میکروچیپ چیست و چرا به حیوانات خانگی تزریق می‌شود؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 19 / 02 / 1401

میکروچیپ که به عنوان ریزتراشه نیز شناخته می‌شود، یک روش معمول و غیر تهاجمی است که در آن دامپزشک میکروچیپی را که حاوی یک شماره شناسایی منحصر به فرد است، در زیر پوست سگ یا گربه (با استفاده از سوزن زیرپوستی) وارد بدن حیوان می‌کند. این روش به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان گسترش یافته است و برخی از کشورها حتی استفاده از میکروچیپ را برای سگ و گربه اجباری کرده‌اند. تیم متخصص آزمایش آنلاین برای کمک به آموزش صاحبان حیوانات خانگی در مورد این فناوری رو به رشد و اهمیت آن، فهرستی جامع از پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول درباره دلیل تزریق میکروچیپ به حیوانات خانگی، مزایا و نحوه استفاده از آن را تهیه کرده است. همچنین شما را راهنمایی کرده‌ایم که برای تزریق میکروچیپ به حیوان خود در منزل چه اقداماتی باید انجام شود و چگونه از تیم دامپزشک در منزل ما برای انجام این مورد کمک دریافت کنید.

میکروچیپ چیست؟

میکروچیپ یک تراشه کوچک الکترونیکی است که در یک شیشه استوانه‌ای محصور شده است و تقریباً به اندازه یک دانه برنج است. بعد از انتقال آن به زیر پوست حیوان خانگی، توسط یک اسکنر که از روی ناحیه مورد نظر بدن (که ریزتراشه جا ساز شده است) عبور داده شده و فعال می‌شود. دراقع امواج رادیویی منتشر شده توسط اسکنر تراشه را فعال می‌کند. تراشه شماره شناسایی را به اسکنر ارسال می‌کند تا آن را روی نمایشگر مخصوصی نمایش دهد. در نهایت شماره شناسایی در شناسنامه پت شما ثبت می‌شود.

چگونه میکروچیپ به حیوانات خانگی تزریق می‌شود؟

این ریزتراشه با استفاده از یک سوزن به صورت زیر پوستی به پت شما تزریق می‌شود. این سوزن تا حدودی بزرگتر از سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق‌های معمول است اما برای حیوان دردناک نیست. برای تزریق میکروچیپ نیازی به جراحی یا بیهوشی نیست و می‌توان آن را در طی یک بازدید معمول با دامپزشک در منزل تزریق کرد. تیم ویزیت دامپزشک در منزل برای ارائه خدمات متفاوتی از قبیل عقیم سازی، صدور گواهی سلامت و شناسنامه، شست و شو و… به منزل شما مراجعه می‌کنند و در صورتی که حیوان خانگی شما در حال حاضر تحت بیهوشی برای عملی مانند عقیم سازی است، ریزتراشه را اغلب می‌توان در حالی که هنوز تحت بیهوشی است، تزریق کرد.

علاوه بر این لازم است بدانید، ریزتراشه‌هایی که در حال حاضر در حیوانات خانگی استفاده می‌شوند، فقط دارای شماره شناسایی هستند. بنابراین، میکروچیپ یک دستگاه GPS نیست و در صورت گم شدن حیوان شما نمی‌تواند آن را ردیابی کند.

چگونه یک ریزتراشه به بازگشت مجدد حیوان گمشده به صاحبش کمک می‌کند؟

هنگامی که حیوانی پیدا می‌شود و به یک پناهگاه یا کلینیک دامپزشکی منتقل می‌شود، یکی از اولین کارهایی که انجام می‌دهند این است که حیوان را برای داشتن یک میکروچیپ اسکن می‌کنند. اگر ریزتراشه‌ای پیدا کنند و اگر رجیستری ریزتراشه اطلاعات دقیقی داشته باشد، می‌توانند به سرعت صاحب حیوان را پیدا کنند.

آیا واقعاً یک ریزتراشه احتمال بازگرداندن حیوان خانگی را در صورت گم شدن افزایش می‌دهد؟

قطعا تزریق میکروچیپ احتمال بازگشت مجدد حیوان خانگی به صاحب خود را افزایش می‌دهد. مطالعه بر روی بیش از 7700 حیوان ولگرد در پناهگاه‌های حیوانات نشان داد که سگ‌های بدون ریزتراشه در 21.9٪ مواقع به صاحبانشان بازگردانده می‌شدند، در حالی که سگ‌های ریزتراشه‌دار در 52.2٪ مواقع به صاحبانشان بازگردانده می‌شدند. گربه‌های بدون ریزتراشه تنها در 1.8 درصد مواقع با صاحبان خود دوباره دیدار می‌کنند. در حالی که گربه‌های میکروچیپ‌دار در 38.5 درصد مواقع به خانه برمی‌گردند. علاوه بر این، برخی از حیوانات خانگی که میکروچیپ به آنها تزریق شده است اما به خانه خود برنمی‌گردند، بیشتر اوقات به دلیل ثبت اطلاعات نادرست مالک (یا نداشتن اطلاعات مالک) در پایگاه داده رجیستری ریزتراشه است. فراموش نکنید که اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

برای تزریق میکروچیپ به حیوان خانگی خود در منزل باید از چه کسی کمک بگیرم؟

به منظور سهولت انجام کار، تنها کافیست با ما تماس بگیرید. پشتیبانان تیم ما بعد از دریافت اطلاعات لازم از شما، تیم ویزیت دامپزشک در منزل را به محل موردنظر شما اعزام می‌کند. سپس شما قادر هستید علاوه بر خدمات مربوط به تزریق میکروچیپ به پت خود، خدمات دیگری از قبیل عقیم سازی، کوتاهی مو و ناخن، سشت و شو، صدور شناسنامه و گواهی سلامت و… را دریافت کنید.

تزریق میکروچیپ عاری از درد است، نیازی به بیهوشی ندارد و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

 

من به تازگی یک حیوان خانگی را از پناهگاه حیوانات پذیرفته‌ام. چگونه می‌توانم متوجه شوم که میکروچیپ دارد یا خیر؟

اگر پناهگاه حیوان را اسکن کرده باشد، باید بتواند به شما بگوید که آیا ریزتراشه به حیوان تزریق شده است یا خیر. برخی از پناهگاه‌ها ریزتراشه‌هایی را در هر حیوانی که می‌پذیرند کاشت می‌کنند، بنابراین با پناهگاه تماس بگیرید و شماره میکروچیپ حیوان خانگی جدید خود را پیدا کنید تا بتوانید آن را به نام خود ثبت کنید.

در غیر این صورت، تلفن را بردارید و با پشتیبانان تیم ویزیت دامپزشک در منزل تماس بگیرید تا تیم به محل زندگی و یا مورد نظر شما اعزام شد و علاوه بر اسکن میکروچیپ، خدمات دیگری که برای تائید سلامت حیوان و صدور شناسنامه لازم است را انجام دهند. زیرا زمانی که حیوان خانگی جدیدی را عضو خانواده خود می‌کنید، ضروری است تا از نظر سلامتی کاملا مورد بررسی قرار گیرد و اطمینان حاصل شود که خطری از سوی حیوان شما را تهدید نمی‌کند و همچنین حیوان از مشکل و شرایط پزشکی خاصی رنج نمی‌برد.

چرا نمی‌توانم ریزتراشه را بخرم و خودم آن را به حیوان خانگی تزریق کنم؟

به نظر می‌رسد یک روش ساده برای کاشت ریزتراشه در حیوانات خانگی باشد زیرا از اصطلاح تزریق برای انجام این عمل استفاده می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که خودشان قادر به تزریق میکروچیپ به زیر پوست حیوان هستند. لازم است بدانید، اگرچه شبیه یک تزریق ساده به نظر می‌رسد، اما بسیار مهم است که ریزتراشه به درستی کاشته شود. استفاده از نیروی بیش از حد، قرار دادن سوزن در عمق بیش از حد پوست یا قرار دادن آن در مکان نامناسب نه تنها می‌تواند تشخیص یا خواندن ریزتراشه را در آینده دشوار کند، بلکه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تهدید کننده زندگی برای حیوان خانگی شما شود. ریزتراشه‌ها باید واقعاً تحت نظارت دامپزشک کاشته شوند، زیرا دامپزشکان می‌دانند ریزتراشه‌ها باید دقیقا در کجا قرار گیرند، می‌دانند چگونه آن‌ها را قرار دهند و می‌دانند چگونه علائم یک مشکل را تشخیص دهند و در صورت بروز آن، آن را درمان کنند.

وقتی ریزتراشه کاشته شد، چه باید کرد؟ چه نوع نگهداری مورد نیاز است؟

هنگامی که حیوان خانگی شما میکروچیپ شد، تنها سه کار وجود دارد که باید انجام دهید: 1) مطمئن شوید که میکروچیپ ثبت شده است. 2) از دامپزشک خود بخواهید حداقل سالی یک بار ریزتراشه حیوان خانگی شما را اسکن کند تا مطمئن شود ریزتراشه هنوز کار می‌کند و قابل تشخیص است. و 3) اطلاعات ثبت نام خود را به روز نگه دارید. اگر متوجه هر گونه ناهنجاری در محل کاشت میکروچیپ شدید، مانند تراوش یا تورم، با تیم دامپزشک در منزل خود تماس بگیرید. در حالت ایده‌آل، ریزتراشه باید در طول معاینات منظم سلامتی و مراقبت‌های پیشگیرانه حیوان شما اسکن شود تا مطمئن شوید که هنوز در جای خود قرار دارد و همانطور که باید کار می‌کند. اگر محل زندگی خود را جابه‌جا کرده‌اید، یا هر یک از اطلاعات شما (مخصوصاً شماره تلفنتان) تغییر کرده است، مطمئن شوید که این اطلاعات را در پایگاه اطلاعات مربوط به میکروچیپ در اسرع وقت به‌روزرسانی کرده‌اید.

دلیل تزریق میکروچیپ به حیوانات خانگی؛ جمع‌بندی

هدف از تزریق میکروچیپ به حیوانات خانگی ارائه نوعی شناسایی دائمی است. این ریزتراشه‌ها ابزاری هستند که با استفاده از فرکانس‌های رادیویی شناسایی و اسکن می‌شوند. میکروچیپ به اندازه یک دانه برنج کوچک است و در هنگام تزریق آن به حیوان خانگی درد و ناراحتی را ایجاد نمی‌کند. این ریزتراشه یک شماره شناسایی منحصر به فرد را ذخیره می‌کنند اما هیچ اطلاعاتی را منتقل نمی‌کنند. ریزتراشه‌ای که در حیوان خانگی شما کاشته شده است، باتری و منبع انرژی داخلی ندارد، بنابراین تا زمانی که توسط اسکنر میکروچیپ خوانده شود، بدون هیچگونه عارضه یا پیامد منفی در حیوان خانگی باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *