Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
با انواع مختلف تست‌ کرونا آشنا شوید - آزمایش آنلاین

با انواع مختلف تست‌ کرونا آشنا شوید

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 28 / 06 / 1399

دو نوع آزمایش براي تشخيص ویروس كرونا وجود دارد. آزمایشات مولکولی یا PCR که می‌تواند نشان دهد که شما در حال حاضر به عفونت کرونا مبتلا هستید یا نه و آزمایش‌ آنتی بادی یا سرولوژی که نشان می‌دهد شما قبلا به این بیماری دچار شده‌اید یا نه. ما در این مطلب از آزمایش آنلاین قصد داریم شما را با انواع تست‌های کرونا آشما کنیم، پس لطفا همراه ما باشید.

در حال حاضر دو نوع آزمایش تشخیصی وجود دارد که وجود ویروس را در بدن تشخیص می‌دهد. آزمایشات مولکولی، مانند آزمایشات RT-PCR كه مواد ژنتیکی ویروس را تشخيص مي‌دهد و آزمایشات آنتی ژن که پروتئین‌های خاص را در سطح ویروس کرونا تشخیص می‌دهند.

در آزمایش‌های تشخیصی سریع، از نمونه مخاط بینی یا گلو استفاده می‌شود كه می‌توان سريعا به نتايج آن دست يافت. همچنين نوع ديگري از آزمايشات تشخيصي، تست بزاق است كه به بیمار اجازه می‌دهد به جای وارد كردن سواب به داخل بینی یا گلو، مقداري از بزاق دهان خود را درون لوله‌ای بريزد. آزمایش بزاق ممکن است برای برخی از افراد راحت‌تر باشد و همچنين برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به دليل دور بودن از بيمار ايمن‌تر است.

 

آزمایشات مولکولی

بسیاری از شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها آزمایشاتی را برای تشخیص COVID-19  بر اساس تشخیص ماده ژنتیکی ویروس کرونا در نمونه‌ای از بینی یا گلوي بیمار تهيه کرده‌اند. این مراحل ممکن است با در دسترس قرار گرفتن فناوری جدید تغییر کنند، اما در حال حاضر مراحل معمول آزمایش مولکولی عبارتند از:

یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی از یک سواب مخصوص برای جمع آوری مخاط از بینی یا گلو استفاده می‌کند. سپس متخصص مراقبت‌های بهداشتی سواب را در یک ظرف استریل قرار داده و آن را برای انتقال به آزمایشگاه مهر و موم می‌کند.

در طول فرآیند حمل و نقل، بیشتر سواب‌های آزمایش مولکولی ویروس کرونا باید در یک محدوده دمایی مشخص نگه داشته شوند تا آزمایش دقیق باشد. نمونه باید ظرف 72 ساعت به آزمایشگاه برسد.

یک تکنسین آزمایشگاهی مواد شیمیایی را با سواب مخلوط می‌کند تا مواد ژنتیکی هر ویروسی که روی سواب است را استخراج کند.

در واقع تکنسین آزمایشگاه با استفاده از مواد شیمیایی ویژه‌ای به نام آغازگرها و کاوشگرها و دستگاهی با فن آوری بالا چندین چرخه کنترل شده گرمایش و خنک سازی را برای تبدیل RNA  ویروس  به DNA  انجام می‌دهد و سپس میلیون‌ها نسخه از DNA  ويروس تهیه می‌کند. برخی آزمایشات فقط از یک چرخه گرمایش برای تهیه کپی از DNA  استفاده می‌کنند.

هنگامی که DNA  به پروب‌های خاصی متصل می‌شود، نوع خاصی از نور تولید می‌شود که توسط دستگاه قابل مشاهده است و آزمایش نتیجه “مثبت” را برای آلودگی به SARS-CoV-2  ویروس عامل  COVID-19  نشان می‌دهد.

آزمایشات تشخیصی مولکولی که ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص می‌دهند معمولاً برای تشخیص ویروس کرونا  فعال استفاده می‌شود. اما هیچ آزمایشی 100٪ دقیق نیست.

برخی از مواردی که ممکن است بر دقت آزمون تأثیر بگذارد. عبارتند از:

  • ممکن است ویروس کرونا را داشته باشید، اما سواب آن را از بینی یا گلو جمع نکند.
  • نمونه سواب یا مخاط ممکن است در حین جمع آوری یا تجزیه و تحلیل به طور تصادفی توسط ویروس آلوده شود.
  • سواب بینی یا گلو ممکن است قبل از تجزیه و تحلیل در دمای مناسب نگهداری نشود.
  • مواد شیمیایی مورد استفاده برای استخراج مواد ژنتیکی ویروس و تهیه کپی از DNA  ویروس ممکن است به درستی کار نکنند.

 

تست‌های آنتی ژن

آزمایش‌های آنتی ژن معمولاً نتایج را برای تشخیص عفونت ویروس کرونا سریع‌تر از آزمایش‌های مولکولی ارائه می‌دهند. اگر آزمایش آنتی ژن نتیجه منفی داشته باشد، نشان می‌دهد شما عفونت فعال ویروس کرونا ندارید.

 

آزمایشات آنتی بادی (سرولوژی)

آنتی بادی‌ها بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند که می‌توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. آزمایشات آنتی بادی ممکن است نتایج سریعی داشته باشد، اما برای تشخیص عفونت فعال نباید استفاده شود؛ برای این موضوع دلایل متعددی وجود دارد از جمله اینکه آزمایش‌های آنتی بادی فقط آنتی بادی‌هایی را که سیستم ایمنی بدن شما در پاسخ به ویروس ایجاد کرده است را تشخیص می‌دهد، نه خود ویروس کرونا؛ پس معلوم نمی‌شود در حال حاضر ناقل کرونا هستید یا خیر. همچنین تولید آنتی بادی کافی برای قابل شناسایی بودن در یک آزمایش، ممکن است روزها تا چندین هفته طول بکشد و بعد از بهبودی ممکن است چندین هفته یا بیشتر در خون شما بماند. به همین علت اگر در زمان مناسب این آزمایش را انجام ندهید جواب تست شما منفی کاذب خواهد شد. در حال حاضر محققان نمی‌دانند که آیا وجود آنتی بادی به معنای ایمنی شما در برابر ویروس کرونا در آینده است يا خير.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم به طور کلی شما را با انواع تست‌ها و آزمایش‌های تشخیصی کرونا آشنا کنیم. اگر در این دوران علائم ویروس کرونا را در خود احساس کردید می‌توانید در خصوص نحوه آزمایش‌های تشخیصی کرونا با مختصصان آزمایش آنلاین در ارتباط باشید. شما می‌توانید در مورد ضرورت و اهمیت انجام تست‌ها با توجه به علائم خود با متخصصان مشورت نمایید.

1 دیدگاه

  1. […] تست کرونا به دو شیوه انجام می‌شود: PCR و آنتی‌بادی. برای تست PCR از یک سواب استفاده می‌شود که تاثیری در باطل کردن روزه ندارد. در تست آنتی‌بادی هم نمونه خون از فرد گرفته می‌شود که شرایط آن مانند موارد قبلی اشاره شده است. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *