قند خون ناشتا

قند خون ناشتا (FBS)

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 04 / 07 / 1397

قند خون ناشتا (FBS)

 قند خون ناشتا (FBS) به طور معمول تقریبا حدودا یک ساعت پس از صرف غذا افزایش پیدا می کند. معمولا افزایش میزان قند خون وابسته به رژیم هر فرد می باشد که با توجه به رژیم هر شخص، میزان افزایش و زمان قند خون متفاوت است.

قند خون ناشتا در افراد غیر دیابتی تقریبا کمتر از 110 میلی گرم درصد می باشد اما در صورتی که میزان قند خون ناشتا مساوی یا بیشتر از 126 میلی گرم باشد، فرد به طور قطعی مبتلا به بیماری دیابت شده است. همچنین ممکن است فردی دچار بیماری دیابت پنهان باشد، که در این صورت میزان قند خون ناشتا در این افراد بین 110 تا 126 میلی گرم است. آزمایش قند خون زمانی اندازه گیری می شود که فرد حداقل حدود ۸ ساعت ناشتا باشد. این اولین آزمایشی می باشد که برای تشخیص دیابت یا  وضعیت پیش از دیابت استفاده می شود. در دنیای امروز پزشکان معتقد هستند که در افراد سالم بالا رفتن قند خون ممکن است یک امر طبیعی و معمولی باشد و این بالا رفتن قند خون به معنای داشتن دیابت نمی دانند، پزشکان دلیل بالا رفتن این قند خون را یکی از سه مواردی که در ادامه مطرح شده است، می دانند.

 

عواملی که باعث بالا رفتن قند خون ناشتا می شود؟

  • نوسان های هورمونی :

نوسان های هورمونی به میزان حداکثر هورمون هایی که در بدن انسان از ساعت 12 شب تا 6 صبح ترشح می شوند، گفته می شود که در میان هورمون های ترشح شده در بدن انسان از ساعت 12 شب تا 6 صبح حداکثر میزان ترشح هورمون های رشد و کورتیزول بین ساعت 3 تا 6 صبح می باشد. اگر میزان ترشح هورمون های رشد و کورتیزول در بدن هر فردی زیاد باشد و با توجه به اینکه این دو هورمون با هورمون انسولین ناسازگاری دارند سبب می شود که میزان قند خون ناشتا در حالت غیر طبیعی مورد بررسی قرار گیرد.

  • گرسنگی های شدید شبانه :

با توجه به بررسی ها و پژوهش های انجام شده در این زمینه اگر فردی وعده شام خود را حذف نماید و یا اینکه فرد وعده غذایی خود را محدود استفاده کند ، احتمال اینکه فرد در روز بعد با نوسانات قند خون مواجه شود بیشتر از فردی است که وعده شام خود را میل می نماید. از علائم این نوسانات قند خون ناشتا این است که فرد در روز بعد با سردرد صبحگاهی از خواب شبانه بر می خیزد.

  • اتمام انسولین:

گاهی اوقات بدن انسان حس خالی بودن از انسولین را در بدن فرد ایجاد می کند که از علائم قند خون ناشتا می توان به این موضوع اشاره نمود که زمانی که فرد از خواب شبانه بیدار می شود احساس خستگی زیادی داشته باشد.

نشانه های قند خون ناشتای غیر طبیعی :

افرادی که مبتلا به بیماری قند خون خیلی کم هستند، دارای علائمی همچون احساس لرز یا تعریق ، دشواری تمرکز، انرژی کم  ، پوست رنگ پریده، احساس خواب الودگی یا خستگی، سردرد یا درد عضلانی،ضربان قلب سریع یا نامنظم ، احساس ضعف، از دست رفتن هوشیاری،تشنج و همچنین ناتوانی در غذا خوردن. افرادی که دارای قند خون بالا هستند علائمی همچون تاری دید، خستگی، سر درد، افزایش گرسنگی و یا تشنگی، ادار بسیار زیاد.

قند خون

چگونه می توان قند خون ناشتا سالمی داشته باشیم؟

  • داشتن یک قند خون ناشتا سالم، مستلزم یک رژیم سالم می باشد. بعضی از این روش ها عبارتند از:
  • کمتر مصرف کردن سدیم
  • کمتر مصرف کردن شیرینجات
  • جایگزین کردن نان و غلات کامل به جای نان سفید با کالری بالا
  • مصرف کردن غذا هایی که دارای فیبر بالا هستند زیرا این نوع از غذاها باعث پایین آمدن قند خون می شوند.
  • مصرف کردن غذاهایی که دارای پروتئین بالا هستند زیرا با مصرف این غذاها فرد احساس سیر بودن می نماید.
  • مصرف کردن سبزیجات غیر نشاسته ای.

 

انواع مختلفی از قند ها وجود دارند و آن قندی که در بدن انسان بیشتر از قند های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، قند گلوکز نام دارد. قند های دیگری همانند قند فروکتوز در میوه ها و یا قند لاکتوز در شیر، در داخل بدن انسان به قند گلوکز تبدیل می شود که قند گلوکز برای تامین انرژی استفاده می شود.  همچنین بدن انسان توانایی تجزیه نشاسته و تبدیل آن ها به گلوکز را نیز دارد. هنگامی که از قند خون صحبت می شود، منظور همان گلوکز خون است. قند خون معمولا بر اساس میلی گرم بر دسی لیتر اندازه گیری می شود.

 

 

قند خون نرمال در افراد غیر دیابتی70-99 mg/dl
قند خون نرمال در افراد دیابتی130-80 mg/dl

 

قند خون ناشتا برای کودکان

میزان قند خون ناشتا برای کودکان سالم کمتر از ۶ سال باید حدود ۲۰۰-۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. میزان قند خون در کودکان کمتر از شش سال بعد از خوردن غذا و یا قبل از خوابیدن می ‌تواند در حدود ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

  • میزان قند خون ناشتا برای کودکان سالم ۱۲-۶ سال باید تقریبا حدود ۱۵۰-۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. میزان قند خون در کودکان سالم 6-12 سال بعد از خوردن غذا و یا قبل از خوابیدن می تواند در حدود ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر است.
  • میزان قند خون ناشتا برای کودکان سالم ۱۹-۱۳ سال باید تقریبا حدود ۱۱۰-۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. میزان قند خون در کودکان سالم 13-19 سال بعد از خوردن غذا می‌ تواند تا ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

احتمال دارد بعضی از کودکان ، به دیابت نوع ۱ مبتلا باشند و معمولاً در این کودکان میزان قند خون ناشتا بیش ‌تر از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر است.

افراد مبتلا به بیماری دیابت باید هر چند وقت یک بار با انجام یک آزمایش ساده قند خون ناشتا خود را چک نمایند و با رعایت رژیم غذایی مناسب میزان قند خون ناشتا خود را کنترل نمایند.

خون ناشتا

قند خون ناشتا برای افراد مسن یا سالمندان

میزان قند خون ناشتا در افراد سالم سالمند باید در حدود ۱۰۰-۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد؛ اما  با توجه به شیوع بیماری دیابت در دنیای امروز و پیشرفت روز افزون این بیماری پزشکان پیشنهاد می‌کنند که افراد بالای ۴۵ سال، حداقل هر سه سال یک بار، باید آزمایش قند خون ناشتا را انجام دهند تا میزان قند خون ناشتای خود را کنترل نمایند.

 

اگر میزان قند خون ناشتا در فرد سالمندی طبیعی نباشد، باید با مراجعه به پزشک به دنبال راه های درمان مناسبی برای بیماری‌ دیابت باشد تا بیماری به زودی درمان شود و به عوارض دراز مدت دیابت مبتلا نشود.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

2 دیدگاه ها

  1. […] آزمایش قند خون ناشتا […]

  2. محمد گفت:

    سلام
    دیابت من یک ساعت بعداز ناشتا به ۱۶۰میرسد امااگر ساعت یک ظهر دوباره بگیرم ۱۰۶ میشه مراهنمایم کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *