تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری

تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 15 / 10 / 1397

تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری

تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری از طریق آزمایش خون انجام می گیرد. برای تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری فقط کافی است مقدار و رنج حالت های نرمال یا غیر طبیعی قند خون را بدانیم. برای تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری می توان از استاندارد های مختلفی برای بررسی سطح قند خون استفاده کرد. درست است که تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری برای ارزیابی قندخون است ولی  اگر در تفسیر آزمایش قند خون خود عدد و نتیجه غیر طبیعی مشاهده کردید الزاما به دیابت بارداری مبتلا نیستید، در واقع فقط یک سوم افراد بارداری که تفسیر نتیجه آزمایش قند خون آنها  دیابت مثبت است به طور واقعی به این بیماری مبتلا هستند و بقیه ی تفاسیرو نتایج کاذب است پس نیاز به نگرانی نیست.

تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری (قند خون) موجب می شود تا با تشخیص دیابت بارداری و کنترل و درمان سریع آن خطر ابتلا به مسمومیت بارداری و افسردگی و نیاز به سزارین کاهش یابد. تقریبا 3 تا 9 درصد از زنان باردار به این بیماری مبتلا می شوند و یکی از معمول ترین بیماری ها در طی بارداری است.این بیماری، نشانه یا علامت خاصی ندارد و آزمایش دیابت بارداری و تفسیر آنها تنها راه تشخیص این بیماری است. معمولا افرادی که در گروه پر خطر قرار می گیرند یعنی قبل از حاملگی مبتلا به چاقی هستند و شاخص توده بدنی آنها بیشتر از BMI 30 است یا سن بارداریشان از 25 سال بیشتر است یا نزدیکان فرد مبتلا به دیابت هستند، پزشک بعد از اولین مراجعه، آزمایش دیابت بارداری را توصیه می کند ولی اگر فرد در گروه پر خطر قرار نگیرد، پزشک آزمایش غربالگری را در 3 ماهه دوم بارداری تجویز می کند و به تفسیر آن می پردازد.

 آزمایش دیابت بارداری

به طور کلی آزمایش های روتینی برای تشخیص دیابت بارداری انجام می گیرد که به شرح و تفسیر آنها خواهیم پرداخت:

تفسیر جواب آزمایش قندخون بارداری ناشتا (FBS

این آزمایش در ابتدای بارداری برای تشخیص دیابت بارداری انجام می گیرد و افراد دیابتیک مشخص می شوند. برای این آزمایش باید ناشتا (12 تا 14 ساعت) تست خون گرفته شود و سپس به تفسیر نتیجه ی آن پرداخت:

 

  • اگر میزان قند خون 92 یا کمتر باشد ،تفسیر آزمایش قند خون بارداری، نرمال است.
  • اگر میزان قند خون بین 93 تا 125 باشد، تفسیر آزمایش قند خون بارداری، پره دیابتیک است و شخص لازم است برای کنترل آن ورزش و اصلاح رژیم غذایی انجام دهد.
  • اگر میزان قند خون 126 یا بیشتر باشد، تفسیر جواب آزمایش قند خون بارداری، دیابت است و نیاز به درمان جدی دارد.
  • در زمان تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری، اگر دیابت تشخیص داده شود، برای اطمینان از صحت جواب آزمایش ، آزمایش باید مجددا تکرار شود و در صورت نتیجه ی یکسان با نتیجه قبل (126 یا بیشتر) درمان شروع می شود اما اگر تفسیر، پره دیابتیک باشد تست خون 2 ساعته تجویز می شود.

 جواب آزمایش دیابت بارداری

تفسیر تست قند خون 2 ساعته (GCT) :

همانطور که گفته شد این آزمایش برای موارد مشکوک و کسانی که مستعد ابتلا به این بیماری اند، تجویز می شود. این آزمایش در هفته 24م تا 28م بارداری انجام می پذیرد به این گونه است که 2 ساعت بعد از خوردن صبحانه از فرد باردار تست گرفته می شود.برای تفسیر آزمایش قند خون 2 ساعته اگر مقدار قند خون کمتر از 145 باشد، تفسیرآزمایش طبیعی و اگر بیشتر از 200 باشد تفسیر آزمایش دیابت است ولی اگر بین 145 تا 200 باشد مشکوک به دیابت است و باید تست تحمل گلوکز انجام گیرد و تفسیر شود.

 

تفسیر تست تحمل گلوکز (GTT) :

این آزمایش در هفته 26م تا 30م بارداری تجویز می شود  و در واقع برای اندازه گیری و سنجش پاسخ بدن به قند انجام می گیرد و برای تشخیص دیابت بارداری (نوعی دیابت که در طول بارداری ایجاد می شود)  و دیابت نوع دو (دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین) به کار می رود که چگونگی تفسیر این آزمایش در اینجا شرح داده می شود:

در این آزمایش که در چند مرحله است فرد باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشد و از او خون گرفته می شود.سپس محلولی حاوی مقدار مشخصی گلوکز (100 گرم) به فرد باردار داده می شود.یک و دو و سه ساعت بعد از خوردن محلول، از شخص باردار خون گرفته می شود و بعد از اخذ جواب آزمایش به تفسیر آن میپردازیم:

در تفسیر آزمایش قندخون در حالت ناشتا میزان طبیعی قند خون 95 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است و برای حالت یک ساعت بعد از خوردن محلول، میزان نرمال قند خون 180 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است و برای 2 ساعت بعد از خوردن محلول، میزان طبیعی 155 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است و برای حالت 3 ساعته میزان نرمال 140 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است. اگر میزان قند خون فرد (لااقل در دو مورد) بالاتر از محدوده طبیعی باشد به معنی این است که فرد مبتلا به دیابت است. پس از تشخیص بیماری توسط تفسیر نتیجه آزمایش قندخون، پزشک دستور معاینات مداوم در سه ماه آخر بارداری را می دهد تا میزان قند خون فرد باردار را بررسی کند. همچنین تجویز اندازه گیری روزانه قند خون توسط خود بیمار را بدهد.

دیابت بارداری

نکاتی در مورد تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری:

داروهایی مانند قرص های جلوگیری از بارداری، فشار خون، فنی توئین، فوروزماید، تریامترن، هیروکلروتیازید، نیاسین، پروپرانولول و کورتیکواستروئید در نتیجه آزمایش قند خون و همچنین تفسیر آن موثر است و موجب می شود که نتیجه و تفسیر آزمایش به درستی نشان داده نشود.

 

دیابت بارداری ممکن است در 3 ماه اول بارداری وجود نداشته باشد اما در 3 ماه دوم و سوم وجود داشته باشد پس لازم است آزمایش ها به صورت منظم انجام گردد و بهتر است برای تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری نزد پزشک اقدام گردد.

زنانی که دیابت دارند و قصد حاملگی دارند باید قبل از بارداری ب دکتر مراجعه کنند تا قند خون خود را کنترل نمایند همچنین کسانی که حاملگی ناخواسته دارند بعد از اطلاع باید به پزشک مراجعه کنند.

در آخر باید ذکر شود همه ی زنانی که در زمان حاملگی دیابت دارند باید برای تشخیص دیابت پایدار بعد از به دنیا آوردن نوزاد، آزمایش انجام دهند. به این صورت که یک بار به صورت ناشتا و بار دیگر بعد از خوردن محلول حاوی 75 گرم گلوکز تست خون گرفته می شود. تفسیر نتیجه آزمایش خون دوساعته بعد از زایمان به این گونه است که :

  • اگر میزان قند خون ناشتا،99 یا کمتر از آن باشد، تفسیر نتیجه آزمایش دیابت، نرمال است و اگر بین 100 تا 125 باشد، تفسیر نتیجه آزمایش قندخون، پره دیابت می باشد و اگر 126 یا بیشتر باشد، تفسیر نتیجه این آزمایش، دیابت است.
  • اگر میزان قند خون بعد از 2 ساعت کمتر از 140 باشد، تفسیر نتیجه آزمایش طبیعی و اگر بین 140 تا 199 باشد، تفسیر نتیجه آن پره دیابت است و اگر میزان قند خون بعد از 2 ساعت 200 یا بیشتر از آن باشد، تفسیر نتیجه آن دیابت خواهد بود.

در تفسیر آزمایش قندخون افرادی که دیابت تشخیص داده می شود، لازم است به مشاور غدد و درمان دیابت مراجعه کنند.شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *