آزمایش غربالگری

آزمایش ژنتیک چیست؟

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 08 / 05 / 1396

آزمایش ژنتیک چیست؟

ژنتیک در عصر کنونی که بیشتر داده ها و نتایج آزمایشاتی می بایست علمی باشد و نه تجربی، جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است و به دنبال آن نیز آزمایش ژنتیک با اهمیت تلقی شده است. ژنتیک همانطور که پیش ترها نیز متوجه آن شده اید؛ بخشی از علم زیست شناسی است که به بررسی صفات و خصوصیات منتقل شده از یه مدل گیاهی و یا جانوری به یک مدل گیاهی و جانوری دیگر می پردازد! بطور کلی می توان این عمل بی شک مهم و با اهمیت را به جا به جایی داده های زیستی از یک یاخته به یک یاخته دیگر توصیف نمود. در حال حاضر با اطلاع رسانی های همگانی و آگاه سازی های عمومی برنامه ریزی شده، کمتر کسانی هستند که از مزایای بزرگ این علم پزشکی بی خبر باشند؛ این حد از آگاهی در جامعه ما متاسفانه و یا خوشبختانه به حدی رسیده است که خیلی راحت تعداد زیادی از افراد بدون داشتن تخصص لازمه نیز وجود مشکلات ژنتیکی را در سایر انسان ها تشخیص می دهند!

آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیک چیست؟

آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایشی به ظاهر بی تفاوت با سایر آزمایشات، اما دارای تفاوت های بنیادی در مراحل بررسی و نتیجه گیری است. آزمایش ژنتیک به آزمایشاتی گفته می شود که به بررسی احتمال مبتلا شدن و یا عدم احتمال ابتلای افراد به انواع بیماری های وراثتی و یا ژنتیکی و یا حتی تشخیص ماهیت آنان می پردازد! آزمایش ژنتیک بر روی نمونه های مختلفی از بدن اعم از: خون، بافت های مختلف بدن، مایعات گوناگون بدن، استخوان ها، پرزهای جفت جنینی و به طور کل؛ در بدن فرد جاندار و یا بی جان صورت می پذیرد. آزمایش ژنتیک انواع و اقسام مختلفی دارد که مطابق دستور پزشک و موارد مشکوک از نظر او، می بایست انجام گیرد. لازم است بدانید پیش از انجام آزمایش ژنتیک، ابتدا باید با مشاور و یا مشاوران ژنتیکی متخصص و دارای مجوز فعالیت در این دسته از علم زیست شناسی، ملاقاتی را داشته باشید و قبل از انجام آزمایش و بعد از آن، با وی در ارتباط باشید!

 

عمده موارد انجام آزمایش ژنتیک عبارتند:

  • افرادی که از بیماری های ژنتیکی مغلوب رنج می برند
  • مادران و پدرانی که فرزندانی با نقص شدید در ابتدا را دارا می باشند
  • زنانی که تا به حال سقط جنین بیش از دو بار را تجربه نموده اند
  • تولد کودک مرده با وجود علائم فیزیکی از یک بیماری ژنتیکی
  • زنان باردار بالای 34 سال سن
  • مردان سن بالایی که قصد فرزند آوری دارند
  • هنگامی که آزمایش غربالگری قبل از تولد، سبب نمایان شدن یک نتیجه غیر قابل طبیعی باشد
  • وجود چند بیماری همزمان در چند نقطه مختلف از بدن
  • وجود مشکلات پزشکی از دید پزشک مربوطه

آزمایش ژنتیک چیست؟

هزینه های آزمایش ژنتیک:

در مورد هزینه های متفاوت این نوع از آزمایشات پزشکی باید گفت که، آزمایشات ژنتیکی با توجه به انواع و اقشام گوناگونی که دارند، هزینه های آن ها نیز متفاوت است. برخی از آزمایش زیر صد هزار تومن و برخی دیگر بالای رقم های میلیونی می توانند هزینه بردار باشند. تشخیص اینکه چه کسانی آزمایشات ژنتیکی مختلف را انجام دهند به کمک مشاورانی است که از سوی پزشکان متخصص ژنتیک معرفی می شوند و این را نیز باید گفت که در یک خانواده ممکن است برخی از اعضا نیاز به انجام آزمایش ژنتیک داشته و بعضی دیگر نداشته باشند! آزمایش غربالگری بارداری که در بسیاری از آزمایشگاه ها انجام می گردد، نیز بسیار کمک کننده هستند.

 

کلام آخر:

انجام آزمایش ژنتیک در هر مرحله ای از زندگی می تواند سبب اطمینان خاطر فرد مورد نظر گردد. آزمایش ژنتیک با توجه به مفاهیم و کاربردهای مختلفی که در بر می گیرد، قطعا به دنبال برهم زدن آرامش افراد و یا خانواده های آنان نیست و تنها به جهت روشن شدن و آشکار کردن مواردی می پردازد که ممکن است در آینده زندگی مجردی و یا مشترک افراد، هنگامی بروز نمایند که دیگر فرصت درمان نیز از بین رفته باشد! پس بهتر است انجام آزمایش ژنتیک را کاملا جدی تلقی نماییم

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *