علائم و درمان کیست سینه

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 29 / 10 / 1400

کیست‌های سینه کیسه‌های پر از مایع داخل سینه هستند. آنها معمولا غیر سرطانی (خوش خیم) هستند. اغلب این اتفاق می‌افتد که برخی از زنان یک یا چند کیست سینه داشته باشند. کیست سینه اغلب شبیه انگور یا بادکنک پر از مایع است، اما گاهی اوقات کیست سینه ممکن است سفت ‌شود. کیست سینه نیازی به درمان ندارد مگر اینکه کیست بزرگ و دردناک یا ناراحت کننده باشد. در این صورت، تخلیه مایع از کیست سینه می‌تواند علائم را کاهش دهد.

اگرچه کیست سینه در زنان در هر سنی دیده می‌شود، اما در زنان قبل از یائسگی، معمولاً زیر 50 سال، شایع‌تر است. اما در زنان در هر سنی می‌توان آن را یافت. کیست‌های سینه معمولاً در زنان یائسه‌ای که هورمون‌درمانی می‌کنند نیز رخ می‌دهد.

علائم کیست سینه

کیست سینه ممکن است در یک یا هر دو سینه دیده شود. متناسب با نوع کیست ممکن است افراد علائم مختلفی را تجربه کنند. در صورتی که در یک یا هر دو سینه خود کیست داشته باشید، علائم و نشانه‌های که تجربه می‌کنید عبارتند از:

  • یک توده صاف که به راحتی قابل جابجایی، گرد یا بیضی شکل است و همچنین ممکن است لبه‌های صافی داشته باشد که معمولاً نشان دهنده خوش خیم بودن آن است. البته این مورد همیشه صادق نیست.
  • ترشحات نوک سینه که ممکن است شفاف، زرد یا قهوه ای تیره باشد
  • درد یا حساسیت سینه در ناحیه توده سینه
  • افزایش اندازه توده سینه و حساسیت سینه درست قبل از پریود
  • کاهش اندازه توده سینه و رفع سایر علائم بعد از پریود

 

 

ویزیت پزشک در منزل اظهار می‌کند که داشتن کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد. اما داشتن کیست ممکن است پیدا کردن توده‌های جدید پستان یا سایر تغییراتی که ممکن است نیاز به ارزیابی توسط پزشک داشته باشد را دشوارتر کند. سینه‌های شما ممکن است هنگام قاعدگی احساس برآمدگی و درد داشته باشند، بنابراین مهم است که با احساس درد سینه‌ خود در طول چرخه قاعدگی خود آشنا باشید تا از وجود هرگونه تغییرات مطلع شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بافت نرمال سینه اغلب به صورت توده‌ای یا گره‌ای احساس می‌شود. اما اگر احساس کردید یک توده جدید در سینه از بین نمی‌رود، بزرگ‌تر می‌شود یا بعد از یک یا دو دوره قاعدگی همچنان در بافت سینه شما وجود دارد، فوراً به مشاوره پزشکی خود مراجعه کنید. همچنین اگر تغییرات پوستی جدیدی در یک یا هر دو سینه خود داشتید به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد کیست سینه

هر یک از سینه‌های شما شامل لوب‌هایی از بافت غده‌ای است که مانند گلبرگ‌های گل مروارید چیده شده‌اند. لوب‌ها به لوبول‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند که در دوران بارداری و شیردهی شیر تولید می‌کنند. بافت حمایتی که به سینه شکل می‌دهد از بافت چربی و بافت همبند فیبری تشکیل شده است. کیست‌های سینه در نتیجه تجمع مایع در داخل غدد سینه ایجاد می‌شوند. کیست‌های سینه را می‌توان بر اساس اندازه آنها تعریف کرد:

  • میکروکیست‌ها: ممکن است در طول آزمایش‌های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی دیده شوند، اما کوچک‌تر از آن هستند که احساس شوند.
  • ماکروسیست‌ها: به اندازه کافی بزرگ هستند که قابل لمس باشند و می‌توانند به قطر حدود 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) رشد کنند.

تیم مشاوره تلفنی پزشکی دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد کیست سینه می‌شود. آنها ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی ماهانه ایجاد شوند.

انواع مختلف کیست سینه چیست؟

برای کاهش نگرانی خود لازم است از انواع کیست‌های سینه را بشناسید. با آگاهی از انواع کیست سینه می‌توانید به ویزیت پزشک در منزل خود نیز راحت تر اطلاع رسانی کنید تا وی قادر به ارائه بهترین برنامه درمانی باشد. به طور کلی سه نوع کیست سینه وجود دارد که عبارتند از:

  • کیست ساده سینه: کیست‌های ساده پر از مایع هستند و همیشه غیرسرطانی هستند.
  • کیست پیچیده سینه: یک کیست پیچیده دارای قطعات جامد شناور در مایع است. ممکن است پزشک شما بخواهد آسپیراسیون کیست سینه یا بیوپسی سوزنی (با برداشتن مایع با سوزن برای تجزیه و تحلیل) انجام دهد.
  • کیست کامپلکس سینه: این نوع کیست نگران‌کننده است زیرا به نظر می‌رسد دارای بافت جامد است که می‌تواند سرطانی باشد. اگر این نوع کیست سینه را دارید، پزشک شما بیوپسی سوزنی انجام می‌دهد.

کیست پستان چقدر شایع است؟

مشاوره پزشکی تلفنی اظهار می‌کند که کیست‌های سینه، به‌ویژه برای زنانی که در سال‌های آخر باروری هستند، شایع است. اشتباه گرفتن آنها با توده‌ای که ممکن است سرطانی باشد آسان است. حدود یک چهارم توده‌های سینه کیست هستند.

چه کسانی به کیست سینه مبتلا می‌شوند؟

با توجه به گزارشات به دست آمده مشخص شده است که کیست سینه ممکن است هر فردی را درگیر کند. اما برخی از عوامل وجود دارند که احتمال بروز این عارضه را افزایش می‌دهند. در موارد زیر احتمال ابتلا به کیست سینه بیشتر است:

  • افراد بین 35 تا 50 سال
  • قبل از یائسگی (هنوز سیکل قاعدگی دارد)
  • پس از یائسگی (دیگر سیکل قاعدگی ندارد) اما از هورمون درمانی استفاده می‌کنند

چگونه کیست سینه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص کیست پستان معمولاً شامل معاینه فیزیکی پستان است. برای تشخیص دقیق و رد سایر احتمالات مشاوره پزشکی نیز ممکن است آزمایشاتی را تجویز کند. این آزمایشات اغلب شامل تصویربرداری، مانند سونوگرافی سینه یا ماموگرافی؛ و احتمالا آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی پستان می‌شوند که در ادامه به توضیح آنها پرداخته‌ایم.

  • معاینه پستان

پس از بحث در مورد علائم و سابقه سلامتی شما، ویزیت پزشک در منزل شما توده پستان را به صورت فیزیکی معاینه می‌کند و هرگونه ناهنجاری دیگر پستان را مورد بررسی قرار می‌دهد. از آنجایی که پزشک شما به تنهایی از طریق معاینه بالینی پستان نمی‌تواند تشخیص دهد که توده سینه کیست است یا خیر، به آزمایش دیگری نیاز خواهید داشت. آزماشات معمولا یک آزمایش تصویربرداری یا آسپیراسیون با سوزن ظریف است.

تست‌های تصویربرداری

آزمایشات مورد نیاز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ماموگرافی: کیست‌های بزرگ و خوشه‌های کیست‌های کوچک معمولاً با ماموگرافی قابل مشاهده هستند. اما مشاهده میکروکیست‌ها در ماموگرافی دشوار یا غیرممکن است.
  • سونوگرافی سینه: این آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که توده سینه پر از مایع است یا جامد. یک ناحیه پر از مایع معمولاً نشان دهنده کیست سینه است. توده جامد به احتمال زیاد یک توده غیرسرطانی مانند فیبروآدنوم است، اما توده‌های جامد نیز می‌توانند سرطان سینه باشند.

مشاوره پزشکی شما ممکن است بیوپسی را برای ارزیابی بیشتر توده‌ای که جامد به نظر می‌رسد توصیه کند. اگر پزشک شما به راحتی توده سینه را احساس کند، ممکن است آزمایشات تصویربرداری را نادیده بگیرد و برای تخلیه مایع و فروپاشی کیست، آسپیراسیون با سوزن ظریف را انجام دهد.

 

 

آسپیراسیون با سوزن ظریف

در طول آسپیراسیون با سوزن ظریف، پزشک یک سوزن نازک را در توده سینه وارد می‌کند و سعی می‌کند مایع را خارج کند. اغلب، آسپیراسیون با سوزن ظریف با استفاده از سونوگرافی برای هدایت دقیق و قرار دادن سوزن انجام می‌شود. اگر مایع بیرون بیاید و توده پستان از بین برود، پزشک می‌تواند فوراً کیست پستان را تشخیص دهد.

اگر مایع خونی نیست و ظاهری شبیه به به رنگ نی دارد و توده سینه ناپدید می‌شود، نیازی به آزمایش یا درمان بیشتری ندارید. اما در صورتی که مایع خونی به نظر برسد یا توده سینه ناپدید نشود، پزشک شما ممکن است نمونه‌ای از مایع را برای آزمایش به آزمایشگاهی بفرستد و شما را به یک جراح سینه یا رادیولوژیست (پزشکی که برای انجام معاینات و روش‌های تصویربرداری آموزش دیده است) ارجاع دهد.

همیشه مایعی از کیست‌ها خارج نمی‌شود. در صورتی که مایعی خارج نشود، پزشک احتمالاً آزمایش تصویربرداری مانند ماموگرافی تشخیصی یا سونوگرافی را توصیه می‌کند. کمبود مایع یا توده سینه که پس از آسپیراسیون ناپدید نمی‌شود، نشان می‌دهد که توده سینه یا حداقل بخشی از آن جامد است. نمونه‌ای از بافت ممکن است برای بررسی سرطان جمع آوری شود.

درمان کیست سینه

برای کیست‌های ساده پستان، آنهایی که پر از مایع هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و در سونوگرافی پستان یا پس از آسپیراسیون با سوزن ظریف تایید می‌شوند، هیچ درمانی لازم نیست. بسیاری از کیست‌ها بدون درمان ناپدید می‌شوند. اگر کیست باقی ماند، احساس کردید که سفت‌تر شده است یا متوجه تغییرات پوستی روی قسمت کیست شدید، با مشاوره پزشکی تلفنی مشورت کنید و مورد ایجاد شده را مورد پیگیری قرار دهید.

آسپیراسیون با سوزن ظریف

در صورتی که بتوان در طول عمل تمام مایع را از کیست خارج کرد و سپس توده سینه ناپدید شد و علائم برطرف شد، ممکن است از آسپیراسیون با سوزن ظریف برای تشخیص و درمان کیست پستان استفاده شود.

با این حال، برای برخی از کیست‌های سینه، ممکن است نیاز به تخلیه بیش از یک بار مایعات داشته باشید. کیست‌های عود کننده یا جدید شایع هستند. اگر کیست سینه طی دو تا سه دوره قاعدگی ادامه پیدا کرد و بزرگتر شد، برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از هورمون

استفاده از قرص‌های ضد بارداری (داروهای ضد بارداری خوراکی) برای تنظیم دوره‌های قاعدگی ممکن است به کاهش عود کیست پستان کمک کند. اما به دلیل عوارض جانبی قابل توجه احتمالی، قرص‌های ضد بارداری یا سایر هورمون درمانی، مانند تاموکسیفن، معمولا فقط برای زنان با علائم شدید توصیه می‌شود. قطع هورمون درمانی پس از یائسگی نیز ممکن است به پیشگیری از کیست سینه کمک کند.

عمل جراحي

جراحی برای برداشتن کیست سینه فقط در شرایط غیر معمول ضروری است. اگر کیست سینه ایجاد شده ماه به ماه عود کند یا اگر کیست سینه حاوی مایع خونی باشد یا علائم نگران کننده دیگری را نشان دهد، ممکن است عمل جراحی در نظر گرفته شود.

 

 

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

برای به حداقل رساندن ناراحتی مرتبط با کیست سینه، ممکن است لازم باشد اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک سوتین مناسب بپوشید. حمایت از سینه‌ها با سوتین‌هایی که به خوبی متناسب هستند ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند.
  • کمپرس بزنید: یک کمپرس گرم یا یک کیسه یخ می‌تواند به تسکین درد کمک کند.
  • از کافئین اجتناب کنید: مطالعات ارتباطی بین کافئین و کیست سینه نشان نداده‌اند. با این حال، برخی از زنان پس از حذف کافئین از رژیم غذایی خود علائم مربوط به علت درد سینه و کیست سینه را تسکین می‌دهند. کاهش یا حذف کافئین (در نوشیدنی‌ها و همچنین در مواد خوراکی مانند شکلات) را در نظر بگیرید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می‌یابد یا خیر.

در صورت توصیه پزشک، داروهای مسکن بدون نسخه را امتحان کنید. برخی از انواع درد سینه ممکن است با استفاده از استامینوفن (تیلنول، سایرین) یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve، دیگران) کاهش یابد.

آیا کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؟

کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد. اما همانطور که در ابتدا اشاره شد، شما باید هر توده جدیدی را توسط ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا مشاوره پزشکی خود بررسی کنید. کیست‌های سینه معمولاً پس از یائسگی ناپدید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *