جواب آزمایش ایدز

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 20 / 05 / 1400

چقدر طول می‌کشد تا جواب آزمایش ایدز مشخص شود؟

  • آزمایشات آزمایشگاهی (آنتی ژن و آنتی بادی وNAT ) مستلزم گرفتن خون از ورید شما و تخلیه آن به داخل لوله است و سپس خون برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در دسترس بودن جواب آزمایش ایدز با این دو روش ممکن است چند روز طول بکشد.
  • با آزمایش غربالگری سریع آنتی بادی، نتایج در 30 دقیقه یا کمتر آماده می‌شوند.
  • آزمایش سریع آنتی ژن/آنتی بادی با ضربه به انگشت (گرفتن خود از نوک انگشت) انجام می‌شود و جواب آزمایش ایدز در 30 دقیقه یا کمتر در دسترس خواهد بود.
  • آزمایش آنتی بادی که در خانه توسط فرد انجام می‌شود، در عرض 20 دقیقه نتایج را ارائه می‌دهد.

تنها راهی که می‌توان متوجه شد که آیا فردی به HIV آلوده شده است یا خیر، انجام آزمایش و جواب آزمایش ایدز است. دانستن وضعیت به شما اطلاعات قدرتمندی می‌دهد تا خود و شریک زندگی خود را سالم نگه دارید. در این مطلب به برخی از رایج‌ترین سوالات در مورد آزمایش و جواب آزمایش ایدز پاسخ می‌دهد، از جمله انواع آزمایش‌های موجود، محل آزمایش و انتظارات مربوط به جواب آزمایش ایدز.

  • انواع آزمایش‌های ایدز

سه نوع آزمایش در دسترس است: آزمایش اسید نوکلئیک (NAT)، آزمایش آنتی ژن-آنتی بادی و آزمایش آنتی بادی. آزمایش HIV معمولاً روی خون یا مایع دهان انجام می‌شود. این آزمایش گاهی ممکن است به صورت آزمایش ادرار نیز انجام شود.

 

  • جواب آزمایش ایدز؛ NAT (اسید نوکلئیک)

هدف از انجام این نوع آزمایش، مشخص کردن ویروس واقعی در خون است و شامل گرفتن خون از رگ می‌شود. این آزمایش می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد مبتلا به HIV است یا خیر و در صورت آلوده بودن، چه مقدار از ویروس در خون وجود دارد. (این آزمایش معروف به آزمایش بار ویروسی HIV نیز است). جواب آزمایش ایدز از طریق این آزمایش بسیار سریعتر و دقیقتر به دست می‌آید. همنین لازم اس بدانید که این آزمایش بسیار گران است و به طور معمول برای غربالگری افراد استفاده نمی‌شود مگر اینکه آنها اخیراً در معرض خطر بالا یا قرار گرفتن در معرض خطر احتمالی قرار گرفته و علائم اولیه عفونت HIV را داشته باشند.

  • آزمایش آنتی ژن-آنتی بادی:

این آزمایش به دنبال آنتی بادی‌های HIV و آنتی ژن‌ها است. هنگامی که در معرض ویروس‌هایی مانند HIV قرار می‌گیرید، آنتی بادی‌ها توسط سیستم ایمنی شما تولید می‌شوند. آنتی ژن‌ها مواد خارجی هستند که باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن شما می‌شوند. اگر جواب آزمایش ایدز شما مثبت باشد، آنتی ژنی به نام p24 حتی قبل از ایجاد آنتی بادی تولید می‌شود. آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی برای آزمایش انجام شده در آزمایشگاه‌ها توصیه می‌شود و اکنون در ایالات متحده رایج است. این آزمایش شامل گرفتن خون از رگ است. همچنین یک آزمایش سریع آنتی ژن/آنتی بادی در دسترس است که از طریق خون نوک انگشت فرد انجام می‌شود.

  • آزمایشات آنتی بادی:

این آزمایش فقط به دنبال آنتی بادی‌های HIV در خون یا مایع دهانی شما هستند. به طور کلی، آزمایش‌های آنتی بادی که از خون وریدی استفاده می‌کند، می‌تواند عفونت HIV را زودتر از آزمایش‌هایی که با خون از انگشت یا مایع دهان انجام می‌شوند، تشخیص دهد. جواب آزمایش ایدز با این روش اغلب به سرعت به دست می‌آید.

چه مدت بعد از قرار گرفتن در معرض HIV جواب آزمایش ایدز بیماری را تشخیص می‌دهد؟

هیچکدام از آزمایش‌های ایدز قادر به تشخیص این عفونت بالافاصله بعد از اینکه در معرض آن قرار می‌گیرید، نیستند. اگر فکر می‌کنید در 72 ساعت گذشته در معرض HIV قرار گرفته‌اید، فوراً با پزشک خود در مورد پیشگیری پس از قرار گرفتن در معرض (PEP) صحبت کنید.

فاصله بین زمانی که ممکن است فرد در معرض HIV قرار داشته باشد و زمانی که آزمایش می‌تواند به طور قطعی تشخیص دهد که آیا ویروس در بدن فرد وجود دارد یا خیر. همچنین به این دوره، دوره پنجره گفته می‌شود. دوره پنجره در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به نوع آزمایش مورد استفاده برای تشخیص HIV دارد. از پزشک یا مشاور آزمایش خود در مورد دوره پنجره و نوع آزمایشی که انجام می‌دهید، بپرسید.

  • جواب آزمایش ایدز اسید نوکلئیک (NAT) معمولاً می‌تواند 10 تا 33 روز پس از قرار گرفتن در معرض عفونت، HIV را تشخیص دهد.
  • آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی که توسط آزمایشگاه از طریق خون ورید انجام می‌شود، معمولاً می‌تواند عفونت HIV را 18 تا 45 روز پس از قرار گرفتن در معرض تشخیص دهد. آزمایشات آنتی ژن/ آنتی بادی که با خون یک انگشت انجام می‌شود، بعد از 18 الی 90روز در معرض عفونت قرار گرفتن، آن را تشخیص می‌دهد.
  • آزمایش آنتی بادی قادر است عفونت را بعد از 23 تا 90 روز در معرض عفونت قرار گرفت، تشخیص خواهد داد. اکثر آزمایشات سریع و خانگی آزمایش آنتی بادی هستند.

به طور کلی، آزمایش‌های آنتی بادی که از خون وریدی استفاده می‌کند، می‌تواند جواب آزمایش ایدز را زودتر از عفونت تشخیص دهد تا آزمایش‌هایی که با خون از انگشت یا مایع دهان انجام می‌شود.

اگر پس از مواجهه احتمالی با HIV ، جواب آزمایش ایدز را دریافت کردید و نتیجه آن منفی بود، پس از دوره پنجره دوباره آزمایش دهید. به یاد داشته باشید، شما فقط می‌توانید مطمئن باشید که HIV منفی هستید اگر:

  • آخرین آزمایش شما بعد از دوره پنجره منفی است.
  • شما در طول دوره پنجره در معرض خطر بالقوه HIV قرار نگرفته‌اید. اگر شما در معرض خطر بالقوه هستید، باید دوباره آزمایش شوید.

نتیجه آزمایش ایدز منفی به چه معناست؟

نتیجه منفی لزوما به این معنی نیست که شما HIV ندارید. بلکه ممکن است بدین معنا باشد در دوره پنجره قرار دارید. در صورتی که بعد از دوره پنجره مجددا آزمایش دهید و در طول دوره پنجره هیچ گونه تماس احتمالی با HIV نداشته باشید و نتیجه منفی باشد، جواب آزمایش ایدز شما به طور واقعی (نه کاذب) منفی است.

اگر از نظر جنسی فعال هستید یا از سوزن برای تزریق دارو استفاده می‌کنید، اقدامات خود را برای پیشگیری از HIV انجام دهید، مانند مصرف داروهای پیشگیری از HIV در صورتی که در معرض خطر بالای ابتلا هستید.

اگر عوامل خطر خاصی دارید، باید حداقل سالی یکبار به آزمایش ایدز را انجام دهید.

علاوه بر این، به خاطر بسپارید که منفی بودن جواب آزمایش ایدز شما بدین معنا نیست که لزوما شریک جنسی شما نیز آلوده نیست. این بیماری لزوماً در هر بار رابطه جنسی یا استفاده از سوزن، سرنگ یا سایر تجهیزات تزریق دارو منتقل نمی‌شود. و خطر ابتلا به HIV بسته به نوع مواجهه یا رفتار متفاوت است. مهم است که به خاطر داشته باشید که انجام آزمایش HIV راهی برای تشخیص این نیست که آیا شریک زندگی شما مبتلا به HIV است یا خیر.

این مهم است که با شرکای خود صحبت کنید و از آنها بخواهید وضعیت HIV خود را به شما بگویند. اما به خاطر داشته باشید که شرکای شما ممکن است از وضعیت خود اطلاع نداشته باشند یا ممکن است در اشتباه باشند و برخی ممکن است به شما نگویند که مبتلا به HIV هستند حتی اگر از وضعیت خود مطلع باشند. بهترین راه برای متوجه شدن جواب آزمایش ایدز و وضعیت جسمانی شریک جنسی شما انجم آزمایش با یکدیگربه صورت همزمان است تا از وضعیت یکدیگر با خبر شوید و برای حفظ سلامت خود گام بردارید.

 

جواب آزمایش ایدز مثبت به چه معناست؟

در صورت استفاده از هر نوع آزمایش آنتی بادی و نتیجه مثبت، برای تأیید نتایج خود به آزمایش دیگری ( به منظور پیگیری بیشتر) نیاز خواهید داشت.

اگر از یک آزمایش آنتی باید در آزمایشگاه و یا در خانه به صورت انفرادی استفاده کرده‌اید و جواب آزمایش ایدز مثبت است، باید برای پیگیری بیشتر و اطمینان از حواب به دست آمده به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

اگر آزمایش شما در محیط آزمایشگاهی و یا مراکز مراقبت‌های بهداشتی انجام شود و مثبت باشد، آزمایشگاه آزمایشات پیگیری را انجام می‌دهد. این آزمایشات ثانویه معمولاً روی همان نمونه خون آزمایش اول صورت می‌گیرد. اگر جواب آزمایش ایدز پیگیری نیز مثبت باشد، به این معنی است که شما HIV دارید.

مهم است که به محض تشخیص HIV، مراقبت‌های پزشکی را شروع کرده و درمان HIV را آغاز کنید. درمان ضد رتروویروسی یا ART (مصرف دارو برای درمان عفونت HIV) برای همه افراد مبتلا به HIV توصیه می‌شود. این دارو صرف نظر از مدت زمان ابتلا به ویروس تجویز می‌شود. داروی HIV با کاهش میزان ویروس در بدن شما به سطوح بسیار پایین عمل می‌کند. داروی HIV می‌تواند بار ویروسی را آنقدر کم کند که آزمایش قادر به تشخیص آن نباشد (بار ویروسی غیرقابل تشخیص نامیده می‍‌شود).

داروی HIV پیشرفت  این عفونت را کند می‌کند و از سیستم ایمنی بدن شما محافظت می‌کند. اگر داروی HIV را طبق دستور مصرف کرده و بار ویروسی غیرقابل تشخیص را دریافت کرده و در همان حالت باقی بمانید، می‌توانید سالها سالم بمانید و به زندگی خود ادامه دهید. داشتن بار ویروسی غیرقابل تشخیص نیز از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، اگر بار ویروسی غیرقابل تشخیص دارید، عملاً هیچ خطری برای انتقال HIV به شریکتان که آلوده نیست، از طریق رابطه جنسی ندارید.

دریافت جواب آزمایش ایدز می‌تواند زندگی را تغییر دهد. مردم می‌توانند احساسات زیادی را تجربه کنند. احساساتی از قبیل غم، ناامیدی یا عصبانیت. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی متحد و ارائه دهندگان خدمات اجتماعی، اغلب در دفتر ارائه خدمات بهداشتی در دسترس شما هستند. ابزارهایی را برای کمک به شما در مراحل اولیه تشخیص و مدیریت HIV در اختیار شما قرار خواهند داد.

آیا جواب آزمایش ایدز مثبت بدین معناست که من به ایدز مبتلا هستم؟

خیر. مثبت بودن HIV به این معنا نیست که شما ایدز دارید (دقیقا همانطور که منفی بون جواب آزمایش ایدز به معنی آلوده نبودن به عفونت HIV نیست). ایدز پیشرفته‌ترین مرحله بیماری HIV است. در صورت عدم درمان یا مراقبت از سلامتی، HIV می‌تواند منجر به ایدز شود. اما اگر فرد مبتلا به HIV داروی خود را طبق دستور مصرف کند، ممکن است سالها سالم بماند و هرگز مبتلا به ایدز نشود.

آیا با انجام آزمایش دیگران جواب آزمایش ایدز من را متوجه می‌شوند؟

اگر در یک آزمایش ناشناس شرکت کنید، هیچ کس جز شما از نتیجه باخبر نخواهد شد. اگر یک آزمایش محرمانه انجام دهید، نتیجه آزمایش شما بخشی از پرونده پزشکی شما خواهد بود و توسط قوانین حریم خصوصی ایالتی و فدرال محافظت می‌شود.

آزمایش ناشناس به این معنی است که هیچ چیزی از نتایج آزمایش به شما مرتبط نیست. به بیان ساده‌تر، وقتی از آزمایش HIV ناشناس استفاده می‌کنید، یک شناسه منحصر به فرد دریافت می‌کنید که به شما امکان می‌دهد جواب آزمایش ایدز خود را تنها با ارائه آن کد دریافت کنید.

آزمایش محرمانه به این معنی است که نام شما و سایر اطلاعات شناسایی به نتایج آزمایش شما پیوست می‌شود. نتایج در پرونده پزشکی شما ثبت می‌شود و ممکن است با ارائه دهندگان خدمات درمانی و شرکت بیمه درمانی شما به اشتراک گذاشته شود. در غیر این صورت، نتایج توسط قوانین حریم خصوصی ایالتی و فدرال محافظت می‌شوند و فقط با اجازه شما می‌توانند آنها را منتشر کنند.

با آزمایش محرمانه، در صورت مثبت بودن آزمایش HIV ، نتیجه آزمایش و نام شما به اداره بهداشت ایالتی یا محلی گزارش می‌شود تا به مقامات بهداشت عمومی کمک کند تا میزان HIV را در این ایالت را بهتر ارزیابی کنند. سپس اداره بهداشت ایالتی تمام اطلاعات شخصی شما (نام، آدرس و غیره) را حذف کرده و اطلاعات غیر هویتی باقیمانده را با CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) به اشتراک می‌گذارد. CDC این اطلاعات را با شخص دیگری از جمله شرکت‌های بیمه به اشتراک نمی گذارد.

آیا باید جواب آزمایش ایدز مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارم؟

مهم است که وضعیت خود را با شریک جنسی خود به اشتراک بگذارید. این که آیا وضعیت خود را برای دیگران فاش می‌کنید یا خیر تصمیم شما است. اما توصیه می‌شود موارد زیر را در نظر نیز داشته باشید:

  • شریک جنسی

مهم است که وضعیت HIV خود را برای شریک زندگی و جنسی خود فاش کنید، حتی اگر از انجام این کار ناراحت هستید. صادق با یکدیگر در مورد وضعیت HIV به این معنی است که می‌توانید برای حفظ سلامت هر دوی شما گام‌هایی بردارید. هرچه تمرین بیشتری برای افشای وضعیت HIV خود داشته باشید، راحت تر آن را انجام می‌دهید.

 

  • خانواده و دوستان

در بیشتر موارد، خانواده و دوستان شما از نتایج آزمایش یا وضعیت HIV شما اطلاع ندارند مگر اینکه خودتان به آنها اطلاع دهید. در حالی که به خانواده خود می‌گویید و بازگو کردن این مسئله سخت به نظر میرسد، باید بدانید که افشای آن فواید زیادی دارد. بدین صورت که گفتن به دوستان و خانواده می‌تواند منبع مهمی از حمایت و مدیریت بیماری را برای شما به ارمغان بیاورد. مطالعات نشان داده است افرادی که وضعیت HIV خود را افشا می‌کنند بهتر از افرادی که این کار را نمی‌کنند به درمان پاسخ می‌دهند.

  • کارفرمایان

در بیشتر موارد، کارفرمای شما وضعیت HIV شما را نمی‌داند مگر اینکه به او بگویید. اما کارفرمای شما این حق را دارد که از شما بپرسد آیا شرایط بهداشتی دارید که بر توانایی شما در انجام کار شما تأثیر می‌گذارد یا خطری جدی برای دیگران ایجاد می‌کنید یا خیر. (یک مثال ممکن است یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی باشید، مانند یک جراح، که در مواردی که خطر مبادله خون یا سایر مایعات بدن وجود دارد، عمل کنید.)

اگر بیمه درمانی از طریق کارفرمای خود دارید، شرکت بیمه نمی‌تواند به طور قانونی به کارفرمای شما بگوید که شما مبتلا به HIV هستید. همه افراد مبتلا به HIV تحت قانون آمریکایی‌های دارای معلولیت قرار دارند. این بدان معناست که تا زمانی که می‌توانید کار خود را انجام دهید، کارفرمای شما نمی‌تواند به دلیل وضعیت HIV شما تبعیض قائل شود.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

1 دیدگاه

  1. علی گفت:

    سلام بعد از انجام آزمایش اچ ای وی بعداز گذشت پنج سال عدد گزارش کرده بودن0.451ورفرنس کمتر از یک منفی یکی از آزمایشگاه گفت تیتر بالاست آیا شما این تیتر را مثبت در نظر میگیرید یا منفی لطفا راهنماییم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *