Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
تست خون بارداری - آزمایش آنلاین
تست خون بارداری

تست خون بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 27 / 09 / 1397

تست خون بارداری

 تست خون بارداری بر مبنای هورمون بارداری که گونادوتروپین نامیده و به اختصار HCG گفته می شود، انجام می گیرد و برای کسانی که قاعدگی نا منظمی دارند بیشتر کاربرد دارد. زنان قبل و بعد از حاملگی باید آزمایش هایی را انجام دهند تا از این طریق سلامت خود و جنین را ارزیابی کنند. یکی از راه های تشخیص این که یک خانم حامله است یا خیر انجام تست خون بارداری است که این آزمایش از تست ادرار دقیق تر و قطعی تر است و در حدود 97 درصد جواب درست را نشان می دهد.

تست خون بارداری به دو صورت انجام می گیرد. تست خون بارداری کیفی و کمی . در تست خون بارداری کیفی فقط باردار بودن را به صورت مثبت و منفی اعلام می کند اما در تست کمی، مقدار دقیق هورمون HCG مشخص  می شود و از تست کیفی قابل اعتماد تر و دقیق تر است. در واقع تست خون بارداری نقش تایید یا رد نتایج تست های خانگی را ایفا می کند. هر چند در موارد  نادر، ممکن است نتیجه و جواب این تست هم دچار اشتباه و خطا گردد که آن هم ناشی از مصرف برخی داروها مانند پرومتازین یا کلردیازپوکساید و ابتلا به بعضی از بیماری ها مانند پروتئینوری , هموگلوبینوری است. وقتی نطفه به پوشش داخلی رحم می چسبد ، جفت ، هورمون گونادوتروپین تولید می کند که این هورمون در ایام نخست بارداری به سرعت در بدن تولید و زیاد می شود. در هفته های هشتم تا یازدهم به بیشترین مقدار خود می رسد و پس از آن کاهش می یابد. البته با این مقدار کاهش، باز هم میزان هورمون در زمان حاملگی بیشتر از زمان های دیگر است. این هورمون از جنس قند و پروتئین است و می توان برای انجام آزمایش حدودا 11 روز پس از آمیزش در خون و 12 تا 14 روز بعد از آمیزش در ادرار اقدام کرد. برای خواندن و تفسیر نتیجه تست خون بارداری کمی باید به عدد قسمت Result توجه نمود، چنانچه  عدد بالای 25 باشد، شخص باردار و عدد بین 10 تا 25 مشکوک به بارداری و عدد زیر 10 فرد باردار نیست.

خون بارداری

فواید و معایب تست خون بارداری:

از فواید تست خون بارداری می توان به تشخیص زودهنگام بارداری (7 تا 12 روز بعد از نزدیکی) و تشخیص بیماری های زمان بارداری اشاره نمود.

معایب تست خون بارداری، گرانتر بودن آن نسبت به آزمایش ادرار ، زمان طولانی تر جهت اعلام نتیجه و لزوم حضور در مطب یا آزمایشگاه برای انجام آزمایش است.

در آزمایشگاه تقریبا 2 سی سی خون از رگ کشیده می شود و پس از انجام آزمایشات بر روی سرم خون، معمولا نتیجه در همان روز حاضر و به بیمار داده می شود. لازم به ذکر است برای انجام این تست آمادگی خاصی لازم نیست و نیاز به ناشتا بودن فرد و مصرف مایعات و یا مراقبت خاصی نیست. مناسب ترین زمان برای انجام تست خون بارداری، لااقل 7 روز پس از نزدیکی است. پس از اطمینان از حاملگی، پزشک برای مراقبت از مادر و جنین دستور انجام آزمایش خون برای بررسی قند خون و گروه خونی مادر و RH مادر و جنین و همچنین بیماری های ارثی و …می دهد.

آزمایش خون بارداری

اکنون به توضیح و تفسیر این موارد می پردازیم :

  • در تست قند خون که معمولا به صورت ناشتا می باشد 8 ساعت قبل از آزمایش نباید چیزی مصرف شود ولی در بعضی موارد تست قند خون بصورت ناشتا تجویز نمی شود و باید نوشیدنی های گلوکز دار مصرف شود و در ساعات مشخصی بعد از مصرف از شخص باردار نمونه ی خون گرفته می شود تا دیابت بارداری مورد بررسی قرار گیرد.
  • بررسی و تشخیص گروه خونی مادر از آن جهت مهم است که ممکن است در زمان بارداری یا در هنگام زایمان ، مادر نیاز به خون داشته باشد و به این صورت مراحل انتقال خون با سرعت بیشتری انجام پذیرد.
  • در تست خون بارداری مشخص می شود که مادر RH مثبت دارد یا منفی. این بدین معنی است که اگر آنتی ژن RH در خون مادر وجود داشته باشد RH مثبت و در غیر این صورت RH منفی میباشد .اگر خون مادر RH منفی و خون جنین RH  مثبت باشد. تولید آنتی بادی های مادر برای جنین خطرناک است و باید آمپول پادتن RH  را 2 بار تزریق کرد. در واقع با استفاده از این تست اختلالات خونی مشخص و در صورت امکان از بروز آن جلوگیری شود.
  • بررسی سطح هموگلوبین خون با آزمایش خون صورت میگیرد تا کم خونی تشخیص داده شود.

همچنین در این تست با شمارش کامل CBC (سلول های خونی) می توان عفونت های احتمالی را تشخیص داد مثلا هنگامی که تعداد گلبول های سفید بدن زیاد باشد بدن دارای عفونت می باشد.

میزان آهن خون با تست خون بررسی می شود تا از فقر آهن مادر باردار مطلع شد و از مشکلات بعدی آن جلوگیری کرد.

  • در رفتار جنسی پرخطر ارزیابی بیماری های آمیزشی از طریق تست خون یکی از راه های شناسایی از بیماری هایی نظیر سفلیس و ایدز به شخص باردار و جنین است.
  • بارداری فرد موجب تغییر هورمون های فرد و به موازات آن موجب تاثیر بر روی تیروئید او می شود. از طرفی هورمون های مادر باردار باعث تکامل سیستم عصبی جنین میشود ،هر مشکلی در عملکرد تیروئید مادر میتواند بر روی تیروئید جنین و و رشد مغز و دستگاه عصبی او اثر بگزارد پس لازم است با آزمایشات تیروئیدی از طریق تست خون ، عملکرد آن بررسی گردد.
  • توکسوپلاسموز بیماری بی خطری برای مادر باردار است اما برای جنین خطرناک است و باید از طریق آزمایش خون این مورد بررسی گردد.
  • آبله مرغان بیماری بی خطری برای اشخاص است اما در دوان بارداری میتواند برای جنین به شدت خطرناک باشد پس باید با انجام آزمایش خون مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • در تست خون از طریق اندازه گیری آنتی بادی های سرخچه میتوان وجود ویروس سرخچه و عوارض بسیار زیاد و غیرقابل جبرانی را  که این ویروس بر روی جنین میگذارد را مورد بررسی قرار داد. این بیماری در 3 ماهه اول موجب نقص های مادرزادی جنین میشود.
  • بیماری هپاتیت B در اکثر خانم ها بدون نشانه است و بیشتر خانم ها ناقل و حامل این بیماری اند و ناخواسته وندانسته این بیماری را به جنین خویش منتقل میکنند بنابراین با انجام آزمایش خون این بیماری خطرناک تشخیص داده می شود.

و در آخر پس از اطمینان از حاملگی معمولا میزان هورمون HCG به طور مرتب اندازه گیری نمی شود اما اگر فرد سابقه سقط جنین یا خونریزی و یا درد در ناحیه شکم داشته باشد پزشک دستور آزمایش دوباره را می دهد تا مجددا میزان و سطح این هورمون چک شود.

اگر میزان هورمون حاملگی پایین تر از حد مورد انتظار باشد ممکن است سن حاملگی اشتباه تعیین شده باشد یا حاملگی خارج از رحم رخ داده باشد و یا سقط  جنین اتفاق افتاده باشد و اگر میزان آن بالاتراز حد مورد انتظار باشد ممکن است سن حاملگی اشتباه تعیین شده باشد یا شخص چند قلو حامله باشد و یا حاملگی مولار رخ داده باشد.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *