علت سرد مزاجی

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 17 / 05 / 1400

اختلال عملکرد جنسی (علت سرد مزاجی) یک مشکل رایج در میان زنان است. تقریبا نیمی از همه زنان به صورت مداوم با این دسته از مشکلات (مشکل در رسیدن به ارگاسم یا درد در طورل مقاربت) مواجه هستند. علت سرد مزاجی زنان ممکن است در هر نقطه از زندگی و سنی بروز دهد. گاهی نیز ممکن است در شرایط خاص جنسی یا تمامی موقعیت‌های جنسی ایجاد شود.

رضایت جنسی شامل سلامت بدن، ذهن، باورها و احساسات شما نسبت به شریک زندگی شما است. در اینجا برخی از علل احتمالی که منجر به سرد مزاجی می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

شرایط پزشکی یا فیزیکی علت سرد مزاجی چیست ؟

بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری تیروئید، بیماری‌های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس و حتی خستگی ساده می‌تواند منجر به داشتن یک رابطه جنسی ناراحت کننده یا دردناک شود. این موارد به طور کلی رسیدن به اوج رابطه جنسی یا ارگاسم را نیز برای افراد دشوار می‌کند.

زخم ناشی از جراحی یا درمان با استفاده از پرتو درمانی یا اشعه ایکس در ناحیه واژینال و یا در سایر قسمت‌های مربوط یا اطراف ناحیه تناسلی می‌تواند تجربه جنسی شما را تغییر دهد. این موارد همچنین ممکن است منجر به بروز عفونت‌هایی مانند تبخال تناسلی شود. سایر علل احتمالی شامل عدم تعادل هورمونی یا تغییرات فیزیکی مرتبط موارد زیر است:

 

  • زایمان:

ناحیه تناسلی شما ممکن است کمتر از قبل حساس و تحریک پذیر باشد. در این حالت امکان دارد زایمان تا حدودی دشوار صورت گیرد.

  • تغذیه با شیر مادر:

سطح استروژن کم ممکن است منجر به خشکی واژن شود، ممکن است انرژی برای رابطه جنسی نداشته باشید.

  • بیماریهای مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی، کلیوی یا کبدی:

این شرایط می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود و بر جریان خون در اندام‌های لگن تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است به تحریک‌پذیری و کاهش روان بودن واژن تأثیر گذارد. علاوه بر این، داشتن یک بیماری مادام العمر می‌تواند به تصور زن از خود از نظر روحی و روانی آسیب برساند و باعث کاهش میل جنسی وی شود. کاهش میل جنسی با گذشت زمان منجر به بروز سرد مزاجی که یکی از علت سرد مزاجی است در افراد می‌شود.

  • سرطان:

درمان با اشعه و همچنین برخی داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان ممکن است منجر به مشکلاتی مانند خشکی واژن در زنان و در نتیجه، رابطه جنسی دردناک و سرد مزاجی شود. داروهای هورمونی ضد استروژن برای سرطان سینه یا داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از عود سرطان پستان مانند تاموکسیفن (Nolvadex)، همچنین ممکن است کاهش میل جنسی، خشکی واژن و مشکلات نفوذ به واژن را ایجاد کند.

شیمی درمانی برای سرطان می‌تواند بر بسیاری از عملکردها و واکنش‌های فیزیکی از جمله میل جنسی و برانگیختگی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، درمان سرطان اغلب خستگی، کاهش عزت نفس، ترس از مرگ، تغییر شکل و یا طرد شدن را ایجاد می‌کند. تمامی این موارد بر احساسات جنسی یک زن تأثیر می‌گذارد. از آنجا که استروژن موضعی اغلب در این زنان منع مصرف دارد، ماساژ واژن با استفاده از مرطوب کننده‌های واژن یا روغن نارگیل می‌تواند بسیار مفید باشد و جریان خون را بهبود بخشد.

  • بارداری:

الگوهای فعالیت جنسی زنان در دوران بارداری متفاوت است. برخی فعالیت‌ جنسی خود را در سه ماه اول و دوباره در اواخر بارداری که ناراحتی جسمی می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود، محدود می‌کنند. برخی دیگر هنگامی که ناراحتی اولیه کاهش می‌یابد، فعالیت خود را افزایش می‌دهند. به طور کلی، لازم نیست فعالیت جنسی به دلیل بارداری متوقف شود زیرا رابطه جنسی به جنین آسیب نمی‌رساند. با این حال، اگر شما در معرض خطر زایمان زودرس هستید، این امکان وجود دارد که متخصص مراقبت‌های بهداشتی توصیه کند تا در این دوران از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید.

برخی از زنان باردار متوجه می‌شوند که در طول دوره بارداری علاقه و میل جنسی آنها به طور مداوم کاهش می‌یابد. لازم اس بدانید که پس از تولد نوزاد، تغییر سطح هورمون، خستگی و یا اپیزیوتومی (بریدگی ناشی از جراحی یا زایمان) ممکن است همچنان کاهش میل جنسی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، معمولاً برای زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، خشکی واژن نیز تجربه می‌شود. این مورد می‌تواند ناشی از سطح بالای هورمون پرولاکتین باشد که توسط شیردهی تحریک می‌شود. همچنین، با افزایش پرولاکتین، تستوسترون، هورمونی که به میل جنسی کمک می‌کند، کاهش می‌یابد که یکی دیگر از دلایل کاهش میل جنسی و علت سرد مزاجی است. خشکی و نازک شدن واژن در دوران شیردهی را می‌توان با مقادیر کمی از کرم موضعی استروژن درمان کرد.

  • یائسگی:

سطوح پایین استروژن می‌تواند باعث خشکی واژن، نازک شدن بافت‌های واژن، کاهش جریان خون در ناحیه تناسلی و کاهش حساسیت واژن شود که ممکن است عدم برانگیختگی و در نتیجه مشکلات مربوط به ارگاسم را به همراه داشته باشد. زنان یائسه اغلب متوجه می‌شوند که مرحله برانگیختگی در چرخه برقراری رابطه جنسی بیشتر از قبل طول می‎کشد یا شدت آن کمتر است. تغییر سطح هورمون‌ها همچنین می‌تواند باعث تغییر در خلق و خو شود که در برخی از خانم‌ها که به سن یائسگی نزدیک شده‌اند، منجر به ایجاد علاقه کمتری به رابطه جنسی که یکی از علل سرد مزاجی زنان است می‌شود.

  • ناباروری:

زوج‌های نابارور که سعی در باردار شدن دارند اغلب از این که رابطه جنسی هدفمند شده و تمرکز کمتری بر لذت بردن از آن دارد، شکایت دارند. در برخی از موارد این عارضه با علت سرد مزاجی ارتباط مستقیم دارد.

  • سواستفاده از مصرف مواد مخدر:

الکل بر حالات برانگیختگی و تحریک‌پذیری تأثیر می‌گذارد و ارگاسم را به تاخیر می‌اندازد یا به طور کلی مهار می‌کند. مصرف مداوم الکل میل جنسی را کاهش می‌دهد. سوء مصرف مواد مخدر، به ویژه مواد مخدری مانند مورفین، کدئین و هروئین، عملکرد جنسی را مختل کرده و میل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اگر مشکل جنسی دارید، مطمئن شوید که داروهای مصرفی خود را به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای فشار خون، داروهای ضد روان پریشی و داروهای ضدافسردگی معمولاً داروهایی هستند که می‌توانند در عملکرد جنسی اختلال ایجاد کنند. داروهای ضد تشنج برای درمان تشنج نیز می‌توانند مشکلات جنسی ایجاد کنند. تغییر دوز یا دارو ممکن است به حل مشکل جنسی شما کمک کند.

اگر در هنگام برقراری رابطه جنسی و یا در حین انجام آن درد دارید، مهم است که دقیقاً محل درد را شرح دهید تا متخصص مراقبت‌های بهداشتی بتواند علت آن را تشخیص دهند. انواع دردهای مرتبط با رابطه جنسی که منجر به سرد مزاجی می‌شوند، عبارتند از:

  • درد ولوار

واوار ناحیه پوستی است که مجرای ادرار و مهبل را در بر می‌گیرد. این نوع درد در قسمت بیرونی واژن احساس می‌شود و اغلب هنگام لمس قسمتی از فرج رخ می‌دهد. این می‌تواند ناشی از تحریک صابون‌ها، اسپری‌های بهداشتی زنانه یا دوش مکرر، زخم، کیست، برخی بیماری‌های پوستی یا عفونت باشد.

  • ولوودینیا:

به درد مزمنی که در اطراف  فرج (دهانه واژن) ایجاد می‌شود و هیچگونه قابل شناسایی وجود ندارد، ولوودینیا گفته می‌شود. ممکن است 25 درصد از زنان در طول زندگی این مورد را تجربه کرده باشند. درد ایجاد شده ممکن است در دهانه واژن (وستیبولیت) یا کلیتوریس موضعی باشد یا کل فرج را درگیر کند. دلایل متعددی وجود دارد که اغلب در ایجاد این سندرم دخیل هستند. گاهی اوقات تکثیر سلول‌های عصبی روی فرج وجود دارد که باعث ایجاد حساسیت می‌شود. این حساسیت و درد معمولاً منجر به سفت شدن عضلات کف لگن می‌شود، که به نوبه خود، درد را افزایش می‌دهد و منجر به ایجاد درد و افزایش اختلال عملکرد ماهیچه‌ها می‌شود. این سندرم در زنانی که سابقه شخصی یا خانوادگی سایر سندرم‌های درد شامل “سیستم عصبی حساس” مانند سردردهای میگرنی، فیبرومیالژیا، سندرم روده تحریک پذیر یا سیستیت بینابینی دارند، بیشتر رخ می‌دهد.

درمان ولوودینیا ممکن است شامل چندین رویکرد مرتبط از جمله فیزیوتراپی کف لگن، داروهای موضعی یا سیستمیک برای درمان حساسیت عصبی و درمان هورمونی برای بهبود ضخامت و یکپارچگی بافت باشد. همچنین مهم است که هرگونه مشکل دیگری (مانند عفونت‌های قارچی یا واکنش به صابون‌ها یا پدها) که منجر به ایجاد درد می‌شوند را نیز درمان کنید. مشخص شده است که برخی از زنان مبتلا به ولوودینیا به سطوح بسیار پایین مخمر بسیار حساس هستند. روش‌های جراحی نیز برای درمان این سندروم بسیار موثر بوده‌اند، مانند بلوک‌های عصبی یا تزریق بوتولینوم به عضلات کف لگن.

 

  • واژینیسموس:

واژینیسموس یک واژه قدیمی است که هنوز معمولاً برای اشاره به انقباضات غیر ارادی ماهیچه‌ها در اطراف دهانه واژن و عضلات کف لگن استفاده می‌شود. این عارضه برای زنانی تشخیص داده می‌شود که اغلب ترس زیادی از نفوذ واژن دارند. بسیاری از زنان مبتلا به واژینیسموس دارای درد مزمن کف لگن هستند که با هرگونه نفوذ واژن درد را تجربه می‌کنند. واژینیسموس اغلب با ولوودینیا اتفاق می‌افتد. این بیماری دارای درمان‌های موثر بسیار زیادی از جمله گشاد کننده‌های واژن، فیزیوتراپی کف لگن، بیوفیدبک و تزریق بوتولینوم است. داروهای خوراکی برای درد و اضطراب گاهی مفید هستند.

  • درد واژن:

این نوع درد در داخل واژن احساس می‌شود. درد می‌تواند ناشی از عدم روانکاری (ناشی از برانگیختگی نامناسب)، داروها، شرایط پزشکی، بارداری، شیردهی یا یائسگی باشد. ماهیچه‌های لگن که یک سوم پایینی واژن را احاطه کرده‌اند، اغلب سفت بوده و علت بسیار شایع درد واژن هستند. درد واژن همچنین می‌تواند ناشی از التهاب واژن باشد که به واژینیت معروف است. علائم اضافی واژینیت ترشحات واژن، خارش و سوزش واژن و فرج است. این می‌تواند ناشی از عفونت قارچی یا باکتریایی یا یک بیماری مقاربتی نیز باشد.

  • درد عمیق:

دردی که در عمق واژن، کمر، ناحیه لگن، رحم یا مثانه احساس می‌شود می تواند نشانه ای از یک مشکلات داخلی پزشکی باشد. مشکلاتی از قبیل:

  • بیماری التهابی لگن
  • اندومتریوز، وضعیتی که در آن بافتی که رحم را ترسیم می‌کند، در خارج از رحم رشد می‌کند
  • تومور لگن
  • بیماری روده یا مثانه مانند سیستیت بینابینی
  • بافت اسکار
  • کیست‌های تخمدان

اگر در طول رابطه جنسی دچار درد شدید هستید، متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است آزمایش‌های مختلفی از جمله آزمایش خون، آزمایش ادرار و اسکن را برای بررسی علل احتمالی توصیه کند. به یاد داشته باشید که شناسایی و درمان هر مشکلی بسیار حائز اهمیت است. زیرا علاوه بر اینکه، هر یک از موارد اشاره شده در بالا ممکن است در طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند، موجب سرد مزاجی و از بین بردن رابطه جنسی شما نیز خواهند شد.

مسائل ذهنی و عاطفی و ارتباط آن با علت سرد مزاجی

خلق و خوی صحیح و ارتباط سالم و احترام با شریک زندگی شما نقش مهمی در صمیمیت جنسی دارد که یکی از علت سرد مزاجی میباشد. اما ممکن است عواملی وجود داشته باشد که به صورت ناخودآگاه در شما را احساس ترس یا بی علاقگی را ایجاد کند. دلایل این مورد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افسردگی:

افسردگی می‌تواند بر تمامی جنبه‌های زندگی شما، از جمله رابطه جنسی تأثیر بگذارد. عزت نفس پایین، احساس ناامیدی و خستگی جسمی می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد. افسردگی همچنین می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • آنورگاسمی یا مشکل در ارگاسم
  • اختلال نعوظ یا سایر مشکلات مربوط به نعوظ

افسردگی به دلیل زیست شناسی بر رابطه جنسی تأثیر می‌گذارد. این مورد با تاثیر بر مواد شیمیایی در مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی شروع می‌شود. انتقال دهنده‌های عصبی بین مغز ، جایی که میل جنسی شروع و درواقع تحریک می‌شود و اندام‌های جنسی شما ارتباط برقرار می‌کند. وقتی مغز به روابط و میل جنسی فکر می‌کند، بدن شما با افزایش جریان خون در اندام‌های جنسی (به این انتقال دهنده‌های عصبی) پاسخ می‌دهد. افزایش جریان خون باعث برانگیختگی از طریق نعوظ یا روان شدن واژن می‌شود.

در افراد مبتلا به افسردگی، مواد شیمیایی مربوط به رابطه جنسی از تعادل خارج است. در نتیجه، میل جنسی کم شده یا به مرور از بین می‌رود. سطوح پایین برخی از این مواد شیمیایی نیز می‌تواند تجربه احساسات لذت بخش را کاهش دهد.

بیولوژی پشت افسردگی و اختلال عملکرد جنسی روشن است. اما روش‌هایی که افسردگی بر روابط و دیدگاه ما در زندگی تأثیر می‌گذارد، پیچیده‌تر است. افسردگی منجر به بروز علائمی در چالش‌های جنسی می‌شود که عبارت‌اند از:

 

  • ناتوانایی در لذت بردن (تجربه لذت)
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های جنسی (کاهش علاقه نسبت به سایر فعالیت‌ها نیز صدق می‌کند)
  • سطوح پایین انرژی
  • نوسانات خلقی
  • کاهش عزت نفس

افسردگی و مشکلات جنسی (سرد مزاجی) چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر فکر می‌کنید به دلیل افسردگی دچار سرد مزاجی شده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد، اختلالات جنسی مانند سرد مزاجی می‌توانند باعث افسردگی شوند. مرور کامل سابقه پزشکی، علائم و داروهای فعلی تا حدودی به پزشک کمک می‌کند تا تا به وضعیت فعلی شما پی‌ببرد.

مهم است که سایر شرایط سلامتی را که می‌توانند منجر به افسردگی یا اختلال عملکرد جنسی شوند، رد کنیم. ارائه دهنده شما ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد یا آزمایشاتی را برای بررسی موارد زیر انجام دهد:

  • شرایط زنان و زایمان در زنان
  • عدم تعادل هورمونی
  • کمبودهای تغذیه‌ای
  • بیماری تیرویید
  • شرایط اورولوژی در مردان

چگونه افسردگی و اختلال عملکرد جنسی یا سرد مزاجی درمان می‌شوند؟

افسردگی اغلب با داروهای ضد افسردگی درمان می‌شود. اما برخی داروهای ضدافسردگی مانند SSRI ها می‌توانند اختلالات جنسی را بدتر کنند. قبل از شروع یک داروی ضد افسردگی، با پزشک خود در مورد عوارض جنسی آن صحبت کنید. زیرا داروهای ضدافسردگی به صورت‌های متفاوت بر همه افراد تأثیر می‌گذارد، بنابراین مهم است که داروی مناسب و دوز مناسب را پیدا کنید. همیشه قبل از انجام مواردی از قبیل تنظیم دوز داروی ضد افسردگی، تغییر داروهای ضد افسردگی و قطع آنها با پزشک خود مشورت کنید.

  • کدام داروهای ضدافسردگی عوارض جنسی دارند؟

داروهای ضد افسردگی که بر میل، برانگیختگی یا ارگاسم تأثیر منفی می‌گذارد عبارتند از:

  • سیتالوپرام
  • اسکیتالوپرام
  • فلوکستین
  • پاروکستین
  • سرترالین
  • ونلافاکسین

داروهای ضدافسردگی که کمتر احتمال دارد عوارض جنسی ایجاد کنند عبارتند از:

  • بوپروپیون
  • میرتازاپین
  • نفازودون
  • ویلازودون

اضطراب:

هدف از برقراری رابطه جنسی، لذت بردن از آن است، اما اگر به طور مداوم نگران عملکرد خوب خود باشید، لذت بردن از آن دشوار است. اگر می‌خواهید درخشش و شور و اشتیاق را به زندگی عشقی خود بازگردانید، بهتر است دریابید که چرا برای برقراری رابطه جنسی دچار اضطراب می‌شوید و چگونه می‌توان این مورد را برای همیشه حل کرد. رابطه جنسی چیزی فراتر از یک واکنش فیزیکی نیست. احساسات شما نیز با این موضوع مرتبط هستند. وقتی ذهن شما برای تمرکز بر رابطه جنسی بیش از حد تحت فشار است، بدن شما نیز نمی‌تواند تحریک شود و به صورت طبیعی واکنش‌های لازم را ایجاد کند. زیرا ذهن شما بیش از حد درگیر فکر کردن راجب موارد دیگر است. نگرانی‌ها و عدم تمرکز بر روی رابطه جنسی می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیر شود:

  • ترس از اینکه عملکرد خوبی در رختخواب نداشته باشید و از نظر جنسی شریک زندگی خود را راضی نگه نمی‌دارید
  • تصورات اشتباه راجب بدن خود، به عنوان مثال نگرانی در مورد وزن خود
  • نگران هستید که آلت تناسلی شما از نظر سریک جنسیتان اندازه‌گیری یا مقایسه شود
  • نگرانی در مورد زود انزالی یا طولانی شدن زمان برای رسیدن به ارگاسم
  • نگرانی از عدم امکان ارگاسم یا لذت بردن از تجربه جنسی

این موارد ممکن است بدن شما را به سمت ترشح هورمون‌های استرس مانند اپی نفرین و نوراپی نفرین سوق دهد.

سایر علل سرد مزاجی عبارت‌اند از:

  • فشار
  • سوءاستفاده جنسی در گذشته
  • پایین بودن عزت نفس

 

داروها، دخانیات و الکل

نوشیدن الکل و استعمال دخانیات باعث می‌شود که فرد در رابطه جنسی به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد تا به ارگاسم برسد و یا تحریک‌پذیری خود را از دست بدهد. سیگار کشیدن و استفاده طولانی مدت از هروئین و سایر مواد مخدر غیر قانونی نیز می‌تواند منجر به بروز مشکلات جنسی شود. برخی از داروها می‌توانند رابطه جنسی را کمتر لذت بخش می‌کند. منجر به خشکی یا ناراحتی در واژن می‌شود که یکی از علت سرد مزاجی میباشد. انواع داروها عبارتند از:

  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهای ضد افسردگی:

داروهای ضد افسردگی در کاهش علائم افسردگی بسیار موثر هستند. اما بسیاری از این داروها دارای عوارض جنسی هستند. به عنوان مثال، دارو بازدارنده بازجذب سروتونین (SSRIs) در نظر بگیرید. SSRI ها با افزایش سطح سروتونین شیمیایی مغز عمل می‌کنند. افزایش سروتونین می‌تواند به بهبود خلق و خو کمک کند. اما همچنین می‌تواند از ارتباط عادی بین مغز و اندام‌های جنسی جلوگیری کند. SSRI ها ممکن است نعوظ یا انزال را برای مرد مشکل کنند. این داروها همچنین می‌توانند از ایجاد ارگاسم زنان جلوگیری کنند. سایر داروهای ضد افسردگی بر مواد شیمیایی مختلف در مغز تمرکز می‌کنند. داروهایی که دوپامین یا نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهند، کمتر دارای عوارض جنسی هستند.

  • داروهای ضد پیری
  • داروهای صرع
  • برخی از داروهای سرطانی
  • دارو برای عفونت دستگاه ادراری
  • استروئیدها

 

روش‌های درمان سرد مزاجی

طیف وسیعی از درمان‌ها ی سرد مزاجی می‌تواند به اختلال عملکرد جنسی شما کمک کند. پزشک در مورد علائم شما سوالاتی می‌پرسد، وضعیت کلی سلامت شما را بررسی می‌کند، اطلاعات مربوط به خون یا سایر آزمایشات را بررسی کنید و سایر علت سرد مزاجی احتمالی را رد کنید. درمان‌های پزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تجویز دارو برای افزایش لیبیدو (تمایل به رابطه جنسی)
  • تمرینات کگل: عضلات لگن را تقویت می‌کند تا به ارگاسم بهتر کمک کند
  • داروهای ضد التهابی قبل از مقاربت برای کاهش درد

توصیه های دیگر برای بهبود رابطه جنسی صمیمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارتباطات باز بیشتر بین شما و شریک زندگی
  • صرف زمان بیشتر برای رابطه جنسی
  • بهبود صمیمیت با شریک زندگی
  • عادات سالم مانند به حداقل رساندن مصرف الکل، ورزش و استفاده از یک رژیم غذایی سالم
  • درمان یا مشورت با مشاوره برای کمک به مدیریت استرس یا اضطراب
  • استفاده از روان کننده واژینال برای درمان خشکی یا کاهش درد در طول رابطه جنسی
  • استفاده از ویبراتورها و ابزارهای دیگر برای افزایش تحریک
  • تکنیک‌های چگونگی کاهش حواس‌پرتی و افزایش قدرت تمرکز در طول رابطه جنسی

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *