چکاپ آزمایش انلاین
چکاپ آزمایش انلاین

چکاپ آزمایش سلامت سالمندان

چکاپ ها نمونه ادرار و خون و مدفوع
چکاپ ها 15 پارامتر مورد ارزیابی
چکاپ ها 5 روز تا نتیجه ی آزمایش
onlin
    در آزمایش چکاپ سلامت سالمندان موارد زیر بررسی می‌شود:
    • U/A: بررسی ظاهری، فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی ادرار
    • U/C: کشت ادرار
    • املاح معدنی کلسیم (Ca)، پتاسیم  (K)، فسفر (ph)، سدیم (Na)، منیزیوم (Mg)، روی (Zinc)، مس (Cu)
    • ویتامین B12
    • CBC
    • PSA: آنتی‌ژن اختصاصی پروستات
    • فولیک اسید (Folic Acid)
    • FOB

    اطلاعات چکاپ ها

    چرا باید این تست را انجام دهیم؟

    سالمندی، به طور معمول به دوره زندگی بالای 65 سال اطلاق می‌شود، دوره‌ای که فرایند پیر شدن سلول‌های بدن، سریع‌تر اتفاق می‌افتد و بدن کارکرد دوره جوانی و میانسالی را نخواهد داشت. این شرایط، به ویژه اگر فرد دوره زندگی سالمی را از جهت رژیم غذایی متناسب با فیزیولوژی بدن و ورزش را نداشته باشد، می‌تواند حادتر اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که انجام آزمایش‌های چکاپ سلامت بدن سالمندان، برای بررسی عملکرد کلیه، گوارش، سلول‌های خونی و املاح بدنی ضروری است. اگر خودتان در این دوره از زندگی قرار دارید و یا والدین و عزیزانتان این مرحله از زندگی را می‌گذرانند، پیشنهاد می‌کنیم انجام این نوع از آزمایش‌ها را به صورت دوره‌ای جدی بگیرید.

    این چکاپ شامل چه آزمایش هایی می شود؟

    نشانگرهای زیستی

    آزمایش مدفوع
    آزمایش املاح معدنی
    آزمایش پروتئین‌ها
    آزمایش شمارش کامل سلولهای خون | CBC
    آزمایش کلیه و ادرار
    آزمایش ویتامین‌ها

    آزمایش‌های مدفوعی برای تشخیص اختلالات گوارشی، بررس وضعیت فرد پیش از بارداری و برخی از عفونت‌ها در مردان و زنان به کار برده می‌شوند و در آنها وجود خون، برخی پروتئین‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    وجود املاح معدنی در بدن از جمله مواد ضروری برای فعالیت سلول ها است. ساده ترین کاربرد این مواد، در غشای فسفولیپیدی سلول ها است. برای این منظور لازم است که در بدن فسفر به اندازه کافی وجود داشته باشد تا غشای سلول در صورت آسیب، بتواند سریعا خود را ترمیم کند. این تنها یک مورد از کاربردهای بیشمار مواد معدنی در بدن است. در برخی از بیماری ها، متخصص احتمال مید هد که عامل اصلی در این عارضه، بهم خوردن تعادل بین مواد معدنی در بدن است. در این صورت قبل از اینکه تشخیص قطعی داشته و دارو تجویز کند، از شما درخواست می کند آزمایشات تشخیص املاح معدنی را انجام دهید. اگر با این قبیل تست های آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را به طور کامل مطالعه نمایید.

    آزمایشات مواد معدنی به منظور اندازه گیری موادی می باشد که ممکن است برای بدن ضروری یا مضر باشند. رشد، سوخت ‌و ‎ساز، خون ‌سازی و عملکرد عصب و عضله هیچ ‌کدام بدون مواد معدنی میسر نیست. به‌ طور مثال، سدیم و پتاسیم تعادل مایعات بدن را تنظیم می ‌کنند. کلسیم به ساختن استخوان‌ ها و دندان‌ های محکم، کمک می‌کند. آهن در خون‌ سازی موثر است.

    پوشش مواد معدنی مورد نیاز با رژیم غذایی متعادل برخورداری از تمامی املاح و مواد معدنی به مقدار کافی، امری مهم است. زیرا هیچ ‎کدام از مواد معدنی نمی‌ توانند جایگزین دیگری شوند. اگر شما از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع، مطابق هرم غذایی شرح داده‌ شده استفاده کنید، مشکلی نخواهید داشت.

    آزمایشات مواد معدنی معمولا به صورت جداگانه برای شناسایی، ارزیابی و نظارت بر کمبود یا افزایش مواد معدنی مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک شما ممکن است یک یا چند آزمایش را براساس نشانه ها و علائم یا شرایطی که شما دارید، درخواست کند و گاهی اوقات بیش از یک تست برای تشخیص کمبود یا سمیت عناصر درخواست داده می شود مانند آزمایش مس سروپلاسمی برای ارزیابی مقدار مس در بدن و یا گروهی از آزمون های آهن (آهن، ظرفیت اتصال کلی آهن و فریتین) با CBC (شمارش کامل خون) برای ارزیابی کمبود آهن به عنوان یک عامل بالقوه کم خونی.

    پروتئین‌ها برای عملکرد سلول‌ها و بافت‌ها و همچنین برای ساختن عضلات بسیار مهم هستند. پروتئین‌های موجود در خون، برای کمک به تشخیص بیماری‌های کبد یا کلیه و همچنین سایر مشکلات سلامتی اندازه گیری می‌شوند. پروتئین‌ها همچنین مولکول‌های دیگری را در خون حمل می‌کنند (مانند هورمون‌ها)؛ بنابراین گاهی برای تعیین اینکه چه مقدار از یک هورمون خاص متصل به پروتئین است و چه مقدار از آن آزاد است و در دسترس سلولها قرار دارد هم، سطح این پروتئین‌ها اندازه‌گیری می‌شود. افزایش سطح هورمون‌ها غالباً در اثر کم آبی بدن ایجاد می‌شود، اما ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. کاهش سطح پروتئین‌ها می‌تواند نشانگر سوء تغذیه شدید یا سوء جذب باشد.

    شمارش کامل خون (CBC) آزمایشی است که سلولهای در گردش خون را آنالیز می کند. این سلولها عبارتند از گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها. در واقع آزمایش CBC می تواند به تشخیص برخی از بیماری ها مانند کم خونی، عفونت و یا التهاب، خون ریزی داخلی، بیمارهای مرتبط با انعقاد خون، سرطان ها و همچنین به بررسی وضع سلامت عمومی بدن و یا اثرات مخرب درمان هایی که گلبول های خون را تحت تاثیر قرار می دهند مانند شیمی درمانی کمک کند.

    این دسته از آزمایش‌ها، با بررسی وضعیت ظاهری، شیمیایی و میکروسکوپی ادرار و کشت ادرار، اطلاعات دقیقی از انواع عفونت‌های بدن، اختلال در عملکرد کلیه و مجاری ادراری و حتی سایر اندام‌های بدن نشان می‌دهد.

    در خون، مواد مختلفی شامل پروتئین، چربی، قند، ویتامین، املاح معدنی و… وجود دارد که تغییر در مقدار هر کدام از این متابولیت ها به حدی که منجر به خارج شدن از حالت اعتدال شود، بیماری هایی را به دنبال خواهد داشت. ویتامین ها در گروه متابولیت های ثانویه قرار دارند و اگر چه از نظر درجه اهمیت در حیات سلول ها، همانند پروتئین، چربی و قندها نیستند ولی اگر بدن دچار کمبود و بیشبود ویتامین شود، خطرات زیادی انسان را تهدید می کند. به همین دلیل لازم است گاها و البته با نظر متخصص، آزمایش چکاپ ویتامین را انجام دهیم. چکاپ کامل ویتامین ها شامل آزمایش موادی می باشد که برای بدن بسیار حیاتی هستند و نقش حیاتی برای سلامت انسان ها دارند . وجود ویتامین ها در بدن برای ادامه بقا لازم و ضروری است. ویتامین ها در بسیاری از فعالیت های بدن نقش دارند و به دو دسته ی ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. ویتامین های ضروری به آن هایی اطلاق می شود که بدن توانایی تولید کامل آن ها را نداشته و باید وارد بدن شوند ولی بدن توانایی تولید ویتامین های غیر ضروری را دارد و نیازی به تامین آن ها نیست. هدف از چکاپ ویتامین ها اندازه گیری و بررسی مقادیر آنها در بدن می باشد. برخی از ویتامین ها به صورت محلول در آب بوده و برخی دیگر محلول در چربی هستند .

     

    سدیم (Na)

    آزمایش خون سدیم یک آزمایش معمول است که به پزشک اجازه می‌دهد میزان سدیم خون را ببیند که به آن آزمایش سدیم سرم نیز می‌گویند. سدیم یک ماده معدنی ضروری …

    بیشتر بخوانید
    پتاسیم (K)

    آزمایش خون پتاسیم میزان پتاسیم در خون شمارا اندازه‌گیری می‌کند. پتاسیم نوعی الکترولیت می‌باشد و الکترولیت‌ها مواد معدنی با بار الکتریکی در بدن شما هستند که به کنترل فعالیت عضلات …

    بیشتر بخوانید
    آزمایش روی (zinc)

    روی ماده معدنی است که بدن شما برای مقابله با عفونت‌ها و تولید سلول‌ها از آن استفاده می‌کند و برای بهبود آسیب‌ها و ایجاد DNA، طرح ژنتیکی در همه سلول‌ها …

    بیشتر بخوانید
    آزمایش فسفر (Phosphorus)

    فسفر یک ماده معدنی است که با سایر مواد ترکیب شده و ترکیبات آلی و معدنی فسفات را تشکیل می‌دهد. اصطلاحات فسفر و فسفات اغلب هنگام صحبت در مورد آزمایش …

    بیشتر بخوانید
    کلسیم | Calcium

    چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟ اندازه گیری سطح كلسيم خون به عنوان بخشی از آزمایشات چکاپ روتین وجود علایم مشکوک به بیماریهای کلیوی، استخوان و دستگاه عصبی …

    بیشتر بخوانید
    آزمایش مس | Copper

    چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟ تشخیص کمبود یا افزایش مس در بدن اندازه گیری مس در خون (مس تام و آزاد)، ادرار (میزان دفع مس در ادرار …

    بیشتر بخوانید
    منیزیم | Magnesium

    بیشتر Mg داخل بدن در مایع داخل سلولی و مقداری از آن در داخل استخوان قرار دارد و به عنوان کوفاکتور فعالیت بسیاری از آنزیم ها را تنظیم می کند. …

    بیشتر بخوانید
    آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA T,F)

    آنتی ژن اختصاصی پروستات که به عنوان PSA نیز شناخته می‌شود، پروتئینی است که عمدتاً توسط سلول‌های پروستات تولید می‌شود. یک غده کوچک در مردان که مجرای ادرار را احاطه …

    بیشتر بخوانید
    کشت ادرار (U/C)
    آنالیز ادرار (U/A)
    آزمایش فولات سرمی | Folic Acid

    هدف از انجام تست چیست؟ هدف از انجام این آزمایش، کمک به تشخیص علت کم خونی، تشخیص علت نوروپاتی، ارزیابی وضعیت تغذیه ای، پایش اثربخشی درمان کمبود فولیک اسید. اسید …

    بیشتر بخوانید
    آزمایش ویتامین B12

    هدف از انجام تست چیست؟ هدف از انجام این آزمایش، عبارتست از: کمک به تشخیص علت کم خونی کمک به تشخیص علت نوروپاتی ارزیابی وضعیت تغذیه ای در برخی افراد …

    بیشتر بخوانید
    دستورالعمل های ویژه

    اگر از مکمل ب 12 استفاده می کنید می بایست از یک هفته قبل از آزمایش، مصرف آن را متوقف کنید تا اندازه گیری دقیق سطح ویتامین B12 امکان پذیر شود.

    چرا و چه زمانی آزمایش خون سالمندان ضروری است؟

    آزمایش سلامت بدن سالمندان یکی از مهمترین راه‌ها برای پیگیری وضعیت کلی جسمی است. پزشکان به طور معمول توصیه می‌کنند حداقل سالی یک بار، آزمایش سلامت بدن را انجام دهند تا وضعیت جسمانی و شرایط آن مشخص شود.

    نمونه مناسب برای این آزمایش

    خون سیاهرگی (سرم)

    نمونه ادرار صبحگاهی

    نمونه مدفوع

    آمادگی برای انجام آزمایش خون

    همه موادی که خورده و نوشیده می‌شود، حاوی ویتامین‌‎ها، پروتئین‎‌ها و سایر مواد مغذی است پس از فرایند هضم، از طریق جریان خونی، به سلول‌های هدف ارسال می‌شود. بنابراین در انجام آزمایش خون و برای بررسی املاح و ویتامین‌ها، توصیه می‌شود بین 8 تا 12 ساعت ناشتایی وجود داشته باشد تا نتیجه کاذب ثبت نشود. بنابراین هر فردی که قصد انجام آزمایش چکاپ سلامت سالمندان را دارد، باید حداقل 8 تا 12 ساعت ناشتایی را تجربه کند.

    هدف از آزمایش خون سالمندان

    برخی مواقع، فرد ممکن است احساس خستگی، افزایش وزن غیرطبیعی یا احساس درد در قسمتی از بدن خود داشته باشد. آزمایش‌های منظم خون می‌تواند علائم هشدار دهنده بیماری را در اوایل بیماری نشان دهد. به عبارتی دیگر، با یک آزمایش ساده می‌توان بسیاری از بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی را تشخیص داد.

    تفسیر آزمایش خون در سالمندان

    برخی از رایج‌ترین فاکتورهای که در آزمایش خون بررسی می‌شود، شمارش کامل خون (CBC) و تست میزان مواد مغذی حیاتی مانند آهن یا ویتامین‎های گروه B است. در آزمایش معمول شمارش سلول‎های خونی (CBC)، گلبول‎‌های سفید خون، گلبول‎‌های قرمز و پلاکت‌‎ها بررسی می‌شوند. میزان هموگلوبین و هماتوکریت از این روش به دست می‌آید که برای تشخیص کم‎‌خونی‎‌ها از آن استفاده می شود. سطح غیر طبیعی این موارد ممکن است نشانگر کمبودهای غذایی، کمبود آهن، بیماری‎‌های مربوط به مغز استخوان، التهاب بافت، عفونت، بیماری قلبی عروقی و سرطان باشد. اعلام نتیجه این آزمایش تقریبا 24 ساعت زمان نیاز دارد.