Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایش تیروئید TSH - آزمایش آنلاین

آزمایش تیروئید TSH

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 05 / 03 / 1398

آزمایش تیروئید TSH به منظور بررسی عملکرد غده تیروئید انجام می‌شود. تیروئید یکی از مهم‌ترین غده‌های بدن انسان است که به شکل پروانه‎ای در قسمت جلوی گردن قرار دارد. هورمونی توسط این غده تولید می‎شود که سرعت متابولیسم بدن را کنترل می‌کند. با انجام آزمایش تیروئید TSH می‎توان از اختلالات تیروئید (پر کار بودن و کم کار بودن آن) مطلع شد.

آزمایش تیروئید TSH باید به صورت ناشتا انجام شود. برای انجام این آزمایش فرد باید حداقل 8 تا 10 ساعت قبل از انجام آزمایش چیزی میل نکند. غده تیروئید بوسیله یدی که در مواد غذایی وجود دارد، دو هورمون به نام‌های تیروکسین و تری-یدوتیرونین ترشح می‎کند.

 

عملکرد آزمایش تیروئید TSH

thyroid stimulating hormone به اختصار TSH خوانده می شود که همان هورمون تحریک کننده تیروئید است. غده هیپوفیز وظیفه ترشح هورمون تیروئید را در بدن بر عهده دارد. جالب است بدانید که وظیفه غده هیپوفیز کنترل میزان TSH در بدن است.

با کم و یا زیاد ترشح نمودن مقدار TSH در بدن شاهد اختلالات تیروئید خواهید بود. در واقع هنگامی که میزان هورمون T4 در خون کم باشد، کم کاری تیروئید رخ می‎دهد و هورمون TSH در بدن بیشتر تولید می‎شود و برای پرکاری تیروئید برعکس این اتفاق رخ می‎دهد.

میزان TSH نرمال در سن‎های متفاوت، گوناگون است. در افراد بزرگسال این مقدار حدودا بین 36/0 تا 3/6 میکروگرم در میلی‎لیتر است. این مقدار نرمال TSH نشان‎دهنده عملکرد صحیح و درست غده تیروئید است.

پرکاری تیروئید tsh

مقادیر نرمال تیروئید

سنTSHT4T3
نوزاد تازه متولد شده تا 4 روز3-1875-260
نوزادان9-18
کودکان زیر 5 سال1-107-1585-250
کودکان بالای 5 سال10-16-1385-250
20-500.3-54.5-12.670-204
50-9040-182
بارداری116-247

 

نشانه های اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئید دارای علائم و نشانه هایی است که با مشاهده این علائم می‎توانید به پزشک مراجعه نمایید و آزمایش‌های لازم در خصوص عملکرد صحیح تیروئید را انجام دهید.

 

اگر شما هم مبتلا به بیماری تیروئید هستید و یا علائم بیماری تیروئید را مشاهده کردید حتما آزمایش تیروئید را انجام دهید و به دنبال درمان آن باشید. زیرا دیر درمان شدن این بیماری سبب سکته مغزی و قلبی خواهد شد و همچنین ممکن است بیماری شما تشدید شود. بنابراین با مشاهده علائم بیان شده در زیر حتما آن را جدی بگیرید و برای درمان آن اقدام نمایید.

 

علائم کم کاری تیروئید :

  • خستگی
  • افزایش وزن
  • عدم تحمل سرما
  • موهای خشک
  • اختلال حافظه تحریک پذیری
  • افزایش کلسترول خون
  • ضربان قلب کند
  • یبوست

tsh تیروئید

علائم پرکاری تیروئید:

  • کاهش وزن
  • عدم تحمل گرما
  • اجابت مزاج مکرر
  • لرزش
  • عصبی شدن
  • خستگی
  • اختلال خواب

پرکاری تیروئید موجب می‎شود توده‎ای غده تیروئید را فرا بگیرد. شایان ذکر است که افرادی که دچار بیماری گریوز می‎شوند درواقع مبتلا به پر کاری تیروئید هستند. جالب است بدانید به بیماری گریوز یک اختلال خود ایمنی گفته می شود. علائم این بیماری تورم، درد بیرون و زدگی چشم‎ها است. فراموش نکنید اگر این بیماری درمان نشود، با مشکلات قلبی و شکستگی استخوان‎ها را در آینده مواجه خواهید شد.

 

تفسیر آزمایش تیروئید TSH

TSHT4T3نتیجه
بالانرمالنرمالکم کاری تیروئید خفیف
بالاکمکمکم کاری تیروئید(هایپوتیروئیدی)بیماری هاشیموتو
کمنرمالنرمالپرکاری تیروئید خفیف
کمبالابالاپرکاری تیروئید (هایپرتیروئیدی) بیماری گریوز
کمکمکمنارسایی غده هیپوفیز و کم کاری تیروئید ثانویه

 

 

مقدار نرمال T4

T4 یکی از هورمون‎هایی است که در هنگام انجام آزمایش تیروئید مورد بررسی قرار می‎گیرد. این هورمون توسط غده هیپوفیز در بدن ترشح می‎شود. پس از ترشح و تولید این هورمون، در سراسر بدن شروع به گردش می‌کند و میزان نرمال این هورمون نیز 2.8 – 0.8 ng / Dl است.

 

ارتباط T4 و TSH 

اگر میزان TSH بدن شما زیاد باشد در این صورت هورمون T4 کمتر تولید می‎شود و شما مبتلا به کم کاری تیروئید هستید. همچنین اگر میزان  TSH پایین باشد، هورمون T4 بیشتر تولید می‎شود و شما مبتلا به پرکاری تیروئید هستید. بنابراین این دو هورمون با یکدیگر رابطه عکس دارند.

 

بررسی T3 در هنگام پرکاری تیروئید

جالب است بدانید که علاوه بر میزان هورمون T4 برای بررسی بیماری تیروئید گاهی میزان T3 را نیز مورد بررسی قرار می‎دهند. اما این بررسی زمانی انجام می‎شود که هورمون T4 نرمال باشد و میزان TSH پایین باشد. لازم به ذکر است زمانی که T3 بالا باشد، فرد مبتلا به پرکاری تیروئید است. اما پایین بودن این هورمون نشان دهنده کم کاری تیروئید نیست. در واقع برای کم کاری تیروئید بی‎اهمیت است. مقدار نرمال T3 برای افراد بالای 18 سال 2.3-4.2 pg / Ml است.

 

آزمایش آنتی بادی تیروئید

زمانی که شما آزمایش تیروئید را انجام داده باشید و مشکوک به کم کاری و پرکاری تیروئید باشید یا آزمایش آنتی بادی تیروئید را انجام دهید. با انجام این آزمایش پزشک مربوطه به راحتی می‎تواند تشخیص دهد که به کدام نوع از بیماری مبتلا هستید. اگر فرد مبتلا به بیماری‎هایی همچون گریوز و یا تیروئیدیت هاشیموتو باشد باید TPO  که یک آنتی بادی پراکسید از تیروئید است که سبب افزایش TG می‎شود.

tsh

سخن پایانی

آزمایش تیروئید TSH نیز باید همانند اکثر آزمایش‎های خون با حداقل 8 ساعت ناشتایی در آزمایشگاه با نمونه‎گیری خون انجام شود. اگر احساس کردید جلو گردن شما کمی متورم شده است می توانید به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی‎های لازم را در خصوص بیماری تیروئید را انجام دهند. با آزمایش تیروئید و معاینه گردن توسط پزشک می‎توان تشخیص داد که مبتلا تیروئید هستید یا خیر؟

در آزمایش تیروئید هورمون‌های T4 و T3  و TSH مورد بررسی قرار می‎گیرد که برای هر کدام از این هورمون‎ها برای سنین مختلف مقادیر استانداردی تعریف شده است. بنابراین مشاهده علائم این بیماری سریعا برای درمان آن اقدام نمایید، زیرا با کمی تاخیر در درمان احتمال بروز سکته قلبی و شکستگی استخوان‎ها را مشاهده خواهید نمود. تنها با یک آزمایش ساده می‎توانید از سلامت خود اطمینان حاصل نمایید.

شما می‎توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش‎های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *