تست بی بی چک

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 19 / 03 / 1400

آزمایش‌های بارداری، خون یا ادرار را از نظر وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) بررسی می‌کنند. زیرا بدن مادر پس از اتصال تخمک بارور شده به دیواره رحم، این هورمون را می‌سازد. این اتفاق معمولاً حدود 6 روز پس از لقاح رخ می‌دهد. سطح hCG به سرعت افزایش می‌یابد و هر 2 تا 3 روز دو برابر می‌شود.

آزمایش‌هایی که برای تائید و یا تکذیب بارداری وجود دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند: آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری.

  • آزمایش خون بارداری

این آزمایشات می‌تواند حاملگی را زودتر از سایر تست های حاملگی موجود در منزل یعنی حدود 6 تا 8 روز پس از تخمک گذاری تشخیص دهد. دو نوع آزمایش بارداری خون عبارتند از:

یک تست hCG کیفی که به سادگی hCG را بررسی می‌کند.

یک آزمایش hCG کمی (بتا hCG) که میزان دقیق hCG در خون را اندازه گیری می‌کند. این آزمایشات همچنین ممکن است به پیگیری مشکلات موجود در دوران بارداری کمک کند.

  • آزمایش ادرار بارداری

این مورد را می‌توان در خانه با استفاده از بی بی چک و یا در مطب پزشک (در صورت تجویز آزمایش ادرار توسط متخصص) انجام داد.

چگونه تست بی بی چک انجام می‌شود؟

تست‌های بی بی چک و سایر تست‌های بارداری خانگی اغلب تست ادرار هستند. لازم است بدانید بهترین زمان برای انجام تست بی بی چک، چند روز پس از گذشت موعد دوره قاعدگی است. بی بی چک نیز مانند سایر تست‌های بارداری میزان هورمون گنادوتروپین جفتی (HCG) موجود در ادرار را ارزیابی می‌کند. زمانی که میزان این هورمون به سطح خاصی رسیده باشد، می‌توان نتیجه مثبت بی بی چک که به معنی باردار بودن فرد است را مشاهده کرد.

بدین ترتیب، در صورتی که خیلی زود تست بارداری انجام شود، این امکان وجود دارد که میزان هورمون HCG به اندازه کافی افزایش نیافته باشد که برای مثبت شدن بی بی چک کافی است. بنابراین، برای دریافت مطمئن‌ترین نتیجه تفسیر آزمایش بارداری بهتر است چند روز بعد از به تاخیر افتادن دوره قاعدگی از بی بی چک استفاده شود.

 

چگونه متوجه شویم که کدام بی بی چک بهتر و دقیق‌تر است؟

با توجه به پیشرفت فعلی تست‌های بارداری و همپنین عرضه رو به افزایش این محصولات در بازار پاسخ به این سوال تا حدودی دشوار است. با این حال، با استفاده از مطالبی که بر روی جعبه بی بی چک‌ها نوشته شده است، می‌توان بهترین تست بارداری خانگی را انتخاب کرد. میزان حساسیت و دقت برخی از این تست‌ها نوشته شده است و هرچه حساسیت بالا باشد، بیشتر قادر به تشخیص حداقل میزان هورمون HCG خواهد بود.

برای مشخص شدن نتیجه تست چقدر زمان نیاز است؟

نتیجه تست‌های بارداری خانگی از قبیل بی بی چک به طور معمول بعد از 5 دقیقه مشخص خواهد شد. گاهی ممکن است میزان هورمون HCG به قدری زیاد باشد که نتیجه بعد از گذشته تنها 40 ثانیه قایل مشاهده باشد. همانطور که می‌دانید، نتیجه مثبت و یا منفی بی بی چک با استفاده از خط‌هایی که ظاهر می‌شوند، قابل مشاهده هستند.

هرچه میزان هورمون HCG بیشتر باشد، این خط‌ها پررنگ‌تر و هرچه کمتر باشد، کمرنگ‌تر خواهند بود. در برخی موارد، این امکان وجود دارد که بعد از گذشت 5 دقیقه هیچگونه نتیجه‌ای نمایان نمی‌شود. این بدین خاطر است که میزان کافی اردرا به کیت بی بی چک نرسیده است و لازم است مجدد تست را انجام دهید.

تفسیر نتیجه بی بی چک

همانطور که در بالا شاره شد، بعد از گذشت نهایتا 5 دقیقه نتیجه تست مشخص خواهد شد. نتایج به دست آمده از بی بی چک به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

نتیجه مثبت: هنگامی که نتیجه بارداری مثبت می‌شود، دو خط قرمز نسبتا پررنگ در محدوده‌ای که حروف انگلیسی Cو Tوجود دارند، ظاهر می‌شود.

نتیجه منفی: هنگامی که تنها یک خط قرمز در قسمت Cمشخص می‌شود و قسمت T بدون هیچگونه علامتی باقی می‌ماند، نتیجه تست منفی بوده و فرد باردار نیست.

حالت سوم نتیجه: گاهی این امکان وجود دارد که خط قرمز پررنگی در ناحیه C و خط قرمز کمرنگی در ناحیه T مشخص شود. این حالت بدین معناست که نتیجه مثبت بارداری به طور قطعی تائید نشده و ممکن است نتیجه مثبت کاذب باشد. در صورت بروز این حالت توصیه می‌شود که بعد از گذشت چند روز، تست بارداری (Pregnancy test)را مجدد تکرار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *