جواب آزمایش خون بارداری

جواب آزمایش خون بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 13 / 11 / 1396

جواب آزمایش خون بارداری، یکی از مواردی است که برای دریافت نتیجه آن همیشه استرس وجود دارد، چه زمانی که مایلیم جواب این آزمایش مثبت باشد و چه زمانی که می‌خواهیم جواب منفی باشد. این آزمایش، یکی از انواع روش‌های ساده و اولیه برای تشخیص بارداری در بانوان است و در آن فرد نیازی نیست، ناشتا باشد و یا مصرف بعضی از داروها را قطع کند. این مقاله تلاش می‌کند اطلاعات جامعی از تست بارداری و جواب آن در اختیار شما بگذارد که بر اساس معتبرترین اطلاعات علمی است.

آزمایش خون بارداری چیست؟

آزمایش خون بارداری، تغییرات هورمون‌هایی را بررسی می‌کند که می‌تواند پس از لقاح (ترکیب اسپرم مرد و تخمک زن) ایجاد شود. در واقع، هنگامی که سلول تخم حاصل از لقاح ایجاد می‌شود و پس از تقسیمات سلولی اولیه، به دیواره رحم می‌چسپد، هورمون‌هایی وارد خون مادر می‌شوند که در آزمایش قابل بررسی هستند. این آزمایش معمولا دو هفته بعد از لقاح و یا چند روز پس از تاخیر در عادت ماهانه قابل انجام است.

آزمایش خون بارداری و جواب آن

آزمایش خون بارداری به چه صورت است؟

این آزمایش کمی زمان بر است و هزینه نسبتا بالایی دارد. کارشناسان به زنان توصیه می‌کنند که قبل از انجام این آزمایش تا حد امکان از خوردن آنتی بیوتیک‌ها، داروهای جلوگیری از بارداری، داروهای ضد درد و یا دارو‌های دیگر که می‌توانند در نتیجه آزمایش تاثیر داشته باشند، خودداری کنند.

در این آزمایش حدود 2 سی سی خون از بیمار گرفته می‌شود و جواب آزمایش تقریبا همان روز حاضر می‌شود و اگر بخواهید خودتان جواب آزمایش خون بارداری را تفسیر کنید، می‌توانید از مثال زیر استفاده کنید:

نمونه آزمایش خون بارداری

در قسمت سمت چپ تصویر مقدار Beta-HCG نمایش داده شده است. در سمت راست و در قسمت Reference Range می‌توانید به آسانی جواب مثبت یا منفی و موارد مشکوک را مورد بررسی قرار دهید؛ بر این اساس اگر مقدار Beta کمتر از 10 باشد، بارداری منفی است، اگر مقدار Beta بین 10 تا 25 باشد، مثبت یا منفی بودن آزمایش مشخص نیست و باید چند روز دیگر آزمایش تکرار شود و مورد بررسی قرار بگیرد و اگر مقدار هورمون Beta بیشتر از 25 باشد، به معنای حاملگی مثبت است.

 

ممکن است مقدار Reference Range در هر آزمایشی متفاوت باشد و بر اساس آن، آزمایش تفسیر گردد. در نمونه بالا، مقدار Beta با 1468.9 برابر است که این مقدار از 25 بالا‌تر است، پس خانم باردار است. اگر مقدار هورمون HCG  به 1000 تا 2000 رسید، سونوگرافی ترانس واژینال توصیه می‌شود و می‌تواند نشان‌گر یک ساک حاملگی (ساختاری که جنین را در مراحل اولیه رشد و نمو احاطه می‌کند) باشد.

آیا آزمایش خون بارداری دقیق است؟

آزمایش خون بارداری از آزمایش تست ادرار بارداری دقیق‌تر است و اگر فردی به جواب تست بارداری ادرار خود مشکوک باشد، می‌تواند به وسیله این آزمایش از جواب داده شده مطمئن شود.

آزمایش خون بارداری برای اشخاصی که خود یا همسرشان دچار ناباروری هستند و عمل لقاح از طریق تزریق تخمک انجام شده است، ممکن است کمی دچار اختلال شود و جواب آزمایش خون بارداری مثبت کاذب نشان دهد، بنابراین به این افراد توصیه می شود آزمایش را بعد از گذشت حداکثر 2 هفته انجام بدهند تا نتیجه آزمایش صحت بیشتری داشته باشد.

هورمون‌های مورد بررسی در آزمایش بارداری

حتما با مقدمه‌ای که اشاره کردیم، مایلید بدانید هورمون‌هایی که در آزمایش بارداری مورد بررسی قرار می‌گیرند، چه مواردی هستند. در اینجا هورمون‌ اصلی که مورد بررسی قرار می‌گیرد و کارکرد آن، توضیح داده شده است:

هورمون HCG

هورمون HCG (Human Chorionic gonadotropin) را هورمون حاملگی یا گنادوتروپین جفتی انسان هم می‌گویند. این هورمون از جفت جنین تولید می‌شود و وظیفه آن، تغذیه تخم پس از لانه گیری در دیواره رحم است. این هورمون اولین بار حدود 11 روز بعد از لقاح در خون و بین 12 تا 14 روز در ادرار قابل مشاهده و اندازه‌گیری است. هورمون HCG هر 72 ساعت به مقدار دو برابر خود می‌رسد و در هفته هشت تا یازدهم بارداری به بیشترین  مقدار خود می‌رسد و در ادامه بارداری کاهش می‌یابد. معمولا 25-20 روز بعد از آخرین قاعدگی‌، مقدار هورمون HCG در ادرار قابل اندازه گیری است.

لیست زیر، می‌تواند راهنمای سطح هورمون در طول زمان حاملگی باشد، اما توجه داشته باشید که مقادیر این هورمون می‌تواند در افراد باردار مختلف، تفاوت کند:

  • ۳ هفته ازLMP گذشته باشد:  ۵۰-۵ mIU/ml
  • ۴ هفته ازLMPگذشته باشد : ۴۲۶-۵ mIU/ml
  • ۵ هفته ازLMPگذشته باشد : ۷۳۴۰-۱۸ mIU/ml
  • ۶ هفته ازLMPگذشته باشد : ۵۶۵۰۰-۱۰۸۰ mIU/ml
  • ۸-۷ هفته ازLMPگذشته باشد : ۲۲۹۰۰۰-۷۶۵۰mIU/ml
  • ۱۲-۹ هفته ازLMPگذشته باشد : ۲۸۸۰۰۰-۲۵۷۰۰mIU/ml
  • ۱۶-۱۳ هفته ازLMPگذشته باشد : ۲۵۴۰۰۰-۱۳۳۰۰mIU/ml
  • ۲۴-۱۷ هفته ازLMPگذشته باشد : ۱۶۵۴۰۰-۴۰۶۰mIU/ml
  • ۴۰-۲۵ هفته ازLMPگذشته باشد : ۱۱۷۰۰۰-۳۶۴۰mIU/ml
  • زن غیر حامله : <5mIU/ml
  • بعد از یائسگی : <5/9mIU/ml

چه زمانی جواب تست بارداری مثبت کاذب است؟

جواب آزمایش خون بارداری مثبت (positive) است یا منفی (negative) و تشخیص آن هم توسط پزشک انجام می گیرد. با این حال، دلایل مختلفی می‌تواند نتیجه آزمایش بارداری را به مثبت کاذب تبدیل کند. برخی از این دلایل را در ادامه لیست کرده‌ایم:

  • حاملگی مولار یا پوچ که به آن بچه خوره هم می‌گویند (به دلیل اختلال‌هایی که در لقاح اسپرم و تخمک ایجاد می‌شود، تخم بارور شده، هرگز به جنین تبدیل نمی‌شود)
  • سرطان رحم
  • وجود پروتئین در خون
  • مصرف متادون توسط بیمار

دلایل منفی بودن تست بارداری

در مواردی مانند حاملگی خارج از رحم و یا سقط جنین، ممکن است نتایج آزمایش بارداری منفی نشان داده شود.

 

خطای آزمایش خون حاملگی

یکی از این موارد که در نتیجه آزمایش شک و شبهه ایجاد می‌کند، پایین بودن مقدار هورمون HCG است که می‌تواند به دلیل زیر ایجاد شود:

  1. اگر آزمایش خون خیلی زود انجام شده باشد و هنوز هورمون وارد خون فرد نشده باشد.
  2. عامل دیگر پایین بودن هورمون در آزمایش خون می‌تواند اشتباه کردن در سن حاملگی باشد.
  3. احتمال سقط یا بارداری پوچ، عامل دیگر پایین بودن هورمون است.

 

چه زمانی تست بارداری با سونوگرافی ندهیم؟

به دلایل مختلف، مانند کم بودن سطح هورمون hcg، یعنی تا هنگامی که مقدار هورمون به 2000 نرسیده باشد یا مشخص نبودن زمان دقیق لقاح، نمی‌توان از سونوگرافی برای تشخیص حاملگی استفاده کرد. نکته مهم دیگر این که تا هنگامی که میزان هورمون بتا هنوز 4 رقمی نشده است، سونوگرافی انجام ندهید، زیرا سونوگرافی زود هنگام برای جنین خطرناک است.

در بعضی موارد برای اطمینان از سلامت بارداری، چند آزمایش در فواصلی منظم انجام می‌شود تا یک نتیجه ثابت از آن گرفته شود.

اندازه گیری هورمون HCG در هرماه از بارداری

این هورمون می‌تواند به صورت معمول 2 بار در طول بارداری اندازه گیری شود، اما هنگامی که سلامت بارداری در خطر باشد و فرد مواردی مانند درد شدید شکمی، خونریزی و یا موارد دیگر را تجربه می‌کند، ممکن است توسط پزشک به دفعات بیشتری تجویز شود.

جواب آزمایش خون بارداری در آزمایش آنلاین

اگر فکر می‌کنید باردار شده‌اید و دوره قاعدگی شما، به تاخیر افتاده است، می‌توانید پس از دو هفته از تاخیر پریودی، از طریق آزمایش آنلاین، درخواست انجام آزمایش خون بارداری در منزل دهید تا متخصصین نمونه‌گیری در محل حاضر شوند و پس از نمونه‌گیری و ارسال آن به آزمایشگاه معتبر، جواب آزمایش خون بارداری را در کمتر از 24 ساعت کاری، در اختیار شما قرار دهند. جواب آزمایش را می‌توانید به صورت آنلاین و یا تلفنی دریافت کنید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

1 دیدگاه

  1. دلارام گفت:

    ممنون از خدمات خوبتون واقعا همه چیز منظم و با رعایت پروتکل بهداشتی انجام شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *