معلولیت

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 17 / 02 / 1396

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج جزو آزمایش هایی است که در میان زوجین ناشناخته است. بسیاری از زوجین با آزمایش خون قبل از ازدواج آشنا هستند اما ترس از آزمایش ژنتیک دارند که مبادا دکتر مجبور نماید آن ها با هم ازدواج نکنند. اما برای جلوگیری از بدنیا آوردن کودک معلول، خوب است قبل از ازدواج به مشاوره ژنتیک مراجعه نمایید و در صورت لزوم آزمایش ژنتیک بدهید. در ضمن با پیشرفت های امروزی می توان از تولد فرزند معلول جلوگیری نمود.

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج با توجه به توضیحات بالا باعث جدا شدن زوجین نمی شود بلکه مانع تولد فرزندان معلول می شود. در این مطلب قرار هست آگاهی شما از آزمایش ژنتیک بالا رود.

 

به چه صورت بیماری ژنتیک می گیریم؟

در برخی مواقع زوجینی که با هم فامیل هستند ممکن است بیماری خاصی نداشته باشند و حتی ژن های سالمی داشته باشند و یا ژن های غالب یا معیوب مخفی داشته باشند. در مجموع جنین 46 کروموزوم از پدر و مادرش می گیرد که 23 کروموزوم آن از پدر و 23 کروموزوم آن از مادر گرفته می شود. روی کروموزوم ها، ژن  ها قرار دارند. کروموزوم ها بصورت جفت جفتی از پدر و مادر گرفته می شوند که اگر هم ژن مادر و هم پدر معیوب باشد در نتیجه بیماری ظاهر می شود و در صورتی که یکی سالم و دیگری معیوب باشد، فرد دارای آن ژن است اما بیماری خودش را نشان نمی دهد. حال تصور نمایید در یک فامیل این ژن معیوب بصورت پنهان باشد و زوجین فامیل باشند با این حساب احتمال بروز بیماری در فرزندان بیشتر می شود.جهت مطالعۀ اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش ژنتیک این مطلب را مطالعه نمایید.

 

آزمایش

چه اشخاصی باید قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک دهند؟

معلولیت های به وجود آمده در فرزندان، نیمی به عوامل ژنتیکی مربوط است و نیمی به عامل های غیر ژنتیک. آزمایش ژنتیک بهتر است قبل از ازدواج صورت گیرد اگر انجام نشد قبل از بارداری خوب است انجام شود. در صورتی که فرد باردار است باز هم با آزمایش ژنتیک و پیدا کردن عوامل برخی معلولیت ها می شود بیشتر به سلامت جنین و مادر رسیدگی کرد. در صورتی که قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک انجام شود و جواب آزمایش مزید بر مشکلات ژنتیکی دو طرف باشد، در صورت خواست زوجین می توانند از ازدواج با هم خودداری نمایند و یا حداقل با آگاهی بیشتر و مطلع شدن از وضع موجود خودشان، در صورت رضایتمندی مسیر زندگی مشترک را انتخاب نمایند.

 

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

آیا می توان از بدنیا آمدن فرزند معلول پیشگیری نمود؟

فایده مشاوره ژنتیک در همین است که زوجین را بیشتر آگاه می نماید و کمک می کند تا معلولیت ها به حداقل برسد. با دسترسی به تکنولوژی های امروز پزشکی، بیش از 70-80 درصد معلولیت ها قابل پیشگیری است. در گذشته مشاوره های زوجین حول بیماری تالاسمی مربوط بوده اما اکنون سایر بیماری ها را نیز شامل می شود. اگر در خانواده یکی از زوجین انواع معلولیت ها و بیماری های ارثی وجود دارد باید حتما بیشتر حساس باشند و در امر آزمایش ژنتیک بیشتر پیگیری نمایند تا در صورت امکان بروز هر معلولیتی، از آن پیشگیری نمایند.

بطور کلی در همه انسان ها 7-8 ژن معیوب قرار دارد که در ازدواج های غیر فامیلی 2 درصد امکان قرارگیری این ژن های معیوب در کنار هم وجود دارد ولی در ازدواج های فامیلی این تا 12 برابر افزایش می یابد. پس احتمال انواع معلولیت ها در ازدواج فامیلی خیلی بیشتر است که با آزمایش ژنتیک می توان به نتیجه لازم رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *