Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
تفسیر آزمایش بارداری - آزمایش آنلاین
تفسیر آزمایش بارداری

تفسیر آزمایش بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 19 / 12 / 1397

تفسیر آزمایش بارداری به راحتی امکان پذیر است ولی اگر نمی توانید خود آن را تفسیر کنید به پزشک مراجعه کنید. هورمون HCG در زمان بارداری به وجود می آید که با گرفتن تست خون بارداری می توان متوجه شد فرد حامله است. در صورتی که میزان هورمون HCG پایین تر از ۱۰ باشد فرد حامله نیست، اگر میزان هورمون HCG بالاتر از ۲۵ باشد شخص حامله بوده و اگر هورمون HCG میان ۱۰ تا ۲۵ باشد به صورت قطعی مشخص نیست که فرد حامله است یا نه و لازم است که چند روزی بگذرد دوباره آزمایش دهد.

تفسیر آزمایش بارداری بدین صورت است که اکثرا در نتیجه تست بارداری قسمتی که کلمه Beta- HCG نوشته شده منظور میزان هورمون HCG در خون می‌باشد؛ و در قسمتی که کلمه Reference Range نوشته شده منظور مثبت و منفی بودن نتیجه آزمایش می‌باشد.

جواب تست آزمایش خون حاملگی به مقدار هورمون HCG بستگی دارد که مخفف کلمه human chorionic gonadotropin است. هورمون HCG در زمان بارداری بوجود می آید که تقریبا ۱۱ روز بعد از لقاح در خون و ۱۲ تا ۱۴ روز بعد از لقاح در ادرار می توان آن را اندازه گرفت. میزان هورمون HCG در هفته های هشتم تا یازدهم به بیشترین مقدار رسیده و در هفته های بعد میزانش کم می‌گردد. تست بارداری را می توان هر موقعی که احساس کردید حامله اید انجام دهید و نیاز به زمان خاصی ندارد.

 

چه زمانی جواب آزمایش خون حاملگی درست است؟

مشخص شدن اینکه فرد باردار است یا خیر به کمک آزمایش خون و آزمایش ادرار انجام می‌گیرد. هنگامی که فرد باردار است تقریبا هر سه شبانه روز میزان هورمون HCG دو برابر می‌گردد و در هفته ۸ تا ۱۱ مقدار سطح HCG به بیشترین مقدار می‌رسد و پس از هفته یازدهم سطح HCG کم می‌شود. ولی مقدار HCG در همه دوران حاملگی نسبت به موقعی که شخص حامله نبوده، زیادتر می‌باشد.

گاهی مواقع فرد حامله است ولی میزان سطح هورمون HCG بالا نیست اما خطری مادر و جنین را تهدید نمی‌کند در صورتی که میزان سطح هورمون HCG بسیار بالا باشد ممکن است که سلامت جنین به خطر بیفتد. گاهی اوقات برای مطمئن بودن از سالم بودن جنین در شکم مادر چند بار آزمایش را در زمان های مختلف تکرار می‌کنند تا به نتیجه قطعی برسند.

آزمایش بارداری

آزمایش میزان هورمون HCG چه موقع و به درخواست چه کسی گرفته می‌شود؟

هر وقت که مشکوک به بارداری طبیعی و بارداری بیرون از رحمی باشید، برای تشخیص بعضی بیماری ها مثل تومورهای بیضه، نئوپلاسم، در طی مرحله های درمان و در صورت درخواست خود فرد گرفته می‌شود.

 

آیا مقدار HCG باید به طور مرتب در طی حاملگی اندازه گیری شود؟

معمولا پزشکان مقدار سطح هورمون HCG زنان باردار را به طور مرتب چک نمی‌کنند ولی در صورتی که شرایط خاصی باشد مثلا داشتن درد شدید در شکم، داشتن خونریزی، سابقه سقط جنین که پزشک متخصص مرتبا آزمایش هورمون HCG را تجویز می‌کند.

 

علل کم بودن میزان هورمون HCG چه می‌باشد؟

میزان کم بودن سطح هورمون HCG می تواند به دلایل متفاوتی باشد. زمانی که مقدار سطح هورمون HCG کم باشد لازم است که دوباره آزمایش را پس از ۲ یا ۳ روز گرفت تا بتوان دقیق تر نتیجه گیری کرد. اکثرا مواردی که در پایین آمده می تواند سبب شود که هورمون HCG کم شود:

  1. اشتباه تشخیص دادن سن بارداری
  2. امکان سقط شدن جنین
  3. بارداری بیرون از رحمی
  4. بارداری مولار
  5. برداشتن کل رحم
  6. کورتاژ بعد از بارداری

تفسیر آزمایش

دلایل بالا بودن میزان سطح HCG چه می‌باشد؟

میزان بالا بودن سطح هورمون HCG می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. زمانی که مقدار سطح هورمون HCG زیاد باشد لازم است که دوباره آزمایش را پس از ۲ یا ۳ روز گرفت تا بتوان دقیق تر نتیجه گیری کرد. اکثرا مواردی که در پایین آمده می تواند سبب شود که هورمون HCG بالا برود:

  1. اشتباه تشخیص دادن سن بارداری
  2. بارداری مولار
  3. بارداری های چند قلویی

 

نکاتی در رابطه با تفسیر تست حاملگی

  1. میزان سطح هورمون HCG در بعضی از حاملگی های طبیعی پایین می‌باشد و نوزاد سالم و بدون هیچ گونه مشکلی متولد می‌گردد، بنابراین برای مطمئن شدن از وضعیت جنین سونوگرافی در هفته های پنجم و ششم حاملگی دقیق تر از آزمایش HCG می‌باشد.
  2. هنگامی که سلامت جنین به خطر افتاده یا به سالم بودن جنین شک هست باید در چند بازه زمانی و به صورت متوالی چند تست گرفت تا به یک نتیجه قطعی و صحیح رسید.

 

چه عواملی مقدار hCG را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

  • هیچ نوع موادی نمی تواند میزان سطح هورمون HCG را تغییر دهد ولی داروهایی که دارای هورمون HCG هستند که برای معالجه افراد نازا استفاده می‌شود؛ و لازم است افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند قبل از گرفتن آزمایش به نزد پزشک معالجشان رفته و در مورد زمان آزمایش با پزشکشان مشورت کنند.
  • درست است که هیچ دارو و ماده ای بر آزمایش هورمون HCG اثری ندارد ولی توصیه کارشناسان این است که بانوان قبل از گرفتن تست حاملگی آنتی بیوتیک، مسکن یا قرص های ضد بارداری و داروهایی که امکان دارد بر روی جواب تست تاثیر بگذارد استفاده نکنند تا جواب آزمایش کاملا صحیح باشد.
  • تست حاملگی به راحتی تفسیر می‌شود اما بعضی مواقع در یک سری شرایط ویژه دکتر معالج بایست جواب تست شما را دیده و در صورتی که لازم باشد تست دوباره گرفته شود تا جواب قطعی به شما داده شود. پس به پزشک خود اطمینان داشته باشید و نگران نباشید.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *