نکاتی که قبل از آزمایش خوب باید بدانید

نکاتی که قبل از دادن آزمایش خون باید بدانید

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 12 / 09 / 1396

نکاتی که قبل از دادن آزمایش خون باید بدانید

 

نکاتی که قبل از دادن آزمایش خون باید بدانید را در این مطلب می توانید مرور نمایید. نکاتی برای آزمایش دادن وجود دارد که جزو قوانین و اصول نمونه گیری آزمایش است. این قوانین کمک شایانی برای نمونه گیری مناسب می کند.

نکاتی قبل از دادن آزمایش خون وجود دارد که دقت در انجام این نکات باعث می شود جواب آزمایش، نزدیکتر به جواب صحیح و واقعی باشد. نکاتی مانند تأثیر داروها، فعالیت بدنی قبل از نمونه گیری و غیره که فرد باید یکسری قوانین لازم قبل از دادن آزمایش خون را بداند. در ادامه مطلب با آزمایش آنلاین همراه باشید.

خطای آزمایشگاهی یا سهل انگاری

نمونه نا مناسب باعث می شود حتی کارکشته ترین کارکنان و بهترین و پیشرفته ترین دستگاه های موجود نتوانند نتیجه ای درست داشته باشند.

 

اما نمونه نا مناسب چیست؟

نداشتن آگاهی و شرایط لازم برای آزمایش ها باعث نا مناسب شدن نمونه می شود. بیش از 60 درصد خطاهای موجود در آزمایشگاه ها مربوط به مرحله ای قبل از آزمایش یعنی همان مراقبت های انجام نشده قبل از آزمایش است.

نکات قبل از آزمایش خون

 نکاتی که لازم است قبل از ورود به آزمایشگاه و انجام دادن آزمایش رعایت شود.

شرایط لازم داشتن برای دادن آزمایش از اصولی ترین و اساسی ترین نکاتی است که باید قبل از دادن آزمایش حتماً رعایت شود؛ اما شاید این سؤال برای هرکسی پیش بیاید که داشتن شرایط لازم یعنی چی؟

شرایط لازم برای انجام آزمایش بستگی به نوع آزمایش دارد و در هر آزمایشی این شرایط متفاوت است. در اکثر آزمایش ها بیمار باید ناشتا باشد. یا 12 ساعت قبل هیچ مواد غذایی مصرف نکرده باشد و یا داروهای که ممکن است در آزمایش تأثیر بگذارد را استفاده نکند. مثلاً در آزمایش چربی خون، مصرف غذا باعث افزایش مقدار چربی می‌شود و آزمایش دارای صحت کامل نمی باشد؛ یا آزمایش قند خون که مصرف مواد غذایی قند خون را بالا می‌برد.

اما باز هم 12 ساعت ناشتا بودن کفایت نمی کند؛ و از 12 ساعت قبل باید غذایی که مصرف می شود غذایی سبک و کم چرب باشد مصرف دخانیات هم باید قطع شود مصارف دارو، ورزش، بارداری و قاعدگی می تواند نتیجه آزمایش را تحت تأثیر خود قرار بدهد. کسانی که می‌خواهند آزمایش آهن انجام بدهند باید به مدت 48 ساعت قبل از آزمایش از مصرف مکمل های آهن، ویتامین ب 12 و داروها پرهیز کنند.

 

 تأثیر مصرف دارو ها در آزمایش افراد

در رابطه با تأثیر دارو ها بر آزمایش می توان گفت تقریباً هیچ نوع آزمایشی وجود ندارد که از یک یا چند نوع دارو تأثیر نپذیرد. برای آزمایش هایی که برای کشت باکتری و جست و جوی انگل در مدفوع انجام می شود، مصرف آنتی بیوتیک ها باعث منفی شدن جواب آزمایش می‌شود. اگر فردی که قرار است آزمایش دهد داروی خاصی را مصرف می‌کند باید این را به اطلاع پزشک خود و مسئول آزمایشگاه برساند. در این شرایط بنا به تشخیص پزشک ممکن است آزمایش تا پایان مصرف داروها به تأخیر بیفتد و یا داروها برای مدت چند روزی قطع شود و یا جواب آزمایش همراه با تأثیر داروها بر آزمایش گزارش شود.

 

آیا زمان نمونه گیری در جواب آزمایش تأثیر می گذارد؟

مقداری از موادی که در طول روزمره جذب بدن می‌شود در طی روز دچار تغییرات می‌شوند و به نسبت های مختلف در ساعات مختلف به میزان مساوی بالا و پایین می شود؛ بنابراین باید هنگام آزمایش دادن در ساعات مشخص شده نمونه گیری خون انجام شود مثلاً برای آزمایش کورتیزول ساعات مناسب برای نمونه گیری می‌تواند ساعت 8 صبح و یا 4 بعد از ظهر باشد. در برخی از موارد باید آمادگی بدن را در برابر مواد بیابیم زیرا مواد در بدن برای آزمایش به میزان ساعت خواب و بیداری بدن، افزایش یا کاهش می یابد. باید بعد از بیدار شدن در یک زمان بندی خاص آزمایش نمونه گیری انجام شود. مثلاً برای آزمایش های مختلف ساعات نمونه گیری متفاوت است برای آزمایش تستسترون بدن زمانی آماده نمونه گیری است که نزدیک ترین زمان به بیدار شدن فرد باشد ولی برای آزمایش پرولاکتین آزمایش می‌تواند تا حدود سه ساعت بعد نمونه گیری را انجام دهد.

 

آیا فعالیت بدنی و اضطراب در نتیجه آزمایش تأثیر دارند؟

بله ورزش کردن می‌تواند تراکم های مواد را در بدن انسان به میزان متناسبی تغییر دهد ولی در بعضی نمونه گیری ها نباید ورزش کرد برای مثال در نمونه گیری میزان پرولاکتین فعالیت بدنی و ورزش جایز نیست

برای آزمایش های سرپایی معمولاً افراد باید حدوداً 10 – 15 دقیقه قبل از انجام آزمایش استراحت داشته باشند تا مواد در بدن به پایداری کامل برای آزمایش برسد. برای برخی از آزمایش‌های فرد در شب قبل از آزمایش باید به میزان کافی استراحت داشته باشد و بدون اضطراب باشد مثل نمونه گیری کورتیزول که باید این موارد رعایت گردد.

تفسیر آزمایش خون

آیا بارداری و قاعدگی از عوامل تأثیر گذار بر آزمایش است؟

در دوران بارداری به دلیل تغییر هورمون ها میزان مواد در حال تغییر است و ممکن است تعداد گلبول های سفید افزایش و گلبول‌های قرمز کاهش بیابند. اگر برای آزمایش در این دوره به آزمایشگاه می‌رویم باید این مسئله را به متصدی بگوییم تا در جواب آزمایش در یک محدوده خاص که مربوط به دوران بارداری است این مورد لحاظ شود.

در دوران قاعدگی نیز برخی مواد به صورت منظم افزایش و کاهش می یابد و خانم باید آخرین زمان شروع قاعدگی را به فرد آزمایش گیرنده اطلاع بدهد تا در هنگام گرفتن جواب در برگه آزمایش جواب آن مثبت باشد تا پزشک با توجه به محدوده های طبیعی بتواند آزمایش های مربوطه را نتیجه گیری کند. لازم به ذکر است هنگام انجام آزمایش باید اطلاعاتی مانند دارو مصرفی، سن، سابقه بیماری و تاریخ شروع دوره قاعدگی به آزمایشگاه ذکر شود تا آزمایش دقیق تر انجام شود.

 

چرا در برخی موارد گرفتن آزمایش مجدد وجود دارد؟

در برخی موارد ممکن است نتیجه حاصل از آزمایش در محدوده طبیعی باشد که نتوان آن را به طور قطعی طبیعی یا غیر طبیعی دانست و در صورت دیگر امکان این مورد نیز وجود دارد که در افرادی که سابقه قبلی ندارند نتایج غیر طبیعی باشد در این موارد باید به درست و یا نادرست بودن آزمایش شک کرد و دوباره آزمایش را انجام داد.

 

پرتکرارترین آزمایش های کشور

آزمایش هایی از قبیل قند خون، آزمایش کراتینین خون، آزمایش مدفوع، آزمون خون مخفی، آزمون چربی، شمارش گلبول قرمز، اوره، ادرار و آزمایش بارداری در خانم ها بیشترین نوع آزمایش در کشورمان را نشان می دهند.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *