آزمایش خون برای تشخیص بارداری

آزمایش خون برای تشخیص بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 07 / 10 / 1397

آزمایش خون برای تشخیص بارداری زمانی صحیح و قابل اطمینان می باشد که تست خون 11 روز پس از لقاح انجام گیرد. در واقع هورمون گونادوتروپین از این زمان به بعد در سرم  خون ظاهر می شود و قابل اندازه گیری است. در آزمایش خون برای تشخیص بارداری، باید سطح هورمون گونادوتروپین یا همان هورمون بارداری (HCG) را سنجید و براساس آن جواب آزمایش بارداری را تفسیر کرد.

آزمایش خون برای تشخیص بارداری به صورت های مختلفی انجام می شود و همچنین تفسیر آزمایش خون بارداری کار راحتی نمی باشد برای اینکه بتوانید جواب آزمایش خون بارداری خود را تفسیر نمایید، کمی مهارت داشته باشید تا بتوانید هرنوع جواب آزمایش بارداری را به آسانی تفسیر کنید. تفسیر آزمایش خون بارداری ساده ی اولیه، یکی از مواردی است که خانم ها برای دانستن جواب آن حساسیت و استرس خاصی دارند و ترجیح می دهند خودشان بتوانند جواب آزمایش خون بارداری را تفسیر کنند.

هورمون حاملگی که در زمان حاملگی تولید می شود، با گذشت زمان افزایش می یابد. این هورمون در هفته هشتم تا یازدهم به بیشترین مقدار خود می رسد و سپس کاهش می یابد. هرگاه به بارداری طبیعی یا مورد خارج رحمی مشکوک شدید، می توانید  برای آزمایش خون برای تشخیص بارداری به آزمایشگاه مراجعه نمایید و سپس به تفسیر جواب آزمایش خون بارداری خود بپردازید.

آزمایش تشخیص بارداری

نتیجه آزمایش خون برای تشخیص بارداری

نتیجه آزمایش خون برای تشخیص بارداری  به صورت کمی و کیفی اعلام می شود. در تست کیفی نتیجه ی آزمایش وجود هورمون HCG  با  کلمه “مثبت ” یا “منفی ” و در تست کمی “مقدار هورمون” HCG مشخص  می شود.

نحوه ی  در تست کمی  به این گونه است که مقدار هورمون Beta-HCG در قسمت Result  برگه آزمایش بصورت عدد نشان داده شده است و شما می توانید  با توجه به  Reference Range یا Normal Range به راحتی بارداری یا عدم بارداری و یا حتی بارداری های مشکوک را مشاهده و تفسیر کنید. بنابراین برای تفسیر جواب آزمایش خون برای تشخیص بارداری، با توجه به Reference Range اکثر آزمایشات خون بارداری زمانی منفی است که  Beta-HCG از 10 کمتر باشد و همچنین بارداری زمانی مشکوک است که Beta-HCG  بین 10 تا 25 باشد و هنگامی که Beta-HCG  بالای 25 باشد بارداری مثبت است. ممکن است مقدار  Reference Range در هر آزمایش با آزمایش های دیگر متفاوت باشد اما تفسیر آزمایش خون بارداری باید بر اساس Reference Range انجام گیرد.

 

آزمایش خون برای تشخیص بارداری زمانی که Beta-HCG  بین 10 تا 25 است (بارداری مشکوک)، با قاطعیت نمی شود در مورد حاملگی اظهار نظر کرد و باید چند روز بعد آزمایش مجدد انجام شود.

نحوه ی تفسیر جواب آزمایش خون برای تشخیص بارداری در تست کیفی به این گونه است که در قسمت Result عددی مشاهده نمی شود و در زیر ستون Result ، Positive یا Negative نوشته می شود. اگر Pasitive باشد تفسیر آزمایش خون بارداری مثبت است و شخص حامله است و اگر Negative باشد، تفسیر آزمایش خون بارداری منفی است و فرد حامله نیست.

با تعیین میزان هورمون HCG می توان سن بارداری را تشخیص داد .البته میزان افزایش این هورمون در افراد، متفاوت است.

تفسیر آزمایش خون برای تشخیص بارداری

با توجه به لیست زیر که میزان هورمون HCG را به عنوان راهنما آورده است می توان به تفسیر جواب آزمایش خون برای تشخیص بارداری پرداخت و سن بارداری را تخمین زد:

  • اگر میزان هورمون HCG 50-5 باشد، 3 هفته از اخرین پریودی گذشته است.
  • اگر میزان هورمون HCG 426-5 باشد، 4 هفته از اخرین پریودی گذشته است
  • اگر میزان هورمون HCG 7340-18 باشد، 5 هفته از اخرین پریودی گذشته است.
  • اگر میزان هورمون HCG 56500-1080 باشد، 6 هفته از اخرین پریودی گذشته است.
  • اگر میزان هورمون HCG 229000-7650 باشد،7 تا 8 هفته از اخرین پریودی گذشته است.
  • اگر میزان هورمون HCG 288000-25700 باشد، 9 تا 12هفته از اخرین پریودی گذشته است.
  • اگر میزان هورمون HCG 254000-13300 باشد، 13 تا 16 هفته از اخرین پریودی گذشته است.
  • اگر میزان هورمون HCG 165400-4060 باشد، 17 تا 24 هفته از اخرین پریودی گذشته است.
  • اگر میزان هورمون HCG 117000-3640 باشد، 25 تا 40 هفته از اخرین پریودی گذشته است.

همان طور که در این راهنما مشاهده می کنید و قبلا گفته شده میزان هورمون HCG ،در هفته 8م تا 11م به ماکزیمم مقدار خود می رسد و پس از آن کاهش می یابد.

 

نکاتی درباره تفسیر آزمایش خون برای تشخیص بارداری

  • در تفسیر آزمایش خون بارداری ممکن است مقدار هورمون HCG در بعضی از حاملگی های طبیعی کم باشد اما نوزاد صحیح و سالم به دنیا بیاید، پس سونوگرافی نسبت به اندازه گیری هورمون HCG دقت و صحت بیشتری دارد.
  • برای تفسیر آزمایش خون برای تشخیص بارداری، در بعضی از موارد باید دقت شود که میزان هورمون HCG بالا است اما نتیجه ودلیل آن حاملگی نیست و در مواردی نظیر بچه خوره یا مول و سرطان رحم و استعمال متادون میزان این هورمون افزایش می یابد.
  • در بعضی موارد نیز برای تفسیر آزمایش خون بارداری باید دقت شود که میزان هورمون HCG پایین است اما ممکن است دلیل آن حاملگی خارج از رحم ،سقط جنین و یا اشتباه در تشخیص و تخمین سن باروری باشد.
  • درتفسیر آزمایش خون بارداری، بعضی مواقع که به سلامتی بارداری مشکوک هستید، لازم است چند آزمایش را با فاصله از هم انجام دهید تا به یک نتیجه ی صحیح دسترسی پیدا کنید.
  • گفته می شود که بر روی این هورمون هیچ عاملی تاثیر نمی گذارد اما پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند از مصرف دارو هایی که ممکن است نتیجه ی آزمایش را تحت تاثیر قرار دهند خودداری کنند که این داروها شامل آنتی بیوتیک‌ ها، دارو‌های ضد درد، دارو ‌های پیشگیری از بارداری و غیره می باشد.

 

بررسی و تفسیر تعدادی جواب آزمایش خون بارداری

این نتیجه آزمایش نمونه ای از آزمایش کمی است که Result بصورت عدد نوشته شده است، با توجه به Reference Range اگر مقدار Beta-HCG بیشتر از 25 باشد بارداری مثبت است. عدد Result 1468.9 را نشان می دهد که از 25 بیشتر است پس تفسیر نتیجه این آزمایش بارداری مثبت است و با عنایت به لیست راهنما، سن باروری 5 هفته تخمین زده می شود.

تشخیص بارداری

 

این مورد نمونه ای از آزمایش کیفی است که Result بصورت عدد نیامده است. در تفسیر این نتیجه آزمایش خون بارداری ، positive به معنای بارداری مثبت است. در صورت وجود کلمه negative تفسیر نتیجه آزمایش بارداری منفی می شود و شخص حامله نیست.

 بارداری

بصورت خلاصه تفسیر این آزمایش این است که با توجه به Refrence Range، مقدار Result، 1189 است که از 25 بیشتراست پس تفسیر نتیجه آن مثبت است و شخص حامله است. سن بارداری این نمونه را با توجه به لیست راهنما  در حدود 6 هفته و با توجه به Normal Range  تقریبا 1 ماه می توان تخمین زد.

آزمایش خون بارداری

تفسیر این آزمایش خون این است که با توجه به Normal Range مقدار Result،45.2 است که از 25 بیشتر است پس نتیجه مثبت است و شخص حامله است. سن بارداری این مورد را با توجه به لیست راهنما،3 هفته می توان تخمین زد.

آزمایش بارداری

تفسیر این آزمایش این است که با توجه به Refrence Range مقدار Result،9 است که از 25 کمتر است پس نتیجه منفی است و شخص حامله نیست.

آزمایش خون تشخیص بارداری

 

پاسخ به سوالات شما

معنی result در آزمایش بارداری، چیست؟

Result یا نتایج، همه نتایج به دست آمده از بررسی نمونه خون شما را بیان می‌کند. در نتیجه اعلام شده، میران اندازه‌گرفته شده هورمون‌های بارداری و سایر فاکتورهایی که پزشک درخواست کرده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و تفسیر آن نیز باید توسط پزشک انجام شود.

آیا جواب آزمایش بارداری که با نمونه گیری خونی انجام می‌گیرد، می‌تواند اشتباه باشد؟

بله، در مواردی امکان دریافت جواب اشتباه برای تست بارداری وجود دارد. به همین علت توصیه می‌شود حداقل دو هفته پس از آنکه از دوران قاعدگی شما گذشت، برای انجام آزمایش اقدام کنید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

 

1 دیدگاه

  1. دلارام گفت:

    ممنون از پیگیری و مسئولیت پذیریه خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *