Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
فناوری های نانو - آزمایش آنلاین

فناوری های نانو

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 16 / 03 / 1398

فناوری های نانو امروزه در علم پزشکی کاربرد بسیار زیادی را دارا است. در دنیای امروز با استفاده از فناوری نانو می‎توان به بسیاری از بیماری‎ها برای بهبود کمک نمود و همچنین برخی از بیماری‎ها را به طور دقیق تشخیص داد.

فناوری های نانو در رشته‎های مهندسی نیز کاربرد‎های فراوانی دارد. با توجه به پیشرفت علم پزشکی و دخالت نانو فناوری در این علم، دیگر نباید نگران درمان بیماری‎های سخت باشید زیرا با پیشرفت علم پزشکی و فناوری نانو می‎توان بیماری‎هایی همچون سرطان و دیابت را بهبود بخشید. اما در ادامه می‎خواهیم برای شما برخی از کاربردهای فناوری نانو در علم پزشکی را توضیح دهیم.

 

ارتباط نانو فناوری و علم پزشکی

امروزه نانو ابزارها ده تا صد برابر کوچکتر از سلول انسانی و تقریبا می‏‎توان گفت به اندازه مولکول‎های بزرگ بیولوژی هستند. نانو سیستم‎ها قادر هستند در سطح داخلی و خارجی سلول واکنش‌هایی را انجام دهند و در نهایت با استفاده از آنها می‎توان بیماری‎ها را تشخیص و برخی دیگر از بیماری‌ها را درمان کرد. امروزه با استفاده از نانو فناوری می‎توانند مستقیم تومورهای سرطانی را تخریب کنند و دوره درمان را کاهش دهند. اگرچه شاید هزینه این فرایند زیاد باشد اما زمانی که بیمار بداند دوره درمان کوتاه‎تر است و احتمال بهبود با این فرایند بسیار بالا است این فرایند را برای بهبود انجام می‎دهد. بنابراین وارد شدن نانو فناوری در علم پزشکی تاثیر شگرفی در درمان و تشخیص بیماری‎ها دارد.

اصول دارو رسانی کنترل شونده

در علم پزشکی این گونه بیان شده است که بدن بر اساس یک برنامه روزانه مشخص تغییر می‌کند و طبق این تغییرات درمان‎های دارویی نیز باید بر اساس همان برنامه بیولوژیکی به طور روزانه انجام شود.  واضح و بدیهی است که اگر دارویی به طور دقیق و در زمان مناسب به محل مورد نظر برسد عوارض جانبی دارویی و هزینه‎های درمان کاهش می‌یابد و به همان نسبت میزان پذیرش بیماران زیاد خواهد شد.

جالب است بدانید که در شیمی درمانی تومورهای سرطانی  استخوان، سلول‎های سالم و سلول‎های سرطانی با هم از بین می‌روند و در نهایت بیمار ممکن است به بیماری عفونت مبتلا شود. بنابراین می‎توان این گونه بیان نمود که بیماران تحت شیمی درمان در معرض خطر مبتلا شدن به عفونت هستند. امروزه سیستم‎های دارو رسانی کنترل شونده با هدف تجویز مستقیم، به طور طولانی مدت طراحی شده‎اند که سبب ثابت ماندن سطح خونی دارو، تقریبا به صورت اپتیمم برای هر زمان دلخواه است. دارو رسانی با سرعت‎های منحصر به فرد ویژه به بافت مورد نظر با استفاده از سیستم‌های دارو رسانی و یا نانو حامل‎ها در شکل‌های گوناگون همانند نانوسفر، نانو کپسول، میکروامولسیون، کمپلکس‎های نانومولکولی و نانو ذرات هستند.

 

اصول بازسازی رشد و بهبود بافت

نانو فناوری به بازسازی و رشد بافت در بدن نیز کمک بسیار بزرگی کرده است. علم مهندسی بافت با توجه به بحث‎های تولید بافت جدید در ابعاد آزمایشگاهی و قرار دادن این بافت در بدن افراد در طی عمل جراحی در محل بازسازی بافت به‌وسیله پیوندهایی مشابه با پیوندهای طبیعی که از سلول‎های زنده تشکیل شده است در داخل و یا نزدیک‎ترین محل آسیب دیده وارد می‌شود و می‌پردازد. جالب است بدانید که این مواد، بزرگتر از میکرون هستند و شایان ذکر است که توانایی بازسازی بافت را نیز ندارند و به همین دلیل موفقیت استفاده از این مواد به مشکل برخورده است.

نانو ذرات بسیار زیاد واکنشگر هستند و عملکرد مشترکی که با پروتئین‎های کنترل کننده رشد سلولی دارند، عمل بافت‎سازی انجام می‎شود. از دستاوردهای اصول بازسازی بافت می‎توان به تولید غشای متخلخل نانو فیبری مرتجع که این دستاورد امکان جایگزینی با بافت قلبی را دارد. جالب است بدانید که این غشا را می‎توان به همراه آنتی بیوتیک‎ها و مسکن‎ها در اندازه‎های کم به طور مستقیم به داخل بافت درونی ارسال کرد.

 

فناوری نانو و دارو رسانی

با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه می‎توان این‎گونه بیان نمود که توسعه ساخت نانو ذراتی از داروهای جامد یا دیگر داروهایی که توسط یک پلیمر زیست تخریب پذیر و یا زیست سازگار محاط شده باشد. انکپسوله کردن توسط پلیمریزاسیون فاز داخلی، میکروامولسیون، پلیمریزاسون ترکیبی امکان پذیر است. در این زمینه دانشمندان امیدوار هستند که بتوانند ترکیبی از نانو ساختار یک پلیمر زیست تخریب پذیر و زیست سازگار به صورت دارو تولید نمایند.

شایان ذکر است که این ژل‎های پلیمری در جواب به تغییرات کوچک PH ، حرارت، شدت و ضعف نور به صورت برگشت پذیر  مبتلا به تورم شده است و سبب آزادسازی ماده فعال در فاصله‎های منظم و معین می‎شود.

نانو ربات‌ها

نانو ربات‎ها می‎توانند داروها را دقیقا به بخش آسیب دیده برسانند. همچنین امروزه دانشمندان در دانشگاه کارنگی ملون نانوموتوری طراحی نموده‎اند که به آسانی درون رگ‎های انسان حرکت می‎کنند. نانو ربات‎ها ابتدا به بدن بیمار تزریق می‎شوند و سپس به سمت آن بافتی که برایش تعریف شده است حرکت می‏‎کند تا آن را شناسایی و درمان نماید. همچنین جالب است بدانید که این نانوربات‏‎ها در هنگام تصویر برداری ام آر آی قابل روئیت هستند.

 

سخن پایانی

با پیشرفت فناوری نانو در علم پزشکی می توان در آینده نه چندان دور بیماری‎هایی که دوره درمان طولانی دارند و همچنین بیماری‎های خطرناکی که تشخیص دادن آنها کار دشواری است با نانو فناوری در این زمینه به راحتی تشخیص داده و درمان شوند. بیماری‎های همچون سرطان دارای دوره درمان طولانی‎تری هستند و شیمی درمانی بیماران سرطانی ممکن است افراد را مبتلا به بیماری عفونت نیز نماید که با پیشرفت در این زمینه می‎توان از بروز این عوارض جلوگیری نمود. همچنین طول دوره درمان نیز کوتاه‎تر می‎شود. امید است با بهره‏‎وری در فناوری نانو  امکانات جدیدی در علم و فن پزشکی به دلیل ساخت مواد در مقادیر مولکول‎های بیولوژیک همانند آنزیم‎ها و گیرنده‎ها ساخت.

شما می‎توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش‎های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *