تفسیر آزمایش خون بارداری

تفسیر آزمایش خون بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 20 / 07 / 1397

تفسیر آزمایش خون بارداری

تفسیر آزمایش خون بارداری از جمله آزمایشاتی می باشد که با جستجو کردن در صفحات وب می توان به اطلاعاتی در مورد آن دست یافت. با کمی جستجو می توان داده های برگه آزمایش را تفسیر نمود و به صورت حدودی در جریان داده های برگه آزمایش قرار گرفت.

تفسیر آزمایش خون بارداری نیاز به یک متخصص دارد تا بتواند آن را کامل تفسیر کند. پس از دریافت نتیجه آزمایش این سوال پیش خواهد آمد که آیا باردار هستید یا خیر؟ هورمون  hCGنام هورمونی است که در هنگام بارداری توسط جفت که تخمک را بعد از لانه گزینی در رحم تغذیه می کند ترشح می شود. اولین بار ۱۱ روز پس از لقاح میزان hCGموجود در خون و ۱۲ تا ۱۴ روز پس از لقاح این هورمون را در ادرار می توان اندازه گرفت . هر ۷۲ ساعت میزان این هورمون دو برابر می شود. حداکثر میزان hCGدر هفته های ۸ تا ۱۱ بوده که در ادامه ی دوران حاملگی شروع به کاهش می کند. هورمون های LH ،FSH ،  hCGو TSHهمگی از دو بخش Sub unit ساخته شده اند:آلفا و بتا . قسمت مشابه در همه ی این هورمون ها بخش آلفا بوده و بتا بخشی است که در هورمون ها تفاوت دارد. از ترکیب اسپرم و تخمک، لقاح ایجاد می شود که پس از آن تخمک لقاح یافته در دیواره ی رحم لانه گزینی کرده و۳ تا ۱۰ روز پس از آن جفت تشکیل می شود . سلول های ترو فوبلاستیک جفت، HCG(هردو بخش الفا و بتا) را می سازند که طول عمر آن ها ۱۲ تا ۳۶ ساعت می باشد. نگهداری از جسم زرد مهمترین وظیفه ی هورمون HCGاست. استرادیول و پروژسترون توسط جسم زرد ساخته می شود در یک بارداری طبیعی هورمون HCG از شش تا ده روز پس از لقاح در سرم مادر افزایش میابد که در مواردی از روز سوم بعد از لقاح قابلیت تشخیص آن وجود دارد و به طور معمول برای اندازه گیری آن در ادرار مادر مدت زمان ۲۰ تا ۲۵ روز از اخرین پریود باید گذشته باشد.

 

زمان انجام تست hCG
اگر بارداری طبیعی باشد ۴ تا ۶ هفته پس از شروع آن هورمون hCG سیر صعودی داشته و سپس شروع به کاهش می کند. در برخی موارد مانند حاملگی خارج از رحم و مولار، برداشت کل رحم، کورتاژ پس از حاملگی با سرعت بیشتری هورمون مربوطه کاهش میابد .
دیگر کاربردهای آزمایش بارداری و یا هورمونBeta. H.C.G:
در آقایان برای وجود تومور های بیضه و نئوپلاسم آن به کار می رود که با آلفا فیتوپروتئین آزمایش می شود. در موارد بدخیم نظیر کوریوکارسینوما، امبریونال سل کارسینوما و همچنین حاملگی خارج از رحم مقدار BetaHCF  افزایش می یابد که در زمان شیمی درمانی بیمار لازم است به طور مرتب میزان آن اندازه گیری شود تا روند پاسخ بیمار به آن مشخص شود.

 

این آزمایش چه زمانی و به درخواست چه کسانی قابل انجام می باشد؟

در موارد مشکوک به حاملگی های طبیعی و یا حتی خارج از رحم و یا به خواسته ی بیمار این آزمایش قابل انجام است همچنین در بیماری های بدخیم ذکر شده و زمان درمان آن ها (برای میزان پاسخ بیمار به درمان)
زمان مراجعه ی افراد و موارد قابل رعایت در انجام آزمایش:
عدم مصرف صبحانه و آب در زمان آزمایش لازم نیست مصرف دیگر داروها در زمان این آزمایش بلامانع است.
انجام آزمایش خون به نسبت آزمایش ادرار در اولویت قرار دارد بدلیل اینکه این هورمون ابتدا در خون وجود دارد سپس در ادرار ظاهر و دفع می شود پس آزمایش خون از حساسیت بالاتری برخورددار است و سریع تر مثبت می شود .
بارداری خارج از رحم نیاز به آزمایش خون داشته که مدت زمان آن نیم ساعت به طول می انجامد و در هر زمان طی شبانه روز قابلیت انجام دارد.

تفسیر آزمایش hcg
سطح پایین از هورمون hCGنشان دهنده ی چیست؟

پایین بودن میزان این هورمون دلایل متفاوتی دارد البته در صورت پایین بودن آن آزمایش باید در مدت زمان ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد مجددا تکرار شود تا با توجه به تغییرات هورمون نظر داد اما به طور کلی میزان پایین هورمون hCGناشی از موارد زیر می باشد:

  1. اشتباه در تعیین سن بارداری
  2. احتمال سقط
  3. حاملگی نا به جا

 

مقدار بالای هورمون hCGنشان دهنده ی چیست؟
علل مختلفی همچون :چند قلویی ،حاملگی مولار و اشتباه در تخمین سن بارداری از جمله عوامل بالا بودن مقدار هورمون hCG می باشد که بهتر است ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد آزمایش تکرار شود.

آیا طی دوران بارداری اندازه گیری مداوم مقدار هورمون hCG لازم است؟در صورت بروز مشکلاتی اعم از خونریزی، درد شدید در ناحیه ی شکم و یا سابقه ی سقط امکان تکرار این آزمایش به وسیله ی پزشکان وجود دارد در غیر این موارد لزومی برای تکرار آزمایش نیست.

 

آیا مقدارhCGرا عواملی تحت تاثیر قرار می دهند؟ به غیر از داروهایی حاوی هورمون مربوطه باشند هیچ عامل موثری در تغییر میزان آن وجود ندارد. موارد استفاده از این داروها برای درمان نازایی است که پزشک درمورد زمان انجام آزمایش پس از مصرف این داروها فرد را راهنمایی می کند. آنتی بیوتیک ها ،ضد دردها، قرص های ضد بارداری و حتی دیگر داروهای هورمونی اثری بر میزان هورمون hCGندارند.
موارد مثبت شدن آزمایش بارداری خون و یا ادرار

1.باردار بودن

2.بیماری مول

  1. ابتلا به سرطان رحم

موارد منفی شدن آزمایش بارداری از طریق خون و یا ادرار

زمانی که ادرار رقیق باشد.

زمانی که جنین سقط شده باشد.

زمانی که حاملگی خارج از رحم باشد.
دلایل نتیجه ی مثبت کاذب آزمایش

به علت پروتئین و یا خون موجود در ادرار

آلودگی باکتریائی ادرار
مصرف متادون

تفسیر آزمایش خون بارداری
تشخیص حاملگی باتوجه به مقدار هورمون hCG

مقدار BhCG کمتر از ۱۰ :عدم بارداری
مقدار BhCGبیشتر از ۲۵: شخص باردار است
مقدار BhCGبین ۱۰ تا ۲۵ : عدم قاطعیت در تشخیص بارداری و یا عدم بارداری

 

راهنمایی سطوح hCG در طول دوران بارداری : زمان ها بر اساس سن بارداری است (هفته هایی که از اولین روز ،اخرین قاعدگی گذشته [LMP ])
۳ هفته ازLMPگذشته :5 تا ۵۰ ml
۴هفته ازLMPگذشته: ۴۲۶_۵ ml
۵ هفته از LMP گذشته :۷۳۴۰_۱۸ ml
۶ هفته از LMPگذشته :۵۶۵۰۰_ml۱۰۸0
7تا ۸ هفته از LMPگذشته:229000_ml7650
۹تا ۱۲ هفته ازLMPگذشته:۲۸۸۰۰۰_ml۲۵۷۰۰
۱۳ تا ۱۶ هفته ازLMPگذشته ۲۵۴۰۰۰_ml۱۳۳۰۰
17 تا ۲۴ هفته از LMPگذشته:۱۶۵۴۰۰_ml۴۰۶۰
25 تا ۴۰ هفته از LMPگذشته :۱۱۷۰۰۰_ml۳۶۴۰
در مورد زنان غیر باردار بیشتر از ۵ میلی لیتر می باشد.
بعد از یائستگی بیشتر از 5/9می باشد.
افزایش این هورمون در افراد مختلف متفاوت است و اعداد صرفا برای راهنمایی می باشد.

 

نحوه ی جمع آوری و نگهداری نمونه ادرار

  1.  1.بیشترین غلظت HCG را ادرار اول صبح دارد بنابراین بهترین نمونه برای آزمایش ادرار نمونه ادرار اول صبح می باشد اگرچه استفاده از دیگر نمونه ها بلا مانع است.
  2. ظرف نگهداری ادرار شیشه ای یا پلاستیکی باید باشد و از پروزاتیو استفاده نشود.
  3. بهتر است پس از جمع آوری نمونه بلافاصله آزمایش شود در غیر این صورت برای نگهداری نمونه به دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد در یخچال نیاز است و اگر مدت زمان بیش از ۴۸ ساعت از نمونه آزمایش صورت نگیرد باید در دمای منفی بیست درجه سانتی گراد فریز شده و قبل از انجام آزمایش باید یخ نمونه آب شده و هم دما با اتاق شود.از نمونه هایی که بیشتر از دو هفته فریز شده اند نباید استفاده کرد.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید.

1 دیدگاه

  1. Anne گفت:

    واقعا عالی بود . تو این شرایط کرونا که نمیشه زیاد بیرون رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *