درمان اختلال نعوظ

درمان اختلال نعوظ

  • نوشته شده توسط سمانه نصیری
  • 27 / 10 / 1399

اختلال نعوظ یکی از مشکلاتی است که درصدی از مردان، با آن روبرو هستند و علاوه بر تاثیرات منفی که روی فعالیت جنسی آنها دارد، روی روحیه آنها هم تاثیر منفی دارد. اما در موارد زیادی این وضعیت قابل درمان است و فقط پزشک معالج باید دلیل و چرایی این اختلال را بیابد تا بتواند متناسب با آن درمان مناسب را تجویز کند. در این مقاله، با راه‌های درمان اختلال نعوظ آشنا شوید. اما توجه داشته باشید که اگر چنین مشکلی دارید، در ابتدا حتما به پزشک معالج مراجعه کنید.

درمان اختلال نعوظ با مشاوره

درمان اختلال نعوظ با مشاوره

اگر با مراجعه به پزشک، دلیل اختلال نعوظ خود را متوجه شده‌اید و او مشاوره با روانشناس را برای شما تجویز کرده است، حتما این کار را در فرایند درمان خود جدی بگیرید و از بازگو کردن این مورد با مشاور روانشناس شرمگین نباشید. برای مثال اضطراب و استرس یکی از دلایلی اصلی است که منجر به اختلال نعوظ میشود؛ مشکلات زندگی روزمره به خصوص مسائل اقتصادی که این روزها همه با آن درگیر هستیم، می‎تواند شرایطی مانند اختلال در نعوظ شوند. صحبت در مورد این موضوعات با یک مشاور می‎تواند اضطراب جنسی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند در روابط خود اطمینان بیشتری داشته باشید.

درمان اختلال نعوظ با دارو

داروها می‏توانند خوراکی یا تزریقی باشند؛ اولین داروهای تجویز شده قرص ‏هایی مانند آوانافیل (استندرا)، سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و وردنافیل (لویترا، استاکسین) بوده است. این قرص ها بسته به نوع دارو، از 15 دقیقه تا 36 ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف می‎شوند. قرص استاکسین در دهان حل می شود و سایر داروها بلعیده می‏شوند. فقط به خاطر داشته باشید نباید بیشتر از یک بار در روز از این داروها استفاده کنید. این قرص‏ها برای تقریبا 80% مردان موثر است و عوارض جانبی آن، سردرد، گرفتگی بینی، درد عضلانی و در موارد نادر تاری در دید است.

اگر بیماری قلبی دارید و به همین دلیل داروهای نیترات و نیتروگلیسیرین مصرف می کنید، نباید این قرص‏ها را مصرف کنید، چرا که مصرف این قرص ها می‏تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. همچنین اگر از مسدود کننده ‏های آلفا برای بیماری پروستات یا فشار خون استفاده می‌کنید باید با احتیاط بیشتری، قرص های اختلال نعوظ را مصرف کنید.

هشدار مهم درباره اختلال نعوظ

اگر نعوظ بیش از 4 ساعت طول بکشد و بدون هیچ گونه هیجان جنسی باشد، ممکن است به درمان اضطراری نیاز داشته باشید. در این شرایط خون در آلت تناسلی مرد محبوس شده و نمی‎تواند به عقب برگردد. در چنین حالتی باید درمان را جدی بگیرید، چرا که عدم درمان منجر به ایجاد زخم و مشکل می شود.

تزریق یا شیاف برای درمان اختلال نعوظ

درمان اختلال نعوظ با تزریق دارو

 

اگر قرص‌ها موثر نباشند و یا مصرف آنها خطرناک باشد، ممکن است پزشک دارویی به نام آلپروستادیل تجویز کند. این دارو جریان خون به آلت تناسلی مرد را افزایش می‏ دهد و تنها در عرض چند دقیقه نعوظ ایجاد می‏شود. این دارو به دو روش ترزیقی و شیاف استفاده می‏شود. در روش تزریق، دارو با آمپول تزریقی وارد آلت تناسلی می شود. اما این کار خطر ابتلا به زخم طولانی مدت را به طور خطرناکی افزایش می‏دهد. در روش شیاف، دارو در داخل آلت تناسلی قرار می‏گیرد، ولی موفقیت این روش از تزریق کمتر است.

دستگاه‏های وکیوم در درمان اختلال نعوظ

دستگاه خلا با تقویت جریان خون در آلت تناسلی، نعوظ را بهبود می‏ بخشد. حدود 80% از مردانی که به درستی از این دستگاه استفاده می‏کنند نتیجه لازم را می‏گیرند. این روش معمولا پس از جراحی پروستات استفاده می‏شود. اما به یاد داشته باشید که دیدن نتایج ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.

دستگاه خلا از سه قسمت ساخته شده است. یک لوله پلاستیکی شفاف و واضح که بر روی آلت تناسلی کشیده می‎شود. پمپ دستی یا باتری که هوا را از سیلندر بیرون می‎کشد و خون بیشتری را به آلت تناسلی مرد می‏رساند. یک حلقه الاستیک که بعد از نعوظ در اطراف قاعده آلت تناسلی قرار می‏گیرد. با جلوگیری از تخلیه خون از آلت تناسلی مرد به حفظ نعوظ کمک می‏کند. این روش نیز عوارضی دارد؛ حلقه الاستیک ممکن است منجر به تحریک پوست، کبودی، از دست دادن احساس یا حساسیت یا درد در آلت تناسلی شود.

عمل جراحی در درمان اختلال نعوظ

اگر سایر درمان‏های اختلال نعوظ با شکست روبرو شود یا افراد بخواهند یک روش دائمی برای حل مشکل خود پیدا کنند، ممکن است از روش جراحی استفاده شود. جراحی به دو روش قابل انجام است:

قرار دادن پروتز در آلت تناسلی مرد

پروتز به بسیاری از مردان مبتلا به اختلال نعوظ کمک می‎کند. پروتزها دو نوع هستند: پروتز شکل پذیر: یک جفت میله قابل خم شدن است که در داخل آلت تناسلی قرار می‎گیرد. فرد می‎تواند آلت تناسلی خود و در نتیجه میله‏ ها را به صورت دستی در موقعیت مناسب برای رابطه جنسی حرکت دهد. چنین پروتزهایی روی اندازه آلت تناسلی مرد تأثیری ندارند. پروتزهای بادی یک جفت لوله هستند که در آلت تناسلی قرار می‎گیرند و به یک پمپ فشاری در داخل بیضه متصل می‏شوند. با فشار پمپ، نعوظ ایجاد می‎شود. پروتز بادی به افزایش طول و عرض آلت کمک می‏کند. از عوارض این پروتزها آن است که انجام عمل جراحی برای بزرگ شدن پروستات، سرطان مثانه یا سایر موارد اورولوژی را دشوارتر می‏کنند.

جراحی بازسازی عروق

جراحی بازسازی عروق برای بهبود جریان یا کاهش نشت خون از آلت تناسلی مرد و ساختارهای اطراف آن استفاده می‏ شود. ترمیم عروق خونی برای مردانی که انسداد کمی دارند، بهتر است، اما معمولا برای مردانی که انسداد گسترده تری دارند به خوبی عمل نمی‎کند. این جراحی معمولا برای کسانی که جوان‎تر هستند و به دلیل آسیب دیدگی در آلت تناسلی و اطراف آن دچار اختلال نعوظ هستند مناسب است. با این حال توجه داشته باشید پزشکان به ندرت این عمل را توصیه می‎کنند، زیرا از نظر فنی دشوار و پرهزینه است و همیشه کارساز نیست. به طوری که از هر 20 مرد، تنها یک نفر بهبود می‎یابد.

درمان اختلال نعوظ با تستوسترون درمانی

تستسترون درمانی در درمان اختلال نعوظ

تستوسترون هورمونی است که توسط بیضه‎ها تولید می‏شود و مسئول ویژگی های جنسی مردانه است. تستوسترون همچنین برای حفظ حجم عضلات، سطح کافی گلبول‏های قرمز، رشد استخوان و عملکرد جنسی موثر است. تولید ناکافی تستوسترون یکی از دلایل شایع اختلال نعوظ نیست. با این حال، هنگامی که این اختلال به دلیل کاهش تولید تستوسترون رخ دهد، تستوسترون درمانی ممکن است مشکل را بهبود بخشد.

کمبود تستوسترون موجب کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، احساس افسردگی و مشکل در تمرکز می‎شود. قبل از شروع این روش درمانی، تمام مردانی که به تستوسترون درمانی می‏پردازند، باید تحت آزمایش دقیق سرطان پروستات و معاینه رکتوم و آزمایش PSA قرار گیرند چرا که در بسیاری از بیماری‎ها مانند سرطان پروستات و سرطان سینه امکان این نوع درمان وجود ندارد.

مکمل‎های غذایی در درمان اختلال نعوظ

چندین مکمل شناخته شده به افزایش جریان خون کمک می‏کنند و بنابراین ممکن است در برخی موارد به اختلال نعوظ نیز کمک کنند. به دلیل عوارض جانبی احتمالی، باید قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

ال آرژنین و پیکنوژنول: یک مطالعه نشان داد که هنگامی که این دو مکمل با هم استفاده شوند، اختلال نعوظ خفیف در مردان به طور قابل توجهی بهبود می‎یابد و بدون عارضه جانبی، میل جنسی افزایش می‎یابد.

روی یا زینک: به نظر می‎رسد ارتباطی بین کمبود شدید روی و کمبود تستوسترون وجود دارد. محققان می‎دانند که مکمل روی سطح سرمی تستوسترون را در مردان افزایش می‏دهد، بنابراین می‎تواند به درمان اختلال نعوظ نیز کمک کند.

ویتامین دی: ممکن است ارتباطی بین اختلال نعوظ و کمبود ویتامین D وجود داشته باشد. یک مطالعه مشخص کرد که بسیاری از مردان مبتلا به اختلال نعوظ دارای کمبود ویتامین D هستند.

مکمل یوهیمب: به طور سنتی مردم در غرب آفریقا از پوست درخت یوهیمب برای تقویت سلامتی و عملکرد ورزشی استفاده می‎کردند. می‎توانید عصاره پوست یوهیمب را به عنوان یک مکمل غذایی دریافت کنید. مروجین آن ادعا می‏کنند که این مکمل می‎تواند به اختلال نعوظ، میل جنسی پایین در زنان و عوارض جانبی ناخواسته جنسی برخی از داروهای ضد افسردگی کمک کند. یوهیمب ممکن است روی داروهای مصرفی و سایر مکمل‏ها هم تأثیر بگذارد. اگر داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می‏کنید، از این مکمل استفاده نکنید. توجه داشته باشید اگر دارویی برای دیابت مصرف می‏کنید یا مشکلات کلیوی، کبدی، تشنج یا بیماری قلبی دارید، نباید از یوهیمب استفاده کنید.

گیاه اپیمدیوم: گیاهی است که از قرن‏ها پیش در چین به عنوان یک داروی سنتی شناخته شده است. برای رفع کمبود میل جنسی، اختلال نعوظ، خستگی، درد و سایر بیماری‏ها استفاده می شده است. امروزه به عنوان مکمل جنسی از این گیاه استفاده می‏شود.

طب سوزنی در درمان اختلال نعوظ: این روش چین باستان، از سوزن برای تحریک نقاط خاصی از بدن استفاده می‏کند. این تحریک می‏تواند با اصلاح عدم تعادل به شما کمک کند تا بر بیماری‌ها غلبه کنید. طب سوزنی ممکن است به برخی از مردان مبتلا به اختلال نعوظ کمک کند، اما بیشتر مطالعات هیچ مدرک قطعی در مورد اثربخشی درمان ارائه نداده اند. اما طب سوزنی بی خطر است و اگر می خواهید، می توانید آن را امتحان کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *