عوارض رابطه دهانی

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 12 / 05 / 1400

رابطه جنسی دهانی قبلاً یک موضوع تابو بود، اما این روزها یک نوع رایج از فعالیت جنسی است. رابطه جنسی دهانی به معنای استفاده از دهان، لب یا زبان برای تحریک اندام تناسلی یا مقعد شریک زندگی است. مردان و زنان می‌توانند برای برقراری رابطه جنسی از رابطه دهانی استفاده کنند. احتمالاً نام‌های انواع رابطه دهانی را شنیده‌اید. جالب است بدانید رابطه جنسی دهانی دارای نام‌های پزشکی رسمی نیز می‌باشد. مانند رابطه جنسی دهانی با یک زن (واژن، فرج و کلیتوریس) را cunnilingus و رابطه دهانی با یک مرد (آلت تناسلی) را fellatio می‌نامند. اگر رابطه دهانی شامل مقعد باشد، آنیلینگوس نیز نامیده می‌شود.
اگر هر دو شریک جنسی از این رابطه لذت ببرید و رضایت داشته باشند، رابطه جنسی طبیعی است و می‌تواند رابطه‌ای طبیعی و لذت بخش را بین شرکا برقرار کند. شما می‌توانید به عنوان بخشی از سایر فعالیتهای جنسی (مانند مقاربت واژینال یا مقعدی) یا به تنهایی رابطه جنسی دهانی انجام دهید یا دریافت کنید. اما رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم خطراتی را به همراه دارد.

عوارض رابطه دهانی

بسیاری از کارشناسان می‌گویند رابطه دهانی یک رابطه ایمن نیست. ممکن است احساس ایمن‌تری نسبت به رابطه جنسی تناسلی بدون کاندوم داشته باشید، زیرا شما تنها از طریق رابطه جنسی دهانی باردار نمی‌شوید، اما با این وجود رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی (STI) را دارد. از آنجا که رابطه جنسی دهانی معمولاً شامل مکیدن یا لیسیدن اندام تناسلی یا مقعد شریک زندگی شما است، احتمالاً با مایعات یا مدفوع تناسلی در تماس هستید و این شما را در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مقاربتی قرار می‌دهد. به طور کلی، شما در رابطه دهانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستید اگر:

  • به جای دریافت رابطه جنسی دهانی، به دلیل اینکه بیشتر در معرض مایعات تناسلی قرار دارید،
  •  در آن زمان دچار بریدگی، زخم در دهان خود شده‌اید
  •  در رابطه دهانی از کاندوم استفاده نمی‌کنید

یکی دیگر از خطرات و عوارض رابطه دهانی، فشار بر روابط شما است. به ویژه اگر یکی از شما از آن لذت نمی‌برد یا نگران آن است. یکی از شریک‌ها ممکن است در مورد عملکرد جنسی دهانی خود یا اینکه شریک زندگی آنها در طول رابطه جنسی دهانی در مورد آنها چه تصوری خواهد داشت، نگران باشد. یا رابطه جنسی دهانی ممکن است باعث شود یکی از طرفین تحت کنترل شریک دیگر قرار گیرد. اینها همه مسائل مهمی است که باید قبل از معرفی رابطه جنسی دهانی در رابطه حل شود.

 

بیماری‌های مقاربتی ناشی از رابطه دهانی

طیف وسیعی از بیماری های مقاربتی (STIs) می‌تواند با عوارض رابطه دهانی مرتبط باشند. موارد زیر برخی از رایج ترین آنها هستند.

  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا زگیل تناسلی

HPV به عنوان ویروسی شناخته می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان شود. اما HPV می‌تواند منجر به طیف وسیعی از سرطان‌های دیگر شود. سرطان‌هایی مانند سرطان گلو یا دهان یا سرطان قسمت‌های دیگر دستگاه تناسلی و سایر بیماری‌های جدی.
HPV یک ویروس شایع است که می‌تواند مردان و زنان را درگیر کند و از طریق رابطه جنسی یا دهانی منتقل می‌شود. HPV هر دو شریک جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
برخی از انواع HPV منجر به زگیل تناسلی (رشد زائده‌ای نرم روی اندام تناسلی) می‌شوند. البته به ندرت اتفاق می‌افتد که زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی به دهان و لب منتقل شود. زگیل تناسلی بسیار شایع است، اما قابل درمان نیست. با این وجود، در موارد خاص ممکن است با دارو یا جراحی درمان شوند. گاهی اوقات HPV به هیچ وجه علائم و نشانه‌هایی را بروز نمی‌دهد.
هرچه تعداد شراکای جنسی بیشتر باشند، خطر ابتلا به HPV نیز بیشتر است. ابتلا به HPV همیشه منجر به سرطان نمی‌شود، اما مطالعات ایالات متحده نشان داده است که برای مثال بیش از 50 درصد موارد سرطان دهان می‌تواند به HPV مرتبط باشد. مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند. در صورت مشکوک بودن به HPV یا زگیل تناسلی، با پزشک خود مشورت کنید.

  • تبخال تناسلی

تبخال یک بیماری مقاربتی عمومی است که دارای دو نوع است: تبخال دهانی (تاول و زخم‌های سرد در اطراف دهان یا بینی) و تبخال تناسلی (که با درد، خارش و زخم‌های کوچک در ناحیه تناسلی که به زخم و گال تبدیل می‌شود، همراه است). هر دو نوع تبخال از طریق رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم (و رابطه جنسی مقعدی یا واژنیال بدون کاندوم) نیز قابل انتقال و ابتلا هستند.
اگر شریک جنسی شما زخم‌های سردی در اطراف دهان خود دارد (تبخال دهانی)، در صورتی که قبلاً این زخم‌ها را نداشته است، ممکن است تبخال باشند و در طول رابطه دهانی به اندام تناسلی شما منتقل شوند. اگر شریک جنسی شما تاول‌ها و تبخال‌ها را در ناحیه تناسلی خود دارد، اگر به او رابطه جنسی دهانی بدهید، آنها به دهان شما منتقل می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است دچار تبخال شوید اما هیچ علامتی نداشته باشید. شما همچنان در این حالت می‌توانید این بیماری را از طریق تماس پوست با پوست منتقل کنید.

  • سوزاک، کلامیدیا، هپاتیت B، هپاتیت C

همه این بیماری‌های مقاربتی ناشی از ویروسها یا باکتری‌هایی هستند که اغلب به یک شکل منتقل می‌شوند: از طریق تماس با مایعات بدن آلوده مانند مایع منی، مایع قبل از انزال، خون یا ترشحات واژن. بنابراین رابطه جنسی دهانی شما را در معرض این بیماری‌ها قرار می‌دهد. HIV نیز در این دسته قرار دارد.
در صورت تماس مایعات آلوده با هرگونه زخم، بریدگی ممکن است به یکی از این STI ها مبتلا شوید. مایعات همچنین می‌توانند به سلول‌های ملتهب در لبها، دهان، دستگاه تناسلی یا مقعد، غشای چشم یا سلول‌های گلو وارد شوند. این تماس می‌تواند به مایعات اجازه دهد وارد جریان خون شما شده و شما را بیمار کنند. بنابراین مراقب موارد زیر باشید:

  • بیماری‌های آنفلوانزا مانند تب، درد عمومی و سردرد
  • خستگی و احساس بیماری، گاهی اوقات با استفراغ و اسهال
  • ادرار تیره رنگ یا مدفوع کم رنگ یا هر دو
  •  زردی (زرد شدن پوست یا سفیدی چشم)

حتی اگر هیچ علائمی ندارید، ممکن است بخواهید به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

  • شما اخیراً بدون کاندوم با شخص جدیدی رابطه جنسی داشته‌اید
  • شما یا همسرتان بدون کاندوم با دیگران رابطه جنسی داشته باشید
  •  شریک زندگی شما دارای علائم بیماری مقاربتی است.

علائم رایج بیماری‌های مقاربتی به شرح زیر هستند:

  • خارش، بثورات، برآمدگی یا تاول در داخل یا اطراف دستگاه تناسلی، واژن، مقعد یا دهان
  •  ترشحات غیر معمول واژن
  •  ترشح از آلت تناسلی
  • سوزش، درد در هنگام ادرار کردن
  •  درد یا خونریزی در طول یا بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  •  درد در بیضه‌ها یا پایین شکم
  •  گلو درد

 

مهم است که در اسرع وقت برای درمان STI اقدام کنید. برخی از بیماری‌های مقاربتی قابل درمان نیستند اما داروها ممکن است علائم را کاهش دهند. عدم درمان STI ممکن است در کوتاه مدت باعث ناراحتی شود و در بلند مدت به سلامت یا باروری شما آسیب برساند.

  •  هپاتیت A

هپاتیت A یک عفونت روده‌ای است که از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می‌شود. اگر رابطه جنسی دهانی شامل لیسیدن یا لمس کردن مقعد همسرتان است، حتی اگر تمیز به نظر برسد، ممکن است در معرض این بیماری باشید.

  • HIV

کارشناسان می‌گویند خطر ابتلا به HIV از یک فرد آلوده در طول رابطه جنسی دهانی بسیار کم است، اما تشخیص دقیق آن دشوار است زیرا افراد اغلب همزمان با رابطه دهانی در رابطه جنسی مقعدی یا واژنیال نیز شرکت می‌کنند. خطر ابتلا به HIV در صورت افزایش زخم‌هایی در دهان یا واژن یا آلت تناسلی، خونریزی لثه، تماس دهان با خون قاعدگی یا سایر بیماری‌های مقاربتی وجود دارد.

  • شیگلوز (شیگلا)

گاستروانتریت شیگلا یک عفونت روده‌ای است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود و از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می‌شود. همچنین می‌تواند از طریق تماس جنسی، به ویژه در طول رابطه جنسی دهانی، منتقل شود. مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند در معرض خطر بیشتری هستند.

  • سیفلیس

سفلیس در صورت عدم درمان یک بیماری بسیار جدی است، اما با درمان مناسب و زودهنگام قابل درمان است. علائم در سه مرحله ظاهر می‌شوند: یک زخم (اغلب بدون درد)، سپس بثورات یا زخم‌ها (یا هر دو)، سپس آسیب اندام و مرگ احتمالی در مراحل آخر در صورت عدم درمان. آخرین مرحله سفلیس ممکن است 10 تا 30 سال بعد از زمانی که شما آلوده شده‌اید، ایجاد شود.
تماس مستقیم با زخم سفلیس در هنگام رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی ممکن است به این بیماری مبتلا شوید. زخم‌ها ممکن است در آلت تناسلی، مهبل یا مقعد، در راست روده یا روی لب‌ها و دهان قرار داشته باشند.

  • شپش تناسلی

شپش تناسلی حشرات کوچکی هستند که در ناحیه تناسلی یافت می‌شوند و از خون تغذیه می‌کنند. آنها می‌توانند باعث ایجاد خارش شدید شوند. شپش‌های شرمگاهی در حین رابطه جنسی پخش می‌شوند. آنها را می‌توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد.

چگونه عوارض رابطه دهانی را کاهش دهیم؟

مانند هر بیماری جنسی دیگری، بهترین راه برای کاهش، پرهیز و عدم داشتن رابطه جنسی دهانی یا استفاده از محافظ است. اگر شریک زندگی شما:

  • به یکی از بیماری‌های مقاربتی مبتلا باشد
  • دارای زخم، بریدگی، زخم، تاول، زگیل یا بثورات در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان باشد
  • تاول‌های بهبود نیافته یا ملتهب در دهان یا اندام تناسلی آنها وجود دارد
  •  عفونت گلو دارد
  •  در حین رابطه جنسی، زن پریود باشد
  • از وارد شدن مایع منی یا مایع واژن به چشم خودداری کنید.

در رابطه جنسی دهانی با مرد، در حین رابطه دهانی از کاندوم استفاده کنید. برای رابطه جنسی دهانی با یک زن یا هنگام انجام آنیلینگوس برای یک مرد یا یک زن، از سد استفاده کنید. سد یک مربع پلاستیکی نازک کوچک است که به عنوان یک مانع بین واژن یا مقعد و دهان عمل می‌کند. ممکن است از شیوع بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کند.

 

رابطه جنسی دهانی و جوانان

بسیاری از جوانان رابطه جنسی دهانی را رابطه جنسی کامل نمی‌دانند، بنابراین ممکن است خطرات روحی و جسمی را تحمل کنند. اطلاعات بیشتر برای جوانان در مورد رابطه جنسی ایمن، عفونت‌های مقاربتی (STIs) و رابطه جنسی را به کمک پزشک و مشاور متخصص به دست آورید.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید.

2 دیدگاه ها

  1. داکتر علی سهیلی گفت:

    سلام .
    لذت بردن از خانوم یا خانوم از شوهر یک امر طبعی است اما در شرایطی که بهداشت لطور کامل رعایت نشود میتواند باعث امراض و مشکلات جنسی شود معمولا برای لذت بردن از اندام های جنسی باید روی نظافت بیشتر دقت کنیم مثلا شستن آلت تناسلی مرد و در شرایطی شستن مقعد و یا استفاده از کاندوم هم خوب است ناحیه ای اطراف مقعد هم با الکول پد و الت تناسلی هم با الکل میشه تمیز کرد چون برای رابطه دهانی است این نکات را رعایت کنیم و بعد از آن دهان باید شسته شود .

  2. رضا09903997365 گفت:

    سلام دکترجان ببخشید خواستم بگم دیرانزالی شدیدی دارم آیاقابل درمان هست باتشکرجوان30ساله هستم ازخوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *