Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
پوکی استخوان و راه درمان آن - آزمایش آنلاین

پوکی استخوان و راه درمان آن

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 21 / 07 / 1400

پوکی استخوان چیست؟

کلمه “پوکی استخوان” به معنی “استخوان متخلخل” است. این یک بیماری است که باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود و اگر شما آن را داشته باشید، بیشتر در معرض شکستگی ناگهانی و غیر منتظره استخوان هستید. پوکی استخوان به این معنی است که شما توده و قدرت استخوانی کمتری دارید. این بیماری اغلب بدون هیچ گونه علائم و دردی ایجاد می‌شود و معمولاً تا زمانی که استخوان‌های ضعیف، شکستگی‌های دردناک را تجربه نکنند، کشف نمی‌شود. بیشتر این موارد شکستگی لگن، مچ دست و ستون فقرات است.

 

چه کسانی به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند؟

تخمین زده می‌شود که حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان به پوکی استخوان مبتلا هستند. در ایالات متحده، این رقم حدود 54 میلیون نفر است. اگرچه پوکی استخوان در مردان و زنان رخ می‌دهد، اما زنان چهار برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. در حال حاضر حدود دو میلیون مرد در ایالات متحده مبتلا به پوکی استخوان و حدود 12 میلیون نفر دیگر در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

پس از 50 سالگی، از هر دو زن و یک نفر و از هر 4 مرد یک نفر در طول عمر خود دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود. 30 درصد دیگر دارای تراکم استخوانی پایینی هستند که آنها را در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد. به این حالت استئوپنی می‌گویند. پوکی استخوان مسئول بیش از دو میلیون شکستگی در سال است و این تعداد همچنان در حال افزایش است. برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان اقداماتی را می‌توانید انجام دهید. در صورت ابتلا به پوکی استخوان، درمان‌ها همچنین می‌توانند میزان از دست دادن استخوان را کاهش دهند.

چه چیزی باعث پوکی استخوان می‌شود؟

محققان می‌دانند که پوکی استخوان (Osteoporosis) چگونه توسعه می‌یابد حتی بدون اینکه علت دقیق ایجاد آن را بدانند. استخوانهای شما از بافت زنده و در حال رشد ساخته شده‌اند. داخل استخوان سالم شبیه اسفنج است. این ناحیه را استخوان ترابکولار می‌نامند. یک پوسته خارجی از استخوان متراکم در اطراف استخوان اسفنجی پیچیده شده است. این پوسته سخت را استخوان قشری می‌نامند. هنگامی که پوکی استخوان رخ می‌دهد، “سوراخ” در “اسفنج” بزرگتر و بیشتر می‌شود، که باعث ضعیف شدن داخلی استخوان می‌شود. استخوان‌ها از بدن حمایت می‌کنند و از اندام‌های حیاتی محافظت می‌کنند. استخوان‌ها همچنین کلسیم و سایر مواد ‌معدنی را ذخیره می‌کنند. وقتی بدن به کلسیم نیاز دارد، تجزیه می‌شود و استخوان را بازسازی می‌کند. این فرآیند که بازسازی استخوان نامیده می‌شود، کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند در حالی که استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد.

تا حدود 30 سالگی، شما معمولاً بیش از آنچه از دست می‌دهید استخوان می‌سازید. پس از 35 سالگی، تجزیه استخوان سریعتر از تجمع استخوان رخ می‌دهد، که باعث از دست رفتن تدریجی توده استخوانی می‌شود. اگر پوکی استخوان دارید، توده استخوانی را با سرعت بیشتری از دست می‌دهید. پس از یائسگی، سرعت تجزیه استخوان با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

علائم پوکی استخوان چیست؟

معمولاً هیچ علامتی از پوکی استخوان وجود ندارد. به همین دلیل است که گاهی به آن بیماری خاموش می‌گویند. با این حال، باید مراقب موارد زیر باشید:

  • از دست دادن قد (کوتاه شدن یک اینچ یا بیشتر).
  • تغییر حالت (خم شدن به عقب یا به جلو).‌
  • تنگی نفس (ظرفیت ریه کمتر به دلیل فشرده شدن دیسک‌ها).
  • شکستگی استخوان.
  • درد در ناحیه کمر.

چه کسانی در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند؟

عوامل خطر زیادی وجود دارد که شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، که دو مورد از آنها جنسیت و سن است. خطر ابتلا به شکستگی پوکی استخوان با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد. با این حال، زنان بالای 50 سال یا زنان یائسه بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان را دارند. زنان در 10 سال اول پس از ورود به یائسگی دچار از دست دادن سریع استخوان می‌شوند، زیرا یائسگی باعث کاهش تولید استروژن می‌شود، هورمونی که در برابر از دست دادن بیش از حد استخوان از بدن و آنها محافظت می‌کند.

سن و پوکی استخوان مردان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. شاید تعجب کنید که بدانید مردان بالای 50 سال بیشتر از آنکه دچار سرطان پروستات شوند دچار شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان می‌شوند. انتظار می‌رود سالانه حدود 80 هزار مرد باسن خود را بشکند و مردان بیشتر از زنان در یک سال پس از شکستگی لگن جان خود را از دست می‌دهند.

خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز با قومیت ارتباط دارد. احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زنان قفقازی و آسیایی بیشتر است. با این حال، زنان آمریکایی آفریقایی تبار و اسپانیایی نیز در خطر هستند. در حقیقت، زنان آفریقایی-آمریکایی بیشتر از زنان سفیدپوست پس از شکستگی لگن جان خود را از دست می‌دهند.

 

عامل دیگر ساختار استخوان و وزن بدن است. افراد لاغر و ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند زیرا استخوان کمتری نسبت به افرادی با وزن بدن بیشتر و فریم بزرگتر از دست می‌دهند.

سابقه خانوادگی نیز در خطر پوکی استخوان نقش دارد. اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما علائم پوکی استخوان مانند شکستگی مفصل ران پس از سقوط جزئی را داشته‌اند، ممکن است خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری داشته باشید.

در نهایت، برخی شرایط پزشکی و داروها خطر ابتلا به پوکی استخوان را در شما افزایش می‌دهند. در صورت داشتن یا تجربه جزئی هر یک از شرایط زیر، که برخی از آنها مربوط به سطح نامنظم هورمون است، شما و ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود ممکن است غربالگری زودهنگام پوکی استخوان را لازم باشد در نظر بگیرید.

  • تیروئید بیش فعال، پاراتیروئید یا غدد فوق کلیوی.
  • سابقه جراحی چاقی (کاهش وزن) یا پیوند اعضا.
  • درمان هورمونی برای سرطان سینه یا پروستات یا سابقه قاعدگی از دست رفته.
  • بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده.
  • بیماری‌های خونی مانند مولتیپل میلوما.

برخی از داروها عوارض جانبی ایجاد می‌کنند که ممکن است به استخوان آسیب برساند و منجر به پوکی استخوان شود. اینها شامل استروئیدها، درمان سرطان سینه و داروهای درمان تشنج است. شما باید با پزشک یا داروساز خود در مورد تأثیر داروهای خود بر استخوان‌ها صحبت کنید. ممکن است به نظر برسد که هر عامل خطر با پیزی مرتبط می‌شود که از کنترل شما خارج است، اما این درست نیست. شما کنترل برخی از عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان را در دست دارید. می‌توانید مسائل دارویی را با ارائه دهنده خدمات درمانی خود در میان بگذارید. همچنین این نکته را فراموش نکنید که شما مسئول امور خود هستید:

  • عادات غذایی: اگر بدن شما کلسیم و ویتامین D کافی نداشته باشد احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. اگرچه اختلالات خوردن مانند پرخوری یا بی اشتهایی از عوامل خطر هستند، اما می‌توان آنها را درمان کرد.
  • شیوه زندگی: افرادی که سبک زندگی کم تحرک (غیرفعال) دارند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • مصرف دخانیات: سیگار کشیدن خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.
  • مصرف الکل: مصرف دو نوشیدنی در روز (یا بیشتر) خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند آزمایشی را سفارش دهد تا اطلاعات مربوط به سلامت استخوان را قبل از شروع مشکلات به شما ارائه دهد. آزمایش‌های چگالی مواد معدنی استخوان (BMD) همچنین به عنوان اسکن جذب کننده اشعه ایکس دو انرژی (DEXA یا DXA) شناخته می‌شوند. این اشعه ایکس از میزان بسیار کمی از اشعه برای تعیین میزان محکم بودن استخوان‌های ستون فقرات، لگن یا مچ استفاده می‌کند. اشعه ایکس تنها زمانی پوکی استخوان را نشان می‌دهد که بیماری به مدت بسیار طولانی در استخوان‌ها قرار داشته باشد.

همه زنان بالای 65 سال باید آزمایش تراکم استخوان را انجام دهند. اسکن DEXA ممکن است برای زنانی که عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان دارند، زودتر انجام شود. مردان بالای 70 سال یا مردان جوان با عوامل خطر نیز باید آزمایش تراکم استخوان را در نظر بگیرند.

پوکی استخوان چگونه درمان می‌شود؟

درمان پوکی استخوان ممکن است شامل ورزش، مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی و داروها باشد. ورزش و مکمل اغلب برای کمک به جلوگیری از پوکی استخوان پیشنهاد می‌شود. تمرینات وزنه برداری، مقاومتی و تعادل همه مهم هستند.

چه داروهایی برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود؟

چندین نوع دارو برای درمان پوکی استخوان وجود دارد. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی با شما همکاری می‌کند تا بهترین تناسب را پیدا کنید. واقعا نمی‌توان گفت بهترین دارو برای درمان پوکی استخوان وجود دارد. “بهترین” درواقع درمانی است که برای شما بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

  • درمان هورمونی

این مورد شامل استروژن، تستوسترون و تعدیل کننده گیرنده استروژن انتخابی رالوکسیفن (Evista®) است. به دلیل احتمال لخته شدن خون، سرطان‌های خاص و بیماری‌های قلبی، استروژن درمانی در زنانی که نیاز به درمان علائم یائسگی دارند و در زنان جوانتر استفاده می‌شود. اگر مردی هستید که میزان این هورمون‌ها در بدن شما پایین هستند، ممکن است تستوسترون برای افزایش تراکم استخوان تجویز شود.

رالوکسیفن مانند استروژن با استخوان‌ها عمل می‌کند. این دارو به صورت قرص در دسترس است و هر روز مصرف می‌شود. علاوه بر درمان پوکی استخوان، رالوکسیفن ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در برخی از زنان استفاده شود. برای پوکی استخوان، رالوکسیفن به طور کلی به مدت پنج سال استفاده می‌شود.

  • کلسیتونین-ماهی آزاد (Fortical® و Miacalcin®):

یک هورمون مصنوعی است. شانس شکستگی ستون فقرات را کاهش می‌دهد، اما لزوماً شکستگی لگن یا انواع دیگر شکستگی‌ها را کاهش نمی‌دهد. می‌توان آن را تزریق کرد یا از طریق بینی استنشاق کرد. عوارض جانبی شامل آبریزش بینی یا خونریزی بینی و سردرد برای نوع دریافت تنفسی هورمون است. عوارض جانبی شامل بثورات و برافروختگی برای نوع تزریقی هورمون است. استفاده از این هورمون مصنوعی به عنوان اولین انتخاب توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی جدی تری از جمله ارتباط ضعیف با سرطان وجود دارد.

  • بیس فسفونات‌ها:

درمان‌های پوکی استخوان بیس فسفونات جزو داروهای ضد جذب محسوب می‌شوند. آنها بدن را از جذب مجدد بافت استخوانی باز می‌دارند. چندین فرمولاسیون با دوزهای مختلف (ماهانه، روزانه، هفتگی و حتی سالانه) و مارک‌های مختلف وجود دارد:

  • فوزاماکس: الندرونیت، فوزاماکس D پلاس، بینوستو
  • ایبندرونات: بونیوا
  • اکتونل: ریزیدرونات
  • زولدرونیک اسید

ممکن است بتوانید مصرف بیس فسفونات‌ها را بعد از سه تا پنج سال متوقف کنید و پس از توقف مزایایی دریافت کنید. همچنین، این داروها به عنوان داروهای عمومی موجود هستند. از بین این محصولات، Boniva و Atelvia فقط برای زنان توصیه می‌شود، در حالی که دیگران می‌توانند برای زنان و مردان استفاده شوند.

عوارض جانبی احتمالی بیس فسفونات‌ها شامل علائم شبیه آنفولانزا (تب، سردرد)، سوزش سر دل و اختلال در عملکرد کلیه است. عوارض جانبی بالقوه جدی نیز وجود دارد، مانند وقوع نادر آسیب استخوان فک (استئونکروز فک) یا شکستگی‌های غیر معمول استخوان ران (شکستگی ناشی از ضربه جزئی به ران). خطر این اتفاقات نادر با استفاده طولانی مدت از دارو (بیشتر از 5 سال) افزایش می‌یابد.

  • مواد بیولوژیکی

دنوزومب (Prolia®) محصولی است که به صورت تزریقی هر شش ماه یکبار برای زنان و مردان در دسترس است. اغلب در مواقعی که سایر درمان‌ها با شکست مواجه شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. دنوزومب را می‌توان حتی در موارد کاهش عملکرد کلیه استفاده کرد. هنوز اثرات طولانی مدت آن مشخص نیست، اما عوارض جانبی بالقوه جدی وجود دارد. اینها شامل مشکلات احتمالی استخوان در ران یا فک و عفونت جدی است.

  • عوامل آنابولیک

این محصولات در افرادی که پوکی استخوان دارند استخوان سازی می‌کنند. در حال حاضر سه مورد از این محصولات تأیید شده است:

  • Romososumab-aqqg (Evenity®): برای زنان یائسه که در معرض خطر بالای شکستگی هستند، تأیید شده است. این محصول هم باعث تشکیل استخوان جدید می‌شود و هم تجزیه استخوان را کاهش می‌دهد. شما دو دوز تزریقی، یکی بلافاصله بعد از دیگری، یک بار در ماه انجام می‌دهید. مدت زمان این تزریق‌ها یک سال است.
  • Teriparatide (Forteo®) و Abaloparatide (Tymlos®) داروهای تزریقی هستند که روزانه به مدت 2 سال تجویز می‌شوند. آنها هورمون‌های پاراتیروئید هستند، یا محصولاتی هستند که از جهات زیادی شبیه هورمون‌ها هستند.

چه موقع پوکی استخوان باید با دارو درمان شود؟

زنانی که تست تراکم استخوانی آنها نمرات -2.5 یا کمتر نشان می‌دهد، مانند 3.3 -3 یا -3.8- ، باید درمان را برای کاهش خطر شکستگی شروع کنند. بسیاری از زنان در صورت ابتلا به پوکی استخوان، یعنی ضعف استخوانی که به اندازه پوکی استخوان نیست، به درمان نیاز دارند. پزشک شما ممکن است از ابزار ارزیابی خطر شکستگی سازمان جهانی بهداشت یا FRAX استفاده کند تا ببیند آیا شما بر اساس عوامل خطر و نتایج تراکم استخوان، واجد شرایط درمان هستید یا خیر. افرادی که معمولاً دچار شکستگی پوکی استخوان شده‌اند، مانند مچ دست، ستون فقرات یا لگن باید تحت درمان قرار گیرند (گاهی اوقات حتی اگر نتایج تراکم استخوان طبیعی باشد).

 

  • مکمل

مهم است که به خاطر داشته باشید که مکمل‌های غذایی، اگرچه در همه جا بدون نسخه و به صورت آنلاین در دسترس هستند، اما به همان روشی که داروهای تجویزی هستند تنظیم نمی‌شوند. همچنین، حتی اگر چیزی “طبیعی” باشد، این بدان معنا نیست که در همه زمان‌ها برای همه ایمن است.

ممکن است توسط پزشک معالج به شما گفته شود که مقدار کافی کلسیم و ویتامین D دریافت کنید. این امر در صورت ابتلا به پوکی استخوان یا در تلاش برای جلوگیری از آن بسیار مهم است. بهتر است بتوانید این نیازها را با برنامه غذایی برآورده کنید، اما ممکن است نتوانید این کار را انجام دهید. مکمل‌های کلسیم گیاهی وجود دارد که برخی از آنها بر پایه جلبک است.

میزان توصیه شده مصرف کلسیم روزانه 1000 تا 1200 میلی گرم از طریق رژیم غذایی و یا مکمل‌ها است. مصرف بیش از این مقدار کلسیم باعث تقویت بیشتر استخوان نمی شود اما ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه، تجمع کلسیم در عروق خونی و یبوست مرتبط باشد.

ایده‌های متفاوتی در مورد میزان لازم ویتامین D وجود دارد، اما این درست است که بسیاری از افراد سطح کافی را ندارند و ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌ها داشته باشند. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است سطح خون شما را آزمایش کرده و سپس بر اساس این نتایج توصیه‌هایی را ارائه دهد.

مکمل‌های دیگری نیز وجود دارند که برای پوکی استخوان مفید معرفی شده‌اند. یکی از این موارد استرانسیوم است که هرگز در ایالات متحده برای پوکی استخوان تأیید نشده است. ورژن نسخه‌ای استرانسیوم رانلات در اتحادیه اروپا موجود بود، اما به دلیل عوارض جانبی جدی از بازار خارج شد.

شما و ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود همیشه باید در مورد این موضوع صحبت کنید که آیا مزایای مصرف چیزی، چه داروی تجویزی یا مکمل، از خطرات آن بیشتر است یا خیر.

چگونه می‌توان از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرد؟

رژیم غذایی و شیوه زندگی شما دو عامل خطر مهمی هستند که می‌توانید برای جلوگیری از پوکی استخوان کنترل کنید. جایگزینی استروژن از دست رفته با هورمون درمانی نیز دفاع قوی در برابر پوکی استخوان در زنان یائسه ایجاد می‌کند

 

  • رژیم غذایی

برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم، در طول زندگی به رژیم غذایی سرشار از کلسیم نیاز دارید. یک فنجان شیر بدون چربی یا 1 درصد چربی حاوی 300 میلی گرم کلسیم است.

علاوه بر محصولات لبنی، سایر منابع خوب کلسیم ماهی آزاد با استخوان، ساردین، کلم پیچ، کلم بروکلی، آب و نان غنی شده با کلسیم، انجیر خشک و مکمل‌های کلسیم است. بهتر است سعی کنید کلسیم را از غذا و نوشیدنی دریافت کنید.

برای کسانی که به مکمل نیاز دارند، به یاد داشته باشید که بدن فقط می‌تواند 500 میلی گرم کلسیم را در یک زمان جذب کند. شما باید مکمل‌های کلسیم خود را در دوزهای تقسیم شده مصرف کنید، زیرا هر چیزی بیش از 500 میلی گرم جذب نمی‌شود. بیماری کمبود کلسیم یا هیپوکلسمی چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *