Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایش ژنتیک بارداری - آزمایش آنلاین
آزمایش ژنتیک بارداری

آزمایش ژنتیک بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 23 / 05 / 1396

آزمایش ژنتیک بارداری:

از جمله ی مطمئن ترین، معمول ترین و البته ارزان ترین روش برای تشخیص وجود یا عدم وجود بیماری موروثی و همچنین اطمینان نسبی حاصل کردن از سلامت ژنتیکی جنین بدنیا نیامده، آزمایش ژنتیکی است. در ضمن امکان مشخص کردن اصل و نسب نوزاد بدنیا نیامده و اطمینان نسبی (با درصد بالا) از نسبت خونی داشتن جنین با پدر خود آزمایش ژنتیکی است که به مروری بر آن میپردازیم.

 

نمونه گیری روش آمینوسنتز

نمونه گیری روش آمینوسنتز

آزمایش ژنتیکی چیست؟

صحیح آن است که در ابتدا بفهمیم آزمایش ژنتیکی چیست؟

آزمایشات ژنتیکی با تحلیل آزمایشگاهی بر روی نمونه های کوچک خون یا بافت های خونی انجام می شود.این آزمایش ها این امکان را به پزشک می دهد تا درصورت بروز اختلالات ژنتیکی یا وجود ژن های ناقص در فرد و همسرش را فورا به اطلاع شخص برساند تا مانع از بدنیا آمدن فرزند با اختلالات ژنتیکی شود. از جمله ی محبوبترین تست های ژنتیکی تست اسید دئوکسی ریبونو کلئیک یا همان DNA است که دلیل آن امکان گرفتن تست  DNAتقریبا از هر نمونه ی بافتی بدن مانند چند قطره خون یا کمی خراشه ی استخوانی یا پوستی یا حتی یک تار مو یا یک قطعه از ناخن فرد میباشد و درصد خطای آن بسیار ناچیز است.

معمولا دو نوع تست ژنتیک برای نوزاد در دوران بارداری وجود دارد.نمونه گیری آمینوسنتز آزمایشی است که بین هفته ی 16 تا 18 دوران بارداری مادر انجام میشود.این آزمایش با فرو کردن سوزنی به شکم مادر بیرون کشیدن مقداری از مایع آمنیوتیک اطراف جنین وتحلیل بروی آن انجام میشود این آزمایش امکان تعیین جنسیت نوزاد و همچنین احتمال اختلالات ژنتیکی را بررسی میکند.لازم به ذکر است در این تست خطر خفگی جنین وجود دارد.

تست بعدی تست ویلوس کوریون(cvs) است که در هفته ی دهم تا دوازدهم بارداری انجام میگیرید و پزشک بخش کوچکی از جفت را به عنوان نمونه بر میدارد.لازم به ذکراست به دلیل تهاجمی بودن این روش امکان سقط جنین موجود است.

 

دلایل الزام انجام تست های ژنتیکی

اما پزشکان به چه کسانی و چرا این تست ها را توصیه میکنند؟

1_زوج فامیل یا مشکوک با اختلالات موروثی: زوجین در صورت داشتن مشکلات ژنتیکی از طرف والدین ناگزیر ناقل این بیماری های موروثی هستند (البته ناقل بودن الزامی بر بیمار بودن نیست چرا که بعضی از این بیماری ها مغلوبند یعنی باید دو ژن آلوده به بیماری هم از مادر هم از پدر، به جنین منتقل شود تا علائم بیماری ظاهر شود.البته وجود یک ژن نرمال و یک ژن مشکل دار باعث بروز بیماری ژنتیکی نمیشود ولی احتمال 50%برای ناقل شدن جنین را حفظ میکند. )و میتوانند منشا بیماری های بسیار حاد برای فرزندشان شوند که این امکان با استفاده از این تست ها به میزان بسیار بالایی قابل پیش بینی است.

2_زنی که چند سقط جنین پی در پی داشته:مشکلات کروموزومی حاد در جنین میتواند دلیل سقط ناگهانی وخودبخودی آن باشد پس سقط های پیاپی و خودبخودی میتواند خبر از یک نارسایی کروموزمی حاد باشد.همچنین زنی که فرزند مرده با علائم بیماری ژنتیکی بدنیا می آورد(این بیماری ها موجب تغییر شکل های بسیار واضح و نقص در ظاهر نوزاد میشود.)به احتمال بسیار زیاد نشانه ی نارسایی ژنتیکی والدین کودک است.

3_زنانی که در سنین بالای 34سال اقدام به بارداری میکنند:افزایش سن زنان به میزان قابل توجهی احتمال ایجاد مشکلات کروموزومی را افزایش میدهد همچنین پدرها نیز در سنین بالا(بالای 55) در معرض خطر تولد فرزند با نارسایی ژنتیکی هستند.

نارسایی ژنتیکی

نارسایی ژنتیکی

کلام آخر:

یادمان باشد که همواره این تست ها تا امروز صرفا درصد احتمال بروز بیماری را در ژن های دارای ریسک مشخص میکند و مانند باقی علوم تجربی مطلق نیست! اما با پیشرفت روبه رشد علم هرروز از درصد خطای این تست ها کاسته شده و نتایج به حقیقت نزدیکتر میشوند. اما نباید فراموش کرد که مشکلات ژنتیکی همیشه موروثی نیستند. سبک زندگی غلط استفاده ی بیش از حد از مواد شمیایی قوی مانند الکل,سیگارو قلیون,مواد مخدر صنعتی,استفاده ی بیش از حد از سم ها و آفت کش های شمیایی,استفاده از مواد غذایی مستعد مانند شکر یا روغن پالم,قرار گیری در معرض تسلیحات شمیایی واتمی(جانبازان و جنگ زده های دوران دفاع مقدس که با سلاح شمیایی مسموم شده اند)همه و همه باعث ایجاد این بیماری و اختلالات میشود که انجام تست های بسیار ساده شاید بتوان از انتقال آن به فرزندان و نوه هایمان جلوگیری کنیم.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *