درمان بوی بد واژن

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 12 / 05 / 1400

بوی واژن تا حدودی طبیعی است و به طور کلی، این مورد برای تمامی زنان انتظار می‌رود. اما نکته جالب این است که این عطر و بو از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. بوی واژن ممکن است با توجه به سن و شرایط بدنی و بهداشتی و همچنین محرک‌های خاصی تغییر کند. برخی از عواملی که به طور موقت بوی واژن را تغییر می‌دهند عبارتند از:

  • فرایند طبیعی عرق کردن
  • فعالیت جنسی
  • چرخه قاعدگی

علاوه بر تاثیری که چرخه قاعدگی به خودی خود بر ایجاد بوی خاصی دارد، بوی واژن نیز در این دوره تغییر می‌کند.

آیا بوی واژن طبیعی قابل درمان است؟

بروز بوی واژن غیر معمول برای تمامی خانم‌ها حداقل یکبار در طول زندگی اتفاق افتاده است. حتی زمانی که مراقبت خوبی از بدن خود و واژن خود دارید. ممکن است بوی ناآشنایی را تجربه کنید. اما در صورتی که بوی ایجاد شده برای مدت زمان طولانی باقی بماند و یا شدت آن فزایش یابد، امری طبیعی نیست و بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.
عطر و بوی معمولی واژن سالم ممکن است به عنوان “Musky” یا “گوشتی” توصیف شود. یک چرخه قاعدگی ممکن است به مدت چند روز تا حدودی عطر و بویی شبیه به فلز را ایجاد کند. مقاربت نیز ممکن است بوی واژن را به طور موقت تغییر دهد.
واژن به طور طبیعی خود را تمیز و ضدعفونی می‌کند. این بدین معناست که اگر شما هیچگونه رسیدگی بهداشتی به دستگاه تناسلی خود نداشت باشید، این قسمت از بدن به صورت خودکار و طبیعی PH مورد نیاز را سالم نگه می‌دارد و از ورود باکتری‌های ناسالم به واژن جلوگیری می‌کند.
اما اگر متوجه شدید که بوی واژن شدید و متفاوت با همیشه است، ممکن است نشانه یک مورد پزشکی باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد. بوی قوی، خارش، تحریک و تخلیه غیر معمول همه نشانه‌هایی هستند که ممکن است موردی غیر از بوی واژن غیر معمول را به همراه داشته باشید.
علل رایج بوی‌های غیرطبیعی واژن عبارتند از:

 

  • واژینوز باکتریایی، عفونت ناشی از رشد بیش از حد باکتریایی
  • تریکومونیازیس، عفونت منتقله از راه جنسی ناشی از انگل
  •  باقی ماندن تامپون در بدن برای مدت طولانی
  •  عدم رعایت نکات بهداشتی

واژینوز باکتریایی و تریکومونایس اغلب باعث ایجاد بویی شبیه به بوی ماهی یا شیمیایی می‌شود، در حالی که اگر یک تامپون در بدن برای مدت زمان طولانی باقی بماند، شروع به پوسیدگی کرده و علاوه بر مشکلاتی که به همراه خواهد داشت، بوی بسیار بد و شدیدی را نیز ایجاد می‌کند.

درمان بوی بد واژن

اگر شما در مورد بوی واژینال نگران هستید، باید ابتدا به علتی که منجر به ایجاد آن شده است دستیابید و سپس راه‌های درمان را بررسی کنید. حفظ بهداشت صحیح نیز کلید اجتناب از بروز مشکلات بهداشتی و بوهای غیر طبیعی است.

  • شستشو به طور منظم

تمیز کردن واژن به طور منظم بسیار مهم است، اما زیاده‌روی نکنید. گول تبلیغات مربوط به مسائل بهداشتی را نخورید که ادعا می‌کنند برای درمان بوی بد واژن باید از محصولات بهداشتی گران قیمت استفاده نمایید. محیط واژن به شدت اسیدی است و به طور طبیعی باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. شما فقط به آب گرم نیاز دارید تا آن را بشویید. علاوه بر موارد اشاره شده، برخی از صابون‌ها وجود دارند که ممکن است همه چیز را بدتر کند. بدین صورت که استفاده از آنها محیط اسیدی واژن را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که منجر به رشد باکتری می‌شود.
از استفاده صابون‌های عطری و دئودورانت به شدت اجتناب کنید. برای شستن لبه‌های بیرونی واژن، از یک صابون ملایم استفاده کنید که سطح pH را تغییر نخواهد داد.

  • لباس زیرهای پنبه‌ای بپوشید

لباس‌زیرهای تنگ و توری بهترین انتخاب برای حفظ بهداشت زنانه و درمان بوی بد واژن نیستند. بدین خاطر توصیه می‌شود که مراقب لباس‌هایی که می‌پوشید باشید، به خصوص در هنگام خواب. از پوشیدن لباس‌های تنگ، جوراب شلواری و کمربند اجتناب کنید.

  • حفظ وزن سالم

اغلب، بوی بد واژن از خوده واژن ساطع نمی‌شود. بلکه گاهی ممکن است به علت اضافه وزن و وجود بافت‌های اضافی در بدن و جمع شدن آنها در ناحیه واژن زمینه پرورش و رشد باکتری‌ها را فراهم کرده و در نهایت بوی بد واژن را به دنبال دارد.

  • تامپون یا کاپ قاعدگی را مرتب تعویش کنید

دستمال‌های بهداشتی اغلب بوی قابل ملاحظه‌ای را ارائه می‌دهند. سعی کنید کاپ قاعدگی یا تامپون را در طول دوره خود تغییر دهید. همچنین مطمئن شوید که آنها را به طور منظم تعویض می‌کنید.

  • استفاده از کاندوم و اجابت مزاج بعد از هر رابطه جنسی

اسپرم می‌تواند واژن را تحریک کند و منجر به ایجاد بوی بد در این ناحیه شود. پیشنهاد می‌شود از دوش گرفتن بالافاصله بعد از رابطه جنسی دوری کنید اما بعد از رابطه جنسی ناحیه تناسلی را به صورت معمولی بشویید و مثاله را خالی کنید.

  • پروبیوتیک‌ها را امتحان کنید

در حالی که شواهد علمی این مورد را تائید کرده است، برخی از پیشنهادات نیز وجود دارد که بعضی از پروبیوتیک‌های خوراکی می‌توانند در برابر واژینوز باکتریایی از شما محافظت کنند. اگر شما عفونت‌های مکرر را تجربه می‌کنید، ممکن است بخواهید با پزشک خود درباره استفاده از پروبیوتیک‌ها یا سایر گزینه‌ها صحبت کنید.

  • دوش نگیرید

Douching اشاره به شستن واژن با آب یا سایر مایعات است. این یک عمل نسبتا رایج است، اما پزشکان آن را توصیه نمی‌کنند. Douching می‌تواند به عفونت واژینال منجر شود. علاوه بر این، اگر شما در حال حاضر یک عفونت دارید، Douching می‌تواند باکتری‌ها را به رحم، لوله‌های فالوپی یا تخمدان‌ها منتقل کند.

 

  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اغلب بوی واژن که نیاز به بازدید پزشک دارد، با سایر علائم واژینال همراه خواهد بود. اگر شما هر یک از موارد زیر را تجربه می‌کنید، یک قرار ملاقات با یک متخصص را برنامه‌ریزی کنید:

  • خارش
  •  سوزش
  •  تحریک یا درد

علاوه بر این، اگر بو قوی و شبیه به ماهی است، ممکن است واژینوز باکتریایی (عفونت واژن) یا تريکومونيازيس (بيماري منتقل شده از جنسي ناشی از انگل) داشته باشد. در قرار ملاقات با پزشک خود در مورد درمان‌های آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت بحث کنید.
برخی از افراد ممکن است برای درمان بوی بد واژن از روش‌های خانگی استفاده می‌کنند. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که بی‌فایده بوده و هیچ تغییری مبنی بر درمان بوی بد واژن صورت نگرفته است. در این حالت نیز بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. زیرا بروز بوهای شدید به معنی عفونت است همچنین می‌تواند نشانه‌هایی از یک مشکل باشد که بهبود نمی‌یابد. در این حالت اغلب به کمک پزشک نیاز دارید تا با تجویز دارو یا سایر روش‌های درمان بوی بد واژن، درمان را شروع کنید.
مطمئن باشید که درمان را به تاخیر نمی‌اندازید. زیرا عدم درمان عفونت می‌تواند بر توانایی شما برای بارداری در زندگی تاثیر بگذارد. از سوی دیگر، وجود ترشحات واژن تا حدودی طبیعی است اما اگر متوجه تخلیه ترشحات شدید و مایعات سفید رنگ (شفاف نیست) با غلظت بالا شدید، ممکن است نشانه عفونت باشد که به درمان فوری نیاز دارد.
خارش گاه به گاه نیز طبیعی است، اما اگر شما به طور مکرر دچار خارش هستید و یا ناحیه تناسلی شما به شدت تحریک پذیر شه است، ممکن است نشانه‌هایی از یک مشکل بزرگتر باشد.

راه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد واژن

هنگامی که بوی غیر معمول واژینال را از بین می‌برید، این نکات را در ذهن خود برای جلوگیری از یک مشکل دیگر قرار دهید:

  • پروبیوتیک‌ها را در نظر بگیرید: پروبیوتیک‌هایی که برای باکتری‌ها مفید هستند، می‌توانند به حفظ تعادل pH واژن کمک کنند. غذاهای غنی از پروبیوتیک عبارتند از ماست، کمبوچا و کلم بروکلی.
  •  رژیم غذایی سالم را حفظ کنید: هدف از داشتن یک رژیم متعادل استفاده از موار خوراکی از قبیل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، دانه‌های کامل و پروتئین‌ها است. یک رژیم متعادل برای شما یک بدن سالم ایجاد می‌کند و واژن نیز عضوی از بدن شما محسوب می‌شود. پس از این قاعده مستثنی نیست.
  •  هیدراته بمانید: نوشیدن مقدار زیادی آب برای پوست شما مناسب است. این می‌تواند به سلامت کلی واژن شما نیز کمک کند. این مورد را باید در تابستان و روزهای گرم بیشتر جدی گرفت زیرا در این روزها افراد بیشتر عرق می‌کنند و آب بیشتری را از دست می‌دهند.
  •  از دوش و اسکراب مکرر اجتناب کنید: شما ممکن است فکر کنید که این دو مورد به حذف باکتری‌های مضر کمک می‌کنند، اما نکته اینجاست که دوش و استفاده مکرر از اسکراب و تمامی محصولات بهداشتی تمیز کننده باکتری‌های خوب را نیز از بین می‌برند. اجازه دهید بدن شما نسبت به باکتری‌ها به صورت طبیعی عمل کنند و از شست وشوهای غیر طبیعی اجتناب کنید.
  •  قبل و بعد از مقاربت، منطقه تناسلی خود را بشویید: برقراری رابطه جنسی منجر به ایجاد باکتری می‌شود. استفاده از مواد شیمیایی و محافظ از قبیل روان کننده‌ها، کاندوم و اسپرم‌کش‌ها نیز منجر به ایجاد باکتری‌هایی می‌شوند. شستشو قبل و بعد از رابطه جنسی به حفظ سطح طبیعی باکتری‌های طبیعی و مفید کمک می‌کند.

 

  •  لباس‌های تنگ نپوشید: لباس‌هایی که بیش از حد تنگ هستند، اجازه نمی‌دهند واژن و ناحیه کشاله ران به راحتی نفس بکشند و هوا رفت و آمد کند. دریافت مقدار زیادی از اکسیژن برای سلامت واژینال خوب است.
  •  لباس‌زیر پنبه‌ای بپوشید: استفاده از لباس زیرهای پنبه‌ای از رطوبت بیش از حد ناشی از عرق کردن جلوگیری می‌کند. پارچه‌های پلاستیکی و غیر پنبه‌ای در این مورد خوب عمل نمی‌کنند.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *