شپش ناحیه تناسلی یا شپش عانه چیست و چگونه درمان میشود ؟

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 27 / 04 / 1400

شپش ناحیه تناسلی چیست؟

شپش عانه که معمولاً شپش ناحیه تناسلی نیز نامیده می‌شود، حشرات ریزی است که در ناحیه تناسلی شما یافت می‌شوند. نوع شپش تناسلی متفاوت از شپش سر و شپش بدن هستند. شپش‌های عانه با ابعاد 1/16 اینچ (1.6 میلی متر) یا کمتر هستند. بدن آنها شبیه به خرچنگ‌های کوچک است و بدین خاطر نام مستعار خود را به عنوان خرچنگ نیز دریافت کردنده‌اند.
متداول ترین راه برای ابتلا به شپش ناحیه تناسلی، فعالیت جنسی است. در کودکان ممکن است شپش عانه در ابروها یا مژه‌ها دیده شود و می‌تواند نشانه سو استفاده جنسی باشد. با این وجود، ممکن است پس از به اشتراک گذاشتن لباس، ملافه یا حوله با فرد آلوده، شپش ناحیه تناسلی شایع و منتقل شود. شپش عانه از خون شما تغذیه می‌کند و نیش آنها می‌تواند باعث خارش شدید شود. درمان شپش ناحیه تناسلی شامل استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های بدون نسخه پزشک است که باعث از بین رفتن انگل‌ها و تخم‌های آنها می‌شود. سه نوع شپش وجود دارد که انسان را مبتلا می‌کند:

  • pediculus humans capitis: شپش سر
  • pediculus humans corporis: شپش بدن
  • phthirus pubis: شپش عانه

همانطور که گفته شد، شپش از خون انسان تغذیه می‌کند و باعث خارش شدید در مناطق آسیب دیده می‌شود. شپش ناحیه تناسلی معمولاً روی موهای عانه (ناحیه شرمگاهی) زندگی می‌کند و از طریق تماس جنسی پخش و منتقل می‌شود. در موارد نادر، می‌توان آنها را در مژه‌ها، موهای زیر بغل و موهای صورت مشاهده کرد. شپش عانه اغلب کوچکتر از شپش بدن و سر است. آلودگی به شپش عانه در میان افرادی که به عفونت‌های آمیزشی مبتلا هستند، بیشتر دیده می‌شود.

 

چگونه فرد به شپش عانه مبتلا می‌شود؟

شپش عانه معمولاً از طریق تماس مستقیم پوست از جمله رابطه جنسی، منتقل می‌شود. همچنین می‌توان با استفاده از پتو، حوله، ملحفه یا لباس افرادی که آلوده هستند، به شپش عانه مبتلا شد.
شپشهای بالغ تخم‌های خود را روی ساقه مو، نزدیک پوست قرار می‌دهند. به این تخم‌ها nits گفته می‌شود. هفت تا 10 روز بعد از تخم‌گذاری، تخم‌ها متولد شده و به پوست وصل می‌شوند و شروع به تغذیه از خون شما می‌کنند. شپش‌ها می‌توانند بدون تأمین مواد غذایی خود یک تا دو روز زندگی کنند.
برخلاف تصور عمومی، بعید است که شپش عانه از طریق استفاده از توالت فرنگی به فرد منتقل شود. زیرا شپش ناحیه تناسلی معمولاً از میزبان نمی‌افتد مگر اینکه مرده باشد. آنها همچنین نمی‌توانند مانند کک از یک شخص به شخص دیگر بپرند.
اگر به شپش عانه مبتلا هستید، به فرزندان خود اجازه ندهید که در رختخواب شما بخوابند. کودکان ممکن است پس از خوابیدن در همان تخت خواب (تختی که متعلق به فرد مبتلا به شپش عانه است)، مبتلا شوند. شپش‌ها معمولاً در مژه‌ها و ابروهای کودکان زندگی می‌کنند. وجود شپش عانه در کودک همچنین ممکن است نشان دهنده سواستفاده جنسی باشد.

شناخت علائم شپش ناحیه تناسلی

افراد مبتلا به شپش شایع معمولاً حدود پنج روز پس از آلودگی اولیه، دچار خارش در ناحیه تناسلی یا مقعد خود می‌شوند. در شب، خارش شدیدتر خواهد شد. سایر علائم شایع شپش ناحیه تناسلی عبارتند از:

  • تب درجه پایین
  • تحریک پذیری
  • کمبود انرژی
  • نقاط کمرنگ مایل به آبی نزدیک گزش‌ها (ریشه موهای ناحیه شرمگاهی)

خارش بیش از حد ممکن است باعث ایجاد زخم یا عفونت در مناطق آسیب دیده شود. کودکان مبتلا به شپش در مژه‌های خود نیز در معرض خطر ورم ملتحمه (اطراف چشم متورم شده و به رنگ صورتی تغییر میکند) هستند.

تشخیص شپش ناحیه تناسلی

معمولاً می‌توانید با بررسی کامل ناحیه تناسلی خود، بیماری را تشخیص دهید. اگر مشکوک به آلودگی هستید اما نمی‌توانید به اندازه کافی خوب بینید، از ذره بین برای جستجو و دیدن شپش عانه استفاده کنید.
شپش ها معمولاً خاکستری کم رنگ هستند اما پس از نوشیدن خون شما ممکن است رنگ آنها تیره شود. اگر حشرات کوچک خرچنگی شکل را ببینید که در موهای شرمگاهی شما در حال حرکت هستند، احتمالاً به شپش ناحیه تناسلی آلوده شده‌اید. تخمهای شپش یکی دیگر از شاخص‌های آلودگی است. تخم‌ها ریز و سفید هستند و معمولاً در اطراف ریشه موهای شرمگاهی یا سایر موهای بدن یافت می‌شوند. اگر علائم ناشی از آلودگی به شپش ناحیه تناسلی را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

روش‌های درمان شپش ناحیه تناسلی

درمان شپش ناحیه تناسلی شامل گند زدایی خود، لباس و ملافه است. همچنین می‌توان از لوسیون‌ها و شامپوهای موضعی و بدون نسخه برای درمان شپش عانه استفاده کرد. این روش‌های درمانی شامل لوسیون‌های پرمترین: RID ، Nix و A-200 است. در صورتی که باردار یا شیرده هستید یا کودک شما در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته است، از پزشک خود بپرسید که استفاده از کدام محصول و راه درمانی برای شما گزینه بهتری محسوب می‌شود.
فقط در صورتی که آلودگی به شپش خفیف باشد لازم است که موهای ناحیه شرمگاهی خود را بشویید. دستورالعمل‌ها را مطالعه نمایید تا متوجه شوید دقیقاً چه میزان از محصولا شوینده و لازم را باید استفاده کنید و چه مدت زمان لازم است تا محصول را روی پوست خود بگذارید. اگر راه حل‌های موضعی موثر واقع نشوند، ممکن است داروهای تجویزی دیگری نیز لازم باشند.
حتی پس از درمان موفقیت آمیز، ممکن است چند تخم شپش سرسخت به موهای شما چسبیده باقی بمانند. با استفاده از موچین، هرنوع تخم، سفیدی یا … باقی مانده است را بردارید. درمان‌های خانگی مانند اصلاح و حمام‌های گرم برای درمان شپش ناحیه تناسلی موثر نیستند. شپش به راحتی می‌تواند از آب و صابون معمولی جان سالم به در برد.
اگر چند نفر از اعضای خانواده شما به شپش عانه مبتلا شده‌اند، همگی همزمان با هم درمان را شروع کنید. این حالت به جلوگیری از عفونت مجدد کمک می‌کند. همچنین باید خانه خود را تمیز و ضدعفونی کنید. تمام خانه را جاروبرقی کرده و حمام را با محلول سفید کننده تمیز کنید. تمام حوله‌ها، ملافه‌ها و لباس‌ها را در آب گرم بشویید و آنها را با استفاده از بالاترین درجه حرارت خشک کنید. اگر بنا به دلایل و یا شرایط خاصی نمی‌توانید لباس‌ها را بشویید یا خشک کنید، آنها را به مدت 72 ساعت در یک کیسه پلاستیکی وکیوم مهر و موم کنید.
در صورت زنده ماندن شپش ممکن است به داروی قوی تری نیاز داشته باشید. این محصولات شامل:

 

  • مالاتیون (Ovide) ، لوسیونی موضعی است که باید به مدت 8 تا 12 ساعت در مناطق آسیب دیده باقی بماند.
  • ایورمکتین (استرومکتول)، قرصی است که در دو دوز تجویز شده و باید به صورت خوراکی مصرف کنید. ممکن است 10 روز بعد از مصرف لازم باشد دوز مصرفی را توسط پزشک پیگیری و بررسی کنی.
  • لیندان، قوی ترین و سمی ترین محصول در میان داروهای شپش عانه است. قبل از شستن فقط چهار دقیقه آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. اگر شیر می‌دهید یا باردار هستید از این محصول در نوزادان یا خودتان استفاده نکنید.

برای درمان شپش ناحیه تناسلی در مژه‌ها ، ممکن است لازم باشد تخم‌ها و شپش‌ها را با استفاده از موچین از بین ببرید. اما بهترین گزینه برای درمان این بیماری که در نزدیک چشم رخ داده است، مراجعه به پزشک است. پزشک شما ممکن است داروی مخصوص شپش برای ناحیه چشم تجویز کند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند، از شامپوهای شپش معمولی در اطراف چشم استفاده نکنید. وقتی بدن شما از طریق واکنش آلرژیک به گزش شپش‌ها عمل می‌کند، خارش ممکن است یک یا دو هفته ادامه داشته باشد. در صورت مشاهده تورم، تغییر رنگ پوست یا تخلیه زخم‌ها با پزشک خود تماس بگیرید.

 

چگونه از آلودگی به شپش ناحیه تناسلی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از آلودگی به شپش عانه، باید از به اشتراک گذاشتن لباس، ملافه یا حوله با هرکسی که آلوده است، خودداری کنید. همچنین تا زمان کامل شدن و موفقیت درمان باید از برقراری تماس جنسی خودداری شود.
پس از تشخیص شپش عانه، باید تمام شرکای جنسی فعلی و گذشته را در جریان بگذارید تا آنها نیز بتوانند دوره درمان خود را شروع کنند.

چه موقع بعد از مبتلا به شپش عانه به پزشک مراجعه کنیم؟

در مورد درمان شپش عانه به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید اگر:

  • محصولات بدون نسخه شپش را درمان نکردند
  • باردار هستید
  • به علت شدت خارش در ناحیه تناسلی، پوست خود را خراش داده یا زخم‌های ایجاد شده عفونت کرده‌اند.

 

  • عوامل خطر

 

افرادی که به سایر عفونت‌های آمیزشی مبتلا هستند نیز به احتمال زیاد به شپش عانه مبتلا می‌شوند.

عوارض شپش ناحیه تناسلی

همانطور که در بالا اشاره شد، آلودگی به شپش ناحیه تناسلی معمولاً با لوسیون یا ژل شپش کش قابل درمان است. با این حال، آلودگی به این بیماری مقاربتی گاهی منجر به بروز عوارضی می‌شود که عبارت‌اند از:

 

  • تغییر رنگ پوست: لکه‌های آبی کم رنگ ممکن است در جاهایی ایجاد شود که شپش‌های ناحیه تناسلی به طور مداوم تغذیه می‌کنند.
  • عفونت‌های ثانویه: اگر خارش شپش باعث خراشیده شدن پوست شود، این زخم‌ها می‌توانند مجدد آلوده شوند و باعث ایجاد عفونت شوند.
  • سوزش چشم: کودکانی که روی مژه‌های خود شپش عانه دارند، ممکن است به نوعی چشم صورتی (ورم ملتحمه) مبتلا شوند.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *