Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
میزان قند خون نرمال در دوران بارداری - آزمایش آنلاین
میزان قند خون نرمال در دوران بارداری

میزان قند خون نرمال در دوران بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 15 / 01 / 1398

میزان قند خون نرمال در دوران بارداری یکی از موارد مهم در دوران بارداری است که باید بررسی شود. بانوان در این دوره بارداری مرحله حساسی را پشت سر می گذارند و باید تحت نظر باشند.

میزان قند خون نرمال در دوران بارداری را در این مقاله قصد داریم بررسی نماییم. با آزمایش آنلاین همراه باشید تا اطلاعات شما نسبت به این آیتم مهم، بیشتر شود.

 

مقدار قند خون طبیعی و نرمال در زمان بارداری چه مقدار باید باشد؟

سوخت اصلی بدن انسان گلوکز (قند) می باشد که به راحتی آن را مصرف می کند. در زمان بارداری و به ویژه ابتدای آن جنین مقدار قند بیشتری را از طریق جفت دریافت می کند، به همین دلیل باعث کاهش قند خون مادر شده و طبیعتاً مادر بی حال می شود. البته امروزه به دلیل استفاده از مواد غذایی مناسب و استراحت کافی نه تنها قند خون کاهش نمی یابد بلکه رو به افزایش می باشد.

دیابت در زمان بارداری چه معنایی دارد؟

بهتر است زنان باردار، آزمایش قند خون دهند تا عوارض دیابت شناسایی گردد، مقدار قند خون در مادر و جنین کم شده و طبیعی باشد. وقتی که میزان قند خون بالا باشد هم برای مادر و هم جنین مضر است و بر سلامتی هردو اثر می گذارد. چون مقدار قند خون، آمینواسید و اسید چرب خون بالا می رود این مواد بر پانکراس (لوزالمعده) جنین اثر گذاشته و باعث شده انسولین بیشتری را ترشح کند. باید مادر طی دوران بارداری میزان قند خونش را مرتب کنترل کند تا زایمانی بی دردسر داشته باشد همچنین با این کار سلامتی خود و جنینش را تضمین کند.

بالا بودن گلوکز (قند خون) در بدن جنین و نوزاد

در سه ماهه اول بارداری که اندام های اساسی و حیاتی جنین مانند ریه، کلیه ها و مغز شکل می گیرند؛ اگر مقدار قند خون مادر بالا باشد، باعث ناهنجاری یا سقط جنین می شود. علاوه بر این بالا بودن اسید خون هم سقط جنین را می تواند در پی داشته باشد.

میزان قند بارداری

قند خون در بارداری

در ابتدای تولد ممکن است، قند خون نوزاد برخلاف مادر کم باشد و به علت تخریب گلبول های قرمز، نوزاد دچار یرقان (زردی) شود در این صورت کبد هم نمی تواند آن را از بین ببرد که خوشبختانه هر دوی آن ها قابل درمان هست.

بالا بودن میزان قند خون مادر

اگر میزان قند خون مادر کنترل نشده باشد ممکن است باعث زیاد شدن فشار خون و اختلال در چشم مادر شود.

مادران دیابتی که قصد حاملگی دارند، چه باید بکنند؟

قبل از حاملگی باید میزان قند خونشان را کنترل کنند و سپس این برنامه را مد نظر قرار دهند.

ابتدا از حاملگی پیشگیری کنند تا شرایط بچه آوری کاملاً مهیا گردد.

زنان، از هر مورد پیشگیری که استفاده می کنند باید رژیم انسولین درمانی را رعایت کنند. سپس آزمایش هموگلوبین A-1C را می دهند که اگر طبیعی و نرمال باشد، پزشک از آن ها می خواهد که کارهای را انجام ندهند تا باردار شوند.

 

زنان، مرتب باید میزان قند خون را کنترل کنند

میزان قند خون وقتی دائماً چک شود بهترین و اثربخش ترین اقدام برای کاهش عوارض دیابت بر مادر و جنین را در پی خواهد داشت. پزشک از مادران مبتلا می خواهد که مرتب میزان قند خون خود را کنترل کنند و بر حسب آن انسولین تزریق کنند. قند خون قبل غذا، یک تا دو ساعت بعد آن و زمان خواب باید تعیین شود. حتی در برخی موارد باید قند خون نیمه شب نیز چک شود.

مادران باید برنامه غذایی مناسب و سالمی داشته باشند. برنامه غذایی صحیح به مادران کمک می کند تا میزان قند خون نرمالی را داشته باشند. مادرانی که دچار تهوع، استفراغ و یبوست شده اند، باید زیر نظر متخصص قرار گیرند. بهتر است مادران از مصرف موادی با قندهای مصنوعی تا حد امکان خودداری کنند و مصرف غذاهایی محتوی آسپارتام را به حداقل برسانند.

 

ورزش و فعال بودن مادران حائز اهمیت است

قبل تر به مادران گفته می شد ورزش نکنند تا به جنین آسیبی وارد نشود؛ اما امروزه برای سلامتی مادران به آنان توصیه می شود ورزش کنند. البته قبل و بعد آن باید میزان قند خون بررسی شود تا مشکلی رخ ندهد.

جلوگیری کردن از مشکلات پنهانی

گر چه کنترل میزان قند خون برای پیشگیری از عوارض دیابت بسیار اهمیت دارد اما در پاره ای از مواقع ممکن است باعث کاهش یا افزایش مقدار قند خون شود.

  • علائم کاهش میزان قند خون: لرزش، عرق شدید، سردرد، گیجی، رنگ پریدگی، گرسنگی و تغییر در رفتار و انجام حرکات غیر معمول

علت آن ممکن است به دلیل نخوردن غذا در زمان مناسب خود؛ ورزش کردن و یا بیش از اندازه تزریق انسولین باشد.

  • علائم افزایش میزان قند خون عبارتند از: تشنگی، خستگی و دفع ادرار زیاد

 

کتواسیدوز دیابتی حالتی است که احتمال دارد زن باردار به دلیل افزایش میزان قند خون دچارش شود و علت آن افزایش میزان کتون در خون می باشد که مشکلاتی را می تواند برای جنین و مادر به وجود آورد. کتون، اسیدی است و زمانی تولید می شود که سلول های بدن به مقدار کافی انسولین نداشته باشند. مادران باردار باید همیشه طی دوران حاملگی تحت نظر پزشک خبره باشند.

قند خون

کاهش قند خون، دیابت بارداری

افزایش میزان قند خون بر سلامتی مادر و جنین اثر می گذارد.

  • سه ماهه اول باداری

در این دوران، به ویژه 10 تا 12 هفته اول، هر زن بارداری باید هر یک تا دو هفته زیر نظر گروه پزشکی متخصص قرار گیرد. این دوران اندام حیاتی و مهم جنین در حال رشد و تکمیل است و مادر باید قند خونش نرمال و طبیعی باشد. باید مقدار قند خون مادر، کنترل شود تا دچار افت نشود و در صورت داشتن حالت تهوع صبحگاهی به پزشک مراجعه کند.

 

  • سه ماهه دوم بارداری

پزشک آزمایش اولتراسوند از بیمار می گیرد تا وضع سلامتی جنین و خود مادر مشخص شود. وزن زنان در این ماه کنترل می شود. اضافه وزن مادران، نباید بیشتر از 18.5 کیلوگرم باشد. خانم های چاق بیشتر از 11.5 کیلوگرم وزن اضافی و دیگر خانم ها بین 11.5 تا 16 کیلوگرم وزن اضافی نباید داشته باشند.

در هفته 20 حاملگی به دلیل ترشح هورمونی از جفت، مقدار انسولین مادر کم شده که باید مقدار انسولین صحیحی تزریق گردد. چشمان مادر نیز در این دوره بررسی می شود تا تحت اثر هورمون های ترشحی جنین قرار نگرفته باشد.

  • سه ماهه سوم بارداری

پزشک، مادران را از نظر افزایش میزان فشار خون و ورم پاها ناشی از مشکلات کلیوی، بررسی می کند. آزمایش اولتراسوند نیز از مادران گرفته می شود تا سلامتی مادر و جنین تضمین شود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *