نتیجه آزمایش بارداری

نتیجه آزمایش بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 23 / 11 / 1397

نتیجه آزمایش بارداری بر مبنای غلظت و چگالی هورمونی به نام اچ سی جی (HCG) که در زمان بارداری تولید می شود ، آنالیز میگردد. در تحلیل نتیجه آزمایش بارداری از میزان هورمون تولیدی اچ سی جی، اگر غلظت هورمون در خون کمتر از 10 باشد ؛ فرد حامله نیست و اگر غلظت اندازه گیری شده بالاتر از 25 باشد ؛ شخص حامله است. همچنین در صورتی که اندازه غلظت این هورمون در خون بین 10 تا 25 باشد، باردار بودن شخص نامعلوم است.

نتیجه آزمایش بارداری به چگالی هورمون (human chorioniv gonadotropin) در خون وابسته است. هورمون اچ سی جی حدود یازده روز بعد از لقاح و همچنین بین 12 تا 14 روز پس از لقاح به وسیله ی آزمایش ادرار یا آزمایش خون قابل اندازه گیری می باشد. مقدار اچ سی جی در حدود هفته های 8 تا 11 به میزان حداکثری می رسد و سپس به تدریج سطح این هورمون در خون کاهش می یابد.

این تست خون حاملگی را می توان در هر زمان از جمله زمانی که فرد مشکوک به بارداری طبیعی و یا موارد خارج رحمی است ، انجام داد.

برای تشخیص درستی نتیجه آزمایش بارداری لازم است این آزمایش 11روز پس از لقاح و یا بین 12تا 14 روز پس از لقاح گرفته شود. زمانی که شخص حامله می شود، تغییراتی در سطح هورمون ها ایجاد خواهد شد، از جمله غلظت هورمون اچ سی جی که در هر 72 ساعت میزان آن در خون دو برابر می شود و تا هفته ی هشتم الی هفته ی یازدهم به بیشترین سطح ممکن در خون می رسد و سپس به تدریج این غلظت کاهش می یابد. باید به این نکته توجه داشت که در تمام مدت دوره حاملگی ، مقدار هورمون اچ سی جی در خون بیشتر از موقعی است که فرد حامله نیست.

باید به این نکته توجه کرد که در بعضی موارد خاص با وجود آن که نتیجه آزمایش بارداری مثبت می باشد ، اما غلظت این هورمون در خون کمتر از حد مجاز باشد. در این حالت جنین در خطر نخواهد بود، ولی در حالتی که میزان غلظت اچ سی جی در خون بیش از حد مجاز باشد، برای سلامت جنین پرخطر خواهد بود.

برای اطمینان از سلامت بارداری اشخاص می توانند چند آزمایش در بازه های زمانی منظم انجام دهند تا نتیجه آزمایش بارداری ثابت شود.

 آزمایش بارداری

نکات خاص آزمایش بارداری:

تحلیل و آنالیز نتیجه آزمایش بارداری بر عهده ی پزشک می باشد اما برای درک کلی و ابتدایی نتیجه آزمایش در قسمت بتا اج سی جی میزان غلظت این هورمون در خون ذکر شده است . همچنین در قسمت رفرنس رنج (reference range ) باردار بودن (مثبت بودن آزمایش) و یا باردار نبودن (منفی بودن آزمایش) و موارد مشکوک را ملاحظه کرد . بدیت ترتیب اگر میزان غلظت هورمون بتا اچ سی جی در خون کمتر از 10 باشد شخص باردار نبوده جواب تست منفی است، و همچنین اگر میزان بتا اچ سی جی بین 10 تا 25 باشد نتیجه آزمایش بارداری نامعلوم بوده و این تست مجددا چند روز بعد باید تکرار شود و در صورتی که میزان هورمون بیشتر از 25 باشد نتیجه آزمایش مثبت بوده و فرد باردار است.

میزان هورمون اچ سی جی معمولا به صورت مرتب اندازه گیری نمی شود ، اما در صورتی که فرد مشکلاتی از قبیل خونریزی ، درد شدید در ناحیه شکم و یا سابقه سقط جنین داشته باشد ، لازم است که پزشک در جریان قرار گرفته و تمام آزمایشات مجددا تکرار شود.

ممکن است در موارد خاص در نتیجه آزمایش بارداری میزان غلظت هورمون اچ سی جی پایین تر از حد مجاز باشد که دلایل مختلفی دارد . در این حالت آزمایش بعد از 48 الی 72 ساعت دوباره تکرار می شود تا با استناد به تغییرات غلظت سطح هورمون اچ سی جی بتوان به یک نتیجه ثابت رسید. به طور کلی دلیل پایین بودن سطح هورمون اچ سی جی در خون می تواند اشتباه در تعیین سن بارداری ، احتمال مبنی بر سقط جنین ، و بارداری خارج رحمی باشد.

آیا ممکن است افزایش کم بتای خون بخاطر بارداری خارج از رحمی باشد؟
همچنین ممکن است در نتیجۀ آزمایش بارداری میزان اچ سی جی در خون به میزان قابل توجهی بالا باشد.در این حالت نیز نیاز است این آزمایش بعد از 48 تا 72 ساعت مجدداً تکرار شود و با توجه به تغییرات میزان هورمون در خون به یک نتیجۀ ثابت رسید. مقدار بالای هورمون اچ سی جی در خون دلایل مختلفی دارد از جمله: خطا در تعیین سن بارداری بارداری مولار و بارداری های چند قولویی.

همچنین امکان دارد در نتیجه آزمایش بارداری میزان اچ سی جی در خون به میزان قابل توجهی بالا باشد . در این حالت نیز لازم است این آزمایش بعد از 48 الی 72 ساعت مجددا تکرار شود و با توجه به تغییرات میزان هورمون در خون به یک نتیجه ثات رسید. مقدار بالای هورمون اج سی جی در خون دلایل مختلفی دارد از جمله : خطا در تعیین سن بارداری ، بارداری مولار ، و بارداری های چند قلویی که می توان به آن اشاره داشت.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که داروهایی که حاوی هورمون اچ سی جی (HCG) می باشد بر میزان سطح غلظت این هورمون در خون موثر است و عامل دیگری بر میزان غلظت این هورمون تاثیری ندارد. داروهایی که حاوی هورمون اچ سی جی ست ، برای درمان نازایی تجویز می شود و همچنین در این راستا پزشک مربوطه در مورد تاریخ انجام تست پس از مصرف داروها بیمار را راهنمایی می کند.

قند ناشتا آزمایش

برای تحلیل و تفسیر نتیجه آزمایش بارداری توجه به این نکات ضروری ست :

توجه داشته باشید که میزان غلظت هورمون اچ سی جی در خون در برخی از بارداری های طبیعی کمتر از حد مجاز می باشد با این حال نوزاد کاملا سالم متولد می شود. در این صورت سونوگرافی در بازه زمانی بین هفته 5 تا هفته 6 تشخیص درست تری نسبت به اندازه گیری میزان اچ سی جی در خون را دارد.

زمانی که نسبت به سلامت بارداری مشکوک هستیم لازم است که چندین آزمایش در بازه زمانی مشخص انجام شود تا از آزمایش بارداری به یک نتیجه ثابت برسیم.

در موارد بالا بیان شد که بجز داروهای حاوی هورمون اچ سی جی عامل دیگری بر میزان غلظت این هورمون موثر نیست، با این حال توصیه می شود، بانوان پیش از انجام آزمایش بارداری داروهایی از قبیل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد، داروهای پیشگیری از حاملگی و یا سایر داروهایی که ممکن است برنتیجه آزمایش موثر باشد را مصرف نکنند تا از آزمایش نتیجه درست و صحیح بگیرند.

در تحلیل و تفسیر نتیجه آزمایش بارداری از روی مقدار غلظت هورمون اچ سی جی (HCG) ، در صورتی که مقدار غلظت هورمون در خون کمتر از 10 باشد فرد حامله نیست و اگر مقدار غلظت بتا اچ سی جی بیشتر از 25 باشد شخص حامله است . همچنین در صورتی که میزان هورمون بین 10 تا 25 باشد نتیجه آزمایش بارداری نامعلوم بوده و تست بارداری باید مجددا تکرار شود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *