سونوگرافی سینه چرا و چگونه انجام می شود؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 15 / 09 / 1400

سونوگرافی سینه چیست؟

سونوگرافی قفسه سینه یک آزمایش تشخیصی غیر تهاجمی است که تصاویری را تولید می‌کند که برای ارزیابی اندام‌ها و ساختارهای داخل قفسه سینه مانند ریه‌ها، مدیاستنوم (ناحیه‌ای در قفسه سینه شامل قلب، آئورت، نای، مری، تیموس و غدد لنفاوی است). و فضای جنب (فضای بین ریه‌ها و دیواره داخلی قفسه سینه). فناوری سونوگرافی سینه امکان تجسم سریع اندام‌ها و ساختارهای قفسه سینه را از خارج از بدن فراهم می‌کند. سونوگرافی همچنین ممکن است برای ارزیابی جریان خون به اندام‌های قفسه سینه استفاده شود. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با مشاوره تلفنی پزشکی تماس برقرار نمایید و یا با ویزیت پزشک در منزل از بروز جدی تر بیماری و تشدید آن جلوگیری نمایید.

در سونوگرافی سینه از یک مبدل استفاده می‌شود که امواج اولتراسوند را با فرکانس بسیار بالایی که شنیده نمی‌شود، ارسال می‌کند. مبدل سونوگرافی روی پوست قرار می‌گیرد و امواج اولتراسوند از طریق بدن به سمت اندام‌ها و ساختارهای درونی حرکت می‌کنند. امواج صوتی مانند پژواک از اندام‌ها منعکس می‌شوند و به مبدل بازمی‌گردند. مبدل امواج منعکس شده را پردازش می‌کند و سپس توسط کامپیوتر به تصویری از اندام‌ها یا بافت‌های مورد بررسی تبدیل می‌شود.

 

امواج صوتی بسته به نوع بافتی که با آن مواجه می‌شوند با سرعت‌های متفاوتی حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، سریع‌ترین امواج از طریق بافت استخوانی و آهسته‌ترین از طریق هوا حرکت می‌کند. سرعت بازگشت امواج صوتی به مبدل و همچنین میزان بازگشت موج صوتی توسط مبدل به عنوان انواع مختلف بافت ترجمه می‌شود.

یک ژل مخصوص روی مبدل و پوست قرار داده می‌شود تا امکان حرکت نرم مبدل روی پوست را فراهم کند و هوای بین پوست و مبدل را برای بهترین رسانایی صدا از بین ببرد. نوع دیگری از سونوگرافی، سونوگرافی داپلر است و برای نشان دادن سرعت و جهت جریان خون در قفسه سینه استفاده می‌شود. برخلاف سونوگرافی استاندارد، برخی از امواج صوتی در طول معاینه داپلر قابل شنیدن هستند.

سونوگرافی ممکن است به طور ایمن در دوران بارداری یا در صورت وجود حساسیت به رنگ کنتراست استفاده شود، زیرا از رنگ‌های کنتراست یا اشعه استفاده نمی‌شود. سایر روش‌های مرتبطی که ممکن است برای کمک به تشخیص مشکلات قفسه سینه مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از رادیوگرافی قفسه سینه، فلوروسکوپی قفسه سینه، توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) قفسه سینه، بیوپسی ریه، بیوپسی پلور، اسکن ریه، مدیاستینوسکوپی، آنژیومیشن ریه به سمت پومسیرون (پت اسکن).

آناتومی دستگاه تنفسی

سیستم تنفسی از اندام‌های درگیر در تبادل گازها تشکیل شده است و شامل موارد زیر است:

  • بینی
  • حلق
  • حنجره
  • نای
  • برونش‌ها
  • ریه‌ها

دستگاه تنفسی فوقانی شامل موارد زیر است:

  • بینی
  • حفره بینی – نازوفارنکس
  • اتموئید
  • سینوس‌های فرونتال
  • سینوس ماگزیلاری
  • سینوس‌های اسفنوئید
  • حفره دهان-اوروفارنکس
  • حنجره
  • نای

دستگاه تنفسی تحتانی شامل ریه‌ها، برونش‌ها و آلوئول‌ها می‌شود.

 

وظایف ریه‌ها چیست؟

ریه‌ها اکسیژن دریافت می‌کنند که سلول‌ها برای زندگی و انجام عملکرد طبیعی خود به آن نیاز دارند. ریه‌ها همچنین از شر دی اکسید کربن که محصول زائد سلول‌های بدن است خلاص می‌شوند.

ریه‌ها یک جفت اندام مخروطی شکل هستند که از بافت اسفنجی و خاکستری متمایل به صورتی تشکیل شده‌اند. آنها بیشتر فضای قفسه سینه (قسمتی از بدن بین قاعده گردن و دیافراگم) را اشغال می‌کنند. ریه‌ها در غشایی به نام پلورا احاطه شده‌اند. ریه‌ها توسط مدیاستن از یکدیگر جدا می‌شوند، ناحیه ای که شامل موارد زیر است:

  • قلب و عروق بزرگ آن
  • نای
  • مری
  • آویشن
  • گره‌های لنفاوی

ریه راست دارای سه بخش است که به آنها لوب گفته می‌شود. ریه چپ دارای دو لوب است. هنگام تنفس، هوا از طریق بینی یا دهان وارد بدن می‌شود. سپس از طریق حنجره (جعبه صوتی) و نای از گلو عبور می‌کند و از طریق لوله‌هایی به نام برونش‌های ساقه اصلی به ریه‌ها می‌رود.

یک برونش ساقه اصلی به ریه راست و یکی به ریه چپ منتهی می‌شود. در ریه‌ها، برونش‌های ساقه اصلی به نایژه‌های کوچک‌تر و سپس به لوله‌های کوچک‌تری به نام برونشیول تقسیم می‌شوند. برونشیول‌ها به کیسه‌های هوایی ریز به نام آلوئول ختم می‌شوند.

دلایل انجام سونوگرافی سینه چیست؟

سونوگرافی قفسه سینه ممکن است برای ارزیابی وجود مایع اضافی در فضای جنب یا سایر نواحی قفسه سینه، به ویژه زمانی که مقدار مایع کم است، استفاده شود. اگر مایع اضافی وجود داشته باشد، سونوگرافی ممکن است برای تعیین نوع مایع، اگزودا (که در شرایط التهابی، سرطانی (سرطان سینه ) یا عفونی دیده می‌شود) یا ترانسودات (مایع که به دلایل مختلف از عروق خونی یا لنفاوی نشت کرده است) مفید باشد. همچنین می‌توان از آن برای ارزیابی قلب و دریچه‌های آن استفاده کرد. هنگامی که برای این منظور استفاده شود، این روش اکوکاردیوگرافی نامیده می‌شود.

سونوگرافی سینه ممکن است برای هدایت سوزن در طول توراسنتز ( سوراخ کردن دیواره قفسه سینه برای خارج کردن مایعات) یا بیوپسی انجام شود. یکی دیگر از کاربردهای سونوگرافی قفسه سینه ارزیابی حرکت دیافراگم است.

سونوگرافی قفسه سینه ممکن است همراه با انواع دیگر روش‌های تشخیصی مانند سی تی اسکن، اشعه ایکس یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای ارزیابی و تشخیص شرایط قفسه سینه استفاده شود. ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که پزشک شما سونوگرافی سینه را توصیه کند.

خطرات سونوگرافی سینه چیست؟

هیچ اشعه‌ای در این سونوگرافی استفاده نمی‌شود و به طور کلی هیچ ناراحتی در اثر استفاده از مبدل اولتراسوند روی پوست وجود ندارد. بسته به شرایط پزشکی خاص شما ممکن است خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. قبل از انجام عمل حتماً هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید. چاقی شدید ممکن است با سونوگرافی قفسه سینه تداخل داشته باشد.

 

چگونه برای سونوگرافی سینه آماده شویم؟

پزشک طریقه انجام این روش را برای شما توضیح می‌دهد و به شما این فرصت را می‌دهد که هر سوالی را که ممکن است در مورد این روش داشته باشید بپرسید.

اگر قرار است یک روش تهاجمی مانند بیوپسی همراه با سونوگرافی قفسه سینه انجام شود، ممکن است از شما خواسته شود که رضایت نامه‌ای را امضا کنید که اجازه انجام این روش را به پزشک می‌دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر چیزی واضح نیست سوال بپرسید.

به طور کلی، قبل از انجام عمل نیازی به روزه یا استفاده از آرام بخشی نیست، اما در صورت لزوم، پزشک ممکن است دستورالعمل‌های خاص شما را ارائه دهد. اگر باردار هستید یا مشکوک به بارداری هستید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

لباس‌هایی بپوشید که اجازه دسترسی به ناحیه مورد آزمایش را می‌دهد یا به راحتی از بدن شما خارج می‌شود. اگرچه ژلی که در طول عمل روی پوست اعمال می‌شود، لباس‌ها را آلوده و یا لکه‌دار نمی‌کند، اما ممکن است بخواهید لباس‌های قدیمی‌تری بپوشید، زیرا ممکن است پس از آن ژل به طور کامل از پوست شما پاک نشود. بر اساس شرایط پزشکی شما، پزشک ممکن است آماده سازی خاص دیگری را درخواست کند.

در طول سونوگرافی سینه چه اتفاقی می‌افتد؟

سونوگرافی قفسه سینه ممکن است به صورت سرپایی یا به عنوان بخشی از اقامت شما در بیمارستان انجام شود. روش‌ها ممکن است بسته به شرایط شما و عملکرد پزشک شما متفاوت باشد. به طور کلی، سونوگرافی قفسه سینه این فرآیند را دنبال می‌کند:

از شما خواسته می‌شود هر گونه لباس، جواهرات یا سایر اشیایی را که ممکن است در اسکن تداخل داشته باشد را بردارید.

اگر از شما خواسته شود لباس را دربیاورید، لباسی به شما داده می‌شود تا بپوشید.

بسته به ناحیه خاصی از قفسه سینه که باید معاینه شود، روی میز معاینه قرار می‌گیرید، یا به پشت یا پهلو دراز می‌کشید، یا در حالت نشسته با بازوهای بالا رفته و دست هایتان در پشت گردن قرار می‌گیرید.

ژل اولتراسوند در ناحیه‌ای از بدن که تحت معاینه اولتراسوند قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود.

با استفاده از یک مبدل، دستگاهی که امواج سونوگرافی را ارسال می‌کند، امواج اولتراسوند از ناحیه بدن شما که در حال بررسی است ارسال می‌شود.

صدا از ساختارهای داخل بدن منعکس می‌شود و دستگاه اولتراسوند اطلاعات امواج صوتی را تجزیه و تحلیل می‌کند.

دستگاه اولتراسوند تصویری از این ساختارها بر روی مانیتور ایجاد می‌کند. این تصاویر به صورت دیجیتالی ذخیره خواهند شد.

ممکن است از شما خواسته شود که موقعیت خود را تغییر دهید تا متخصص بتواند نظرات دیگری را به دست آورد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که در حین عمل سرفه یا بو بکشید، به طوری که حرکت ساختارهای خاصی در حفره قفسه سینه قابل مشاهده باشد.

 

 

در حالی که روش سونوگرافی قفسه سینه به خودی خود هیچ دردی ایجاد نمی‌کند، نیاز به ثابت ماندن در طول عمل ممکن است باعث ناراحتی جزئی شود و ژل شفاف احساس خنک و مرطوب می کند. تکنسین از تمام اقدامات راحتی ممکن استفاده می‌کند و این روش را در سریع ترین زمان ممکن تکمیل می‌کند تا هر گونه ناراحتی را به حداقل برساند.

بعد از سونوگرافی سینه چه اتفاقی می‌افتد؟

معمولاً بعد از سونوگرافی قفسه سینه مراقبت خاصی وجود ندارد. با این حال، پزشک شما ممکن است بسته به وضعیت خاص شما، دستورالعمل‌های اضافی یا جایگزینی را پس از عمل به شما بدهد.

فوابد انجام سونوگرافی سینه در منزل

همانطور که در ابتدا اشاره شد، با کمک سونوگرافی می‌توانید بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص دهید. همچنین سونوگرافی قادر است چندین آسیب داخلی را مشخص کند. علاوه بر این، سونوگرافی در منزل مزایا متعددی دارد. یکی از بهترین قسمت‌های آن بدون درد بودن این فرایند است. عدم وجود عارضه نیز از دیگر فواید استفاده از این روش تشخیصی محسوب می‌شود. بنابراین، هنگام انتخاب سونوگرافی در منزل، لازم نیست به چیز خاصی فکر کنید و یا نگران باشید. بنابراین، اگر به دنبال مزایای سونوگرافی در منزل هستید، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

  • بدون درد است

این یکی از مهمترین مزایای تصویربرداری اولتراسوند یا سونوگرافی در منزل است. بر خلاف سایر آزمایشات، شما نیازی به تحمل هیچ دردی ندارید. نیازی به سوزن، بریدگی یا شات نیست. کار شما با سونوگرافی تمام می‌شود و هیچ دردی در بدن خود نخواهید داشت.

  • در معرض تشعشعات قرار نمی‌گیرید

می‌دانیم که آلودگی در این آزمایش دخیل است. اما در مقایسه با سایر آزمایشات به هیچ وجه مضر نیست. اگر بتوانید به برخی از آزمایشات دیگر مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که آنها با تابش زیادی از تشعشعات دارند. اما اگر بیمار تحت اسکنر اولتراسوند باشد، در معرض اشعه قرار نمی‌گیرد. بخصوص اگر آزمایش در منزل انجام شود. بنابراین، می‌توانید درک کنید که این یک فرآیند ساده است و هیچ اثر نامطلوبی روی بدن شما ندارد.

  • مقرون به صرفه است

برخی از آزمایشات بسیار پرهزینه هستند و زمانی که قصد انجام آنها در منزل را دارید، هزینه‌ها بیشتر از حالت قبلی افزایش می‌یابند. به همین دلیل، تعداد زیادی از مردم توانایی پرداخت آن را ندارند. اما، لازم است بدانید با انجاب خدمات مربوط به سونوگرافی در منزل که توسط تیم آزمایش آنلاین ارائه می‌شود، لازم به پرداخت هزینه زیادی ندارید. علاوه بر این، بدون گرفتن پول زیادی از شما نتایج دقیقی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *