Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
زمان ناشتا برای آزمایش قند خون - آزمایش آنلاین
زمان ناشتا برای آزمایش قند خون

زمان ناشتا برای آزمایش قند خون

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 04 / 01 / 1398

زمان ناشتا برای آزمایش قند خون از شب قبل از آزمایش تا صبح زمان آزمایش ادامه دارد. ناشتایی یعنی شب قبل از آزمایش بعد از صرف شام دیگر هیچ نوع ماده غذایی استفاده نکنید، خوردن آب به حدی که تشنگی را رفع کند اشکالی ندارد. ولی صبح پیش از گرفتن آزمایش از خوردن و نوشیدن بپرهیزید. در مدت زمانی که ناشتا هستید مصرف دخانیات ممنوع است. برای گرفتن آزمایش هایی مثل آهن خون یا خون پنهان در مدفوع حتما باید ۳ روز پیش از گرفتن آزمایش از خوردن انواع داروهایی که آهن دارند و مصرف گوشت قرمز، جگر و… اجتناب کنید.

 

چه آزمایش هایی ناشتا بودن لازم دارند؟

مدت زمان کافی برای آزمایش چربی خون ۱۴ ساعت، آزمایش قند خون ناشتا ۲۱ ساعت و برای تست هایی مثل اوره، آنزیم های کبدی، آهن سرم، هورمون ها نیز ۲۱ ساعت می‌باشد. بعضی از آزمایش های هورمونی باید در ساعت خاصی گرفته شوند مثل آزمایش کورتیزول که در ساعت ۸ صبح و ۴ یا ۵ عصر همچنین آزمایش پرولاکتین که طبق نظر پزشک متخصص در ساعت و فاصله زمانی مشخصی گرفته می‌شود چون سطح بعضی از هورمون ها در طی روز با هم فرق دارد که اصطلاحا می‌گویند سیکل سیر کادین دارد.

بعضی از آزمایش های هورمونی در روزهای خاصی از ماه بسته به زمان پریود خانم و طبق نظر پزشک متخصص گرفته می‌شود مثل هورمون های جنسی که سطح این هورمون ها در هر روز از ماه تفاوت دارد. آزمایش بعضی از عنصر های خونی در طی حالت های متفاوت فیزیکی مثل بارداری فرق دارد، پس آزمایشگاه را از شرایط فیزیکی خود مطلع کنید.

معمولا مردم یک یا چند بار در طول عمرشان به علل متفاوتی مجبور شده اند که تست خون بگیرند و در بعضی مواقع پزشک معالج یا پرسنل آزمایشگاه به آنان اخطار داده که باید در هنگام آزمایش خون ناشتا باشند. شاید سوال هایی در مورد ساعات ناشتا ماندن به فکر شما برسد که ما جواب سوالات شما را خواهیم داد.

 

  آزمایش قند خون

آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله

این آزمایش میزان قند خون را در ۳ ماه اخیر نشان می‌دهد.

 

اندازه گرفتن هموگلوبین ای وان سی  در اوایل درمان

اوایل درمان ممکن است متعادل کند. میزان قند خون در یک ماه گذشته تقریبا ۵۰ درصد در میزان هموگلوبین گلیکوزیه ای وان سی اثر می گذارد. چندین بیماری وجود دارد که در نتیجه آزمایش هموگلوبین گلیکوزیه ای وان سی اختلال ایجاد می‌کند. از این بیماری ها می‌توان به تالاسمی، آنمی سیکل سل، کم خونی، افزایش پلاکت خون، انتقال خون و زیاد شدن اوره خون(اورمی) اشاره کرد.

متخصصان سفارش کرده اند اگر قند خونتان کنترل شده باشد باید  سالانه دو بار آزمایش هموگلوبین گلیکوزیه ای وان سی را انجام دهید. اما در صورتی که قند خون شما به میزان کافی کنترل نشده یا راه درمان بیماری شما عوض شده باشد تست هموگلوبین گلیکوزیه ای وان سی را باید سه ماه یک بار انجام دهید.

آزمایش هموگلوبین گلیکوزیه ای وان سی باید در تمام افراد مبتلا به دیابت در ارزیابی های نخستین و مراحل درمان اندازه گیری شود. اندازه گیری قند خون توسط فرد مبتلا به دیابت و آزمایش هموگلوبین گلیکوزیه ای وان سی در معالجه افراد مبتلا به دیابت، مکمل همدیگر هستند. آزمایش هموگلوبین گلیکوزیه ای وان سی لااقل دو بار در سال باید گرفته شود.

 

زمان ناشتا آزمایش قند خون

اندازه گیری قند خون

همه افرادی که بالای ۴۰ سال سن دارند امکان مبتلا شدن آن ها به دیابت نوع ۲ وجود دارد و باید ۳ سال یک بار تست قند خون بگیرند. متخصصان دیابت سفارش کرده اند افرادی که به دیابت مبتلا هستند بر اساس ماهیت بیماری لازم است همیشه قند خونشان را کنترل نمایند. برای آزمایش قند خون ناشتا حداقل ۸ و حداکثر ۱۶ ساعت به جز آب هیچ نوع ماده خوراکی و غذایی استفاده نگردد. برای آن که در آزمایش قند خون ناشتا خطایی رخ ندهد این آزمایش دو بار انجام می شود.

راه های متفاوتی برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی وجود دارد مثل اندازه گرفتن قند خون ناشتا (آزمایش FBS)، اندازه گرفتن قند خون ۲ ساعت بعد از خوردن غذا (آزمایش 2hpp) و آزمایش هموگلوبین ای وان سی(Hba1c ).

قند خون طبیعی چقدر است؟

  • اگر میزان سطح قند خون بین ۷۰ تا ۹۹ میلی گرم در دسی لیتر باشد قند خون شما طبیعی است.
  • اگر میزان سطح قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد فرد در مرحله پیش دیابت می‌باشد.
  • اگر میزان سطح قند خون بین ۱۱۰ تا ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر باشد فرد دچار بیماری دیابت می‌باشد.

 

بیماری شایعی که نیاز به کنترل مداوم قند خون دارد

دیابت اختلال در سوخت و ساز بدن فرد می‌باشد. در این بیماری انسولین به مقدار کافی در بدن فرد نیست یا انسولینی که وجود دارد وظیفه اش را به خوبی انجام نمی دهد و به دلیل این که در مقابل آن مقاومت می کند قند خون زیاد می‌شود.

انسولین یک هورمون است که از طریق سلول های بتا که در پانکراس می‌باشد ترشح می‌شود. از وظایف اصلی انسولین کاهش قند خون است. پانکراس هم از غده های دستگاه گوارش می‌باشد که در پشت معده  است. اگر قند خون برای مدت طولانی زیاد شود امکان دارد که به سیستم قلب و عروق، کلیه، چشم و رشته های اعصاب آسیب وارد شود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *