آزمایش کلسترول غیر Non-HDL cholesterol | HDL

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 01 / 06 / 1399

کلسترول غیر HDL شامل تمام مولکولهای کلسترول است که HDL (کلسترول خوب) نیستند؛ بنابراین شامل کلسترول های مضر موجود در خون شما می شود. این آزمایش نسبت به کلسترول تام و کلسترول LDL، بهتر می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را نشان دهد. میزان توصیه شده کلسترول غیر HDL کمتر از 4 میلی مول در لیتر است. شما می توانید از طریق رژیم غذایی و ورزش تغییرات چشمگیری در میزان کلسترول مضر خود ایجاد کنید. اگر بتوانید سطح کلسترول مضر خون خود را به محدوده نرمال برسانید، می توانید از بسیاری از مشکلات جدی و حتی کشنده، پیشگیری کنید.

شما می توانید از طریق آزمایش HDL و LDL و کلسترول غیر HDL، روند بهبودی و میزان موفقیت خود را در اصلاح سبک زندگی، ارزیابی کنید. ورزش منظم به پایین آمدن LDL و بالا رفتن HDL کمک خواهد کرد؛ به ویژه تمرینات کاردیو و استقامتی. بررسی ها نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از سبزیجات و ماهی های روغنی است و گوشت و لبنیات کمی دارد نیز در کاهش سطح کلسترول موثر است.

 

ریسک بالای ابتلا به بیماری انسداد عروق کرونر قلب یا CHD (coronary heart disease) که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تاثیر قرار می دهد، احتمالا به اختلال سطوح چربی ترکیبی (combined dyslipidemia) نسبت داده می شود. خصوصیات این دیس لیپیدمی عبارتست از:

افزایش تری گلیسیرید، کاهش HDL، small dense LDL particles یا ذرات کوچک متراکم LDL (با LDL تفاوت دارد)، افزایش لیپوپروتئین های باقیمانده غنی از تری گلیسیرید یا triglyceride-rich remnant lipoproteins (TGRLs)، و یا افزایش آپولیپوپروتئین B (ApoB). همه این ویژگیها بطور جداگانه نقش مهمی در ایجاد CHD دارند.

گایدلاین های موجود از Non-HDL Cholesterol یا به اختصار Non-HDL C به عنوان شاخص خطر مرتبط با این دیس لیپیدمی ترکیبی استفاده می کنند. این شاخص با افزایش ریسک مرگ ناشی از CHD مرتبط است. Non–HDL c حاصل تفاوت کلسترول HDL از کلسترول تام است و نشان دهنده کلسترول حمل شونده بر روی تمام ذرات حاوی apoB بالقوه آتروژنیک (عمدتاVLDL ، IDL، LDL، بقایای شیلومیکرون (chylomicron remnants) و لیپوپروتئین(a)) است. محدوده مرجع Non-HDL C در آزمایشگاه پاتوبیولوژی وحید بصورت زیر است:

Low risk: < 130 mg/dL

High risk: > 130 mg/dL

پژوهش های زیادی ارتباط قوی بین Non–HDL c و ApoB را تأیید می کنند. برنامه ملی آموزش کلسترول یا NCEP (National Cholesterol Education Program) توصیه می کند که در صورت افزایش تری گلیسیرید (≥ 200 mg/dl) از non–HDL c به عنوان هدف (Target) ثانویه جهت پایین آوردن چربی، پس از دستیابی به کنترل کافی LDL استفاده شود.

اگر میزان non–HDL c در فردی بیشتر از محدوده طبیعی باید، احتمال ابتلا به موارد زیر افزایش خواهد یافت:
آترواسکلروز و بیماری های قلبی عروقی
درد قفسه سینه (آنژین صدری)
حمله قلبی
سکته
همچنین ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در شرایط زیر نیز افزایش می یابد:

 

سیگار کشیدن
دیابت
فشار خون بالا
چاقی
بیماری های کلیوی
atherosclerosis
در یک مطالعه که در سال 2016 انجام شد، پژوهشگران دریافتند که non–HDL c نسبت به LDL ارتباط قوی تری با میزان پیشرفت بیماری های قلبی عروقی دارد.

محققان در پژوهش دیگری که در آن 4800 نفر را به مدت 22 سال Follow-up (پیگیری) کردند و نتایج آن در سال 2017 منتشر گردید، به این نتیجه دست یافتند که non–HDL c بهتر از LDL می تواند بیماری های قلبی عروقی را پیش بینی نماید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function is_cat_in_post() in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-content/themes/azma/single.php:93 Stack trace: #0 /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/azonline/...') #2 /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/index.php(17): require('/home/azonline/...') #3 {main} thrown in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-content/themes/azma/single.php on line 93
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.