آزمایش آلکالین فسفاتاز | ALk

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 01 / 06 / 1399

آزمایش alk یا آلکالاین فسفاتاز یکی از تست های مربوط به عملکرد کبد است. اگرچه ساخت alk در بدن مثل آنزیم های SGOT و SGPT به کبد محدود نیست و در اندام های دیگر همچون روده ها و مغز استخوان ها هم تولید می شود، اما منبع اصلی فسفاتاز قلیایی همچنان سلول های کبدی به شمار می آید. در نتیجه بالارفتن مقدار آن از حد نرمال می تواند نشانه ای از وارد آمدن آسیب به جگر باشد. البته آزمایش alk معمولا به صورت جداگانه انجام نمی شود و همیشه با جواب آزمایش دیگر آنزیم های کبدی و بیلی روبین خون همراه است.

 

مقدار نرمال alk چقدر است؟
تعریف مقدار نرمال آلکالاین فسفاتاز باید به وسیله آزمایشگاه مشخص شود و اعداد ارائه شده در ستون نرمال رنج باید به عنوان مرجع مورد استفاده قرار بگیرند. به صورت کلی مقدار alk در سنین کودکی بالاتر است و با افزایش سن، مقدار آن در جریان خون کاهش می یابد. در افراد بزرگسال مقدار نرمال در حدود فاصله ۱۴ تا ۲۰ واحد در لیتر یا IU/L تعریف می شود.

دلایل آلکالاین فسفاتاز بالا:
البته آلکالاین فسفاتاز تنها در بیماری های کبدی بالا نمی رود و در موارد دیگری هم ممکن است غلظت آن در خون افزایش یاید. از جمله این دلایل می توان موارد زیر را برشمرد:

-هپاتیت و آسیب به کبد

-رشد تومور سرطانی در کبد

-سنگ کیسه صفرا

-سنگ مثانه

-سرطان استخوان

البته بالاتر بودن جزئی مقدار alk در آزمایش به معنای ابتلای فرد به بیماری های بالا نخواهد بود و تنها بعد از آزمایش های بیشتر و بررسی دقیق پزشک می توان به دلیل این موضوع پی برد. مواردی زیر می توانند مقدار آلکالاین فسفاتاز خون را به صورت غیرعادی افزایش دهند:

-مصرف دارو

-مصرف الکل

-مصرف رنگ های خوراکی

کمبود آلکالاین فسفاتاز
پایین تر بودن مقدار Alk از مقدار نرمال مساله شایعی نیست. در این صورت تیم پزشکی باید مواردی مثل ضعف استخوان ها، راشیتیسم و کمبود ویتامین D و کلسیم را در بدن فرد مورد بررسی دقیق تر قرار دهند تا دلیل اصلی کاهش فسفاتاز قلیایی را در خون پیدا کنند.

 

آمادگی های لازم برای آزمایش alk

ناشتایی بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت

عدم مصرف قرص های ضدبارداری از سه روز قبل

عدم مصرف داروهای محرک تخمک گذاری از سه روز قبل

عدم مصرف الکل از یک روز قبل


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function is_cat_in_post() in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-content/themes/azma/single.php:93 Stack trace: #0 /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/azonline/...') #2 /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/index.php(17): require('/home/azonline/...') #3 {main} thrown in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-content/themes/azma/single.php on line 93
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.