جواب آزمایش کلیه

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 30 / 05 / 1400

برای درک جواب آزمایش کلیه، که به عنوان پانل کلیه نیز شناخته می‌شود، مهم است که بدانیم کلیه‌ها چه کار می‌کنند. کلیه‌ها خون را فیلتر کرده و مواد زائد ناخواسته را از جریان خون خارج می‌کنند. آنها همچنین آب اضافی را از بدن خارج کرده و به تنظیم فشار خون و تعادل مایعات بدن کمک می‌کنند.

وقتی کلیه‌ها به خوبی کار می‌کنند، مواد زائد ناخواسته بسیار کمی در بدن باقی می‌ماند. هنگامی که سطوح این مواد زائد در خون شروع به افزایش می‌کند، می‌تواند نشان دهد که کلیه‌ها دیگر آنطور که باید کار نمی‌کنند.

آیا می‌دانستید از هر سه بزرگسال آمریکایی یک نفر در معرض بیماری کلیوی قرار دارد؟ هر کسی ممکن است در هر زمان به بیماری کلیوی مبتلا شود. اگر بیماری کلیوی زود تشخیص داده شود و درمان شود، می‌توانید به کاهش یا حتی جلوگیری از بدتر شدن بیماری کمک کنید. اکثر افراد مبتلا به بیماری کلیه اولیه علائم ندارند. به همین دلیل مهم است جواب آزمایش کلیه بسیار حائز اهمیت است.

 

چرا به جواب آزمایش کلیه نیاز داریم؟

آزمایش‌های عملکرد کلیه به دلایل مختلف انجام می‌شود، از جمله مواردی مانند چکاپ سالانه یا مشکوک به عفونت ادراری. همچنین ممکن است در صورتی که فردی بیمار است و تشخیصی داده نشده است، به عنوان آزمایش غربالگری برای بیمار در حال برنامه ریزی یا بهبودی بعد از عمل یا به عنوان راهی برای ردیابی بیماری کلیه از این آزمایش استفاده شود. عفونت‌های دستگاه ادراری پس از جراحی شایع است و برخی از بیماران پس از عمل دچار اختلال عملکرد کلیه می‌شوند، بنابراین این آزمایش‌ها اغلب بر روی بیمارانی که پس از جراحی بهبود می‌یابند، انجام می‌شود.

جواب آزمایش کلیه یک روش مطمئن برای آزمایش عملکرد کلیه‌ها است، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که با بیماری یا کم آبی بدن نیز عملکرد کلیه‌ها می‌تواند به طور چشمگیری تغییر کند. بسیاری از افراد می‌توانند یک مشکل حاد (موقت) با کلیه‌ها داشته باشند که پس از دریافت مایعات یا سایر درمان‌ها برطرف می‌شود.

جواب آزمایش کلیه؛ انواع آزمایش‌های کلیه

آزمایشات بسیار زیادی برای بررسی عملکرد کلیه وجود دارد اما تنها تعداد کمی آز آنها رایج و قابل اعتماد هستند که عبارت‌انداز:

  • جواب آزمایش کلیه؛آزمایش ادرار

تجزیه و تحلیل ادرار رایج ترین و اساسی ترین آزمایشی است که بر روی ادرار انجام می‌شود و به عنوان آزمایش عملکرد کلیه در نظر گرفته نمی‌شود بلکه آزمایش ادرار است. برای تشخیص عفونت‌های مجاری ادراری، وجود خون و پروتئین در ادرار از این روش استفاده می‌شود. این آزمایش اغلب می‌تواند نیاز به آزمایش بیشتر را رد کند یا می‌تواند نشانه‌ای از انجام آزمایشات بیشتر باشد.

وجود خون در ادرار طبیعی نیست اما در زنان ممکن است به علت نزدیک بودن به چرخه قاعدگی باشد. وجود پروتئین نیز در ادرار معمولی نیست. هر دوی این موارد ممکن است در طول عفونت ادراری وجود داشته باشد که در جواب آزمایش کلیه و ادرار به تشخیص و تصمیم پزشک متخصص بسیار کمک می‌کند.

 

برای انجام این آزمایش، نمونه کوچکی از ادرار جمع آوری می‌شود. نمونه ادرار نباید از ابتدای تخلیه آن گرفته شود. این آزمایش میزان تقریبی خون در ادرار را نشان می‌دهد، در حالی که تجزیه و تحلیل میکروسکوپی دقیقاً تعداد گلبول‌های قرمز خون را بررسی و محاسبه می‌کند.

  • جواب آزمایش کلیه؛ کراتینین سرم

مقادیر طبیعی کراتنین سرم در مردان .7-1.3 و در زنان: .6-1.1 میلی گرم/دسی لیتر است. این آزمایش یک آزمایش خون است که به بررسی میزان کراتینین در جریان خون می‌پردازد. کراتینین زیاد در خون در جواب آزمایش کلیه می‌تواند به این معنی باشد که کلیه‌ها کار خود را انجام نمی‌دهند. سطوح بسیار بالای کراتینین می‌تواند به این معنی باشد که بیمار دچار نارسایی کلیه می‌شود، که اغلب یک وضعیت موقتی یا یک مشکل دائمی باشد.

  • جواب آزمایش کلیه؛ برآورد میزان فیلتراسیون گلومرولی

مقدار طبیعی میزان فیلتراسیون گلومرولی، 90-120 میلی لیتر در دقیقه است. اگر میزان میزان فیلتراسیون گلومرولی کمتر از حد معمول باشد، ممکن است آسیب کلیوی وجود داشته باشد. کلیه‌ها می‌توانند روزانه 150 لیتر خون را در بدن یک فرد بالغ فیلتر کنند. برآورد میزان تصفیه گلومرولی (EGFR) روشی برای برآورد توانایی‌کلیه ها در تصفیه خون است. با استفاده از فرمولی که شامل سطح کراتینین است، آزمایشگاه می‌تواند تعداد لیتر خونی که کلیه‌ها در حال تصفیه هستند را تخمین بزند.

  • جواب آزمایش کلیه؛ آزمایش نیتروژن اوره خون(BUN)

مقدار طبیعی نیتروژن اوره خون 7-21 میلی گرم در دسی لیتر است. BUN یا آزمایش نیتروژن اوره خون، راهی دیگر برای تعیین این است آیا کلیه‌ها با موفقیت خون را فیلتر می‌کنند یا خیر. پایین بودن سطوح نیتروژن اوره خون در جواب آزمایش کلیه طبیعی است، اما سطوح بالاتر ممکن است نشان دهد که فرد دچار مشکلات کلیوی است.

  • جواب آزمایش کلیه، نمونه ادار 24 ساعته

این آزمایش مستلزم جمع آوری ادرار برای یک دوره کامل 24 ساعته است. عملکرد کلیه می‌تواند در طول یک روز متغیر باشد، بنابراین این آزمایش نگاهی به عملکرد کلی کلیه‌ها می‌اندازد. در بیماران مبتلا به سنگ کلیه، جمع‌آوری نمونه ادرار در یک دوره 24 ساعته ساعته می‌تواند اطلاعاتی در مورد علت تشکیل سنگ کلیه (به عنوان مثال لیتولینک) ارائه دهد.

 

آزمایشگاه معمولاً یک ظرف نمونه گیری مخصوص را در اختیار بیمار قرار می‌دهد که در حین جمع آوری نمونه در یخچال نگهداری می‌شود. آزمایش با دور انداختن اولین ادرار در دوره 24 ساعته و جمع آوری نمونه ادرارهای بعدی شروع می‌شود. در پایان دوره 24 ساعته، بیمار باید برای آخرین بار مثانه خود را تخلیه کرده و نمونه را جمع آوری کند.

برای بسیاری از بیماران ، به خاطر سپردن جمع آوری ادرار در هر بار تخلیه مثانه یک چالش است و ممکن است پس از شستشو، لازم باشد نمونه گیری را مجدداً آغاز کنند. برخی افراد ظرف نمونه گیری را در توالت می‌گذارند تا هر بار جمع آوری ادرار را فراموش نکنند.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *