جواب آزمایش هورمونی

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 24 / 05 / 1400

هورمون‌ها همانقدر که بر بدن شما تأثیر می‌گذارند، همانقدر نیز می‌توانند بر چیزهایی مانند وزن، سطح انرژی، خلق و خو، میل جنسی و موارد دیگر تأثیر بگذارند. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا مدام احساس خستگی می‌کنید؟ هورمون‌های شما ممکن است یکی از دلایل ایجاد این خستگی باشد.بنابراین سطح هورمون‌ها می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامتی کلی شما نشان دهد و بررسی انواع هورمون‌ها می‌تواند دیدگاه‌های بیشتری در مورد سلامت و راحتی بدن به شما ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر علائم استروژن بالا را تجربه می‌کنید یا علائم سطح پروژسترون پایینی دارید، انجام آزمایش هورمونی به شما امکان می‌دهد تا عدم تعادل این هورمون‌ها را بررسی کرده و به طور بالقوه علت اصلی علائم خود را پیدا کنید.انواع مختلفی از آزمایشات وجود دارد که پزشک می‌تواند به منظور تشخیص عدم تعادل هورمونی آنها را تجویز کند. علائم شما مطمئناً پزشک را در مسیر درست قرار دهد. بنابراین، شما باید علائم و نشانه‌های خود را به طور کامل به پزشک خود اطلاع دهید تا وی دستور آزمایش مناسب را بدهد.

جواب آزمایش خون هورمونی

آزمایش خون یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای انجام آزمایش‌های هورمونی است. جواب آزمایش هورمونی می‌تواند سطح تستوسترون، استروژن، کورتیزول و تیروئید را تشخیص دهد. شما باید آزمایش مخصوص جنسیت خود را سفارش دهید، زیرا آزمایش هورمون زنان سطوح مختلف هورمون‌های جنسی را نسبت به آزمایش مردان بررسی می‌کند. یک آزمایش ساده بزاق می‌تواند چندین نوع هورمون را نیز تشخیص دهد. با آزمایش بزاق می‌توانید سطح استرادیول، پروژسترون و تستوسترون خود را بررسی کنید.

 

اگر پزشک در مورد غده خاصی در بدن شما نگران است، ممکن است سونوگرافی را نیز تجویز کند. این می‌تواند مورد آزمایش غده هیپوفیز، رحم، بیضه‌ها، تخمدان‌ها و تیروئید باشد. اشعه ایکس یا MRI فرصت‌های بیشتری را برای تصویربرداری ارائه می‌دهد. بسته به نتایج آزمایش‌های قبلی، ممکن است برای تشخیص بهتر، انواع دیگری از آزمایشات مورد نیاز باشد.

بنابراین، وقتی در مورد برخی از علائم که می‌تواند شما را آزار دهد، شک و نگرانی دارید، اولین قدم شما انجام آزمایش هورمونی است. با توجه به جواب آزمایش هورمونی، ممکن است برای پیگیری درمان مناسب، به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشید تا علت اصلی علائم ایجاد شده، مشخص شود.

از آنجایی که بیش از 10 هورمون در سلامت باروری، نوسان وزن، انرژی و موارد دیگر ذخیل هستند، در آزمایش هورمونی تمامی این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه به توضیح این هورمون‌ها و نحوه اندازه‌گیری و همچنین میزان طبیعی یا غیر طبیعی آنها در جواب آزمایش هورمونی را پرداخته‌ایم.

تفسیر جواب آزمایش هورمونی

  1. استرادیول

استرادیول (نوع اصلی استروژن ) از عملکرد اندام‌های جنسی زن مانند واژن، رحم و سینه پشتیبانی می‌کند. سطح استروژن شما نقش مهمی در تخمک گذاری (رهاسازی تخمک از تخمدان) در طول چرخه قاعدگی دارد.

اگر سطح استروژن خون در جواب آزمایش هورمونی طبیعی باشد، احتمال تخمک گذاری (در دوره تخمک‌گذاری) وجود دارد. آزمایش سطح استروژن خون می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا این هورمون جنسی برای حفظ سلامت باروری متعادل است یا خیر. اگر سطح استروژن پایینی دارید، پزشک ممکن است درمان جایگزینی هورمون را برای اصلاح عدم تعادل استروژن بدن توصیه کند.

  • اگر سطح استرادیول در جواب آزمایش هورمونی متعادل نباشد چه؟

سطوح پایین استروژن، که اغلب در طول یا بعد از یائسگی رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به بی‌نظمی قاعدگی، خشکی واژن و کاهش قدرت استخوان شود. اگر سطح استروژن بالایی دارید، ممکن است درد و نفخ معده، حساسیت به سینه، نوسانات خلقی، سردرد، افزایش وزن و اختلال خواب را تجربه کنید. سطح استرادیول که به طور مزمن بالا باقی می‌ماند نیز می‌تواند خطر بیماری‌های جدی مانند سرطان سینه یا رحم را افزایش دهد. به همین دلیل است که بررسی میزان استروژن بسیار حائز اهمیت است.

  1. پروژسترون

میزان پروژسترون موجود در بدن برای تنظیم چرخه قاعدگی مهم است. پروژسترون (یکی دیگر از هورمون‌های جنسی) نیز یک “هورمون بارداری” برتر است زیرا باعث می‌شود پوشش رحم در آماده شدن برای تخمک بارور ضخیم شود. بنابراین میزان مناسب پروژسترون برای یک بارداری موفق ضروری است.

  • اگر سطح پروژسترون طبیعی یا متعادل نباشد چه؟

اگر در جوار آزمایش هورمونی سطح پروژسترون خیلی پایین بیاید، ممکن است در طول چرخه قاعدگی، خونریزی نامنظم داشته باشید، دوره‌های قاعدگی از هم فاصله بسیار زیادی داشته باشند یا اصلا چرخه قاعدگی نداشته باشید. سردرد، گرگرفتگی، تغییرات خلقی، کاهش میل جنسی و همچنین سقط جنین و مشکلات تخمک گذاری یکی دیگر از عواقب احتمالی عدم تعادل هورمون پروژسترون است.

  • اگر سطح پروژسترون بالا باشد چه؟

ممکن است علائم شایع پروژسترون بالا مانند خشکی واژن، تغییرات خلقی و خستگی را تجربه کنید. برای رفع این علائم، پزشک ممکن است هورمون درمانی را از طریق مکمل‌های پروژسترون توصیه کند.

  1. هورمون لوتئینیزه (LH)

غده هیپوفیز (در قسمتی از مغز قرار دارد)، مقادیر متفاوتی از هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را در طول چرخه قاعدگی ترشح می‌کند. سطح LH به کنترل چرخه قاعدگی کمک می‌کند. افزایش LH در وسط چرخه قاعدگی باعث تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک) می‌شود و معمولاً پس از تخمک گذاری کاهش می‌یابد.

  • اگر سطح هورمون‌های لوتئینیزه کننده متعادل نباشد چه؟

سطح LH پایین در جواب آزمایش هورمونی اغلب بدین معناست که غده هیپوفیز دچار اختلال شده و از افزایش LH که مربوط به قاعدگی است جلوگیری کند. سطوح LH بالاتر از حد طبیعی (هنگامی که با سطح FSH بالا مشاهده می‌شود) می‌تواند نشانه نارسایی تخمدان باشد (که اغلب منجر به ناباروری می‌شود). یکی دیگر از علل احتمالی افزایش غلظت LH می‌تواند سندرم تخمدان پلی کیستیک-یا PCOS باشد.

  1. هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH)

هورمون تحریک کننده فولیکول یا FSH ، فولیکول‌های تخمدان (که تخمک‌های تخمدان را در خود جای داده است) را برای تخمک گذاری آماده می‌کند. ترشح FSH با کاهش مقدار تخمک در طول زندگی شما افزایش می‌یابد. این به این دلیل است که FSH در تحریک تخمدان نقش دارد. زیرا با کاهش عملکرد تخمدان، سطح FSH بالاتری برای حمایت از تخمک گذاری مورد نیاز است.

 

  • اگر سطح FSH در زنان از تعادل خارج شود چه؟

علل احتمالی برای پایین بودن سطح FSH در جواب آزمایش هورمونی وجود دارد. انواع خاصی از اختلالات هیپوفیز می‌توانند باعث ترشح کم FSH شوند. سطح بالای FSH نشان می‌دهد که تخمدان شما ممکن است تعداد زیادی تخمک نداشته باشد. اگر سطح بالای FSH همراه با ترشح بالایLH اتفاق بیفتد، ممکن است تخمدان شما به طور معمول کار خود را متوقف کرده باشد (که ممکن است نشان دهنده کاهش ذخیره تخمدان باشد)، این نشانه آن است که شما در حال نزدیک شدن به یائسگی هستید.

  1. ميزان سرمي هورمونهاي تستوسترون – دهيدرواپي آندروسترون سولفات (DHEAS)

غدد فوق کلیوی و تخمدان‌های شما DHEA می‌سازند، که سپس به سرعت به DHEAS تبدیل می‌شود. DHEAS به بدن شما در تولید هورمون‌های دیگر مانند تستوسترون و استروژن کمک می‌کند. DHEAS همچنین برای حفظ میزان سالم توده عضلانی مهم است.

  • اگر سطح DHEAS از تعادل خارج باشد چه؟

سطوح بسیار پایین DHEAS در جواب آزمایش هورمونی می‌تواند منجر به خستگی مزمن، میل جنسی پایین و تغییرات خلقی شود. سطوح بالای DHEAS (اغلب همراه با آکنه، ناباروری، عدم وجود چرخه قاعدگی یا افزایش موهای بدن و صورت) می‌تواند نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا سایر مشکلات غدد فوق کلیوی باشد.

  1. تستوسترون

تستوسترون به کنترل فعالیت‌های عضله سازی بدن و چربی سوزی و سایر جنبه‌های متابولیسم کمک می‌کند.

  • اگر سطح تستوسترون شما متعادل نباشد چه؟

سطح هورمون تستوسترون برای حفظ سلامتی باید در محدوده طبیعی قرار گیرد (نه خیلی زیاد و نه خیلی پایین). هنگامی که تستوسترون در جواب آزمایش هورمونی بسیار پایین است، ممکن است موهای نازک، خشکی پوست، تغییرات خلقی و در دراز مدت اختلال عملکرد جنسی و از دست دادن تراکم استخوان را تجربه کنید.

اما در حالتی که تستسترون در جواب آزمایش هورمونی زیاد است، ممکن است آکنه، بی‌نظمی قاعدگی و رشد مو در قسمت‌هایی از بدن که مو به طور معمول رشد نمی‌کند را تجربه کنید. با گذشت زمان، تستوسترون بیش از حد در بدن زنان می‎تواند با دیابت، چاقی، ناباروری و موارد دیگر کمک همراه باشد.

  1. کورتیزول

کورتیزول به عنوان “هورمون استرس” شناخته می‌شود زیرا در پاسخ به جنگ یا گریز کمک می‌کند. با کنترل میزان قند بدن برای سوخت، انرژی بدن را تامین می‌کند. سطح متعادل کورتیزول به شما کمک می‌کند شب‌ها به راحتی بخوابید و صبح نیز به راحتی از خواب بیدار شوید.

  • اگر سطح کورتیزول متعادل نباشد چه؟

هنگامی که سطح کورتیزول در جواب آزمایش هورمونی بسیار پایین است، شما بیشتر احساس خستگی می‌کنید، اشتهای شما کاهش می‌یابد (و همچنین کاهش وزن) و اختلال عملکرد جنسی را تجربه خواهید کرد. کورتیزول بیش از حد می‌تواند منجر به قاعدگی نامنظم، آکنه، افزایش وزن، سردرد، تغییرات خلقی و عدم قدرت تمرکز شود.

  1. هورمون‌های تیروئید

غده تیروئید دو هورمون را به جریان خون پمپ می‌کند: T3 و T4. این هورمون‌های تیروئید برای بدن بسیار مهم هستند زیرا عملکردهای کلیدی مانند متابولیسم و ​​دمای بدن را تنظیم می‌کنند. آنها همچنین از چرخه قاعدگی طبیعی پشتیبانی می‌کنند.

  • اگر سطح هورمون تیروئید متعادل نباشد چه؟

کم کاری غده تیروئید در جواب آزمایش هورمونی، می‌تواند باعث کاهش سطح هورمون تیروئید شود. زنان 5 تا 8 برابر بیشتر از مردان به اختلال تیروئید مبتلا می‌شوند. مقدار پایین هورمون‌های تیروئید می‌تواند علائمی مانند افزایش وزن، بی نظمی در چرخه قاعدگی، ریزش مو، یبوست و احساس سرما ایجاد کند.

اگر سطح هورمون تیروئید بیش از حد بالا برود، ممکن است ضربان قلب شما نیز سریعتر شود، برای خوابیدن با مشکل مواجه شوید و همچنین بیشتر از حد نرمال احساس بیقراری یا عصبی کنید. کاهش وزن و نازک شدن موها نیز از دیگر عوامل بالابودن این هورمون در جواب آزمایش هورمونی است.

  1. هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)

غده تیروئید هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم (همانطور که در بالا اشاره شد) را کنترل می‌کند. هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، که از غده هیپوفیز در مغز ما می‌آید، میزان هورمون‌های تیروئید را تنظیم می‌کند.

 

  • اگر سطح هورمون‌های محرک تیروئید از تعادل خارج شود چه؟

سطح غیر طبیعی TSH در جواب آزمایش هورمونی نشان می‌دهد که تیروئید بیش از حد یا کمتر از حد معمول هورمون ترشح می‌کند. این مورد می‌تواند به باروری زنان آسیب برساند. علائم عدم تعادل TSH شامل اضطراب، مشکل در خواب، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، خستگی و چرخه قاعدگی نامنظم است.

  1. آنتی بادی‌های تیروئید پراکسیداز (TPOab)

آنتی بادی‌های تیروئید پراکسیداز (TPOab) نوعی آنتی بادی هستند. سیستم ایمنی از آنتی بادی‌ها برای از بین بردن میکروب‌هایی که به بدن شما حمله می‌کنند، استفاده می‌کند. با این حال، TPOab می‌تواند (اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال شود)، به غده تیروئید شما حمله کند، به عملکرد آن را صدمه زده یا از بین ببرد. این بیماری به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود.

  • اگر سطح TPOab از تعادل خارج شود چه؟

افزایش مقادیر TPOab (همراه با سطح پایین هورمون تیروئید) در جواب آزمایش هورمونی می‌تواند به این معنی باشد که غده تیروئید شما به دلیل یک اختلال خود ایمنی به نام بیماری هاشیموتو به خوبی کار نمی‌کند. افزایش وزن، چرخه قاعدگی نامنظم، خستگی و ریزش مو همه علائمی هستند که مشخص می‌کند یک وضعیت خود ایمنی به غده تیروئید شما آسیب رسانده است.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید.

1 دیدگاه

  1. Hava گفت:

    سلام دكتر خسته نباشيد ببخشيد من دوماه پيش براى اولين بار رابطه مقعدى داشتم
    حالا ميخوام ازمايش هورمونى بدم مشخص ميشه رابطه داشتم يا خير؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *