آزمایش قند بارداری

آزمایش قند بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 02 / 11 / 1397

آزمایش قند بارداری

آزمایش قند بارداری آزمایشی برای کنترل قند در دوران بارداری می باشد که از طریق آزمایش میزان آن مشخص می شود. زمان انجام این تست از هفته 24-28 بارداری بوده که پزشک آن را درخواست می دهد. با داشتن مشخصات زیر احتمالا نیاز به انجام آزمایش قند بارداری نباشد.

  • سن بارداری کمتر از 25 سال باشد.
  • سابقه ابتلا به دیابت در خانواده وجود نداشته باشد.
  • سابقه قند خون بالا نداشته باشید.
  • وزنتان ایده آل باشد.
  • سابقه زایمان کودک سنگین وزن نداشته باشید.

 

آزمایش قند بارداری به دو صورت قند خون ناشتا و آزمایش قند 2 ساعت بعد از غذا می باشد. مقدار نرمال قند خون 135 گرم در دسی لیتر و در بعضی دیگر از آزمایشگاه ها 140 میلی گرم در دسی لیتر می باشد. از طریق تست تحمل گلوگز خوراکی هم می توان بیماری قند بارداری را تشخیص داد که معمول ترین روش برای تشخیص می باشد. در این روش پس از آزمایش غذایی که 100 گرم گلوکز داشته باشد را میل نموده و سپس در سه مرحله قند خون اندازه گیری می شود.

 

 آزمایش قند

دلیل انجام آزمایش قند بارداری

زمانی که شخص باردار است نسبت به انسولین مقاومت پیدا می کند و بیماری قند بارداری هنگامی به وجود می آید که خانم باردار بدون اینکه سابقه بیماری دیابت داشته باشد قند خونش بالا می رود. این بیماری باعث افزایش افسردگی، مسمویت بارداری، پره اکلامپسی و سزارین می شود.

نوزادانی که مادرانشان دچار قند بارداری هستند نسبت به نوزادان دیگر بیشتر در معرض ماکروزومی، زردی و کاهش قند خون قرار می گیرند. اگر این بیماری کنترل و درمان نشود باعث مرگ جنین درون رحم می شود. چون این بیماری علائم خاصی ندارد از طریق آزمایش می توان آن را تشخیص داد. بالا بودن این آزمایش دلیلی بر این نمی شود که فرد به قند خون مبتلا است.

اگر قند خون بالا بود برای مراحل بعدی و اینکه آیا واقعا به دیابت مبتلا شده اید یا خیر باید تست گلوکز دهانی را انجام بدهید. اگر در آزمایش ادرارتان مقداری قند وجود داشته باشید شاید پزشک از شما بخواهد آزمایش غربالگری که قبل از هفته 24 بارداری انجام می شود را انجام دهید و اگر آزمایش نرمال باشد در هفته 24-28 بارداری غربالگری انجام می شود. در صورتی که قبل از باردار شدن مشخص شود دیابت دارید احتیاج به غربالگری نیست ولی باید مرتب تحت نظر پزشک باشید تا قند بارداری کنترل شود.

 

چگونگی انجام آزمایش قند بارداری

بعد از اینکه به آزمایشگاه مراجعه کردید دارویی شبیه به نوشابه که خیلی شیرین است و 50 گرم گلوگز در 250-300 میلی لیتر آب دارد به شما داده می شود. این شربت را باید خیلی سریع و کمتر از 5 دقیقه بخورید. بعد از یک ساعت از شما آزمایش گرفته می شود. می توانید زمانی که ناشتا نیستید هم این آزمایش را انجام دهید. هنگام انجام این آزمایش فعالیت خسته کننده نداشته باشید، از خوردن چای یا قهوه خودداری کنید. اگر دچار استفراغ شدید آزمایش را ادامه ندهید. در صورتی که مقدار قند خون از 140 میلی گرم در دسی لیتر کمتر باشد ایرادی ندارد ولی در صورت بیشتر بودن باید مرحله تست تحمل گلوکز انجام شود.

 

روش انجام آزمایش تحمل گلوکز

برای این آزمایش باید 8 ساعت ناشتا بوده و بهتر است که شام خود را دیروقت بخورید و صبح زود این آزمایش را انجام دهید. در این روش ابتدا آزمایش ناشتا گرفته می شود بعد باید دارویی که 100 گرم گلوکز خوراکی دارد میل کنید. سپس در طی سه ساعت سه بار از شما نمونه خون گرفته می شود.

اگر دو مورد از سه مورد آزمایش بیشتر از حد نرمال بود دیابت بارداری قطعی است. ممکن است از همان ابتدا پزشک آزمایش دو ساعته را برای شما پیشنهاد کند. آزمایش دو ساعته همانند آزمایش سه ساعته می باشد تنها تفاوت در این است که مقدار گلوکز 75 میلی بوده و آزمایش هم در دو ساعت انجام می شود. نتیجه این آزمایش مطمئن می باشد.

 

حالت بیمار بعد از انجام آزمایش قند بارداری

ممکن است پس از اینکه داروی گلوکز یا همان شربت شیرینی که در آزمایشگاه می خورید را میل نمودید حالت تهوع و استفراغ پیدا کنید. اگر قبل از انجام آزمایش یک چیزی بخورید احتمالا کمتر دچار چنین حالتی شوید و در صورتی که بعد از خوردن شربت حالت تهوع پیدا کردید باید دوباره آزمایش را انجام دهید. این حالت در آزمایش سه ساعته قند بارداری بیشتر بوده چون شربتی که در این آزمایش می خورید شیرینی آن دو برابر بیشتر است و باید هنگام خوردن آن معده تان خالی باشد.

 آزمایش بارداری

نکات مهم هنگام انجام آزمایش قند خون بارداری

  • رنج قند بارداری در هر آزمایشگاه متفاوت می باشد.
  • پزشک شما تعداد آزمایشات و زمان انجام هر کدام را مشخص می کند.
  • پزشک برای شما مشخص می کند که آیا به دستگاه کنترل قند خون دارید و اگر احتیاج دارید باید بعد از اینکه هر دفعه قند خون خود را چک کردید آن را در یک دفتر نوشته و بعد از مراجعه به پزشک به او نشان دهید.
  • قند خون بعد از زایمان از بین می رود شما می توانید چند هفته بعد از زایمان (معمولا 6-12 هفته) دوباره مقدار قند خونتان را اندازه بگیرید.
  • اگر که سابقه قند بارداری دارید به احتمال زیاد در بارداری بعدی نیز به این مشکل برخورد می کنید و احتمال اینکه دیابت از نوع دوم باشد زیاد است.

 

بررسی نتیجه آزمایش قند بارداری

همان طور که گفته شد میزان نرمال قند بارداری 140 میلی گرم در دسی لیتر است و نیازی ندارید که آزمایش تحمل گلوکز را انجام دهید.

حد نرمال قند خون در آزمایش سه ساعته تحمل گلوکز بدین صورت می باشد:

 

  • قند خون ناشتا باید کمتر از 95 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • قند خون یک ساعت پس از ناشتا باید کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • قند خون دو ساعت پس از ناشتا باید کمتر از 155 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • قند خون سه ساعت پس از ناشتا باید کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

در آزمایش دو ساعته یا یک مرحله ای نتایج بدین صورت می باشد:

  • قند خون ناشتا باید کمتر از 92 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • قند خون یک ساعت پس از ناشتا باید کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • قند خون دو ساعت پس از ناشتا باید کمتر از 153 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

اگر فرد دچار قند بارداری باشد پزشک از او می خواهد با رعایت یک رژیم غذایی این بیماری را به کنترل در آورد.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *