فیزیوتراپی گردن | تعداد جلسات + قیمت

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 26 / 04 / 1401

گرفتگی گردن و درد یک مشکل بسیار جدی است که می تواند انجام فعالیت های روزانه را برای شما عزیزان مختل کند. گردن درد موجب محدود شدن حرکات گردن و یا موجب درد و محدودیت حرکتی در شانه، بازو و یا دستان شود. ممکن است به علت های مختلفی چون وضعیت بدنشستن، ضربه در حین رانندگی، آسیب ورزشی، آرتروز و دیسک گردن، عدم رعایت آرگونومی در محیط کار یا منزل و یا بیماری هایی نظیر تنگی کانال نخاعی، آنفولانزا که باعث درد گردن و قسمت های دیگر بدن می شود، آرتروز گردن، مننژیت که باعث التهاب دور بافت های مغز و طناب نخاعی می شود، ایجاد شود.

اگر درد به طور کامل از بین نرود، فیزیوتراپی می تواند در بهبود وضعیت گردن و حرکات روزانه بسیار تاثیرگذار باشد. از فیزیوتراپی برای عوامل زیر استفاده می شود:

  • کاهش درد و سفتی
  • تقویت حرکات گردن و عضلات آن
  • بهبود دامنه حرکت سر و گردن
  • جلوگیری از تکرار گردن درد

روش های فیزیوتراپی برای درد گردن

درمان های غیر فعال برای کمک به کاهش درد و یا سفتی به عنوان بخشی از برنامه فیزیوتراپی برای درد گردن استفاده می شود. هنگامی که درد و سفتی کاهش می یابد تمرینات برای گردن می تواند موثر باشد. درمان های غیر فعال درمانی عبارتند از :

گرما درمانی:

 

گرما باعث تقویت جریان خون می شود و باعث شل شدن عضلات سفت و منقبض شده و تسکین درد می شود که می توان به صورت آب گرم (کیسه های آب جوش) ،  لامپ های مادون قرمز، تششع امواج کوتاه، اولتراسوند، موم پارافینی داغ، وان آب گرم .. این روش گاهی پیش از فیزیوتراپی یا تمرینات برای کاهش تنش عضلانی و افزایش انعطاف پذیری استفاده می شود و برای کنترل درد و کاهش گرفتگی سفتی عضلانی استفاده می شود.

سرما درمانی:

گاهی اوقات از سرما برای درمان استفاده می شود. هنگامی که سرما روی پوست قرار بگیرد، رگ های خونی تنگ شده و جریان خون کاهش می یابد و التهاب و تورم کم می شود.

سرما درمانی نقش مهمی در کنترل درد دارد و یک اثر ضد درد یا بی حس کننده دارد. سرما درمانی بعد از یک برنامه تمرینی به منظور جلوگیری یا کاهش درد و تورم یا گرفتی عضلانی به کار می رود.

ماساژ درمانی:

ماساژ به بهبود جریان خون کمک می کند و دردهای موضعی یا گرفتگی عضلانی را برطرف می کند و ورم را کاهش می دهد. معمولا پشت گردن و اطراف آن مانند پشت سرشانه ها و پشت ماساژ داده می شود

الکتروتراپی:

در این درمان یک دستگاه جریان برق خفیف از طریق سیم به منطقه ای که دردناک است وارد می شود.

اهداف این روش به تغییر سیگنال های درد، تحریک انقباض عضلانی، بهبود یافتن بافت، ارسال داروهای مسکن از طریق پوست و پراستفاده ترین نوع الکتروتراپی برای درد گردن، تحریک الکتریکی عصبی که به منظور تغییر دادن احساس درد به احساس تحمل پذیری می باشد.

 

اولتراسوند:

اولتراسوند درمانی یکی از روش های درمانی است که در فیزیوتراپی استفاده می شود که درآن گرمادهی عمقی به بافت های نرم بدن استفاده می شود( عضلات، مفاصل، رباط ها، تاندون ها )

زمان اولتراسوند 3 تا 5 دقیقه می باشد و بیمار هیچ گونه دردی را جز سردی ژل را حس نمی کند.

تعداد جلسات فیزیوتراپی گردن

تعداد جلسات فیزیوتراپی گردن برای بسیاری از مراجعین و بیماران محترم سوال می باشد. تعداد جلسات فیزیوتراپی بستگی به تجویز پزشک و ارزیابی فیزیوتراپیست که درجلسه اول درمان برای بیمار انجام می دهد، دارد و تصمیم گیری بر اساس عواملی است که بیان می نماییم:

 

شدت آسیب:

فیزیوتراپی برای بهبود عملکرد بدن و ترمیم آسیب وارد شده می باشد. در آسیب های خفیف 3 تا 5 جلسه فیزیوتراپی تجویز می شود. در آسیب های متوسط یک دوره 10 تا 15 جلسه ای برای درمان تجویز می شود که البته ممکن است برای کاهش بازگشت درد و آسیب مجدد و کسب بهبودی بیشتر، بیمار هفته ای یک یا دو بار فیزیوتراپی انجام دهد و یا 2 تا 4 هفته بعد برای ارزیابی مجدد و وزش های جدید نیاز به مراجعه داشته باشد. البته با آزمایش آنلاین می توانید بدون مراجعه حضوری ارزیابی ها و ورزش ها را در منزل توسط فیزیوتراپیست های مجرب دریافت نمایید. در آسیب های مزمن ممکن است بیمار 20 جلسه فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. در مشکلاتی نظیر سکته مغذی برای حداقل 6 ماه ضروری باشد و طبیعتا رفت و آمد به مراکز فیزیوتراپی برای چنین بیمارانی بسیار دشوار و هزینه بر است و پیشنهاد ما به شما عزیزان فیزیوتراپی در منزل با آزمایش آنلاین می باشد.

زمان آسیب:

هر چه بیماری یا آسیب کهنه تر شود و یا نادیده گرفته شود به زمان بیشتری نیاز است تا بهبودی حاصل شود. در نتیجه تعداد جلسات بیشتری برای فیزیوتراپی نیاز می باشد. بنابرین هر چه زودتر به فیزیوتراپی مراجعه شود نتیجه بهتر و زودتری خواهید گرفت.

البته گاهی اوقات بیمار شرایط خوبی برای مراجعه به مراکز فیزیوتراپی ندارد،بنا به  دلایلی چون : سالمند بودن ، شرایط آب و هوا، بیماری کرونا، صف های انتظار نوبت، شلوغی مسیرها و مراکز فیزیوتراپی. می توانید به راحتی با پزشکان و پرسنل مجرب آزمایش آنلاین فیزیوتراپی را در منزل انجام دهید.

همکاری بیمار با روند درمان:

اگر بیمار با روند درمان خود همراهی کند، بهترین نتیجه را با کمترین تعداد جلسات خواهد گرفت. لازم است بیمار دوره درمانی خود را منظم انجام داده و توصیه ها و ورزش های فیزیوتراپیست را دقیق اجرا کند تا بهبودی زودتر حاصل شود.

تجربه و دانش فیزیوتراپیست:

وجود یک تیم درمانی با تجربه و دانش مانند آزمایش آنلاین در روند این مسیر بسیار ضروری می باشد .

هزینه های فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی گردن عوامل مختلفی در هزینه های این درمان دخیل هستند. تشخیص پزشک برای تعداد جلساتی که بیمار باید انجام دهد و خدماتی که در جلسات فیزیوتراپی ارائه می گردد در هزینه های آن تاثیرگذار است. اگر یکی از اندام های فوقانی بیمار نیز به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد هزینه آن هم به صورت جداگانه حساب می گردد. همچنین بیمار می تواند از پوشش بیمه ای خود نیز در فیزیوتراپی استفاده نماید.

 

عوارض فیزیوتراپی گردن

افرادی که از دستگاه های فیزیوتراپی استفاده می کنند باید مهارت و دانش کافی در این زمینه داشته باشند . آگاهی از فرکانس و شدت مورد نیاز برای بیمار هم ضروریست.

اگر فیزیوتراپی توسط فرد متخصص انجام شود نه تنها هیچگونه عوارضی ندارد بلکه باعث بهبود عملکرد بیمار خواهد شد. در فیزیوتراپی از دارو و روش های تهاجمی خاصی استفاده نمی گردد.

فواید فیزیوتراپی گردن

  • همانطور که در مباحث قبل اشاره شد، مهم ترین فواید فیزیوتراپی گردن کاهش درد ها و تورم ، التیام فرد ، بهبود عملکرد حرکتی و… می باشد.
  • فیزیوتراپی در منزل می تواند در موارد دردهای خفیف تا متوسط مشکلات بیمار را کاهش دهد و از احتمال اعمال جراحی جلوگیری نماید. انجام فیزیوتراپی گردن در منزل با استفاده از دستگاه های ساده فیزیوتراپی یا حرکات ورزشی انجام می شود.
  • ورزش های فیزیوتراپی گردن با هدف درمان و پیشگیری انجام می شود و برای بیمارانی که به هر دلیلی دچار درد و بی ثباتی در ستون فقرات گردن شده اند، نیاز است.

با آزمایش آنلاین از خدمات فیزیوتراپی با مجرب ترین فیزیوتراپیست ها به بهترین نحو در منزل خود بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *