درمان و علت واریکوسل

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 08 / 08 / 1400

کیسه بیضه یک کیسه است که با پوست پوشیده شده است و بیضه‌ها را داخل خود نگه می‌دارد. از سوی دیگر، این کیسه حاوی عروق خونی و سیاهرگ‌هایی است که خون را به غدد تولیدمثل می‌رسانند. ناهنجاری در سیاهرگ‌های کیسه بیضه می‌تواند منجر به واریکوسل شود. به شبکه رگ‌های داخل کیسه بیضه، شبکه پامپینیفرم گفته می‌شود. واریکوسل تنها در کیسه بیضه ایجاد می‌شود و بسیار شبیه به رگ‌های واریسی‌ای است که در پا ایجاد می‌شوند. واریکوسل در کاهش تولید و کیفیت اسپرم نقش دارد و به همین دلیل، در برخی موارد می‌تواند منجر به ناباروری شود. همچنین، می‌تواند موجب کوچک شدن بیضه‌ها شود.

 

 

 

واریکوسل شایع است و در مردان 15 تا 25 ساله بیشتر مشاهده می‌شود. واریکوسل، معمولا در دوران بلوغ ایجاد می‌شود و در اکثر موارد در سمت چپ کیسه بیضه قابل‌دیدن است. آناتومی سمت راست و سمت چپ کیسه بیضه با یکدیگر یکسان نیست. بااین‌حال، واریکوسل می‌تواند در هر دو طرف کیسه بیضه اتفاق بیفتد اما این مسئله نادر است. همچنین، لازم است بدانید همه واریکوسل‌ها، تولید اسپرم را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. در ادامه با بیماری واریکوسل بیشتر آشنا می‌شوید. پیشنهاد میکنیم علائم دیابت در مردان را نیز بشناسید.

علت واریکوسل چیست؟

اکنون‌که می‌دانید واریکوسل چیست، لازم است بدانید چه عواملی در ایجاد این مسئله نقش دارند و علت واریکوسل چیست. هر یک از بیضه‌ها را یک طناب اسپرماتیک نگه می‌دارد. از سوی دیگر، این طناب‌ها حاوی رگ‌ها، شریان‌ها و اعصابی هستند که از این غدد پشتیبانی می‌کنند. در رگ‌های سالم داخل کیسه بیضه، دریچه‌های یک‌طرفه، خون را از بیضه به کیسه بیضه انتقال می‌دهند و سپس آن را به قلب ارسال می‌کنند.

در برخی موارد، خون آن‌طور که باید در رگ‌ها حرکت نمی‌کند و شروع به جمع شدن در رگ می‌کند و این مسئله باعث بزرگ شدن آن می‌شود. واریکوسل با گذشت زمان به‌تدریج ایجاد می‌شود. هیچ عامل خطر خاصی برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و هنوز علت واریکوسل مشخص نشده است.

علائم واریکوسل چیست؟

برخی افراد مبتلا به واریکوسل علائمی را تجربه نمی‌کنند. بااین‌حال، ممکن است دیگران علائم زیر را تجربه کنند:

  • توده در یکی از بیضه‌ها
  • تورم در کیسه بیضه
  • وجود رگ‌های بزرگ یا پیچ‌خورده در کیسه بیضه که اغلب شبیه کیسه‌ای از کرم هستند
  • درد مبهم و مکرر در کیسه بیضه

عوارض احتمالی واریکوسل چیست؟

واریکوسل می‌تواند بر باروری تاثیر بگذارد. در 35 تا 44 درصد از مردانی که ناباروری اولیه دارند و در 45 تا 81 از مردانی که ناباروری ثانویه دارند واریکوسل مشاهده می‌شود. ناباروری اولیه معمولا برای زوج‌هایی به کار می‌رود که پس از حداقل یک سال تلاش، هنوز نتوانسته‌اند بچه‌دار شوند. از سوی دیگر، ناباروری ثانویه به زوج‌هایی اشاره دارد که حداقل یک بار باردار شده‌اند اما دوباره قادر به باردار شدن نیستند.

واریکوسل چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک معمولا بیماری واریکوسل را پس از معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد. واریکوسل را نمی‌شود همیشه در حالتی که دراز کشیده‌اید احساس کرد یا دید. به همین دلیل، پزشک به‌احتمال‌زیاد بیضه‌های شما را درحالی‌که ایستاده‌اید و در حالتی که دراز کشیده‌اید معاینه می‌کند. در برخی موارد، ممکن است سونوگرافی کیسه بیضه نیز لازم باشد. سونوگرافی بیضه برای اندازه‌گیری وریدهای اسپرمی کمک‌کننده است و به پزشک امکان می‌دهد که وضعیت شما را دقیق‌تر بررسی کند.

 

 
 

هنگامی‌که واریکوسل تشخیص داده شد پزشک درجه بالینی آن را مشخص می‌کند. درجه بالینی بین یک تا سه است و بر اساس اندازه توده در بیضه مشخص می‌شود. درجه یک کوچکترین و درجه سه بزرگترین است. درجه بالینی لزوما، درمان کلی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد زیرا ممکن است شما نیازی به درمان نداشته باشید. گزینه‌های درمانی بر اساس میزان ناراحتی یا مشکلات باروری در نظر گرفته می‌شوند.

واریکوسل چگونه درمان می‌شود؟

درمان واریکوسل همیشه ضروری نیست اما اگر باعث تجربه موارد زیر شده باشد ممکن است پزشک برای درمان آن اقدام کند:

  • باعث درد شده است.
  • باعث آتروفی بیضه شده است.
  • باعث ناباروری شده است.

اگر به دنبال روش‌های کمکی برای باروری هستید ممکن است درمان واریکوسل برای شما ضروری باشد. واریکوسل در برخی موارد می‌تواند مشکلاتی را در عملکرد بیضه‌ها ایجاد کند. هرچه درمان این بیماری زودتر شروع شود احتمال بهبود تولید اسپرم‌ها افزایش بیشتری می‌یابد. پوشیدن لباس زیر تنگ یا بیضه‌بند گاهی اوقات می‌تواند درد شما را کاهش دهد. برای ویزیت پزشک در منزل کلیک کنید. انجام برخی روش‌های خانگی دیگر نیز می‌توانند به شما در بهبود علائم کمک کنند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • ایجاد تغییرات روزمره: برای کاهش ناراحتی ناشی از واریکوسل، ممکن است لازم باشد از انجام فعالیت‌های خاصی که باعث ناراحتی شما می‌شود اجتناب کنید. همچنین، پوشیدن لباس زیر تنگ‌تر (مانند اسپندکس) یا بیضه‌بند می‌تواند علائم ناراحت‌کننده ناشی از ورزش یا ایستادن طولانی‌مدت را کاهش دهد.
  • یخ: قرار دادن کیسه یخ بر روی کیسه بیضه ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری پیدا کنید. برای اینکه از پوست خود محافظت کنید، یخ را مستقیما روی پوستتان قرار ندهید. کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و هر بار حدود 15 دقیقه آن را بر روی ناحیه قرار دهید.
  • داروهای بدون نسخه: استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند ناراحتی‌های جزئی واریکوسل را تا حدودی بهبود ببخشد.

اگر علائمتان بدتر شوند ممکن است نیاز به استفاده از روش‌های درمانی دیگر داشته باشید که در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شوید.

واریکوسلکتومی

واریکوسلکتومی یک عمل واریکوسل است که یک‌روزه و در بیمارستان انجام می‌شود. در این عمل جراحی، متخصص اورولوژی از طریق وارد شدن به شکم یا لگن، سیاهرگ‌های غیرطبیعی را می‌برد و سپس، می‌بندد. پس از این عمل جراحی، خون می‌تواند در وریدهای طبیعی جریان پیدا کند. اگر پزشک برای شما این عمل جراحی را در نظر گرفته است مهم است با پزشک خود در مورد چگونگی آماده شدن برای جراحی و انتظارات پس از عمل جراحی صحبت کنید.

آمبولیزاسیون واریکوسل

آمبولیزاسیون واریکوسل یک‌روزه انجام می‌شود و نسبت به عمل واریکوسلکتومی کمتر تهاجمی است. در این عمل جراحی، یک کاتتر کوچک در رگ کشاله ران قرار داده می‌شود. سپس یک سیم‌پیچ کوچک داخل کاتتر و داخل رگ‌ها قرار داده می‌شود تا خون در رگ‌های واریکوسل مسدود شود و به رگ‌های طبیعی هدایت شود. در این صورت، خون به وریدهای غیرطبیعی وارد نمی‌شود.

 

 
 

زندگی با واریکوسل چگونه است؟

یکی از عوارض شایع بیماری واریکوسل، ناباروری است. به همین دلیل اگر شما و همسرتان برای بچه‌دار شدن با مشکل مواجه شده‌اید مهم است که در این مورد با پزشک صحبت کنید. عمل واریکوسل تنها در صورتی توصیه می‌شود که این مسئله برای شما درد به همراه آورده است یا موجب ناباروری شما شده است. همچنین، لازم است در این مورد که چه درمانی برای شما مناسب‌تر است با پزشک صحبت کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واریکوسل و نحوه درمان آن با پزشکان مجموعه کلبه سلامتی نیز تماس بگیرید و سوالات و نگرانی‌های خود را با متخصصین در میان بگذارید.

درنهایت، در این مقاله با این موضوع آشنا شدید واریکوسل چیست. واریکوسل یک بیماری شایع است که مردان در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائمی را تجربه نمی‌کنند یا علائم کمی را تجربه می‌کنند. تصمیم‌گیری در مورد انجام عمل واریکوسل به شما بستگی دارد. استفاده از بیضه‌بند یا داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است درد یا ناراحتی شما را کمتر کنند. از سوی دیگر، واریکوسل می‌تواند موجب ناباروری مردان شود که در این شرایط، عمل جراحی ضروری است. به همین دلیل، مهم است که در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. شاید بیماری های دستگاه تناسلی نیز از جمله مواردی است که باید بیشتر راجع به آن بدانید برای شناخت این بیماری ها کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *