط شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله. به جز بارداری آزمایشات بارداری ادرار (گراویندکس یا همان بی بی چک) و یا خون (BCHG) در مورد بیماری هایی شامل بیماری مول و یا بچه خوره و سرطان رحم نیز مثبت است. هم چنین از تست ادراری بارداری برای تشخیص سرطان پروستات در آقایون نیز استفاده می شود

 

آیا منفی بودن جواب بارداری ممکن است علت خاصی داشته باشد؟

در مواردی که آزمایش بارداری در ادرار رقیق باشد و یا بارداری نا موفق بوده و منجر به سقط جنین گردد و یا نوع بارداری خارج از رحم باشد ممکن است در آزمایش‌های بارداری ادرار (بی بی چک) و یا خون (BCHG) منفی نشان داده شود.

آیا جواب مثبت کاذب نیز در تست های بارداری وجود دارد؟ بله در مواردی که پروتئین و یا خون در ادرار موجود باشد و یا بیمار متادون مصرف کرده باشد و یا ادرار شخص مورد آزمایش دارای باکتری باشد جواب آزمایش مثبت کاذب می باشد.

سؤالی که ممکن است برای بانوان ایجاد شود این است که آیا مقدار HCG یا همان هورمون بارداری جفتی انسان می تواند تغییر پیدا کند؟

تنها عاملی که می‌تواند این مقدار را تغییر دهد مصرف داروهایی می باشند که حاوی این هورمون ها بوده، این داروها عبارت اند از دارو هایی که برای درمان نازایی تجویز می شود. خب در این صورت چه باید کرد؟

کسانی که از این داروها استفاده می کنند پس از دریافت داروها راهنمایی های لازم را از پزشک خود جهت انجام آزمایشات بارداری دریافت می کنند؛ اما به غیر از این موارد در هیچ مورد دیگری مممکن نیست که مقدار هورمون های بارداری تغییر پیدا کند. حتی سایر دارو ها، قرص های ضد بارداری, سایر داروهای هورمونی, داروهای ضد درد از جمله مسکن ها, آنتی بیوتیک ها و … نمی تواند تغییری ایجاد کند.

آزمایش خون بارداری

تست بارداری به کمک بی بی چک

کلام آخر:

آزمایش خون علاوه بر مزیت های زیادی که دارد دارای معایبی نیز می باشد که می توان به بالا بودن هزینه آزمایش و زمان بر بودن اعلام نتیجه آزمایش اشاره کرد؛ اما این آزمایش حتماً باید در آزمایشگاه ها انجام شود. برای انجام این آزمایش مراقبت‌های خاصی نیاز نیست که قبل از انجام آزمایش انجام شود. حتی لزومی به ناشتا بودن برای انجام آزمایش خون بارداری نیست. در این نوع آزمایش در آزمایشگاه ها حدود 2 سی سی خون از بیمار گرفته می شود و معمولاً جواب همان روز اعلام می گردد و اما اگر بخواهید خودتان جواب آزمایشتان را تفسیر کنید و به پزشک مراجعه نکنید باید اطلاعات زیر را بدانید

 

اگر مقدار هورمون های بارداری یا همان HCG زیر 10 باشد علل خصوص اگر زیر 5 را نشان دهد نتیجه آزمایش بارداری منفی است و اگر عددی بین 10 تا 25 باشد بارداری مشکوک است و به طور قاطعانه نمی توان گفت که شخص باردار است و اگر شخص پریود نشد باید مجدداً آزمایش بارداری تکرار شود و اگر عدد این هورمون ها بالای 25 را نشان داد نتیجه آزمایش مثبت می باشد. در این نوع آزمایش (آزمایش بارداری با خون) باید به عدد زیر ستون Result نگاه کنید.شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

2 دیدگاه ها

  1. دلارام گفت:

    نمونه گیرتون با رعایت همه ی پروتکل ها اومده بودن واقعا مچکرم

  2. دلارام گفت:

    نمونه گیرتون با رعایت همه ی پروتکل ها اومده بودن واقعا ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *