علل ناباوری در مردان

آزمایش ژنتیک پدر

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 15 / 04 / 1396

آزمایش ژنتیک پدر

آزمایش ژنتیک پدر و به طور کلی آزمایش ژنتیک در تمامی مردان به دو منظور انجام می شود. گاهی این آزمایش برای تعیین هویت و تایید رابطه ی پدر و فرزندی بوده و گاهی نیز به منظور تشخیص علل ناباوری در مردان انجام می شود. ما در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه به هر یک از این موارد بپردازیم. با ما همراه باشید.

الف. آزمایش تعیین هویت

تعیین هویت، یک آزمایش جهت تعیین رابطه پدر و فرزندی است که در آن، نمونه دی ان ای پدر و فرزند با یکدیگر مقایسه می شود. گاهی انجام این آزمایش پیش از به دنیا آمدن فرزند مورد نیاز قرار می گیرد، در چنین مواردی نمونه گیری از جنین انجام شده و با نمونه دی ان ای پدر مقایسه می شود. به عبارت دیگر آزمایش ژنتیک پدر و تعیین هویت به دو صورت انجام می شود: 1- تشخیص پیش از به دنیا آمدن و با نمونه گیری از جنین 2- تشخیص با نمونه گیری خون از افراد

 

کاربردها

آزمایش تعیین هویت کاربردهای مختلفی دارد و در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارت اند از:

  • در زمان وقوع جرم و با نمونه گیری از متهمین
  • گم شدن یکی از اعضای خانواده
  • تشخیص هویت افراد از روی آثار باقی مانده از جسد وی (در حوادثی مثل آتش سوزی، زلزله، تصادفات جاده ای، جنگ و …)
  • جا به جا شدن نوزاد در هنگام تولد
  • تشخیص همسان یا ناهمسان بودن دوقلوها
  • تایید رابطه ی بیولوژیکی در مسائل مربوط به سهم الارث هر یک از فرزندان خانواده

ناباوری در مردان

نمونه گیری

انجام نمونه گیری برای تعیین هویت در افراد مختلف را می توان به وسیله ی یک سرنگ با ظرفیت 6 سی سی و با استفاده از EDTA که نوعی ماده ی ضد انعقاد است، انجام داد. در نوزادان نیزمی توان با استفاده از نمونه های جمع شده در کارت های FTA و Guthrie این آزمایش را به انجام رساند.

برای انجام آزمایش به وسیله ی این گونه کارت ها باید در هنگام تا زدن کارت، دایره ی مختص به نمونه در قسمت بالایی کارت قرار گرفته باشد. سپس سوراخ ریزی را سر انگشتان دست و پای نوزاد به وسیله ی نوعی سوزن مخصوص و استریل شده، به وجود آورده و یکی دو قطره از خون را داخل دایره ی موجود در کارت قرار داد. سپس کارت را در همان حالت تا شده نگه داشت تا زمانی که کاملا خشک شود. از دیگر روش های نمونه گیری استفاده از بزاق و پوشش درونی دهان، تارهای مو و ناخن های فرد، استخوان، دندان و یا حتی ته سیگار و آدامس جویده شده توسط فرد (در صورت در دسترس نبودن سلول های قابل آزمایش در درون دهان) می باشد. نمونه گیری آزمایش ژنتیک می تواند در منزل شما صورت پذیرد.

 

ب. تشخیص علل ناباروری در مردان

طبق آمارهای موجود بیش از نیمی از دلایل مربوط به ناباروری در زوج ها، وجود اختلالات مختلف در هنگام تولید و انتقال اسپرم است. این اختلالات می تواند به دلایل مختلفی ازجمله بیماری هایی مانند اوریون، اختلالاتی مانند واریکوسل، نقائص ژنتیکی، نقائص هورمونی و عوامل بیرونی مانند تماس بیش از حد با فلزات سنگین و یا گرمای بیش از حد و …  بستگی داشته باشد که در میان این عوامل بیشتر از سی درصد مشکلات ناباروری در مردان به علت وجود نقائص ژنتیکی و اختلالات کروموزومی اتفاق می افتد. این اختلالات، فقدان اسپرم و یا کم شدن تعداد آن، وجود برخی مشکلات در حرکت و جابجایی اسپرم و مورفولوژی غیر طبیعی آن را سبب می شوند.

علل ژنتیکی مربوط به مشکلات ناباروری در مردان

مهم ترین عللی که از لحاظ ژنتیکی باعث ناباروری در مردان می شود، شامل موارد زیر می شود:

 

نقائص کروموزومی

این اختلالات و نقائص، شامل مواردی از قبیل سندرم کلاین فلتر (که بیشترین اختلال کروموزومی مشاهده شده در مردان است)، نقائص ساختاری در کروموزوم ها و موزائیسم می باشد.

ریز حذف های موجود در بازوی بلند کروموزوم Y

سه ناحیه بر روی بازوی بلند کروموزوم Y وجود دارد که تحت عنوان فاکتور آزواسپرمیک یا AZF شناخته شده و در رشد جنسی نقش اصلی را ایفا می کند، بنابراین با ایجاد هر گونه حذف در این نواحی، ناباروری در فرد اتفاق می افتد.

در مردان اولیگواسپرم، میزان ریزحذف AZF هفت درصد بوده و در مواردی که ناباروری ایدیوپاتیک وجود دارد، ریزحذف در بازوی بلند کروموزوم Y دیده می شود. اما با بررسی مولکولی دقیق (که معمولا از روش Multiplex-PCR استفاده می شود) به منظور تشخیص وجود ریزحذف در AZF، می توان این اختلال را با تکنیک هایی خاص درمان کرد. با این حال این نکته قابل ذکر است که این اختلال ارثی بوده و فرزندان پسر در افرادی که این اختلال در آن ها وجود دارد نیز به آن دچار خواهند شد.

آزمایش ژنتیک پدر

سایر موارد

در اختلالات ناباروری عوامل متعدد دیگری نیز دخیل هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • عدم تشکیل مجاری دفران: در این موارد اسپرم تشکیل می شود اما توانایی خروج از طریق منی را ندارد.
  • سندرم کارتاژنر: تحرک نداشتن اسپرم و عدم جود پروتئینی به نام Dynein باعث به وجود آمدن این سندرم شده و ناباروری در فرد را موجب می شود.

 

  • دیستروفی عضلانی میوتونیک: معمولا بین سنین 30 تا 40 سالگی عواملی چون تحلیل رفتن عضلات در فرد، دیابت، آتروفی بیضه ها، کاتاراکت و میوتونی در این سندرم به وجود می آید.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *